Als je die inplugt op een off grid installatie, dan mag dat. Indien je die inplugt op een installatie die aan het net gekoppeld is. Dan gebruik je dat toestel niet volgens de afgesproken principes. En dus als een goede huisvader.
Dat is exact hetzelfde als dat je officieel enkel toestellen met een CE attest mag insteken in uw binneninstallatie. Indien het toestel geen CE attest heeft maar vb het C E attest dan gebruik je uw installatie niet volgens de regels van een goede huisvader.
Wat niet wil zeggen dat mensen het niet doen. Maar als je het puur correct bekijkt mag het niet en is het niet gebruik volgens een goede huisvader.
Nu gaat de discussie over de definitie “goed huisvader” in ogen van de verzekeraar.
Dat heb ik een paar jaar terug ook gehad met de verzekeraar, want echt duidelijk is dat niet.
Kreeg toen als antwoord dat ze het zo verwoorden, want als we de letter zouden volgen. Dan kunnen we bijna elk brandzaak ten gevolgen van elektriciteit wel weigeren.
Hoeveel woningen hebben geen geldig keuring attest, toestellen die gekocht worden in buitenland, toestellen die gekeurd zijn maar niet goed onderhouden,…
Daarmee kijken we naar de situatie en als daaruit blijkt dat de installatie wel voldoende was en hij heeft gehandeld als een goede huisvader. Dat we uitbetalen.
Een persoon dat een gekeurd toestel koopt en dat inplugt in een gekeurd installatie, valt daar onder. Naar brandveiligheid, veiligheid aan de installatie toe geeft de homologering geen bijdragen toe.
Voor de verzekeraar gaat het weinig uitmaken of je dat nu hebt aangesloten op het net of off-grid. Zolang de installatie maar is verzorgd als een goede huisvader en dat is wel het geval.
Ik ken zaken bij mijn moeder waar ze uitbetalingen hebben gedaan, waar dat het een stuk erger is. Installatie die niet gekeurd zijn,toestellen die zijn gekocht in China die niet gekeurd zijn,….
Nu ga je hier over kunnen blijven discuteren en ga hier zeker niet oproepen dat het overal zo is. Want uiteindelijk hangt het veel van uw polis af.
Het grote probleem heb je met de netbeheerder, want die kunnen wel komen klagen.