Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

- Ze kunnen niet aan curtailing doen, terwijl vb. Solaredge dit via een simpel modbus commando kan.

Ik heb deze combo al jaren. Zelf ook alles ingestalleerd. Nog niets verkeerd kan ik ver van zeggen.

Heb 30 kw verspreid over 3 omvormers.
Heb je toevallig nog je schema over hoe alles verbonden is en hoe het gemanaged wordt?
Geen problemen gehad na zelf te installeren op de keuring?

Mijn post was nog niet af. smart e-grid gerak je niet binnen zonder 10-15k te leggen. er zijn idd 2 grote spelers op de markt...
Idem met deze trouwens, laatste op de pagina, die ik al gelezen had voor je alles eronder toegevoegd hebt 40min later... Als je een deftig antwoord wilt, post dan direct alles i.p.v. te posten en dan later te editten. Want het is puur toeval dat ik je edit nog gezien heb.

Rest van je post:
Dat is geen 300% ROI hé. Da's 8 maand na initiële investering. Dus: (€300 (opbrengst) - €400 (plaatsingskost flexiobox) - €79,6 (abo kost 8 maand)) / €479,6 = -37% ROI. Zal natuurlijk verbeteren elk jaar sinds de initiële investering gespreid wordt.

Verder is netbalancering natuurlijk meh bij hun hé. Je moet eerst klant worden en dan pas gaan ze kijken na installatie of je zelfs nog maar kan meedoen aan netbalancering. Je zegt zelf dat netbalancering het enige is dat het rendabel maakt; maar je koopt daar wel een kat in een zak...

Sinds anderhalver maand, en niet eens voor alle omvormers die ze ondersteunen... Als ik het goed herinner, heb jij je installatie ook al langer dan dat. Goed dat ze nieuwe dingen toevoegen, maar was waarschijnlijk niet zo toen @pieterv zijn installatie had en was ook niet zo toen jij ingetekend hebt.

Verder is netbalancering natuurlijk meh bij hun hé. Je moet eerst klant worden en dan pas gaan ze kijken na installatie of je zelfs nog maar kan meedoen aan netbalancering. Je zegt zelf dat netbalancering het enige is dat het rendabel maakt; maar je koopt daar wel een kat in een zak...
iedereen kan vroeg of laat meedoen aan netbalancering. ze maken gewoon clusters van 250 huishoudens. die stabliteitsmonitoring etc dient vooral om de DIY kerels met sketchy alie expres batterijen en zelf in mekaar geknutseld bms'en die tikkende tijdbommen zijn buiten te houden.

algoritme heeft enkele weken nodig om je gewoontes te leren en dan is het gewoon afwachten. Gemiddeld 8 a 12 weken wachten.

Ik kan sowieso niet curtailen btw, heb geen hybride omvormer ;)

boeit ook weinig. heb maar een 3kw omvormer. in april heeft die bijvoorbeeld maar voor 43 cent negatief geinjecteerd...

verder is is die 10 euro per maand ook gewoon ontzorging hé. Financiele gevolgen van mismanagement zijn 0 want je leveranciers regelen alles voor je. Flexio zal ook niet bugvrij zijn, maar die raken opgelost.

Terwijl ergens een komma, bug of foute paramter in je self hosted systeem u ook tientallen euros kan kosten.

niet iedereen heeft zin/tijd/kennis om te liggen prullen in de instellingen van uw omvormer, dat op te volgen, dat up to date te houden of een HA server op te zetten. ze vergelijken ook automatisch tarieven tussen verschillende leveranciers. Hoeveel uren per jaar ik daar niet mee bezig ben anders...

Zelf voor mij al senior system engineer is dat niet vanzelfsprekend om dat foutloos en optimaal op te zetten.

Laatst bewerkt:
De waardes die ze tonen qua besparing in de app is steeds vergeleken met het gemiddelde VREG tarief die maandelijks gepubliceerd wordt.

Niet iedereen is een ingenieur zoals hier natuurlijk die zich daar ook elke dag mee wil bezig houden.
Elk z'n hobby.

Die zoutwaterbatterij van me doet het goed. :laugh:

Zwemmen bij 30 graden :love:
Ergens hoop ik toch dat er op een dag een kit bestaat om een zoutwaterbatterij te bouwen met cubitainers.
Lekker goedkoop, een 6 of 12 V batterij met een gigantische hoeveelheid opslag. Lijkt me een leuk project.

Via Tweakers loopt er momenteel een actie op de Marstek 2.5 en 5kWh batterij. 1474euro voor 5kWh aan de deur geleverd in BE.
Synergrid keuring is wel nog bezig, dus 't is een beetje een gok, maar verder wel een scherpe prijs.

Op Tweakers forum momenteel weer een interessepeiling voor groepsaankoop Marstek Venus 5kWh, vorige keer 1475eur incl verzending.
En hij is ondertussen beschikbaar, bij 2 verschillende webshops zelf. Ben voor die prijs toch wel erg aan het twijfelen om er eentje te bestellen, ook al zijn die dingen nog niet officieel goedgekeurd in België. :thinking:

Idd mooie deal, maar wat als de keuring er toch niet door komt in BE dan zit je ermee of zijn er mensen die het nu ook al niet-officieel gebruiken?

Er zijn op het Tweakers forum al redelijk wat mensen die ze gebruiken. Toestellen tot 800W feed-in moet ge niks melden bij Fluvius, dus die weten dan niet welk merk er staat. Als ge op 2.5kW gaat injecteren 's nachts, gaan ze zich misschien wel vragen beginnen stellen als er niks gemeld is op uw adres. Maar 800W is ideaal om uw sluimerverbruik af te dekken. En laden is altijd tot 2.5kW, dus ze is snel vol zodra er voldoende zon is.

En wanneer gaat zo'n batterij dan 's nachts injecteren bv? Want ik zou het enkel willen gebruiken om sluimerverbruik te coveren maar ook in de wintermaanden toch wat zonne-energie recuperen om te koken ofzo. Zou er nu dan 2 van 5kWh willen kopen en die unlocken op 2500W. Zo heb ik 5000W ter beschikking via aparte groepen. Het voordeel is dat ik ze mee kan nemen naar de volgende woning.

Een batterij injecteert in principe niet. De standaard configuratie is dat die uw afname naar 0 regelt.

En wanneer gaat zo'n batterij dan 's nachts injecteren bv? Want ik zou het enkel willen gebruiken om sluimerverbruik te coveren maar ook in de wintermaanden toch wat zonne-energie recuperen om te koken ofzo. Zou er nu dan 2 van 5kWh willen kopen en die unlocken op 2500W. Zo heb ik 5000W ter beschikking via aparte groepen. Het voordeel is dat ik ze mee kan nemen naar de volgende woning.
Een batterij injecteert in principe niet. De standaard configuratie is dat die uw afname naar 0 regelt.
Als ge met 3 fases zit en een 1 fasige batterij hebt. Op een mono fase aansluiting gaan ze het niet zien tenzij je aant handelen gaat met dynamische tarieven.

Als alles goed gaat dan houden die dingen gewoon 0W op de energiemeter en is het voor Fluvius gewoon onzichtbaar qua injectie.

Maar ... dat niet injecteren verhaal gaat ook niet op voor een 3 fasige aansluiting. Daar kan het nog steeds zijn dat er op die ene fase van de batterij bijvoorbeeld 2000W wordt geïnjecteerd terwijl er op de andere fases telkens 1000W afname is. Totaal is 0 maar dat is niet wat de energiemeter (en mogelijks dus ook Fluvius) ziet als die even naar de individuele fases kijkt in plaats van het totaal.

Ook voor diegene met enkelfasige aansluiting een voetnoot. Bij Fluvius zijn ze ook niet allemaal van gisteren, en als uw sluimerverbruik jaren aan een stuk 200W was en nu plots maanden aan een stuk 0W, dan zullen ze ook wel genoeg weten. Heb er mijn twijfels bij dat ze gaan geloven dat je 's avonds telkens op exact het juiste moment de hoofddifferentieel afzet.:smurf:

Als alles goed gaat dan houden die dingen gewoon 0W op de energiemeter en is het voor Fluvius gewoon onzichtbaar qua injectie.

Maar ... dat niet injecteren verhaal gaat ook niet op voor een 3 fasige aansluiting. Daar kan het nog steeds zijn dat er op die ene fase van de batterij bijvoorbeeld 2000W wordt geïnjecteerd terwijl er op de andere fases telkens 1000W afname is. Totaal is 0 maar dat is niet wat de energiemeter (en mogelijks dus ook Fluvius) ziet als die even naar de individuele fases kijkt in plaats van het totaal.

Ook voor diegene met enkelfasige aansluiting een voetnoot. Bij Fluvius zijn ze ook niet allemaal van gisteren, en als uw sluimerverbruik jaren aan een stuk 200W was en nu plots maanden aan een stuk 0W, dan zullen ze ook wel genoeg weten. Heb er mijn twijfels bij dat ze gaan geloven dat je 's avonds telkens op exact het juiste moment de hoofddifferentieel afzet.:smurf:
Dat laatste is minder een issue omdat je een plugin batterij tot 800W niet moet aangeven. Dus die gaan dan niet weten dat ge een 2500W hebt staan.
Op een 3 fasige aansluiting wel als alles wat goed verdeeld zit.

Er zijn op het Tweakers forum al redelijk wat mensen die ze gebruiken. Toestellen tot 800W feed-in moet ge niks melden bij Fluvius, dus die weten dan niet welk merk er staat. Als ge op 2.5kW gaat injecteren 's nachts, gaan ze zich misschien wel vragen beginnen stellen als er niks gemeld is op uw adres. Maar 800W is ideaal om uw sluimerverbruik af te dekken. En laden is altijd tot 2.5kW, dus ze is snel vol zodra er voldoende zon is.
Dat laatste is minder een issue omdat je een plugin batterij tot 800W niet moet aangeven. Dus die gaan dan niet weten dat ge een 2500W hebt staan.
Op een 3 fasige aansluiting wel als alles wat goed verdeeld zit.

Klopt niet meer altijd, al is het nog niet 100% finaal: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/stekkerzonnepanelen-en-stekkerbatterijen-in-vlaanderen
2. Omvormervermogen kleiner dan 800Watt + analoge meter = aanmelden is noodzakelijk.

Zijn ook weer regeltjes om regeltjes te maken. Wie met een analoge meter gaat er nu investeren in een batterij.

Ingeschreven in groepsaankoop van ichoosr.
3k voor een batterij van 5 kwh.
Toch nog altijd niet de moeite waard.

Mijn zus heeft ook via ichoosr zonnepanelen en batterij laten plaatsen en die batterij van 5 kwh was maar 1800€...

Dus ik had toch een betere prijs gehoopt.

Terug
Bovenaan