Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Kgoh de reden dat ik er nu mee bezig is, is omdat we anderhalf jaar bezig zijn geweest met een totaalrenovatie.
We nu 2 weken in ons huis wonen en ik nog enorm moet wennen aan "modern energieverbruik"
Zonnepanelen, airco's, ....
Voor ons verbouwingen was het leven simpel.
Gebruiken wanneer nodig.

Nu is het overdag als de zonnepanelen opbrengen de airco's aanzetten, de vaatwasser aanzetten, wasmachine aanzetten.
Ergens heb ik het idee dat er met een batterij minder gedoe zou zijn?
Het is maar zoveel gedoe als je er zelf van wilt maken uiteindelijk. Je kan nog altijd zoals ervoor verbruiken wanneer nodig.

Maar in dat geval zou ik toch minstens een jaar wachten en dan bekijken a.d.h.v. de data van de digitale meter. Pas dan kan je een inschatting maken (die niet perfect zal zijn voor elk jaar, maar goed genoeg). Want ik vrees net zoals @MorGo7h dat voor die usecase zoals je het beschrijft, een plug-in batterij niet is wat je zoekt maar dat je iets met meer capaciteit nodig zult hebben (die dan inderdaad een veel langere terugverdientijd heeft).

Kgoh de reden dat ik er nu mee bezig is, is omdat we anderhalf jaar bezig zijn geweest met een totaalrenovatie.
We nu 2 weken in ons huis wonen en ik nog enorm moet wennen aan "modern energieverbruik"
Zonnepanelen, airco's, ....
Voor ons verbouwingen was het leven simpel.
Gebruiken wanneer nodig.

Nu is het overdag als de zonnepanelen opbrengen de airco's aanzetten, de vaatwasser aanzetten, wasmachine aanzetten.
Ergens heb ik het idee dat er met een batterij minder gedoe zou zijn?
Ik denk dat de meeste mensen er teveel over nadenken. In mijn ogen is het leven nog steeds even simpel.
Enkel kun je nu als je wilt, meer doen om de factuur naar beneden te krijgen.

Het is zeker niet slecht om eerst inzicht te hebben, hoe het verbruik/opbrengst is in de woning. Zo zul je zelf ook wel merken om eventueel zaken anders in te stellen, zonder dat het u geld/comfort kost. ….

Mijn vrouw zette altijd timers zodat om 12h de vaatwas en evt om 14h het wasmachine aanspringt.

Nu kijkt ze ‘s morgens naar de SOC van de batterij (vaak is die nog 50+%) en zet ze onmiddelijk al iets op en dan om 12h het volgende evt. Dat is eigenlijk de enige verandering die we gedaan hebben.

Gisteren was een kantoordag en eigen verbruik van zonnepanelen was 30%. Voorgaande dagen steeds 90+% door de auto, maar die was sowieso 100%…

1) Nogmaals, uw paal produceert niet, dat is uw door synergrid goedgekeurde invertor(s) van uw zonne-installatie. Een laadpaal is een verbruiker zoals een ander.
2) Het zou thans goed zijn moest Fluvius batterijen kunnen sturen als massa opslag. Als beveiliging is spanning meten idd simpeler en aangeraden.

Ik zie niet in wat het verschil is tussen een batterij die teruglevert adhv wat de P1 poort zegt of panelen die produceren en leveren naar ofwel de paal-auto of het net ifv of de paal de kabel afnijpt door de P1 uit te lezen. Uiteindelijk is het een P1 poort die elektriciteit rondstuurt naar links of rechts in functie van een meting op de P1 poort.

Als er een 800W/2500W limiet zit op je batterij, wat kan er extra mislopen door de P1 poort uit te lezen wat niet kan gebeuren als je de P1 niet uitleest ? Ik snap het niet, hoor. Als de batterij op zich geen probleem is, welk bijkomend probleem levert de P1 poort ?

Ja en nee. Als ge alles 's avonds wilt opzetten, dan moete al grote batterijen hebben. En die krijgt ge moeilijk terug verdiend.
Met een 5kWh kan een normaal gezin perfect een nacht overbruggen, maar dan moet je zoveel mogelijk uw huishouden tijdens zonne uren te doen.

Vergeet niet dat bijna alle toestellen uitstel timers hebben. Stel ze 's morgens in laat ze 's middags werken

Hier is het leven wel wat gemakkelijker geworden. De madam is nogal binair in dergelijke zaken. "Probeer de vaatwas of wasmachine te gebruiken als de zon schijnt" resulteert in "de vaatwas heeft al 3d niet gedraaid omdat de zon niet scheen als ik dacht om de vaatwas op te zetten". Vroeger ging de vaatwas vaak met startuitstel aan, idem wasmachine/droogmachine. Nu met de batterij gaat alles gewoon op als we goesting hebben.

Voorlopig raken we met de batterij nog de volledige nacht door (vooral omdat we momenteel na het koken nog 1-1.5kWh in de batterij kunnen zuigen via de panelen). Batterij staat er nu 1 week. kWh verbruik uit net:
  • Vandaag: 0.1
  • Dinsdag: 0.2
  • Maandag: 0.3
  • Zondag: 0.1
  • Zaterdag: 0.0
  • Vrijdag: 0.8 (in combinatie met EV solar charging - gewoon laten doen)
  • Donderdag: 0.2 (in combinatie met EV solar charging - gewoon laten doen)
  • Woensdag: 1.9 (in combinatie met EV solar charging maar veel wolken - gewoon laten doen resulteert in wat overshooting op zowel paal als batterij)
  • Dinsdag: 0.1

Voor de batterij waren we ook al geen zotte verbruiker. Op een lente of zomer dag verbruiken we typisch 3-5kWh, maar 300x5 naar 300x0.2 is toch nog altijd een significante besparing <3

Hier is het leven wel wat gemakkelijker geworden. De madam is nogal binair in dergelijke zaken. "Probeer de vaatwas of wasmachine te gebruiken als de zon schijnt" resulteert in "de vaatwas heeft al 3d niet gedraaid omdat de zon niet scheen als ik dacht om de vaatwas op te zetten". Vroeger ging de vaatwas vaak met startuitstel aan, idem wasmachine/droogmachine. Nu met de batterij gaat alles gewoon op als we goesting hebben.

Voorlopig raken we met de batterij nog de volledige nacht door (vooral omdat we momenteel na het koken nog 1-1.5kWh in de batterij kunnen zuigen via de panelen).
Ja, dat wel. Als wij koken is het meestal nog volledig op PV energie tenzij het regent ofzo. Maar nu starten we ook nog opt gemak de vaatwasser na het eten. Dan draait die zeker nog voor 50% op de PV en de overige energie komt uit de batterij.

Gezien de batterij altijd nog 50% vol was in de ochtend, heb ik de koeling wat langer laten doordraaien in de avond. Die stopt er nu mee als de batterij 80% hit.

Blijft wel plezant speelgoed om op te volgen. Gisteren in totaal 4.4kWh uit de batterij gehaald, levert goed zijn werk 's avonds en 's nachts maar ook overdag op de momenten dat de zonnepanelen te weinig produceren. Voorlopig zit mijn monthly power peak deze maand op slechts 337W.

28/05 - 0.4 kWh verbruik - 12.5 kWh teruggeleverd - -€0.27
29/05 - 1.0 kWh verbruik - 6.4 kWh teruggeleverd - €0.13
30/05 - 0.1 kWh verbruik - 26.7 kWh teruggeleverd - -€0.81
31/05 - 0.6 kWh verbruik - 23.2 kWh teruggeleverd - -€0.53
01/06 - 1.1 kWh verbruik - 8.0 kWh teruggeleverd - €0.12
02/06 - 1.8 kWh verbruik - 15.4 kWh teruggeleverd - €0.14
03/06 - 1.3 kWh verbruik - 26.2 kWh teruggeleverd - -€0.37

Na een week kom ik op een negatief bedrag als ik de miezerige injectievergoeding aftrek.
Zou mooi zijn als dit de situatie gaat zijn voor minstens de helft van het jaar.

Ik heb zonet ook de Duravolt batterij besteld — aan deze prijs echt een topinvestering! 😎
We hadden nog een klein bedrag openstaan van een heropname van onze lening (voor de afwerking van de zolder), die we over 10 jaar terugbetalen. Het verwachte rendement van de batterij dekt ongeveer 80% van de rente die we daarop betalen. Gratis geld

Ik heb het hele topic nog niet volledig doorgenomen, maar ik ben benieuwd hoe jullie de batterij hebben aangesloten? Werken jullie allemaal via de Modbus, of zijn er ook mensen die het risico nemen en gewoon de P1-poort gebruiken?

Laatst bewerkt:
Ik heb zonet ook de Duravolt batterij besteld — aan deze prijs echt een topinvestering! 😎
We hadden nog een klein bedrag openstaan van een heropname van onze lening (voor de afwerking van de zolder), die we over 10 jaar terugbetalen. Het verwachte rendement van de batterij dekt ongeveer 80% van de rente die we daarop betalen.

Ik heb het hele topic nog niet volledig doorgenomen, maar ik ben benieuwd hoe jullie de batterij hebben aangesloten? Werken jullie allemaal via de Modbus, of zijn er ook mensen die gewoon de P1-poort gebruiken?
Ik denk dat iedereeen de P1 poort gebruikt. Modbus is enkel nodig voor geavanceerde sturingen om bv te vermijderen dat de EV ze leeg trekt bij solarladen.

Ik heb het hele topic nog niet volledig doorgenomen, maar ik ben benieuwd hoe jullie de batterij hebben aangesloten? Werken jullie allemaal via de Modbus, of zijn er ook mensen die het risico nemen en gewoon de P1-poort gebruiken?
Welk risico zou er zijn via de P1-poort?

Omdat er op dit moment nog geen wettelijke goedkeuring is voor het gebruik van de P1 voor het aansturen van een thuisbatterij?
Maar de batterij is ook nog niet gehomologeerd dus er is hoedanook geen goedkeuring om ze te gebruiken, ongeacht of je de P1-poort gebruikt of via modbus aansluit...

Ik denk dat iedereeen de P1 poort gebruikt. Modbus is enkel nodig voor geavanceerde sturingen om bv te vermijderen dat de EV ze leeg trekt bij solarladen.

Heeft hier paar dagen gelopen zonder extra sturing (enkel de batterij op max 800W discharge gezet om farcen te vermijden). Er is wat overshooting (1-2kwh extra uit batterij) maar op einde van de dag was de batterij nog vol genoeg om de nacht door te raken. Dusja, wat is er verspild geweest ? de RT inefficientie van 2kwh waar geen injectie vergoeding voor gekregen is. 1 cent dus.

En een halve kwh extra uit het net, waarvan ik nooit zal weten aan wat die exact gespendeerd is. auto solar chargen duurt ongeveer 2d. Ik wil nog zot doen en zeggen dat er in totaal 1 euro 'verloren' gaat tijdens een laadsessie door de batterij die wat overshoot/undershoot en blijft hangen. Lijkt me dat de modbus sturing en moeite dat nooit zal terugverdienen.

Marstek is deze morgen geleverd en ik heb 'm geïnstalleerd, maar mijn 0.03mA differentieel vindt het precies maar niks. Been there, done that met de PHEV granny charger en de omvormer van de zonnepanelen, maar ik snap oprecht niet hoe ze er bij de aanleg amper 7 jaar geleden zo'n boeltje van hebben kunnen maken.

April en mei twee keer 67.5 kWh verbruikt, quasi uitsluitend sluimerverbruik tijdens de nacht. In de zomermaanden is dat dus wat de batterij kan gaan afdekken.
Donkere wintermaanden: formuletje op de dagelijkse injectie van MIN(injectie, 5 kWh) gezet, geeft me wederom 68 kWh per maand, met laadverliezen etc pakt 60 kWh per maand af te dekken op deze manier.
Shouldermonths waarschijnlijk iets meer omdat daar veel energie gaat naar koken 's avonds, en de batterij overdag wel meestal volgeladen zou kunnen worden. Pak 100 kWh per maand.
Kom ik op 900 kWh per jaar aan verbruik die de batterij kan opvangen. Op een totaal van 1800-2000 kWh.

Gerekend aan €250/MWh zit ik dus met +- €225 aan besparing. Iets minder omdat ik een peuleschil injectievergoeding verlies, iets meer omdat ik een peuleschil piekverbruik kan terugdringen.
Terugverdientijd zo'n 6 à 7 jaar.

Op zich ok voor mij, is iets sneller dan de zonnepanelen zelf. Enige wat mij tegenhoudt is: gaan er over een paar jaar betere batterijen voor een goedkopere prijs te koop zijn?

Heeft hier paar dagen gelopen zonder extra sturing (enkel de batterij op max 800W discharge gezet om farcen te vermijden). Er is wat overshooting (1-2kwh extra uit batterij) maar op einde van de dag was de batterij nog vol genoeg om de nacht door te raken. Dusja, wat is er verspild geweest ? de RT inefficientie van 2kwh waar geen injectie vergoeding voor gekregen is. 1 cent dus.

En een halve kwh extra uit het net, waarvan ik nooit zal weten aan wat die exact gespendeerd is. auto solar chargen duurt ongeveer 2d. Ik wil nog zot doen en zeggen dat er in totaal 1 euro 'verloren' gaat tijdens een laadsessie door de batterij die wat overshoot/undershoot en blijft hangen. Lijkt me dat de modbus sturing en moeite dat nooit zal terugverdienen.
Hier gaat echt alle richtingen uit en trekt die hem 's avonds leeg. Ik had toch alles liggen voor modbus op de kabeltjes na, dus het heeft mij de volle 5euro gekost.

Op zich ok voor mij, is iets sneller dan de zonnepanelen zelf. Enige wat mij tegenhoudt is: gaan er over een paar jaar betere batterijen voor een goedkopere prijs te koop zijn?
Technologie staat niet stil, dus er zal hoogstwaarschijnlijk altijd wel iets beter uitkomen met de tijd. Prijzen is koffiedik kijken, met de huidige economische toestanden kan het alle kanten op gaan.

Ik heb ook nog even getwijfeld.
Maar door de "beperkte" instapprijs en redelijk terugverdientijd, als ik de simulatie doe bij mij zit het tussen de 5-6 jaar (met de huidige prijzen), dacht ik van waarom niet.
Uiteindelijk merk ik uit mijn data dat ik niet zoveel opslag nodig heb en ook niet veel oplaad/ontlaad vermogen. Als ik mijn verbruik van 2024 simuleer dan zou ik met 5kwh batterij van april tot en met september 100% zelfvoorzienend zijn. Maart en oktober zit ik aan 90%. In november - december - januari zal ik al mijn groene stroom kunnen hergebruiken.
Peak shaving heeft bij mij geen zin. Zolang fluvius min 2,5kW hanteert.
Ik verwacht nu niet de komende jaren zo een vooruitgang dat een batterij dat merkbaar kan verbeteren, alsook verwacht ik niet dat de prijzen merkbaar onder deze prijs - korting gaat.
Mijn doel is dan ook vooral om zelfvoorziening op te krikken met een goede prijs verhouding.

Het enige waar ik over twijfelde was, wat gaat de energiemarkt doen de komende jaren (is denk ik meer u winkel?). Door de economische onzekerheid denk ik dat de komende jaren Europa toch wat gaat uitzien wat ze gaan doen?
Wat gaat er gebeuren met bi directioneel laden met EV. Onze auto staat vaak stil overdag thuis, dus kan daar ook vaak aanspraak op doen. Dan heb ik ook voldoende aan een klein buffer thuis, dat het opvangt als de auto weg is.
.......
Door die onzekerheden wou ik nog niet veel geld investeren om een batterij te plaatsen om ermee te kunnen spelen op de dynamische/ onbalansmarkt.

Dit is uiteraard mijn situatie. Ik beschouw de batterij ook als een stuk speelgoed en experimenteren. :)

Laatst bewerkt:
Hier gaat echt alle richtingen uit en trekt die hem 's avonds leeg. Ik had toch alles liggen voor modbus op de kabeltjes na, dus het heeft mij de volle 5euro gekost.

Ik laad zowiezo max 7kW (32A op 1 fase) en tussen 9 en 17 (ingesteld in auto)

In zomer plenty time anyway. In winter geen zon ervoor/erna. Kwestie van al te grote farcen te vermijden als de connectie tussen paal en teller P1 wegvalt...

Early days dus waarschijnlijk wel, en gehomologeerd ook. De cijfers van het aantal thuisbatterijen in West-Europa gaan boomen waarschijnlijk dus dan komt er vanzelf meer concurrentie, betere producten en/of lagere prijzen.

Diegene die er al één hebben zijn de early adopters die dit speelgoed ook gewoon leuk vinden. Het kriebelt hier ook, maar ik kijk nog even de kat uit de boom tot er iets gehomologeerd is waarschijnlijk. Mezelf kennende vind ik dit leuk voor een week of twee en dan kijk ik er niet meer naar wegens ook niet voldoende tijd om met Home Assistant e.d. te liggen prutsen, dan is het (hopelijk) gewoon een zoveelste ding dat doet wat het moet. Dus louter voor het speelgoed-aspect moet ik het niet doen, voor de 1000 EUR die je er op 10 jaar uit haalt (of toch in mijn geval) vind ik het ook niet de moeite, dan nog vooral omdat ik wel de meerwaarde inzie van een hogere zelfconsumptie.

Hoewel je je ook kan afvragen of dat het the way forward is om die energieopslag zo extreem decentraal te organiseren. Als er een business case is, dan gaan bv. die sterk negatieve prijzen op termijn ook wel weggewerkt worden door grote batterijparken o.i.d., i.t.t. zonnepanelen die een grote oppervlakte vereisen is dat voor batterijen makkelijker te organiseren.

Vandaag de Marstek Venus-E ook ontvangen, installatie op 30 min toch rond uiteindelijk.

Wat is de reden om HomeWizard P1, modbus of Shelly te gebruiken, puur de integratie met HomeAssistant?

Momenteel die bijgeleverde Marstek P1 erop, daar ik de digitale meter uitlees met Niko Home Control momenteel, die lijkt het vooralsnog perfect te doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan