Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Je zult dat ook wel zien in de batterij app, maar die kent geen zonne energie bv. Enkel injectie en afname.

In HA zit er een energy dashboard die alles per uur monitored en bijhoudt.

Ja, mijn berekening is zowiezo manueel want de API van mijn zonnepanelen trekt op de hond zijn kloten. Er is zogezegd ook integratie tussen energyID app en de panelen. En elke week mag ik die user gaan unblocken en historische data binnentrekken...

Zolang ik in/out per maand heb, kan ik wel het verlies berekenen in mijn excelleke. Real time lukt toch nooit wegens above limitatie.

Misschien moet ik toch maar eens beginnen prutsen opnieuw. Draait HA gewoon op een raspberry ?

Yep, heb sinds gisteren een rPI5 met 8GB ram (overkill) met HAOSS op draaien. Ben nu alles aan het integreren en heb ontdekt dat ik de omvormer best achter een (monofase) meter hang. De batterij was ik al van plan achter een homewizard plug te hangen (MID gekeurd) zodat ik in/uit incl verliezen krijg.

De bedoeling is te voorkomen dat de auto de thuisbatterij gaat leegtrekken.

Bron: Tweakers

Aangezien je 30 dagen hebt om aan te geven komt dat goed uit.

Ivm DuraVolt Marstek: Net de track and trace gekregen. Levering vrijdag. Order #1995.

60kg, dus blijkbaar gen3 volgens Tweakers.

Ondanks mijn negatief ingestelde "ROI-post" ben ik gisteren ook overstag gegaan.
Mede omdat het hoogstwaarschijnlijk wel break-even komt (incl. opportuniteitskist/inflatie/whatchamacallit) en dat ik er wel gewoon mee wil kunnen spelen (niets tweakery, maar gewoon zien wat het ding effectief doet qua functie als buffer vervullen).
Simulatie van mijn-thuisbatterij.be met een batterij van 4kWh en 0,22/0,04 afname/injectie geeft een tvt van 8,5 jaar en iets meer dan 2k cycli, wat dus maar 1/3 is van de rated cycli.
Dat het ding als backup kan fungeren is goed meegenomen.

Ondanks dat er een aparte P1 meter bijzit, werkt het precies wel (bij 1 enkele Marstek batterij) met de HomeWizard P1 meter (met de laatste firmware lijken mensen daar wel goed in te slagen als ze geen wifi connection issues hebben die volgens mij liggen aan KPN/Proximus/Telenet modems en hun crap merged 2.4G/5G ssid). Dit zou me toch een P1 switch besparen (30 euro).
Nog geen leverdata voor de mijne.

Ik twijfel wel tussen het ophangen aan de muur naast de zonnepaneelomvormer en elektriciteitskast, en het ver buitenshuis in een kot te steken.
Ik twijfel ook om te wachten op de homologatie (die waarschijnlijk toch niet met de P1 meter gaat zijn...) en gewoon aansluiten als onbewuste consument... Het ding voldoet aan alle betrokken EU normen dusja, het zal wel ok zijn.
Mijn NRGKick autolader is waarschijnlijk ook niet gehomologeerd.

Order #2112 en levering staat ingepland op dinsdag 27/05.

Een dynamisch contract zal wel niet interessant zijn wellicht?
Dacht ook iets te lezen hebben dat het vooral gericht is op de NL-markt.

Heb net het houten kot buiten opgeruimd en de UTP kabel die er al lag een RJ45 op genepen.

Zag net dat ze bij Telenet al een jaar of 2 360 graden Pods hebben om een mesh network te maken. Wist ik niet. Kan eindelijk die brakke wifi powerline brol buiten en versterker en weet ik veel wat - heb hier een modem en 3 verschillende bakjes in huis hangen... Komt een pod in dat kot, zal de batterij zeker goede ontvangst hebben. Zonnepanelen kunnen ook op die pod (vallen ze niet meer van het netwerk als het regent) en heb ik eindelijk eens deftige wifi in de tuin. Win win win.

Ik weet al wat gedaan in het weekend want zowel de nieuwe modem, pods, als batterij komen vrijdag toe :hakkuh:

Heb net het houten kot buiten opgeruimd en de UTP kabel die er al lag een RJ45 op genepen.

Zag net dat ze bij Telenet al een jaar of 2 360 graden Pods hebben om een mesh network te maken. Wist ik niet. Kan eindelijk die brakke wifi powerline brol buiten en versterker en weet ik veel wat - heb hier een modem en 3 verschillende bakjes in huis hangen... Komt een pod in dat kot, zal de batterij zeker goede ontvangst hebben. Zonnepanelen kunnen ook op die pod (vallen ze niet meer van het netwerk als het regent) en heb ik eindelijk eens deftige wifi in de tuin. Win win win.

Ik weet al wat gedaan in het weekend want zowel de nieuwe modem, pods, als batterij komen vrijdag toe :hakkuh:
Valt het qua temperatuur mee in dat kot? Hier ook een tuinhuis maar dat is BLOEDHEET in de zomer en IJSKOUD in de winter...

Denk niet dat een batterij het echt leuk gaat vinden. Auto/fietsbatterijen e.d. geven ook maar 1/2 of 2/3de van hun capaciteit bij <10 graden.

Valt het qua temperatuur mee in dat kot? Hier ook een tuinhuis maar dat is BLOEDHEET in de zomer en IJSKOUD in de winter...

Denk niet dat een batterij het echt leuk gaat vinden. Auto/fietsbatterijen e.d. geven ook maar 1/2 of 2/3de van hun capaciteit bij <10 graden.

Het is een ideaal kot. Staat achter de serre in de hoek tegen een haag. Redelijk wat schaduw. De zijkanten zijn ook houten latjes met een halve centimeter tussen, dus er is wat lucht circulatie. Geen regen want het dak erop steekt 50 cm uit erover (mijn favoriete plek om schoppen en harken en zo te dumpen zodat ze niet nat worden

Mijn weerstationnetje voor buiten temperatuur staat er in. In de zomer is er een window van 2-3h dat de vlakke zon er op zit en het 30 graden wordt, daarna valt het snel terug naar de schaduwtemperatuur. In de winter gaan we nog moeten zien. Kan eventueel nog wat isolateplaten aanbrengen als het te koud wordt.

En als het allemaal niet in orde komt in winter, kan ik hem nog altijd in de kelder zetten.

Kelder is 15 op 7m. 1 grote ruimte uit beton. Staat voor de rest niks want is beetje vochtig. Als ik de batterij op een pallet 50cm hoog zet, zou er in principe niet veel kunnen gebeuren als hij in de fik schiet. Maar toch...

Order #2112 en levering staat ingepland op dinsdag 27/05.

Een dynamisch contract zal wel niet interessant zijn wellicht?
Dacht ook iets te lezen hebben dat het vooral gericht is op de NL-markt.
met maar 800 watt te laden/ ontladen haal je daarnooit de meerwaarde van een dynamisch contract uit.

de windows van negatieve prijzen zijn te klein.

op 2 uur tijd negatieve prijzen haal je daar met moeite een halve euro uit.

Dinsdag besteld, batterij zal maandag geleverd worden.
Ondertussen HA geïnstalleerd, een homewizard P1 meter had ik al, ondertussen een plug voor de batterij (MID certified om te meten) geplaatst en een kWh meter (MID) voor de zonnepanelen omdat ik niet kan connecteren naar mijn goodwe omvormer en SEMS veel te traag is (info elke 10 minuten).

Het monitoren werkt al, stuur de laadpaal momenteel met HA manueel aan (met een kleine automation om laadstroom onder de 6A te zetten als hij niet mag laden), maar de bedoeling is daar uiteindelijk wat automations voor te maken zodat de batterij en de auto elkaar niet tegenwerken.

54534562642_068a27eb35_c.jpg[\IMG]

Laatst bewerkt:
Hallo dit duravolt heeft dus 10 jaar garantie en wat is terugverdientijd aub of is dat al besproken hier?

Terug
Bovenaan