Alles wat die flexio box doet is tegenwoordig al volledig ingebouwd in de GX controllers van Victron zelf.
Zelfs de toekomstige kwartierwaarden zijn al ondersteund dus geen idee waarom je nog geld zou verspillen aan die hardware en bijkomende abonnement.
nee niet alles, het belangrijkste doet die niet.
netbalanceren. Dat alleen is al een dikke 30-40 euro per maand pure winst voor de meeste gebruikers met een 10kw batterij.
Je kan niet netbalanceren zonder dat je een BRP licentie krijgt van elia. De enige andere optie in belgie vereist een investeringskost van rond de 10-15k lol.
en die box uiteraard een veredelde raspberry pi, dat verbergen ze ook niet , krijg je letterlijk te zien als je er naartoe surft

. Ik heb daar ook al de opmerking gehad dat ze die beter gratis weggeven met de commitment van een abbo te nemen van 2-3 jaar. Maarja bedrijven zijn bedrijven i guess?
Het is geen zwarte doos trouwens, uit de API kan je alle letterlijk alles uitlezen. Je kan op die manier zelf hun algoritmes reverse engineeren als je dat zoveel boeit. Lijkt me ergens logisch dat een commercieel bedrijf hun code niet gratis weggeeft.
Ik ken trouwens meerdere personen die klant zijn en weel heel positief. Maar de winst op netbalancering is heel regio specifiek, zelf tot op niveau van uw wijk. als er niet veel onbalans is in uw buurt ga je er ook niet veel mee verdienen.
De meerwaarde voor flexio zit hem voor 99% in dat netbalanceren. als je daar geen winst mee maakt dan doe je het idd weg. je moet in principe maar 150 euro winst maken per jaar om het er uit te halen. ( 12x9,99) en een paar euro's die je verliest omdat die idd soms eens gaat injecteren bij negatieve tarieven om te balanceren, maar die kleine verliezen daarop zijn peanuts. Ik zie dat hier zelf ook. dat is eens 3-4 cent op een dag, terwijl netbalanceren u met momenten tot 50 cent per minuut kan opleveren ( zotste dat ik al gezien heb was toen de kerncentrales begin dit jaar plots uitvielen, dan waren er mensen die 50 euro hadden verdient op een paar uur)
als je ziet dat de meeste mensen ergens tussen de 350 en 500 euro winst maken per jaar puur uit netbalancering ( dus niet het slimme sturen dat de meeste omvormers ook kunnen, is die box een nobrainer).
mijn geschatte energiefactuur is 200 euro per jaar volgens de engie app, dus met flexio eindig ik op een negatieve factuur.
dat injecteren bij negatieve tarieven gaat die ook enkel doen omdat er dan meer opbrengst is uit die netbalancering dan dat dat negatief injecteren jou kost.
Ik zit ook in die facebook groep en 90% van die ontevreden gebruikers zijn ook gatachterlijk en snappen niet hoe het werkt, ze weten zelf niet wat netbalanceren is, of hebben een omvormer die niet kan curtailen en snappen niet waarom die injecteerd als de prijs licht negatief is ( vaak omdat de prijs later op de dag nog veel meer negatief is en de batterij te klein is om het hele negatieve prijs window op te vangen).
Dusja tldr wil je inspelen op de groeiende onbalans markt en daar geld mee verdienen? -- > flexio
wil je enkel slim sturen --> genoeg andere mogelijkheden ( EMHAUS, sturing op omvormers zelf ,...)