Berekeningen die dan vaak ook nog gebaseerd zijn op dynamische contracten waar men echt 100% naar de positieve kant van het verhaal gaat kijken met "gratis energie" (hallo nettarieven) en zacht uitgedrukt optimistische delta's maar met de andere kant totaal geen rekening gehouden wordt.
Stel je voor: je hebt een batterij hangen van 10kWh. Het is een koude winterdag, je warmtepomp slurpt 30-40kWh. Kort samengevat: je 10kWh batterij is niet voldoende om je piektarief uren af te dekken en je hebt dus afname in piektarief aan véél hogere bedragen dan je ooit zou betalen met een gewoon variabel tarief. Die meerkost wordt in de berekeningen nooit of slechts zeer zelden mee in rekening gebracht.
Als je veel tijd en goesting hebt kan je elke component in je huis optimaliseren zodat de stroomvraag zoveel mogelijk in de daltarieven ligt maar laat ons eerlijk zijn: dat is hobby & spelen voor al bij al weinig winst. Voor de mensen die dit zuiver willen als plug, play & forget systeem om te besparen op hun energiekost is er eigenlijk geen case.
ook in de winter zijn er genoeg dagen dat dynamisch goedkoper is dan variabel.
zie mijn vorige post.
goedkoopste van de dag 1 cent, duurste 11 cent. Variabel in jan 2025 was 9 cent bij engie.
Er is overproductie aan electriciteit in europa, over het algemeen zijn dynamische contracten goedkoper dan variabele, net als in variabel vs vast zit er in variabel ook een serieuze marge in gecalculeerd om winst te maken en risico te dekken.
Mijn vloerverwarming staat 24/24 op 21,5 graden en als ik de statistieken bekijk stookt ook meestal snachts omdat dat het koudste moment
van de dag is, overdag stookte die vaak enkel s'ochtends wat bij, maar het gros van mijn vvw verbruik was tussen 10u savonds en 5u sochtends....
Ik heb eens even door heel januari gescrolled met de dynamische tarieven en snachts zat de prijs vaak 30-40% lager dan een variabel contract.
voor april heb ik nu met een dynamisch contract tot nu toe een verbruik van 3,34 euro, dat is inclusief abonnementskosten van 100 euro per jaar voor een dynamisch contract.
dus geen schattingen, echte cijfers. vorig jaar in april 450 kwh verbruikt en een zelfconsumptie van 42% = 261 kwh afgenomen aan 34 cent/kwh
=88,74 euro - 13,52 eur injectie (4cent/kwh) =
75,22 euro die ik normaal betaald zou hebben. wat ook netjes overeenkomt met die schatting in de app .
Als je ziet dat ik op 13 dagen aan 3,34 euro verbruik zit kan je daaruit wel genoeg conclusies trekken zeker?
75 euro zonder batterij en 10 Euro met batterij.
Doe daar dan nog eens 30 euro bij aan netbalanceren winst eens die actief is en dan is die batterij wel heel snel terugverdiend.
hoe het van de winter loopt zal ik wel laten weten
Grootste argument om er geen te kopen zijn de prijzen die wel op het gemakje zakken. mijn zelfde offerte was 2.5j geleden 2000 euro duurder.