Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Maar vermoedelijk zal HW het software matig geblokkeerd hebben in België? Al is het maar om de wetgeving te volgen
Hoe gaat HW weten of die in NL aangesloten is of BE?
Ik kan het moeilijk geloven dat er nog niemand is die dit al geprobeerd heeft of als belg zijnde eentje staan heeft.

Hoe gaat HW weten of die in NL aangesloten is of BE?
Ik kan het moeilijk geloven dat er nog niemand is die dit al geprobeerd heeft of als belg zijnde eentje staan heeft.
De GoPlay/VTM app is vb ook niet bruikbaar in Frankrijk. Of je krijgt op zijn minst melding dat je in het buitenland zit.
Ik vermoed dat de Playstore ook een onderscheid maakt tussen "NL" en "BE-NL/BE-FR"

Wat zijn prijskwaliteit zeer sterke merken voor thuisbatterijen? Ik ga het toch even bekijken..

Op Tweakers forum momenteel weer een interessepeiling voor groepsaankoop Marstek Venus 5kWh, vorige keer 1475eur incl verzending.

Wat zijn prijskwaliteit zeer sterke merken voor thuisbatterijen? Ik ga het toch even bekijken..
pylontech vind je makkelijk voor +-200-250 euro per kw. Is military grade shit die ze in de zeevaart gebruiken samen met victron omvormers.

Ideal voor thuis met zelf een ups functie.

Op Tweakers forum momenteel weer een interessepeiling voor groepsaankoop Marstek Venus 5kWh, vorige keer 1475eur incl verzending.
Is zo een plug & play batterij al toegelaten in BE? Ik zie er toch veel belgen op inschrijven. Zou ik zelf ook nog interessant vinden, kan ik er nu al gebruik van maken en binnen 10 maanden bij verhuis meenemen naar de volgende woning. 2x 2500W ontladen is ook niet slecht en heb dan 9kWh.

pylontech vind je makkelijk voor +-200-250 euro per kw. Is military grade shit die ze in de zeevaart gebruiken samen met victron omvormers.

Is dit DIY of zijn er ook installateurs die je hiervoor specifiek kan laten langskomen? Ken zelf niets van stroom en dergelijke aansluitingen.

Is zo een plug & play batterij al toegelaten in BE? Ik zie er toch veel belgen op inschrijven. Zou ik zelf ook nog interessant vinden, kan ik er nu al gebruik van maken en binnen 10 maanden bij verhuis meenemen naar de volgende woning. 2x 2500W ontladen is ook niet slecht en heb dan 9kWh.

Is dit DIY of zijn er ook installateurs die je hiervoor specifiek kan laten langskomen? Ken zelf niets van stroom en dergelijke aansluitingen.
Bij mij heeft belivert dat gedaan. 5.5k betaald voor 10kw incl omvormer en flexio box.

Heb helaas geen detail factuur dus ik weet niet op wat ze marge nemen.

Ik vermoed dat de pricing zo iets zal zijn :

2x 1250 voor batterijen
1x 1000 euro omvormer
1x 500 euro flexio box
1x 200 euro keuring

De rest werkuren , klein materiaal, ( energiemeter , kabels , wall mount, zekeringen,…. )

Die mannen zijn niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste.

Diy zal je zeker een 1000 euro mee uitsparen, maar of dat het risico u waard is ? :)

Ja salut, een abonnement van 15 euro voor zo'n flexio box? best duur
Is dat het waard? Victron kan dat toch zelf doen?
Flexio heeft een monopolie op netbalancering. Inkomsten daarvan zijn bij de meesten een 30 a 40 euro per maand. Daar zit de grootste winst in dynamische contracten.

Heb die box trouwens gratis gehad en een contract van een jaar voor free, maar die actie is verlopen.

Abbo is ook maar 10 euro hè , die laadpaal sturing is bijzaak.

Laatst bewerkt:
Gratis bestaat niet :tongue: Wees maar zeker dat geen enkele partij zijn broek gescheurd heeft aan die "gratis" FlexBox.

2x Pylontech US5000 = €2000 (een gemiddelde, zijn op bepaalde webshops nog goedkoper te vinden)
1x Victron MultiPlus-II 48V/5kVA = €900 (zelfde, is nog wat goedkoper te vinden)
Keuring thuisbatterij = €200
Klein materiaal en werkuren = €500 of minder (geen idee hoe lang installatie duurt maar vermoed een halve dag werk of minder)

Gezien de positie van alle connectoren op die FlexBox ook 99,9% zeker dat het niets meer is dan een custom made plastieken behuizing rond een Raspberry Pi 4 (=€40 voor het 1GB model wat méér dan volstaat indien halvelings deftig geprogrammeerd). Het eigenlijke product is in feite een SaaS oplossing met 10€ abonnement en de hardwarekost is (qua productiekost) eerder verwaarloosbaar.

Marketingtechnisch wel netjes als ze die dingen alsnog voor €500 adviesprijs verkocht krijgen. 🚀

Sorry :hug:

Yeah, de aankoopkost was misschien nog te verklaren toen er geen abo-kost was, maar ik heb toch ook mijn twijfels bij heel het flexio verhaal. Ik ken 1 iemand die al klant is sinds 2023 (denk ik, was alleszins "early adopter") en die er niet content van is dus mijn mening is misschien een beetje vervormd.

Maar de reden dat hij dus niet content is, is het volgende:
  • Als je vollepot betaalt is het serieus overpriced, zeker nu. @Slayerbe het is een Raspberry Pi 4 2GB en dan was de aankoopprijs misschien nog te verdedigen wanneer er geen abo-kosten waren. Maar dat hebben ze gewoon omgegooid, en zelfs de early adopters moeten maar akkoord gaan (eerlijkheidshalve: die mensen krijgen wel een voucher voor 1 of 2j gratis, maar erna is het ook gewoon abo betalen).
  • En dat is niet het enige waarop ze opeens van gedacht veranderen. Kennis heeft indetijd een specifieke wallbox erbij gekocht met de belofte dat die samen zou werken met heel het flexio ding. Het heeft nooit deftig gewerkt. Ondertussen is dat model ook van de compatibiliteitslijst verdwenen...
  • Hun "winst" is gewoon een geschatte winst in de app. Een zwarte doos berekend volgens hun algoritme. Niemand weet hoe, en als je een detailberekening vraagt dan negeren ze de vraag gewoon. Hij heeft de vraag gesteld nadat hem opviel dat het bedrag eigenlijk zo goed als nooit wijzigde.
  • Hun algoritme is verder ook een zwarte doos die met veel dingen geen rekening houdt. Zo werd er veel meer stroom afgenomen (logisch), had de batterij veel meer cycli (ook logisch) maar zonder echt inzicht of dit wel voordelig uitkwam als je ook alle kosten en convertie-verliezen meerekent (want is AC-DC convertie naar batterij en dan DC-AC convertie naar grid, dus reken maar 2x 10~25% verlies). Om nog maar te zwijgen dat het algoritme enkel net balancing deed, wat betekende dat die zware pieken trok en zijn capaciteitstarief er dus ook naar was.
  • Support trekt in het algemeen op niet veel.

En als je er de reviews bij pakt (fora of zelfs google reviews) zet die trend zich wel voort. Vooral mensen met een nieuwe installatie die positief zijn (op basis van marketing dus) en vooral mensen die langer klant zijn die uitgebreide, negatieve reviews plaatsen. En de hekelpunten van hierboven komen daar ook terug...

En het feit dat veel mensen niet kunnen vergelijken, zorgt er voor dat hun marketing goed werkt. De meeste mensen laten dit samen plaatsen met een batterij en/of andere oplossingen. En zowel verbruik en opbrengst is elk jaar anders. Dus het is heel moeilijk om in te schatten wat het zou zijn zonder. Zeker omdat Lifepwr geen details geeft.

Ik heb deze combo al jaren. Zelf ook alles ingestalleerd. Nog niets verkeerd kan ik ver van zeggen.

Heb 30 kw verspreid over 3 omvormers.

Alles wat die flexio box doet is tegenwoordig al volledig ingebouwd in de GX controllers van Victron zelf.
Zelfs de toekomstige kwartierwaarden zijn al ondersteund dus geen idee waarom je nog geld zou verspillen aan die hardware en bijkomende abonnement.

Bijlagen

• dynamic ESS.png
    dynamic ESS.png
    64 KB · Weergaven: 15
Ik heb zo een Flexio box gehad en na een half jaar terug verkocht.
- Geen transparantie in wat het eigenlijk aan het doen is, of wat de strategie is.
- Ze ondersteunen maar een beperkt aantal laadpalen, daar is de grote winst van een dynamisch contract te halen (vooral in de winter)
- de overdreven abbo kosten (abbo voor dynamisch en een tweede voor de EV...)
- Onlogische acties, zogezegd voor balancering, maar dan trok die hoge kwartierpieken en begon die te injecteren bij negatieve prijzen.
- Onrealistische besparingsgetallen in de app, ze vergelijken met een 'standaard' contract, volgens mij het duurste op de markt.
- Ze kunnen niet aan curtailing doen, terwijl vb. Solaredge dit via een simpel modbus commando kan.

Solaredge heeft een beperkte functie voor het laden van de thuisbatterij bij lage tarieven.

Ik heb nu zelf een combi van EVCC voor de EV en andere stuurbare gebruikers + EMHASS in Home Assistant.
EVCC zie ik nog evolueren naar een volledig open source EMS.

Alles wat die flexio box doet is tegenwoordig al volledig ingebouwd in de GX controllers van Victron zelf.
Zelfs de toekomstige kwartierwaarden zijn al ondersteund dus geen idee waarom je nog geld zou verspillen aan die hardware en bijkomende abonnement.
nee niet alles, het belangrijkste doet die niet.

netbalanceren. Dat alleen is al een dikke 30-40 euro per maand pure winst voor de meeste gebruikers met een 10kw batterij.

Je kan niet netbalanceren zonder dat je een BRP licentie krijgt van elia. De enige andere optie in belgie vereist een investeringskost van rond de 10-15k lol.

en die box uiteraard een veredelde raspberry pi, dat verbergen ze ook niet , krijg je letterlijk te zien als je er naartoe surft :p. Ik heb daar ook al de opmerking gehad dat ze die beter gratis weggeven met de commitment van een abbo te nemen van 2-3 jaar. Maarja bedrijven zijn bedrijven i guess?

Het is geen zwarte doos trouwens, uit de API kan je alle letterlijk alles uitlezen. Je kan op die manier zelf hun algoritmes reverse engineeren als je dat zoveel boeit. Lijkt me ergens logisch dat een commercieel bedrijf hun code niet gratis weggeeft.

Ik ken trouwens meerdere personen die klant zijn en weel heel positief. Maar de winst op netbalancering is heel regio specifiek, zelf tot op niveau van uw wijk. als er niet veel onbalans is in uw buurt ga je er ook niet veel mee verdienen.

De meerwaarde voor flexio zit hem voor 99% in dat netbalanceren. als je daar geen winst mee maakt dan doe je het idd weg. je moet in principe maar 150 euro winst maken per jaar om het er uit te halen. ( 12x9,99) en een paar euro's die je verliest omdat die idd soms eens gaat injecteren bij negatieve tarieven om te balanceren, maar die kleine verliezen daarop zijn peanuts. Ik zie dat hier zelf ook. dat is eens 3-4 cent op een dag, terwijl netbalanceren u met momenten tot 50 cent per minuut kan opleveren ( zotste dat ik al gezien heb was toen de kerncentrales begin dit jaar plots uitvielen, dan waren er mensen die 50 euro hadden verdient op een paar uur)

als je ziet dat de meeste mensen ergens tussen de 350 en 500 euro winst maken per jaar puur uit netbalancering ( dus niet het slimme sturen dat de meeste omvormers ook kunnen, is die box een nobrainer).

mijn geschatte energiefactuur is 200 euro per jaar volgens de engie app, dus met flexio eindig ik op een negatieve factuur.

dat injecteren bij negatieve tarieven gaat die ook enkel doen omdat er dan meer opbrengst is uit die netbalancering dan dat dat negatief injecteren jou kost.

Ik zit ook in die facebook groep en 90% van die ontevreden gebruikers zijn ook gatachterlijk en snappen niet hoe het werkt, ze weten zelf niet wat netbalanceren is, of hebben een omvormer die niet kan curtailen en snappen niet waarom die injecteerd als de prijs licht negatief is ( vaak omdat de prijs later op de dag nog veel meer negatief is en de batterij te klein is om het hele negatieve prijs window op te vangen).

Dusja tldr wil je inspelen op de groeiende onbalans markt en daar geld mee verdienen? -- > flexio
wil je enkel slim sturen --> genoeg andere mogelijkheden ( EMHAUS, sturing op omvormers zelf ,...)

Laatst bewerkt:
Zijn de marges over heel de lijn niet gewoon te dun om dit zowel voor het bedrijf als de eindgebruiker financieel positief te zijn op de lange termijn.

nee niet alles, het belangrijkste doet die niet.

netbalanceren. Dat alleen is al een dikke 30-40 euro per maand pure winst voor de meeste gebruikers met een 10kw batterij.

Je kan niet netbalanceren zonder dat je een BRP licentie krijgt van elia. De enige andere optie in belgie vereist een investeringskost van rond de 10-15k lol.
Heb je de laatste posts ook gelezen? Want dat is pure marketing. Niemand weet van waar dat "besparingsbedrag" of zogezegde winst nu juist komt en ze weigeren een gedetailleerde berekening te geven...

En i.v.m. lifepwr die een monopolie zou hebben op netbalancering: https://www.smartegrid.be/
En dat is dan degene die ik ken als voorbeeld. Voor bedrijven heb je zelfs nog meer spelers en als ik even google vind ik er ook nog andere voor particulieren...

Je blijft hier maar de marketinng van flexio herhalen, heb ik de indruk :p

Heb je de laatste posts ook gelezen? Want dat is pure marketing. Niemand weet van waar dat "besparingsbedrag" of zogezegde winst nu juist komt en ze weigeren een gedetailleerde berekening te geven...

En i.v.m. lifepwr die een monopolie zou hebben op netbalancering: https://www.smartegrid.be/
En dat is dan degene die ik ken als voorbeeld. Voor bedrijven heb je zelfs nog meer spelers en als ik even google vind ik er ook nog andere voor particulieren...

Je blijft hier maar de marketinng van flexio herhalen, heb ik de indruk :p
Mijn post was nog niet af. smart e-grid gerak je niet binnen zonder 10-15k te leggen. er zijn idd 2 grote spelers op de markt...

dT1wrMt.png

vriend zijn inkomsten puur uit netbalancering.
pas geactiveerd de laatste week van april 2024.

dikke 300 Euro op 8 maand. hoe is een 300% roi geen goeie investering? Elke maand storten ze die bedragen netto op uw rekening. los van de besparingen van uw batterij, zonnepanelen of slimme sturing hé. pure cash uit netbalancering.

Ik volg heel het gebeuren al een tijd en als het onlogische dingen doet is het vaak de installateur zijn fout die de parameters niet goed heeft ingesteld in de configuratie. Paar weken nadien posten die mensen dan terug dat het wel goed werkt. Slechts een heel miniem percentage lijkt me niet tevreden zijn als ik kijk naar de reacties op de verschillende fora en groepen waar ik zit. Behalve zonnestraal, dat is blijkbaar het resort voor azijnpissers :p

Nu ik ben verre van een flexio shill hé, ik was ook eerst sceptisch en hun marketing bs heeft mij 0,0 beinvloed. Het waren vooral de positieve van andere gebruikers die toch ook wel sceptisch waren.

De moment dat dat netbalanceren niet meer rendeert ben ik ook weg ze :p

Wat ik vooral merk is dat er hier ook heel wat onterechte negativiteit rond batterijen etc rond gaat.

Dat het niet voor iedereen even rendabel is tot daar toe , maar je moet dat allemaal case per case vergelijken. Ik heb nu ondertussen genoeg data van mijn batterijsturing om te weten dat ik er een dikke 50 euro per maand uithaal zonder net balanceren dus - 3 maanden winter is dit 450 per jaar door de batterij. roi van ongeveer 12 jaar.

als we nu 300 per jaar nemen voor die netbalancering, -120 Euro abbonementskost komen we aan 630 per jaar. dan ligt mijn ROI op 8.5jaar. Bijna even goed als zonnepanelen.

Wat ik ook gemerkt heb is dat een dynamisch contract voor mij voorlopig weinig meerwaarde heeft. als je de hogere abbonementskost meerekend heb ik in maart bvb 2.65 euro gewonnen met dynamisch tov variabel, maar in april 1,01 euro verloren tov variabel.

Denk dat je een warmtepomp en EV nodig hebt om echt daar winst uit te halen. Bvb gisteren was de energieprijs -50 cent van 12 tot 15u. Als je dan je auto instak om op te laden had je er 40 euro meer verdient.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan