Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ook net geïnstalleerd, wat geprul met de firmware. Nu lijkt die echter wel verbonden. Toont in de CT ook verbinding met grafieken, maar lijkt helemaal niets te doen. Staat op 80%, en Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel, maar lijkt niet te laden ondanks de zonne energie. Iemand dit ook gehad?

Wat is de reden om HomeWizard P1, modbus of Shelly te gebruiken, puur de integratie met HomeAssistant?

Momenteel die bijgeleverde Marstek P1 erop, daar ik de digitale meter uitlees met Niko Home Control momenteel, die lijkt het vooralsnog perfect te doen.
Ik gebruik de HW P1 omdat die er al was en ik geen P1 splitter wil aanschaffen. En dat werkt echt heel goed met mijn enkele Marstek.
WiFi verbinding was ook geen enkel probleem, er staat 1 TP-link AX20/AX1800 centraal op de verdieping hier en verbinding is vlekkeloos met de IoT stuff in de hoek op het gelijkvloers. Een houten huis hebben helpt hier natuurlijk erg veel bij :coolbrows:.

Als je meerdere Marsteks hebt, gebruik je best de Marstek CT003 P1 meter, anders gaan je batterijen hoogstwaarschijnlijk elkaar ontladen om zelf op te laden.

De Shelly Pro 3EM meet stromen, dus kan in theorie sneller zijn dan oudere meters en de HW P1. Ik heb de indruk dat mijn HW P1 meter een sub-seconde data rate heeft, maar in NL zijn er blijkbaar nog wat oude meters die maar om de tien seconden een update geven.

De modbus hackery is inderdaad om te kunnen integreren in iets als HomeAssistant.
Ik heb via de feedback knop gevraagd achter een lokale API van de Marstek zodat je gewoon via het lokale netwerk dat ding kan benaderen. Da's blijkbaar in the works, en ik moest geduld hebben 😅. Ik vermoed dat de HomeAssistant integratie daarvan dan ook niet lang op zich laat wachten gezien de intense following van dit ding op Tweakers.

Ik heb de mijne sinds gisteren. De firmware update liep zoals bij velen vast, heb de batterij na 1 uur ongeveer "uit" gezet met de knop en dan eventjes uitgetrokken. Ze leek na een paar seconden al echt uit te staan. Dan gewoon terug ingestoken en aan gezet en alles was geüpdatet.
Doet netjes zijn best om nul op de meter te halen.
Ik moet nog een extra zekering fixen en de stopcontacten waar het insteekt een dedicated kring laten zijn, nu staat die nog op 800W.
Hopelijk wordt die snel gehomologeerd, da's dan 1 ding minder om me "zorgen" over te maken.

Het enige waar ik over twijfelde was, wat gaat de energiemarkt doen de komende jaren (is denk ik meer u winkel?). Door de economische onzekerheid denk ik dat de komende jaren Europa toch wat gaat uitzien wat ze gaan doen?

Twee aspecten: wat de markt doet en wat de overheid doet.

Wat de markt doet, en dat is inderdaad al 15 jaar mijn winkel, weet uiteindelijk niemand. Neem er eender welk rapport van 15 jaar geleden bij over hoe de elektriciteitsmarkt er dan uitziet 15 jaar in de toekomst en je beseft hoe veel waarde die rapporten hebben. Alles wordt uiteindelijk ingehaald door de realiteit. Crisis, hoogconjunctuur, oorlog, terrorisme,...zo veel factoren die de prijzen gaan beinvloeden en waar je estimatie op estimatie op estimatie van moet doen om tot een voorspelling te komen.
Wat de overheid doet, is al 10 jaar dralen om de taksen op elektriciteit te verlagen en die op gas te verhogen. Wij hebben 6 jaar geleden stookolie buitengesmeten en toch voor gas gekozen, het kan nu nog eens 6 jaar duren eer ze de taksen aanpassen. Ook niet zo makkelijk natuurlijk om die switch te maken omdat je een switch in heating method wil bekomen, maar gas noch elektriciteit enkel voor verwarming worden gebruikt. Met de extra voetnoot dat veel mensen die omschakeling gewoon niet kunnen betalen.
En met MR aan het stuur op energie verwacht ik al helemaal niet veel. Op een of andere manier willen ze steeds die post, maar Marghem was niet veel soeps en wat ik opvang is dat Bihet ook maar een lichtgewicht is. Heeft dan ook nul ervaring in de energiesector.

Ik zie mijn zonnepanelen dus vooral als een verzekering tegen hoge energieprijzen. Een batterij zou daar ook weer gewoon een extra deel van uitmaken.

Twee aspecten: wat de markt doet en wat de overheid doet.

Wat de markt doet, en dat is inderdaad al 15 jaar mijn winkel, weet uiteindelijk niemand. Neem er eender welk rapport van 15 jaar geleden bij over hoe de elektriciteitsmarkt er dan uitziet 15 jaar in de toekomst en je beseft hoe veel waarde die rapporten hebben. Alles wordt uiteindelijk ingehaald door de realiteit. Crisis, hoogconjunctuur, oorlog, terrorisme,...zo veel factoren die de prijzen gaan beinvloeden en waar je estimatie op estimatie op estimatie van moet doen om tot een voorspelling te komen.
Wat de overheid doet, is al 10 jaar dralen om de taksen op elektriciteit te verlagen en die op gas te verhogen. Wij hebben 6 jaar geleden stookolie buitengesmeten en toch voor gas gekozen, het kan nu nog eens 6 jaar duren eer ze de taksen aanpassen. Ook niet zo makkelijk natuurlijk om die switch te maken omdat je een switch in heating method wil bekomen, maar gas noch elektriciteit enkel voor verwarming worden gebruikt. Met de extra voetnoot dat veel mensen die omschakeling gewoon niet kunnen betalen.
En met MR aan het stuur op energie verwacht ik al helemaal niet veel. Op een of andere manier willen ze steeds die post, maar Marghem was niet veel soeps en wat ik opvang is dat Bihet ook maar een lichtgewicht is. Heeft dan ook nul ervaring in de energiesector.

Ik zie mijn zonnepanelen dus vooral als een verzekering tegen hoge energieprijzen. Een batterij zou daar ook weer gewoon een extra deel van uitmaken.

In de huidige links/rechts ("zwaarste schouders moeten bijdragen") en fiscale situatie ("we hebben geld te kort. ALTIJD. OVERAL") zijn er echter enkele zekerheden.

1) Injectie zal op een of andere manier afgestraft worden. Ofwel forfaitair met een "balancering bijdrage" of whatever je het wil noemen voor wie injecteert. Ofwel rechtstreeks met een belasting per geinjecteerde kWh. Ofwel indirect via de leverancier die belast wordt en die zal doorrekenen naar klanten met negatieve prijzen per kWh.
2) Elektriciteit kan niet anders dan duurder worden. Ja, ze willen de delta met gas optimaliseren richting elektriciteit, maar daar zijn 2 manieren voor. Ofwel elektriciteit goedkoper ofwel gas duurder. Ik vermoed dat ze voor scenario 3 gaan. Elektriciteit duurder en gas nog duurder. De putten voor de elektrificatie moeten nu eenmaal gevuld worden. Handig neveneffect is dat de PV/batterij usecase daardoor beter wordt, 2 vliegen in 1 klap.

Zo veel mogelijk zelf produceren en verbruiken is de beste verzekering om geen last te hebben van politiek gedraal/incompetentie. Dus PV en kleine batterij. Het is mijn inschatting dat wat aan huidige prijzen break-even tot licht rendabel is, in de toekomst nog rendabeler zal zijn.

Indien niet, dan hebben we een feestje voor de industrie in Belgie - leve goedkope energie.

Wat een verspilling zou het zijn om geïnjecteerde elektriciteit extra te gaan belasten. In de realiteit zou dat betekenen dat mijn batterij rond half 11 vol is en dan mijn PV-installatie afschakelt. Honderdduizenden panelen die op daken liggen peanuts te doen. Is dat de groene droom?

Ik gebruik de HW P1 omdat die er al was en ik geen P1 splitter wil aanschaffen. En dat werkt echt heel goed met mijn enkele Marstek.
WiFi verbinding was ook geen enkel probleem, er staat 1 TP-link AX20/AX1800 centraal op de verdieping hier en verbinding is vlekkeloos met de IoT stuff in de hoek op het gelijkvloers. Een houten huis hebben helpt hier natuurlijk erg veel bij :coolbrows:.

Als je meerdere Marsteks hebt, gebruik je best de Marstek CT003 P1 meter, anders gaan je batterijen hoogstwaarschijnlijk elkaar ontladen om zelf op te laden.

De Shelly Pro 3EM meet stromen, dus kan in theorie sneller zijn dan oudere meters en de HW P1. Ik heb de indruk dat mijn HW P1 meter een sub-seconde data rate heeft, maar in NL zijn er blijkbaar nog wat oude meters die maar om de tien seconden een update geven.

De modbus hackery is inderdaad om te kunnen integreren in iets als HomeAssistant.
Ik heb via de feedback knop gevraagd achter een lokale API van de Marstek zodat je gewoon via het lokale netwerk dat ding kan benaderen. Da's blijkbaar in the works, en ik moest geduld hebben 😅. Ik vermoed dat de HomeAssistant integratie daarvan dan ook niet lang op zich laat wachten gezien de intense following van dit ding op Tweakers.

Ik heb de mijne sinds gisteren. De firmware update liep zoals bij velen vast, heb de batterij na 1 uur ongeveer "uit" gezet met de knop en dan eventjes uitgetrokken. Ze leek na een paar seconden al echt uit te staan. Dan gewoon terug ingestoken en aan gezet en alles was geüpdatet.
Doet netjes zijn best om nul op de meter te halen.
Ik moet nog een extra zekering fixen en de stopcontacten waar het insteekt een dedicated kring laten zijn, nu staat die nog op 800W.
Hopelijk wordt die snel gehomologeerd, da's dan 1 ding minder om me "zorgen" over te maken.
De mijne is ook aangekomen vandaag en heb dezelfde ervaring met de firmware update. Dat hebben ze echt niet op orde.

Update geïnstalleerd en een uur zijn ding laten doen. Nadien uitgeschakeld en stekker even uitgetrokken. Na enkele seconden viel hij uit en nadien weer ingestoken en sindsdien draait hij vlot.

Draait in combinatie met mijn homewizard P1 meter die ik al had.

Allé, na lang twijfelen (en veel lobbywerk hier thuis) toch ook de trekker over gehaald. Ben eens benieuwd, mijne rug doet al zeer als ik aan dat gewicht denk :unsure:

Laatst bewerkt:
60kg voor de 5kWh-versie? Daar moet je toch met 2 volwassen mannen hard aan sleuren als je dat de trap op wilt?

Ik blijf ook wat sceptisch waarom ze die batterij zo goedkoop dumpen. Weten zij iets dat wij nog niet weten? Gaat die snel stuk gaan? Die app en het instellen is duidelijk niet foutloos.
Bij een batterij als HomeWizard heb ik meer vertrouwen, maar dat is het quasi dezelfde prijs voor de helft van de capaciteit..

Laatst bewerkt:
60kg voor de 5kWh-versie? Daar moet je toch met 2 volwassen mannen hard aan sleuren als je dat de trap op wilt?

Ik blijf ook wat sceptisch waarom ze die batterij zo goedkoop dumpen. Weten zij iets dat wij nog niet weten? Gaat die snel stuk gaan? Die app en het instellen is duidelijk niet foutloos.
Bij een batterij als HomeWizard heb ik meer vertrouwen, maar dat is het quasi dezelfde prijs voor de helft van de capaciteit..
  • Lage productiekosten door massaproductie, goedkope arbeid en minder regelgeving.
  • Mogelijk deels gesubsidieerd door de overheid zoals wel vaker in China. Bij auto’s hebben we dit ook gezien.
  • Geen duur Europees personeel of dure overhead.
  • Lagere grondstofkosten dankzij eigen delving.
  • Rechtstreekse distributie met containers richting kleine verdelers met minimale marges. Feitelijk koop je bijna aan inkoopprijs bij Alibaba.

Hebben jullie geen schrik voor eventueel brandgevaar ofzo?

Begrijp ik het goed dat dat ding eigenlijk nog niet mag gebruikt worden in België?

Stel de boel vliegt in brand.. wat met de verzekering?

Ik w8 wss tot een goedgekeurde.
Maar als ik mijn sluimerverbruik zie als de EV niet grannycharge
Mede door de zeeaquarium dan zit ik tussen 0,35 en 0,40 kWh per uur van 23 tot 5 uur enkel door sluimerverbruik.

En nu werkt dan nog de 300W waterverwarmer niet eens bij deze temperaturen

Ahum
ZK7H9Yu.png

Begrijp ik het goed dat dat ding eigenlijk nog niet mag gebruikt worden in België?
Je mag kopen en in huis hebben, je mag het technisch gezien alleen (nog) niet op het elektriciteitsnet gebruiken. :laugh: Toch alleszins niet om mee in het net te injecteren.

Laatst bewerkt:

Als je het tweakers topic over de HomeWizard batterij leest, zie je heel veel omruilingen gebeuren omdat er fouten zitten in hun hardware. Ik heb in het Marstek topic zo'n dingen nog niet gelezen. Enkel wat kinderziektes in de software, en die zijn er met de laatste updates precies grotendeels uit. Dus ja, het is maar hoe je het bekijkt.

De prijzen zijn volgens mij gewoon een voorbode van wat komen zal. LFP batterijen zijn binnen dit en een paar jaar voorbijgestoken door nieuwe ontwikkelingen:
Solid state batterijen, zie bvb de recente ontwikkelingen van Toyota: https://oilandenergyonline.com/articles/all/toyotas-breakthrough-solid-state-batteries/
Hybride supercapacitors, die momenteel nog minder ver in de commerciële ontwikkeling staan.

LiFePo batterijen zijn ook goedkoper te maken dan de lichtere Li-ion batterijen. Maar gewicht maakt weinig uit voor iets dat in de hoek van een kamer staat.
Als je opzoekt hoe weinig pure batterijcellen kosten, verschiet je echt niet van deze prijzen. Vergelijk gewoon de prijs van een autobatterij met eenzelfde capaciteit thuisbatterij en je valt van je stoel, terwijl een autobatterij veel meer zal afzien door de hoge stromen die ze constant moet leveren en opnemen.

Eer we solidstate in thuisbatterijen gaan zien voor een betaalbare prijs, is deze zeker terugverdiend en misschien zelfs afgeschreven.

In het begin had ik ook meer vertrouwen in HomeWizard, maar na beide topics aandachtig op Tweakers te volgen, is mijn gevoel omgeslagen. De Marstek lijkt minder problemen hebben, minstens dezelfde of misschien iets betere efficiëntie en de prijs per kWh is de helft. Voorlopig draait de Marstek al 2.5 weken zonder problemen.

Je mag kopen en in huis hebben, je mag het technisch gezien alleen (nog) niet op het elektriciteitsnet gebruiken. :laugh: Toch alleszins niet om mee in het net te injecteren.
Je mag ze niet aansluiten. Heeft niks met injectie te maken.
Niet gehomologeerd = je mag het gewoon niet inpluggen. Volgens synergrid:
04. Sinds wanneer mag ik ‘plug & play’ toestellen plaatsen?
Sinds 17 april 2025 mogen ‘plug & play’ toestellen in het stopcontact worden geplugd, op voorwaarde dat ze een CE-markering dragen (toont aan dat het toestel geëvalueerd werd en beantwoordt aan de Europese normen rond veiligheid, gezondheid en bescherming van het leefmilieu) en gehomologeerd zijn door Synergrid, de sectororganisatie van de netbeheerders (Fluvius, Sibelga, Ores, Resa, AIEG, AIESH en REW).

Hebben jullie geen schrik voor eventueel brandgevaar ofzo?

Hoe ik het begrijp, mensen mogen mij uiteraard verbeteren.

De batterij mag je niet aansluiten op het net. Deze is (nog) niet gehomologeerd.
De batterij is wel gekeurd voor verkoop. Je mag deze dus wel plaatsen en off grid gebruiken.
Dus eigenlijk gebruik je een losstaand gekeurd toestel, waar je enkel met de netbeheerder een probleem mee hebt, als deze aan het net hangt.

Van de verzekeringen (maar hangt af van de polis) verstond ik dat je uw installatie moet uitbaten als een goede huisvader.
Of die batterij nu aan een stopcontact hangt dat aan het net hangt of op zijn eigen (bv via eigen zonnepanelen), maakt voor de verzekeraar niet uit.

Hoe ik het begrijp, mensen mogen mij uiteraard verbeteren.

De batterij mag je niet aansluiten op het net. Deze is (nog) niet gehomologeerd.
De batterij is wel gekeurd voor verkoop. Je mag deze dus wel plaatsen en off grid gebruiken.
Dus eigenlijk gebruik je een losstaand gekeurd toestel, waar je enkel met de netbeheerder een probleem mee hebt, als deze aan het net hangt.

Van de verzekeringen (maar hangt af van de polis) verstond ik dat je uw installatie moet uitbaten als een goede huisvader.
Of die batterij nu aan een stopcontact hangt dat aan het net hangt of op zijn eigen (bv via eigen zonnepanelen), maakt voor de verzekeraar niet uit.
Door deze in te steken in uw stopcontact dat gekoppeld is aan het net, gebruik je die dus niet off-grid en gebruik je die niet als goede huisvader (eens gehomologiseerd en goedgekeurd via synergrid is dat iets anders).

Of de verzekeraar zich gaat terugtrekken ga ik mij niet over uitspreken.

Door deze in te steken in uw stopcontact dat gekoppeld is aan het net, gebruik je die dus niet off-grid en gebruik je die niet als goede huisvader (eens gehomologiseerd en goedgekeurd via synergrid is dat iets anders).

Of de verzekeraar zich gaat terugtrekken ga ik mij niet over uitspreken.
Goede huisvader gaat over de installatie.

Dat is zoals je ook wel eens ziet met auto’s. Ze gaan hun nieuw gekocht 2dehands auto halen bij de dealer, met de platen van een andere auto. Die nieuwe 2de hands voertuig is nog niet ingeschreven en mag dus niet officieel op de baan. Maar je kunt die al wel verzekeren en zetten ze dus die platen tijdelijk over. Als je een accident hebt ben je verzekerd, maar heb je wel een probleem met de politie.

Terug
Bovenaan