The Lord of the Rings: The Rings of Power

Prime The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Juist, aan corona had ik niet gedacht. Dat verklaart wel het een en ander, maar zoals @JelleCa al zei, deze techniek wordt al jaar en dag toegepast. Ook in het pre-CGI tijdperk werd dat gedaan met matte paintings e.d. Niets mis mee, soms heeft die artifice zelfs een eigen charme of esthetiek. Maar meestal is het gewoon snelle "fix it in post"-logic.
 
Hohoho, aflevering 6 is weer knap gebracht. Alle registers worden opengetrokken. Mijn waardering begint toch wel met elke aflevering te groeien.

Focus lag geheel op het leger van Numénor en de Southlands, geen Harfoots of Dwergen te zien. Dat ene wapenhandvest dat Adar zocht was dus toch een tool om Mount Doom te doen uitbarsten. Hoe ons Galadrielleke en de rest van de main cast die pyroclastische wolk gaan overleven is mij een raadsel, dat valt niet te overleven maar ja ... plot armor
 
Laatst bewerkt:
In één scène wordt de menigte gekloond. Zéér amateuristisch voor de duurste serie ooit.

Roos zijn letterlijk groepjes die worden copy pasted:

OiRmDD9.jpg
Lmao. Grasping straws hiero.

Aflevering 6 was *chef's kiss*. Halbrand blijft Aragorn van den Aldi, maar ik genoot van Galadriel haar stuk met Adar en de ontploffing van Mt Doom.
 
Aflevering zes was mooi maar net iets teveel plot armor naar mijn zin, allemaal iets te doorzichtig :)
ben ik de enigste die het gevoel heeft dat Halbrand Sauron met een vermomming / andere gedaante is? Zeker toen Adar vroeg who are you ...

Mount Doom eruptie was alvast prachtig maar de vallende vuurballen misten precies wat impact vond ik.

Galadriel haar karakter is toch wel totaal anders dan de films en totaal niet consistent. Soms wijs en dan een scene later precies een puber :unsure:
 
Plot conveniences everywhere :crazy:
Super voorspelbaar ook. Ligt het aan mij of hebben ze geweldig veel paarden op die 3 boten gekregen? 😅 En er was nu toch niets dat Numenor verteld heeft dat ze in dat dorp moesten zijn?

ben ik de enigste die het gevoel heeft dat Halbrand Sauron met een vermomming / andere gedaante is? Zeker toen Adar vroeg who are you ...
Dat is toch al redelijk obvious sinds aflevering 2… Zijn al enorm veel hints naar geweest.
 
Laatst bewerkt:
De links met LOTR, hoe alles is ontstaan etc, maakt de serie leuk om volgen.
Maar overtuigd ben ik nog niet. Ik heb al zeker geen LOTR vibes, niet dat de landschappen en dergelijke niet mooi zijn. Denk vooral dat de personages nogal wat charisma en acteertalent missen. 't zijn allemaal Viggo Mortenensens en Cate Blanchetts van den Aldi

Een zwaard dat ge in een steen steekt waar dan een andere steen door verschuift vind ik overigens nogal Tomb Raider achtig.

En de kostuums van het Numenor leger vind ik er nogal cheap uitzien. Weinig indrukwekkend
 
Laatst bewerkt:
Lmao. Grasping straws hiero.

Aflevering 6 was *chef's kiss*. Halbrand blijft Aragorn van den Aldi, maar ik genoot van Galadriel haar stuk met Adar en de ontploffing van Mt Doom.

Helemaal niks 'grasping at straws'. Dit werd gewoon door iemand opgemerkt op Twitter. Dit noemen we terechte kritiek. Dat jij ermee kan leven wil niet zeggen dat een ander het oké moet vinden. Dit is overigens 'grasping at straws':

 
Laatst bewerkt:
Helemaal niks 'grasping at straws'. Dit werd gewoon door iemand opgemerkt op Twitter. Dit noemen we terechte kritiek. Dat jij ermee kan leven wil niet zeggen dat een ander het oké moet vinden. Dit is overigens 'grasping at straws':

Die mens zal ni veel in zijn garderobe hebben hangen he

In LOTR konden Galadriel en Gandalf hun witte gewaden ook altijd mooi proper houden 😅
 
Mannekes lief, wat een aflevering!

Inderdaad geen Harfoots, Dwergen of Lindon deze aflevering, maar wauw wat een battle! Kan voor mij gerust tussen de battles uit PJ's trilogie. Constante spanning, goede special effects en fight choreografie.

We leren meer over de mysterieuze Adar, die dus inderdaad een 'Dark Elf' blijkt te zijn. Corrupted door Morgoth en de basis van de creatie van de Orcs, of Uruk zoals ze het zelf willen ;). De battle begint met een solo nummertje van Arondir (wat een top karakter trouwens, iedere aflevering weer). Suspension of disbelief op 100 uiteraard maar kom, dit is fantasy en ik genoot er met volle teugen van.
Isildur heeft een gesprek met Galadriel waar haar wijsheid toch eindelijk eens bovenkomt, genieten. Deze momenten mis ik van Galadriel, waar ze niet constant koppig, arrogant en volledig gefixeerd op Sauron en haar strijd is en we de wijze elf die ze is of wordt zien.
Dan begint de strijd in het dorp en de voorbereiding ervan. Het planten van de zaden voor het gevecht was een mooi momentje met een verwijzing naar de Vala (Valar, 'goden' in Tolkiens wereld) Yavanna (vermoed ik toch). Zij zou verantwoordelijk zijn voor de creatie van Ents, de Great Eagles (samen met Manwe) en de Two Trees of Valinor.
De 1v1 van Arondir en de boss Orc was zalig, Arondir knows how to take a hit damn. De ambush van de Orcs nadat de Southlanders denken dat ze gewonnen hebben zagen we wel aankomen maar ik vond het heel cool hoe hun pijlen echt een impact hadden. We zien lijken als lappenpoppen van de daken vallen, iets dat ik indrukwekkend vond ipv het vaak "theatrale" neervallen dat we kennen uit film en series.
De charge van de Numenor was leuk, ik moet ook wel zeggen dat die boten vrij klein leken voor die hoeveelheid manschappen en paarden maar goed, suspension of disbelief 100. Logistics is nooit echt belangrijk geweest in Tolkien. Zeker niet in de PJ Trilogie. Dit vond ik ook een beter tentoonstellen van Galadriel's prowess in battle in tegenstelling tot het gevecht met de Ice Trol in aflevering 1.

Galadriel en Halbrand chasen achter Adar aan en we zien Halbrand's confrontatie met Adar. Ik ben niet overtuigd dat Adar Sauron zal blijken. Hij red verschillende karakters die zijn enemy zouden zijn (Elendil bvb) en zijn haat voor Adar lijkt me ook niet gespeeld. Aan de andere kant, Adar vertelt dat hij Sauron heeft vermoord. Indien Halbrand toch Sauron blijkt te zijn zou zijn "Remember me" eventueel daar op kunnen doelen? Bij Galadriel's overhoring van Adar zien we haar op haar donkerst. Gil Galad had misschien toch een punt en Galadriel zei vorige aflevering zelf ook dat ze zo op gaat in haar strijd tegen Sauron dat ze zelf in staat is om 'evil' dingen te doen.
Adar die probeert Sauron en de orcs te 'vermenselijken' door te zeggen dat ze ook individuen zijn en niet zomaar slaves van Morgoth weet ik niet goed hoe ik dat vind. Moeten we ons nu slecht voelen over de Orcs? Het punt van de Orcs is juist dat dit 100% puur slechte wezens zijn, verpersoonlijkingen van het kwade (alhoewel ik nu net lees dat Tolkien later in zijn leven zich afvroeg of Orcs nu wel echt 100% irredeemable waren). Nu, ik vind het wel goed dat ze de orcs ietwat individuen maken in deze serie in plaats van mindless horde zoals in de PJ Trilogie. Dat geeft ze toch iets speciaals in vergelijking met vorige iteraties van Orcs in media.

De aankondiging dat Halbrand de Southlanders' koning is had voor mij wat te weinig impact.
wmt6AS.gif

De serie doet het over het algemeen goed als het over dingen uitleggen gaat imo, maar het hele "king who was promised" van de Southlanders wordt enkel hier en daar vermeld, waardoor we niet zo goed weten wat dit nu eigenlijk betekent. Dan mogelijk het beste stuk van de aflevering, de eruption van Mount Doom.
Om @Pietzeerover vraag te beantwoorden, het wordt niet op deze manier in de boeken beschreven. We weten wel dat Mount Doom dormant is / rust nadat Sauron verslagen wordt in de battle of the Last Alliance (einde van de Second Age) en erupt wanneer Sauron terugkomt in de Third Age, maar over de eerste eruption (die hier dus getoond wordt) weten we niets (voor zover ik me kan herinneren toch). Mount Doom zorgt er wel voor dat het steeds donker is in Mordor door as omhoog te spuwen en aangezien Sauron er wel voor zorgt dat Mount Doom erupt wanneer hij terugkeert in de Third Age, denk ik dat we ervanuit mogen gaan dat hij er ook in de Second Age (zoals we in deze aflevering zien) voor heeft gezorgd.

De eruption vond ik heel goed gedaan en ben zeer benieuwd naar het lot van onze Numenoreanen, Southlanders en de twee Elfen.
Ik vermoed dat het seizoen zal eindigen met het tonen van Sauron.

@gamer5 Ik vind het vreemd dat je nog kijkt? Het lijkt dat je de serie echt bagger vind, zoals je ook in de HOTD thread zei, dus waarom jezelf verder torturen? Oprechte vraag.
 
@gamer5 Ik vind het vreemd dat je nog kijkt? Het lijkt dat je de serie echt bagger vind, zoals je ook in de HOTD thread zei, dus waarom jezelf verder torturen? Oprechte vraag.

Het is eerder uit hoop dat het beter word dan dat ik het echt leuk vind om naar te kijken. Die wereld heeft zoveel potentieel, en dat zie je ook met momenten terug. Jammer dat het in de handen is van idiote schrijvers. Mijn prime abo is nu afgelopen, dus dat zal het zijn voor het ogenblik.
 
Wat een aflevering alweer! :drool:
Ik had Orodruin al gespot in vorige afleveringen maar dat we zijn geboorte tot Mt Doom al in het eerste seizoen zouden zien had ik niet verwacht.

Ik vond het eigenlijk veel aangenamer dat we deze keer focusten op één kamp en verhaallijn waardoor er niet zo veel over en weer gesprongen werd. Hopelijk volgende aflevering de aftertmath van mt Doom en voor de rest volledig toegewijd aan de dwergen die te diep graven? :evil:
Dit is toch echt wel een van de kroonjuwelen in de golden age of tv.

Halbrand Sauron lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zie hem eerder als een van de 9 kings of men corrupted worden tot nazgul.
 
De productie van het 2e seizoen was reeds begonnen maar het ziet er goed uit dat ze alle 5 groen licht gaan krijgen.

Ook House of the Dragon is praktisch zeker van verdere seizoenen na 2. De Nielsen ratings zijn binnen en HotD scoorde in de US met 781 miljoen gestreamde kijkminuten wat het een serieuze hit maakt en LOTR zelfs met 1.2 miljard kijkminuten. Beiden zullen dus naar alle waarschijnlijkheid de ruimte krijgen voor het aantal seizoen die ze nodig hebben. Fantastisch nieuws dus voor liefhebbers van fantasy. De SF nerd in mij is zowaar een beetje jaloers dat fantasy zo een aandacht en budgetten weet te strikken. 😅

Een Revelation Space reeks met een miljardenbudget als volgende please. =p
 
Ik hoop echt dat Halbrand Sauron niet is, al vrees ik er voor met Adar die zei Sauron gedood te hebben en daarna Halbrand met zijn "Remember me?". Maar Sauron zou normaal gezien als Annatar in Eregion moten zijn (al is de timeline wat wonky natuurlijk met die condensed timeline). Maar ik zou het gewoon vies vinden moesten Sauron en Galadriel ooit wat romantic tension gehad hebben, om het zo te zeggen.
 
@Oordop Ik denk dat je een stukje gemist hebt

Die sleutel opende een sluis hoog in de bergen die het water van de rivier Anduin recht naar de eerdere door de orcs gegraven grachten leidde die het op hun beurt tunnelden naar de grotten onder mount doom. Daar kwam het in contact met lava, wat voor een gigantische stoomontploffing zorgde die het dak van het caldera zelfs afblies waardoor de vulkaan terug wakker werd.

Tolkien legde vaak de nadruk op hoe de duistere krachten in midden aarde de negatieve effecten van industrialisatie uitbuiten in hun voordeel in de strijd tegen mens en natuur. Ze hadden er evengoed wat magisch gezwets tegenaan kunnen gooien maar hoe ze het hier hebben aangepakt voelt zeer tolkienesk.

Dat gezegd zijnde het is natuurlijk wel fantasy dus vermoedelijk is dat hilt wel iets meer dan een ordinair bloedzuigend transfigurerend zwaard / sleutel. 😅 Zulke objecten nemen vaak aspecten over van hun eigenaar dus het zou me niet verbazen dat we daar nog meer van gaan zien en dat Sauron het terug wil. Het zal naast de rechtstreekse effecten ook wel op een vagere en meer magische manier als katalyst werken voor de verdere verspreiding van nog andere duistere krachten en invloeden.
 
Laatst bewerkt:
De productie van het 2e seizoen was reeds begonnen maar het ziet er goed uit dat ze alle 5 groen licht gaan krijgen.

Ook House of the Dragon is praktisch zeker van verdere seizoenen na 2. De Nielsen ratings zijn binnen en HotD scoorde in de US met 781 miljoen gestreamde kijkminuten wat het een serieuze hit maakt en LOTR zelfs met 1.2 miljard kijkminuten. Beiden zullen dus naar alle waarschijnlijkheid de ruimte krijgen voor het aantal seizoen die ze nodig hebben. Fantastisch nieuws dus voor liefhebbers van fantasy. De SF nerd in mij is zowaar een beetje jaloers dat fantasy zo een aandacht en budgetten weet te strikken. 😅

Een Revelation Space reeks met een miljardenbudget als volgende please. =p
Stargate - the amazon series...

Aangezien Amazon de stargate franchise gekocht heeft, is dat een mogelijkheid ter vervanging van hun vorige space opera (the expanse).
 
Wat een aflevering :drool:.

Ja, net iets te veel momenten waarbij de suspension of disbelief echt wel klappen kreeg, maar toch ... wat een aflevering.

Halbrand als Sauron lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. Het zou ook heel fel tegen Galadriel haar lore ingaan, namelijk dat ze Sauron zijn shapeshifting altijd enigszins kan doorzien. Het romantische gedoe tussen de twee gaat ook wel fel tegen de lore in. In principe zou ze nu al getrouwd moeten zijn met Celeborn en haar dochter al gehad moeten hebben. En Elfen hebben maar 1 liefde in hun leven. Dat is hun ding zo'n beetje. Nitpicking misschien, maar toch. Als ik een kus tussen die twee zie, ga ik toch kwaad worden :p
 
Wat een aflevering :drool:.

Ja, net iets te veel momenten waarbij de suspension of disbelief echt wel klappen kreeg, maar toch ... wat een aflevering.

Halbrand als Sauron lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. Het zou ook heel fel tegen Galadriel haar lore ingaan, namelijk dat ze Sauron zijn shapeshifting altijd enigszins kan doorzien. Het romantische gedoe tussen de twee gaat ook wel fel tegen de lore in. In principe zou ze nu al getrouwd moeten zijn met Celeborn en haar dochter al gehad moeten hebben. En Elfen hebben maar 1 liefde in hun leven. Dat is hun ding zo'n beetje. Nitpicking misschien, maar toch. Als ik een kus tussen die twee zie, ga ik toch kwaad worden :p

Er klopt veel niet. Galadriel is een rebelse tiener, qua uiterlijk/gedrag vergelijkbaar met Elrond terwijl ze de tante is van Gil-Galad en haar dochter rond deze tijd hoort getrouwd te zijn met Elrond. Haar 'quest' bestaat ook niet, haar broer wordt helemaal niet gedood door Sauron.

Er kunnen geen twee Durins zijn tegelijkertijd. Durin 'de zoveelste' wordt namelijk gezien als een reïncarnatie van Durin I.

ik hoop écht dat de Stranger Gandalf niet is want die arriveert pas in de Derde Era. Laat hem één van de blue wizards zijn. Daar is tenminste nog discussie over wanneer die exact arriveerden.

De orcs worden uruk genoemd wat Black Speach is voor orc. Een taal van... Mordor dat nog niet bestaat.
 
Er klopt veel niet. Galadriel is een rebelse tiener, qua uiterlijk/gedrag vergelijkbaar met Elrond terwijl ze de tante is van Gil-Galad en haar dochter rond deze tijd hoort getrouwd te zijn met Elrond. Haar 'quest' bestaat ook niet, haar broer wordt helemaal niet gedood door Sauron.
Mja technisch correct, maar het is wel Sauron's schuld. Sauron verslaat Finrod in een rap battle en daarna sterft hij in de kerkers van Sauron's fort na een weerwolf van Sauron verslaan te hebben. Dus niet direct door Sauron gedood, maar wel dankzij Sauron zou je kunnen zeggen toch?
De orcs worden uruk genoemd wat Black Speach is voor orc. Een taal van... Mordor dat nog niet bestaat.
De Black Speech wordt inderdaad door Sauron gecreëerd in Mordor tijdens de Second Age. Door de compressed timeline vind ik het niet zo erg dat hij eventueel deze reeds heeft geleerd aan zijn onderdanen toen ze nog in dat fort in de Northern Wastes zaten.
 
Terug
Bovenaan