Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Goede huisvader gaat over de installatie.

Dat is zoals je ook wel eens ziet met auto’s. Ze gaan hun nieuw gekocht 2dehands auto halen bij de dealer, met de platen van een andere auto. Die nieuwe 2de hands voertuig is nog niet ingeschreven en mag dus niet officieel op de baan. Maar je kunt die al wel verzekeren en zetten ze dus die platen tijdelijk over.

Als je die inplugt op een off grid installatie, dan mag dat. Indien je die inplugt op een installatie die aan het net gekoppeld is. Dan gebruik je dat toestel niet volgens de afgesproken principes. En dus als een goede huisvader.

Dat is exact hetzelfde als dat je officieel enkel toestellen met een CE attest mag insteken in uw binneninstallatie. Indien het toestel geen CE attest heeft maar vb het C E attest dan gebruik je uw installatie niet volgens de regels van een goede huisvader.

Wat niet wil zeggen dat mensen het niet doen. Maar als je het puur correct bekijkt mag het niet en is het niet gebruik volgens een goede huisvader.

Als je die inplugt op een off grid installatie, dan mag dat. Indien je die inplugt op een installatie die aan het net gekoppeld is. Dan gebruik je dat toestel niet volgens de afgesproken principes. En dus als een goede huisvader.

Dat is exact hetzelfde als dat je officieel enkel toestellen met een CE attest mag insteken in uw binneninstallatie. Indien het toestel geen CE attest heeft maar vb het C E attest dan gebruik je uw installatie niet volgens de regels van een goede huisvader.

Wat niet wil zeggen dat mensen het niet doen. Maar als je het puur correct bekijkt mag het niet en is het niet gebruik volgens een goede huisvader.
Nu gaat de discussie over de definitie “goed huisvader” in ogen van de verzekeraar.
Dat heb ik een paar jaar terug ook gehad met de verzekeraar, want echt duidelijk is dat niet.

Kreeg toen als antwoord dat ze het zo verwoorden, want als we de letter zouden volgen. Dan kunnen we bijna elk brandzaak ten gevolgen van elektriciteit wel weigeren.
Hoeveel woningen hebben geen geldig keuring attest, toestellen die gekocht worden in buitenland, toestellen die gekeurd zijn maar niet goed onderhouden,…

Daarmee kijken we naar de situatie en als daaruit blijkt dat de installatie wel voldoende was en hij heeft gehandeld als een goede huisvader. Dat we uitbetalen.

Een persoon dat een gekeurd toestel koopt en dat inplugt in een gekeurd installatie, valt daar onder. Naar brandveiligheid, veiligheid aan de installatie toe geeft de homologering geen bijdragen toe.
Voor de verzekeraar gaat het weinig uitmaken of je dat nu hebt aangesloten op het net of off-grid. Zolang de installatie maar is verzorgd als een goede huisvader en dat is wel het geval.

Ik ken zaken bij mijn moeder waar ze uitbetalingen hebben gedaan, waar dat het een stuk erger is. Installatie die niet gekeurd zijn,toestellen die zijn gekocht in China die niet gekeurd zijn,….

Nu ga je hier over kunnen blijven discuteren en ga hier zeker niet oproepen dat het overal zo is. Want uiteindelijk hangt het veel van uw polis af.

Het grote probleem heb je met de netbeheerder, want die kunnen wel komen klagen.

Laatst bewerkt:
De vraag is of je voor een paar honderd euro besparing per jaar eventuele risico’s wil pakken met iets dat nog niet in orde is wettelijk gezien. Ik ga dat precies nog niet doen.

De vraag is of je voor een paar honderd euro besparing per jaar eventuele risico’s wil pakken met iets dat nog niet in orde is wettelijk gezien. Ik ga dat precies nog niet doen.
Ik volg uw mening. Better safe then sorry...
Eens deze goedgekeurd wordt voor de Belgische markt zal deze wel in huis komen. Maar ik wil ook het risico niet lopen, hoe klein deze ook is, om iets van +500k op het spel te zetten...

Er is tot op dit moment nog geen enkel incident geweest met deze batterijen. Er zijn inmiddels honderden, zo niet duizenden verkocht. Moest er een dergelijk bericht uitkomen kan je de situatie nog herevalueren.

De kans dat dit zal voorvallen is zéér klein. De kans dat dit net bij iemand van ons als eerste zal gebeuren is nóg kleiner. In uw auto stappen is een groter risico.

Marstek levert al langer batterijen en heeft een degelijke reputatie. Online is weinig negatief te vinden. De bouwkwaliteit van het toestel is bovendien uitstekend. Het is geen goedkoop stuk plastic. Alles bij elkaar genomen heb ik er persoonlijk vertrouwen in.

Laatst bewerkt:
Daarom is het belangrijk om steeds te vermelden dat het toestel (nog) niet is toegelaten om aangesloten te worden op het net in België.

voor de rest voldoet het toestel wel aan de normen.

Laatst bewerkt:
Er is tot op dit moment nog geen enkel incident geweest met deze batterijen. Er zijn inmiddels honderden, zo niet duizenden verkocht. Moest er een dergelijk bericht uitkomen kan je de situatie nog herevalueren.

De kans dat dit zal voorvallen is zéér klein. De kans dat dit net bij iemand van ons als eerste zal gebeuren is nóg kleiner. In uw auto stappen is een groter risico.

Marstek levert al langer batterijen en heeft een degelijke reputatie. Online is weinig negatief te vinden. De bouwkwaliteit van het toestel is bovendien uitstekend. Het is geen goedkoop stuk plastic. Alles bij elkaar genomen heb ik er persoonlijk vertrouwen in.
Het gaat er mij niet om dat het minder gevaarlijk is dan in de auto stappen. Het gaat er mij om bij eventuele problemen met de verzekering/netbeheerder bij eventuele mishaps.

Ieder zijn eigen keuze uiteraard, maar ik vind zoals bimmer het ook zegt belangrijk om in dit topic regelmatig te vermelden dat de Marstek nog niet 100% binnen het wettelijk kader valt.

kheb een keuringvraagje voor de profesionelen onder jullie.

Stel nu: Een huis met een enkelfasige aansluiting, 240V 40A heeft een zonnepaneelomvormer+zonnepanelen van 5kVA van merk A. Op deze inverter kan geen batterij worden aangesloten want ze als al te oud daarvoor.

Is het toegelaten om een bijkomende batterijomvormer van merk B van 5kVA + batterijen aan te sluiten op dezelfde fase mits alles goed afgezekerd is? (beide afgezekerd op een aparte 25A breaker, ook remautomaat van 40A geinstalleerd zodat er geen abnormaal hoge stromen kunnen vloeien in welke richting dan ook)

Ik twijfel want het lijkt te conflicteren met deze fluvius regel:
  1. Monofasig mag je maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen aansluiten

Bijlagen

• batt.jpg
    batt.jpg
    255,7 KB · Weergaven: 12
Hier aan het bekijken om een plug-in batterij te plaatsen van Homewizard. Zou puur voor nacht verbruik op 0 te krijgen.

Jaarlijks verbruik +-1300kwh
Injectie is +-2250Kwh
Installatie van 3850Kwh

Hoe bereken ik het rendement van z'n installatie?

2.7kwh plug-in batterij voor 1395EUR

Hier aan het bekijken om een plug-in batterij te plaatsen van Homewizard. Zou puur voor nacht verbruik op 0 te krijgen.

Jaarlijks verbruik +-1300kwh
Injectie is +-2250Kwh
Installatie van 3850Kwh

Hoe bereken ik het rendement van z'n installatie?

2.7kwh plug-in batterij voor 1395EUR
Mijn-thuisbatterij.nl en uw Fluvius kwartier data van het afgelopen jaar uploaden.

Dus een batterij omvormer+powermeter waar je geen panelen op kan aansluiten en aangesloten op een aparte kring dan?

Klopt.

Voor monofase is het 5kW PV omvormer + 5kW batterij omvormer.
Ofwel 5kW hybride omvormer.

Voor 3N400V is het 25kW, alles op te tellen.
Als het PV omvormer vermogen (dat kan ook een hybride zijn) >10kVA gaat, heb je wel een BTW nummer nodig.
Maar als particulier kun je dus perfect een 10kW PV omvormer hebben met daarnaast 15kW aan batterij omvormer vermogen. Zo blijf je ook binnen de 25kVA grens voor Fluvius en binnen de 10kVA PV grens voor de BTW.
3 fase en monofase toestellen mogen allen gemengd worden, echter dient de onbalans tussen de fasen niet groter dan 5kW te zijn.

Ondertussen enkele dagen met de marstek;

zaterdag: 0.2 kWh
zondag: 1,66 kWh
vandaag voorlopig: 1.42 kWh

Nachtverbruik is gedekt tot +/- 4 uur, heb hier redelijk wat draaien en de wederhelft nog een wasmachine opgezet 's morgensvroeg.

Voorlopig content!

De batterij schiet na een 6-tal seconden in actie bij een wijziging op de P1. Die paar seconden lijken nu redelijk wat impact te hebben maar zijn toch verwaarloosbaar in de kostenstructuren.

Mijn-thuisbatterij.nl en uw Fluvius kwartier data van het afgelopen jaar uploaden.
Thx!

Uit de simulatie komt, dat ik jaarlijks z'n €92 zou besparen met een 3kwh batterij.

Dat met een verbruiks tarief van 0.2€/kwh en 0.05€/kwh injectie. Wat volgens mijn tarieven van Engie Direct nog vrij hoog is globaal gezien.

Niet de moeite dus...

20ct afname all in?
Zijn we terug in de tijd naar 2012 ofzo, want toen was dat al het gemiddeld tarief.

Het blijft me verbazen hoe veelnmensen vergeten om transport, distributie, taksen en heffing en BTW hoewel slechts 6% meer in rekening te brengen.

@blacky lijkt me dus met de vaste koste in dat je dichter bij de 40ct/kWh zit dan de 30. Vlaams gemiddelde ligt volgens de vreg ook rond de 38ct all in hoor.

20cent lijkt me niet mogelijk, maar ik zit toch wel rond de 30cent/kwh all in. Krijg normaal deze week mijn afrekening dus dan kan ik het met zekerheid zeggen.

Voor mei zaten wij met onze 115 kWh afname aan 32,7. Dit is Engie Flow met de oktoberkorting (dus energieprijs 6,3c€/kWh, incl kortingen, dus €7,24 voor de energie). Piek was 3,25, kost me zomaar €14,70.
Kleine verbruikers zijn echt gesjareld met de andere elektriciteitskosten.

Terug
Bovenaan