Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat gaat niet werken. Die batterijen gaan elkaar tegenwerken. De ene kan gaan laden met de energie van de andere en omgekeerd als ze niet door dezelfde logica gestuurd worden.Heeft er iemand deze besteld, die al een thuisbatterij heeft?
Ik probeer het te berekenen, want de huidige DC gekoppelde batterij is 5 jaar oud en is al wat capaciteit verloren. (blijft nog 7,8kwh bruikbare energie over)
Het aansturen zal wel ingewikkeld worden met een bestaande installatie + ev + dynamisch tarief
Dat willen ze nu al veranderen. Er is niet veel plug in aan als je nog in uw kast een meter moet installeren.Ik dacht dat het probleem met de HW plugin batterij was dat ze hun P1 meter gebruikten om de batterij te regelen, en dat mocht niet want "de digitale meter is eigendom van de netbeheerder dus fikken af" (wat een klucht van een reden is he, maar toch).
Dit staat letterlijk zo te lezen op de site van HomeWizard:
Laat dat nu net zijn wat die Marstek ook doet (ze zeggen toch dat er een P1 meter meegeleverd wordt...)?
Ik heb er niet veel vertrouwen in dat zonder een wijziging in standpunt van de regulator, deze versie dan ineens wel goedgekeurd wordt...
Natuurlijk, wat gaan ze doen als je het toch insteekt...
Soms wonen we hier toch in een achterlijk land.
Je zegt dat je bij Ecopower zit, injectie is daar 2 cent per kWh. Als ik naar mijn laatste maandfactuur van Ecopower kijk dan betaal ik per kWh afname ook meer dan het genoemde bedrag. Weet het niet meer van buiten maar dacht rond de 26 cent. Als ik die getallen in je berekening plug dan kom ik met die 40EUR capaciteitspiekshaving op 182 tot 229EUR besparing per jaar en is de terugverdientijd 6.4 à 8.1 jaar.Dus grand total besparing voor dit eerste geschatte jaar is 108,60-139,96 euro.
Klets er nog een 40 euro capaciteitspiekshaving door de batterij bij en je komt uit op 148,60-179,96 euro besparing per jaar.
Da's dus een terugverdientijd van 8,20-9,93 jaar (in mijn concrete situatie zoals hierboven beschreven).
Hmm dus 1475 euro voor een batterij met capaciteit 5,12 kWh.
DoD van 90%, AC-side efficiency van 93,5% max. Dus pakt round-trip optimistisch 87,4%.
Om de batterij van 10->100% op te laden heb ik dus 5,12x0,9/0,935 = 4,93 kWh aan energie nodig.
Daarvan kan ik dan 5,12x0,9x0,874 = 4,02 kWh uit de batterij halen.
Da's een verlies van 18,4%, dus ik moet 18,4% méér energie in de batterij steken dan dat ik er kan uithalen.
Stel ik laadt die 150-200 keer op een jaar helemaal (10->100%) op, heb ik 739,5-986 kWh aan energie nodig en krijg ik er 603-804 kWh van terug.
De prijzen die ik hanteer komen uit de Vtest met de geschatte tarieven voor komend jaar met mijn cijfers van het voorbije jaar, maar die kent mijn korting niet (oktober Engie Flow, dus 3.54c/kWh korting en geen vaste vergoeding meer te betalen) dus die verreken ik even snel zelf. Klopt natuurlijk niet helemaal, want ik ben in oktober overgeschakeld van Ecopower. Maar soit, details.
Ik laat het capaciteitstarief er ook even uit voor het gemak. Die rekenwaarde kunnen we eventueel nog verminderen met 0,8 (very optimistic...) als we aan het einde zijn.
injectie: -4,79 c/kWh voor 4800 kWh geïnjecteerd
afname: 22,97 c/kWh voor 2300 kWh afname
Totaalplaatje is dus
afname: 530,70 euro
injectie: -229,80 euro
Samengenomen dus 300,9 euro.
(capaciteitstarief: 277,84)
Met batterij zou dit dan zijn
injectie: 4060,5-3814 kWh -> 194,50-182,69 euro
afname: 1697-1496 kWh -> 389,80-343,63 euro
Dus totaalprijs (excl capaciteitstarief) voor mijn elektriciteit met deze batterij is dan 160,94-192,3.
Dus grand total besparing voor dit eerste geschatte jaar is 108,60-139,96 euro.
Klets er nog een 40 euro capaciteitspiekshaving door de batterij bij en je komt uit op 148,60-179,96 euro besparing per jaar.
Da's dus een terugverdientijd van 8,20-9,93 jaar (in mijn concrete situatie zoals hierboven beschreven).
Er zitten 6000 ontladingen in dat spul, dus daar zal het niet aan liggen.
De tijd dat dat ding heeft om kapot te gaan is dus wel heel lang voordat het begint op te brengen IMHO.
Na die terugverdientijd jaar geeft het dan wel een rendement van 12,2%.
Even extrapoleren aannemend dat de winst per jaar hetzelfde blijft (wat vrij fout is, maar geen idee hoe dat op mijn back-of-the-envelope te krijgen), dan krijg je na 15 jaar dus 2229-2699,4 euro return op 1475 euro investering. Dat is een totaal rendement van 754-1224,5 euro, oftewel 51,1-83,0% totaal rendement. Per jaar geeft dat dan een jaarlijks rendement van 2,79-4,11%.
Als ik even vergelijk met IWDA de voorbije tien jaar haalt die een jaarlijks rendement van 10,04%.
Heck, het trio der beste spaarrekeningen op dit moment geven je de kans om iedere maand 1600 euro aan ~2.8% te laten opbrengen.
Natuurlijk is de maar ruwweg de helft daarvan "zeker". Maar toch. Als iets het al zou moeten afleggen tegen een spaarrekening lijkt me het toch niet echt een wow investering, of mis ik hier een grote clou waardoor heel het beeld veranderd?
De pro's zouden zijn:
- (kleinschalige) verzekering tegen hogere energieprijzen in de toekomst
- ???
Gezien de risico's verbonden met deze investering zijn:
- kapotgaan voordat er veel winst gerealiseerd wordt. Hopelijk niet met een gepaarde brandhaard.
- liquiditeitsrisico: je bent je geld wel een kleine tien jaar volledig kwijt voordat je break-even staat
- nieuwe batterijen gaan naar verhouding waarschijnlijk goedkoper worden (case in point deze aanbieding eigenlijk al vergeleken met een paar jaar terug...)
Lijkt me dat ik het toch ga laten passeren aangezien de mogelijke winst miniem is.
Die site wilde een hele tijd niet meer werken met mijn fluvius csv. Da's blijkbaar recent terug in orde. Heb dat in het verleden nog veel gedaan maar kwam altijd op vrij lange terugverdientijden uit.@rubenvb kijk eens aan de hand van https://mijn-thuisbatterij.be met je Fluvius data.
Zoals een mijn-thuisbatterij.nl simulatie zal alten zien is 225 cycles per jaar een optimistische inschatting, en zeker al voor mij niet van toepassing. Injectie aan 0 cent is voorlopig ook niet waar. Hoewel dat in de toekomst misschien wel meer gaat komen.Ik kom aan 7% met 0 cent injectie en 24 cent afname. 15y, 6000 cycles max, 225 cycles met 90% single trip efficiency (wat overigens irrelevant is als injectie 0 EUR is, maar goed) en 4.5kwh netto vermogen.
Dit is een investering gelijk een andere. Of die batterij er nu staat of niet heeft geen invloed op mijn eten of iets anders, en de opbrengst is puur economisch.Als je alles moet afwegen tegen IWDA, dan moet je ook geen saus meer op je frietjes eten.
Deze volg ik toch helemaal niet... in de IWDA case is het idee dat de opbrengst rechtstreeks terug in IWDA vloeit. Dus als je dan de "opbrengst" van de batterij in IWDA steekt, ga je de investeringen gelijk trekken op den duur, omdat alles in IWDA zit. Zoals ik zei, na 15 jaar begint die batterij echt op te brengen, maar is dat ding ook al 15 jaar oud. Kans op stukken is reëel, en dan is het weg, opbrengst.Btw, je redenering is flawed, want je negeert je cashflow (door de batterij betaal je minder voor je elektriciteit elke maand, die besparing is cashflow productie). Als je die cashflow aan 10% IWDA belegt, zit je break-even punt rond de 4% batterij rendement. (ttz, 1475 15y aan 10% = elk jaar 200 euro cashflow en die 14, 13, 12, 11y 10% laten opbrengen en alles optellen).
That's good for you, maar irrelevant als je de waarde van een investering wil analyseren. Ik zeg ook niet dat ze niet opbrengt he... Ik zeg alleen dat voor mijn persoonlijke situatie het sop de kolen niet waard is momenteel.Overigens is de prijs van een batterij in mijn geval vermogen na de komma, dus ik zal er geen boterham voor laten moest de investering krom draaien - which is still unlikely to happen.
Sure, maar het is verdomd moeilijk om historische data van spaarrentes te vinden. Die periode aan 0,1% (wat trouwens enkel bij de grootbanken was, ik heb minimaal denk ik op 0,8% gezeten voor een jaartje ofzo?) was kort, en in de voorbij tien jaar heeft de spaarrente ook hoger gestaan dan 2,8%, maar inderdaad, eerder gemiddeld rond de 1-1,5% als je naar de best rentende spaarrekeningen kijkt.En de vergelijking met een spaarboek is volledig krom. Voor IWDA ga je gewoon uit van 10% want voorbije 10y. Voor een spaarboek pakken we de toevallige 2.x% die er nu is terwijl dat de voorbije 10y zo goed als continu 0.1% was ?
Die zoutwaterbatterij van me doet het goed.
Zwemmen bij 30 graden![]()
Deze volg ik toch helemaal niet... in de IWDA case is het idee dat de opbrengst rechtstreeks terug in IWDA vloeit. Dus als je dan de "opbrengst" van de batterij in IWDA steekt, ga je de investeringen gelijk trekken op den duur, omdat alles in IWDA zit. Zoals ik zei, na 15 jaar begint die batterij echt op te brengen, maar is dat ding ook al 15 jaar oud. Kans op stukken is reëel, en dan is het weg, opbrengst.
stekker-batterij.Nl gaat nog eens onder de prijs van die Duravolt actie.
1499 met P1 meter voor 5kWh.. Ik blijf het toch kort volgen allemaal..
Tal van plausibele redenen voor:waarom zou je die stekker brol kopen als je pylontech kan kopen voor 1000 euro per 5kw?
die plugin batterijen zijn een paak duurder , low voltage, minder efficient, en kunnen maar 800w geven. wat ben je daar in godsnaam mee...
Die Marstek zou tot 2500w kunnen gaan, indien correct geïnstalleerd.waarom zou je die stekker brol kopen als je pylontech kan kopen voor 1000 euro per 5kw?
die plugin batterijen zijn een paak duurder , low voltage, minder efficient, en kunnen maar 800w geven. wat ben je daar in godsnaam mee...
Maar moet dan wel geregistreerd en gekeurd worden.Die Marstek zou tot 2500w kunnen gaan, indien correct geïnstalleerd.
Daar heb je nog geen omvormer bij he. Marstek is kan op 2500W ontladen ingesteld worden. Opladen is altijd tot 2500W.waarom zou je die stekker brol kopen als je pylontech kan kopen voor 1000 euro per 5kw?