Ik gebruik de HW P1 omdat die er al was en ik geen P1 splitter wil aanschaffen. En dat werkt echt heel goed met mijn enkele Marstek.
WiFi verbinding was ook geen enkel probleem, er staat 1 TP-link AX20/AX1800 centraal op de verdieping hier en verbinding is vlekkeloos met de IoT stuff in de hoek op het gelijkvloers. Een houten huis hebben helpt hier natuurlijk erg veel bij

.
Als je meerdere Marsteks hebt, gebruik je best de Marstek CT003 P1 meter, anders gaan je batterijen hoogstwaarschijnlijk elkaar ontladen om zelf op te laden.
De Shelly Pro 3EM meet stromen, dus kan in theorie sneller zijn dan oudere meters en de HW P1. Ik heb de indruk dat mijn HW P1 meter een sub-seconde data rate heeft, maar in NL zijn er blijkbaar nog wat oude meters die maar om de tien seconden een update geven.
De modbus hackery is inderdaad om te kunnen integreren in iets als HomeAssistant.
Ik heb via de feedback knop gevraagd achter een lokale API van de Marstek zodat je gewoon via het lokale netwerk dat ding kan benaderen. Da's blijkbaar in the works, en ik moest geduld hebben

. Ik vermoed dat de HomeAssistant integratie daarvan dan ook niet lang op zich laat wachten gezien de intense following van dit ding op Tweakers.
Ik heb de mijne sinds gisteren. De firmware update liep zoals bij velen vast, heb de batterij na 1 uur ongeveer "uit" gezet met de knop en dan eventjes uitgetrokken. Ze leek na een paar seconden al echt uit te staan. Dan gewoon terug ingestoken en aan gezet en alles was geüpdatet.
Doet netjes zijn best om nul op de meter te halen.
Ik moet nog een extra zekering fixen en de stopcontacten waar het insteekt een dedicated kring laten zijn, nu staat die nog op 800W.
Hopelijk wordt die snel gehomologeerd, da's dan 1 ding minder om me "zorgen" over te maken.