The Lord of the Rings: The Rings of Power

Prime The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ik vind het nog altijd leuk om volgen. Voor mij gaat het niet te traag. Ik ben nu ook geen die hard fan, dus is het ook wel leuk om hier wat bijkomende info of theorieën te lezen :)

De chemie tussen Durin en Elrond zit wel goed en doet denken aan Gimli en Legolas. De Harfoots daarentegen doen het toch niet voor mij.

Het is nu ook niet dat ik al helemaal hooked ben. Ik heb nog geen ik-kan-niet-wachten-tot-volgende-week gevoel, al ben ik nu wel heel benieuwd naar het deel in de Southlands volgende week.
 
Laatst bewerkt:
Als je dat zingen irritant zou vinden, dan heb je de originele boeken niet gelezen. Daarin wordt vrij vaak gezongen en ik vind dat het nog wel redelijk goed wordt aangepakt in de serie.

@Hellsdinner
Inderdaad wel een beetje onnozel van Elrond dat hij niet wil zeggen tegen Gil-Galad dat de dwergen daar mithril hebben gevonden, terwijl die kerel dat al lang weet. Toch een van de minpuntjes van de serie: het is soms wat brak geschreven, al vergeven we dat misschien sneller omdat we continu worden gesugarcoat met prachtige beelden en dingen die wél goed zitten.
 
Over eervolle elfen:

The Kinslaying at Alqualondë, or the First Kinslaying, was an important event in the history of the Eldar in which the Noldorin Elves of Fëanor killed Teleri Elves in order to gain their ships.

The Ruin of Doriath, also the Second Kinslaying occurred when the Sons of Fëanor attacked Doriath, seeking the Silmaril taken there after the death of Beren and Lúthien.

The Third Kinslaying was the disastrous attack on the Havens of Sirion by the surviving Sons of Fëanor in F.A. 538.[1] The battle was considered the worst of the three Kinslayings.

Valt wel mee dus. Ik vond het juist goed om te zien dat de elfen niet altijd zo nobel en goed handelen.
 
Over eervolle elfen:

The Kinslaying at Alqualondë, or the First Kinslaying, was an important event in the history of the Eldar in which the Noldorin Elves of Fëanor killed Teleri Elves in order to gain their ships.

The Ruin of Doriath, also the Second Kinslaying occurred when the Sons of Fëanor attacked Doriath, seeking the Silmaril taken there after the death of Beren and Lúthien.

The Third Kinslaying was the disastrous attack on the Havens of Sirion by the surviving Sons of Fëanor in F.A. 538.[1] The battle was considered the worst of the three Kinslayings.

Valt wel mee dus. Ik vond het juist goed om te zien dat de elfen niet altijd zo nobel en goed handelen.
De Elvenkoning Thranduil in The Hobbit heeft dat beeld al goed doorbroken door de eikel uit te hangen.
 
Galadriel is nog altijd het grootste probleem in die serie. Ik bedoel hare uitleg over een orc te doden, ongelooflijk goed geschreven 🤣. Die heeft eeuwen rondgedwaald zonder een orc tegen te komen, wat weet zij daar nu van? Met Isildur, die ik op het begin nog benieuwd naar was, weten de schrijvers niet wat doen. Elendil is het beste aan heel de serie, en dat ligt alleen aan de acteur zijn prestatie. Moeten de orcs trouwens schrik krijgen van die skinny jongetjes die ze naar Middle Earth sturen? Zelfs hun armor zag er speelgoed uit.

Hoe Mithril opeens het elvenras gaat redden is me een raadsel. Ik bedoel dat was toch gewoon een licht, enorm sterk materiaal? Hoe gaat dat hun magisch helpen? De elven van in LotR, die enorm wijs, intelligent en eervol waren, zien we hier toch niet terug.

Ze is er inderdaad lang geen meer tegengekomen, maar heeft daarvoor wel al 2000 jaar ervaring met het doden van Orcs. Alé ja, dat verleer je niet als Elf hoor.

Dat onderwijzen van de Numenoreans was inderdaad wat onnozel, maar dan vooral omdat zij inderdaad wel zeer groen achter hun oren zien. Ik vraag me dan inderdaad af of ze nu al Sauron zullen gevangennemen, want in de lore was dat met een overweldigend geweld van de Numenoreans. Dat is toch moeilijk voor te stellen met slechts 3 schepen, gevuld door voornamelijk vrijwilligers en verse rekruten.

De Elfen hebben een onsterfelijke ziel, maar hun lichaam is dat niet. In Valinor, onder invloed van de Valar is de veroudering van hun lichaam vertraagd tot hetzelfde tempo als hun ziel. Op Midden-Aarde kwijnt hun lichaam langzaam weg, en worden ze op termijn niets anders dan geesten. In de serie lijken ze nu een soort twist te geven hieraan door dat proces voor alle elfen wat gelijktijdig te maken en symbolisch te linken met de verrotting van die boom. De Mithril is in dit verhaal geschapen door het licht van een Silmarillion, wat neerkomt op het licht van de Valar. Ze geloven dus dat door blootgesteld te worden aan het licht van Mithril ze hun "fading" kunnen tegengaan.

Da's allemaal wel behoorlijk vrij omgaan met de lore, maar soit, dat zijn alle verhaallijnen in deze serie.
 
het is soms wat brak geschreven, al vergeven we dat misschien sneller omdat we continu worden gesugarcoat met prachtige beelden en dingen die wél goed zitten.

Na vijf afleveringen is dit vooral het gevoel dat ik over gehouden heb, we hebben jaren geen LoTR content gekregen dus is het sowieso een beetje smullen maar langs de andere kant is dit geen wereldschokkende reeks met een hoop problemen. Eigenlijk scheelt het in dat op zicht niet veel met de huige Star Wars content.
 
"All the money in the world can’t save bad writing. No amount of spectacle will ever be able to paper over a lousy script."

-https://www.forbes.com/sites/erikka...nexplicably-terrible-writing/?sh=6803e8eb18a0
Gvd dit kon evengoed door mij geschreven zijn 😅 Dit is dus de algemene teneur van de serie voor mij en wat er mis mee is.

Ik heb de indruk dat de enigste mensen die het goed vinden, mensen zijn die de boeken hebben gelezen en er geen probleem mee hebben dat ze er wat vrijheden mee nemen. Die vullen al wat slecht geschreven is aan de serie op met wat ze in de boeken gelezen hebben.

Dat of mensen die graag mooie beeldjes zien 😝
 
Bwa, ik ben het er absoluut mee eens dat dit script geen prijzen gaat winnen. Het verhaal wordt inderdaad vaak gerushed met zeer goedkope trucs, de dialogen zijn soms ridicuul (zie wat ik boven zei over Elrond zijn eed) en bepaalde plots houden daardoor weinig steek of hebben minder emotioneel gewicht dan ze verdienen.

Maar ik zou het niet slecht noemen, alleen zeer ... middelmatig? En van LOTR verwachten we uiteraard meer. Maar gecombineerd met de prachtige beelden, en het feit dat ze de correcte sfeerzetting toch echt onder de knie hebben, vind ik het netto voorlopig toch echt een leuke serie.

En ja, ik vul heel veel aan vanuit mijn kennis van de lore. Da's zowel een voordeel als een nadeel imo.
 
Ik snap de kritieken op de serie uiteraard, zelf geniet ik er wel zeer hard van en kijk ik iedere week gigantisch uit naar de nieuwste aflevering. Ik denk dat dit vooral is omdat ik zeer geintresseerd ben in alles Tolkien related, niet dat iedereen die daar geintresseerd in is de serie goed zal vinden uiteraard, maar voor mij wel.

Ik denk dat 1 van de redenen dat de serie maar als gemiddeld gezien wordt, gewoon ook komt doordat epic fantasy niet goed translate naar serie formaat, zie ook Wheel of Time. Als je kijkt naar de highest rated series ooit dan ga je vooral (maar niet uitsluitend natuurlijk) grittier, dramatische, R-Rated, suspensvolle series tegenkomen. Bijvoorbeeld: GOT, The Wire, Breaking Bad, Better Call Saul, Westworld, House of the Dragon nu, ... Allemaal series met het nodige gratuit geweld, naakt, plotten smeden, suspense, .... En dat soort verhaal schreef Tolkien gewoon niet (met hier en daar uitzonderingen in de Silmarillion maar op een andere manier). Volgens mij werken epic fantasy verhalen enkel goed op film niveau, waar je na 2-3 uur gewoon klaar bent en je tijdens die uren volledig op kan gaan in de fantastische wereld en gebeurtenissen. Een serie moet je doen willen uitkijken naar de volgende aflevering en de beste series doen dat zo goed dat je tijdens de week de vorige aflevering bespreekt met vrienden, plots uitdenkt, meeleeft met de karakters etc. En daar faalt deze een beetje in, maar ik weet ook niet of dat uberhaupt mogelijk is bij een verhaal zoals het deze, behalve mogelijk in een animatie serie formaat denk ik. Ik zou ook geen Tolkien verhaal willen lezen dat tsjokvol intriges, geweld, drama en naakt zit. Daar gingen zijn verhalen niet over. Tolkien schreeft over goed en kwaad, de gevaren van industrialisering, de kracht van woorden , zang, verhalen en mythes en ik denk dat dat gewoon beter werkt in film dan in serie. Moet natuurlijk ook wel gezegd zijn dat zelf in film formaat dat niet automatisch betekend dat het een voltreffer is, exhibit 1: The Hobbit trilogy. Ik kan me dan ook inbeelden dat zelfs als we de PJ LoTR trilogy in stukken zouden knippen en als een serie zouden editen, deze een stuk minder high rated zou zijn dan in film formaat.

Nu, begrijp me niet verkeerd, het script van RoP is inderdaad niet van het hoogste niveau. Tis duidelijk dat ze veel zelf hebben moeten verzinnen en schrijven, zich niet hebben kunnen baseren op een volledig geschreven boek en de hulp van de auteur ook niet meer kunnen inroepen (zoals HOTD dat wel kan met Martin).
De denk oefening over serie vs film en epic fantasy series in het algemeen kwam in me op na de laatste aflevering gezien te hebben en ben wel eens benieuwd wat de rest hier erover denkt. Zijn er bijvoorbeeld wel succesvolle, door de meerderheid zeer high rated, epic fantasy series (voor mij is GoT geen epic fantasy, ik noem dat eerder Dark Fantasy maar dat is een persoonlijk onderscheid)? Zijn er manier waarop het wel kan werken?
 
Rings of Power moet ook opboksen tegen de haast mythische LOTR-trilogie van Jackson. Die heeft voor immens veel mensen een nostalgische waarde en daar raak je niet zomaar aan want de Jackson-fanbase is vrij fanatiek en dat merk je ook in de fankritieken. Ik koester die films ook en ik ben daarmee opgegroeid, maar als je nuchter en kritisch naar die films kijkt zijn die ook niet perfect en kan ik ook een aantal cringemomenten opsommen die er voor mij niet in moesten.

Epic fantasy is mogelijk zeer moeilijk te vertalen naar een serie omdat world building er een essentieel deel van is. Je kan met die complexiteit omgaan door 1. het te simplifiëren - waardoor je met een flauw afkooksel kan zitten of 2. mee te gaan in die complexiteit - waardoor je met een onverteerbaar stuk televisie kan zitten. Behoorlijke uitdagingen, maar met zo'n hoog budget zit je met een moeilijke balansoefening tussen commerciële belangen en artistieke wensen.
 
Laatst bewerkt:
De denk oefening over serie vs film en epic fantasy series in het algemeen kwam in me op na de laatste aflevering gezien te hebben en ben wel eens benieuwd wat de rest hier erover denkt. Zijn er bijvoorbeeld wel succesvolle, door de meerderheid zeer high rated, epic fantasy series (voor mij is GoT geen epic fantasy, ik noem dat eerder Dark Fantasy maar dat is een persoonlijk onderscheid)? Zijn er manier waarop het wel kan werken?
Interessante denkoefening. Ik zou eerder leunen naar de andere kant en denken dat een serie net een beter formaat is hiervoor.
Ik denk dat GoT toch redelijk vergelijkbaar is met Rings of Power. De accenten liggen wat anders zoals je zegt, maar in concept lijkt het me vergelijkbaar. Het zijn allebei fantasy werelden, met meerdere facties en verhaallijnen, waar er een conflict broeit die die hele wereld zal beïnvloeden. Kort door de bocht, ik weet het, maar daar komt het voor mij op neer.

Waarom dat dan ideaal is voor een serie voor mij is het feit dat je in een serie veel meer tijd hebt om al die verhaallijnen op te zetten. Dat is iets dat in een film veel moeilijker is. Dan moet je er voor zorgen dat in een film van waarschijnlijk bijna 3 uur elke scene, elke lijn dialoog, iets bijdraagt aan het algemene plot en een onderliggende verhaallijn. LoTR deed dit brilliant, en dat is dan ook 1 van de redenen waarom dat 1 van de weinige mainstream Fantasy succesfilms is.

Waar Rings of Power faalt is voor mij voor 2 grote redenen. Ten eerste is hun hoofdpersonage gewoon ongelooflijk slecht geschreven en geacteerd (of dat aan de actrice of de regisseur ligt laat ik in het midden). En dat heeft niets te maken met het feit dat ze een vrouw is. Je mag meer emotie tonen dan een geconstipeerde tiener en haar acties zijn gewoon totaal niet logisch. De 2de reden, en die hebben zeker een invloed op het eerste punt, is dat ze gewoon teveel willen van in het begin. Er zijn gewoon teveel verhaallijnen die aandacht gegeven worden, waardoor je in een situatie komt waar je eigenlijk niemand echt kent en je om niemand geeft.

De verhaallijnen:
- Galadriel en haar zoektocht naar Sauron
- De elven en hun plaats in middle earth
- De dwergen (en hun relatie met de elven dan voor het ogenblik)
- De mensen in de southlands en die elf
- Alles in Numenor (Elendil, Isildur, ...)
- De harfoots en de mysterieuze figuur
- Halbrand en zijn geschiedenis en mogelijk koningschap in de toekomst
- Adar en de orks als antagonisten

Dat is gewoon teveel voor de eerste 5 afleveringen van een nieuwe serie. Door kan je er minstens 3 van weglaten voor een tweede seizoen. Geef ze hier en daar 5 minuten om te tonen dat ze in deze wereld zijn maar laat de echte opzet voor later. Dan heb je ook meer tijd voor de opzet te doen voor uw hoofdpersonage en de andere verhaallijnen.
En dat deed Game of Thrones dan bijvoorbeeld heel goed. Ik heb GoT aan mij laten voorbijgaan toen het uitkwam maar ben er nu aan begonnen na HoD te kijken. Seizoen 1 gaat vooral om 3 verhaallijnen (De Starks, de Lannisters (de focus op de koning, koningin en haar broer) en volledig los daar van aan de andere kant van de oceaan Khaleesi). Al de rest wordt redelijk geminimaliseerd, terwijl dat in seizoen 2 wel belangrijke karakters worden. In seizoen 2 komen dan de andere Lannister broers er meer in voor en zo ook de strijd om de iron throne.

De dialoog die niet sterk is en het feit dat er zoveel druk achter zit omwille van het budget en de naam LotR helpt natuurlijk niet maar je mag toch echt wel meer verwachten dan wat ze nu laten tonen. Ik heb gelezen dat ze in oktober gaan beginnen aan de opnames van seizoen 2. Ik had gevreesd dat ze al verder zaten met opnames dus dat vind ik eigenlijk goed nieuws. Laten we hopen dat ze de kritiek ten harte nemen (want deze komt niet meer enkel van een kleine groep, de mainstream critici beginnen het nu ook op te pikken) en veranderingen aanbrengen voor seizoen 2. Anders kan dit wel eens de grootste flop ooit worden op het vlak van streaming series.
 
Interessante denkoefening. Ik zou eerder leunen naar de andere kant en denken dat een serie net een beter formaat is hiervoor.
Ik denk dat GoT toch redelijk vergelijkbaar is met Rings of Power. De accenten liggen wat anders zoals je zegt, maar in concept lijkt het me vergelijkbaar. Het zijn allebei fantasy werelden, met meerdere facties en verhaallijnen, waar er een conflict broeit die die hele wereld zal beïnvloeden. Kort door de bocht, ik weet het, maar daar komt het voor mij op neer.
Oei nee hier ben ik het wel niet mee eens, voor mij is er een gigantisch verschil tussen GoT en Rings of Power. Je noemt hier wel de gelijkenissen op, maar de verschillen tussen Tolkien en Martin zijn zo groot en overstijgen die gelijkenissen volledig voor mij.
Waarom dat dan ideaal is voor een serie voor mij is het feit dat je in een serie veel meer tijd hebt om al die verhaallijnen op te zetten. Dat is iets dat in een film veel moeilijker is. Dan moet je er voor zorgen dat in een film van waarschijnlijk bijna 3 uur elke scene, elke lijn dialoog, iets bijdraagt aan het algemene plot en een onderliggende verhaallijn. LoTR deed dit brilliant, en dat is dan ook 1 van de redenen waarom dat 1 van de weinige mainstream Fantasy succesfilms is.
In theorie ben ik het met u eens, technisch gezien zou meer tijd = meer mogelijkheid moeten zijn maar ik kan me gewoon geen fantasy series die zelfde genre als LOTR zijn (bvb eerste boek Wheel of Time voor mij) bedenken die succesvol zijn geweest terwijl ik wel andere fantasy films in dat genre ken die succesvol en high rated zijn.
Waar Rings of Power faalt is voor mij voor 2 grote redenen. Ten eerste is hun hoofdpersonage gewoon ongelooflijk slecht geschreven en geacteerd (of dat aan de actrice of de regisseur ligt laat ik in het midden). En dat heeft niets te maken met het feit dat ze een vrouw is. Je mag meer emotie tonen dan een geconstipeerde tiener en haar acties zijn gewoon totaal niet logisch. De 2de reden, en die hebben zeker een invloed op het eerste punt, is dat ze gewoon teveel willen van in het begin. Er zijn gewoon teveel verhaallijnen die aandacht gegeven worden, waardoor je in een situatie komt waar je eigenlijk niemand echt kent en je om niemand geeft.

De verhaallijnen:
- Galadriel en haar zoektocht naar Sauron
- De elven en hun plaats in middle earth
- De dwergen (en hun relatie met de elven dan voor het ogenblik)
- De mensen in de southlands en die elf
- Alles in Numenor (Elendil, Isildur, ...)
- De harfoots en de mysterieuze figuur
- Halbrand en zijn geschiedenis en mogelijk koningschap in de toekomst
- Adar en de orks als antagonisten
De verhaallijnen had ik nog niet zo over nagedacht maar is wel een goed punt. Ik stoor me er zelf niet zo aan, maar het klopt dat het het verhaal iets teveel opdeelt.
Dat is gewoon teveel voor de eerste 5 afleveringen van een nieuwe serie. Door kan je er minstens 3 van weglaten voor een tweede seizoen. Geef ze hier en daar 5 minuten om te tonen dat ze in deze wereld zijn maar laat de echte opzet voor later. Dan heb je ook meer tijd voor de opzet te doen voor uw hoofdpersonage en de andere verhaallijnen.
En dat deed Game of Thrones dan bijvoorbeeld heel goed. Ik heb GoT aan mij laten voorbijgaan toen het uitkwam maar ben er nu aan begonnen na HoD te kijken. Seizoen 1 gaat vooral om 3 verhaallijnen (De Starks, de Lannisters (de focus op de koning, koningin en haar broer) en volledig los daar van aan de andere kant van de oceaan Khaleesi). Al de rest wordt redelijk geminimaliseerd, terwijl dat in seizoen 2 wel belangrijke karakters worden. In seizoen 2 komen dan de andere Lannister broers er meer in voor en zo ook de strijd om de iron throne.

De dialoog die niet sterk is en het feit dat er zoveel druk achter zit omwille van het budget en de naam LotR helpt natuurlijk niet maar je mag toch echt wel meer verwachten dan wat ze nu laten tonen. Ik heb gelezen dat ze in oktober gaan beginnen aan de opnames van seizoen 2. Ik had gevreesd dat ze al verder zaten met opnames dus dat vind ik eigenlijk goed nieuws. Laten we hopen dat ze de kritiek ten harte nemen (want deze komt niet meer enkel van een kleine groep, de mainstream critici beginnen het nu ook op te pikken) en veranderingen aanbrengen voor seizoen 2. Anders kan dit wel eens de grootste flop ooit worden op het vlak van streaming series.
Of het een flop zal worden dat denk ik wel niet, zeker op financieel vlak zit dat wel goed. Zal het op hetzelfde niveau gezien worden als GoT? Dat denk ik niet, maar zoals in mijn originele post gezegd, dat is volgens mij ook door de source material en welk type verhaal beter vertaald naar serie.
 
Het zijn wel veel verhaallijnen maar ik vind het wel allemaal redelijk helder op dit moment.
Voor mij mogen er gerust veel verhaallijnen zijn (uiteindelijk) maar ze hadden meer gespreid geïntroduceerd moeten worden. Laat elke verhaallijn de ruimte om zich te introduceren zodat we er iets om geven.
Ik ben verre van een schrijver maar een goed verhaal heeft een zogezegd 'inciting incident' en de verhaallijnen daarop gebaseerd moeten in grote lijnen daaruit een gevolg zijn of een gevolg van elkaar. Het plot moet gelinkt kunnen worden door 'Omwille daarvan...' en 'Maar dan' en niet door gewoon 'En'. Oorzaak en gevolg dus in feite.

Dat is hier niet het geval. Hier zijn de meeste verhaallijnen niet een gevolg van een 'inciting incident' of een gevolg van elkaar. Ze bestaan gewoon los van elkaar in dezelfde wereld. Het had zo simpel geweest als bijvoorbeeld het kwaad in de wereld dat zich terug manifesteert en hoe dit een kettingreactie veroorzaakt die uiteindelijk heel Middle Earth mobiliseert. Dat fixt natuurlijk niet alles maar het zou de serie meer structuur gegeven hebben en het zou ervoor zorgen dat er wat momentum naar een gemeenschappelijk doel zou zijn.
 
Terug
Bovenaan