The Lord of the Rings: The Rings of Power

Prime The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Galadriel is niet half zo sterk als ze volgens de lore zou moeten zijn. De lore volgen is toch echt alleen maar belangrijk als die past in een mysogyn en racistische wereldbeeld. Maak je nog maar eens duidelijk. Serieus. Dan nog zo'n onnozel fake gifje er bij, elke opeenvolgende post wordt een beetje zieliger. Je was al bezig met de serie af te branden zonder een beeld gezien te hebben, en zoekt nu alleen maar confirmatie van je afkeer. Je goed recht, maar hou dat soort getroll voor Reddit en consorten en laat mensen die effectief willen discussiëren over Rings of Power, goede en negatieve punten, met rust.

En het stoïcijns de aswolk op haar laten afkomen had niet tot doel om mensen te laten denken dat ze zou omkomen.

Galadriel is één van de krachtigste personages in de Tweede en Derde Era, bijna zo krachtig als een zwakkere Maia. Ze wordt gewoon verkeerd geportretteerd.

En waarom mag alleen positivisme hier plaatsvinden? Dat 'onnozel fake gifje' is gewoon een meme. Anderen hier hebben er ook geplaatst maar die waren dan oké want ik ben de racistische hater he?

laat mensen die effectief willen discussiëren over Rings of Power, goede en negatieve punten, met rust.

Zoals ik op de vorige pagina? Genoeg punten om over te discussiëren maar jij liket en reageert enkel op mensen met een positieve inkijk op deze serie.

Noem me maar een racistische troll of zo. Ik lig er niet wakker van.
 
Degenen die deze serie ten alle kosten verdedigen hebben dezelfde ideologische bias of sterker nog als het racisme of de misogyne waar ze de critici van beschuldigen.

Visueel blijft deze serie verbluffend bij momenten, maar bizar genoeg zie je op andere momenten dat ondanks het vele geld dat ze ertegen aan gooien overduidelijk dat het fake is. Numenor is het ene moment prachtig, het andere momenten stel je je toch vragen bij de goedkope kostuums, zie je duidelijk welke delen van een scene nep zijn, waar men statisch stilstaat... of moet je toch eens lachen, hoe de "machtige" vloot van Numenor uit nog geen handvol schepen bestond... "The sea is always right!" klinkt ook behoorlijk pover als mantra voor het machtige Numenor denk je dan, tekenend voor het niveau van de schrijvers ervan.

Op bepaalde momenten merk je dat ze voor een meer Tolkien-eske insteek willen gaan: meer liederen in de serie, maar dan implementeren ze dat ook weer schabouwelijk zwak. Even insinueren dat Bilbo's "Not All Those Who Wander Are Lost" geïnspireerd zou kunnen zijn door het lied van hun "Harfoot" voorouders, die ondanks hun net iets te perfecte "natuurlijke" decoratie en schattige uiterlijk, eigenlijk gruwelijke wezens zijn die hun naasten en familie in de steek laten wanneer het te heet wordt onder hun harige voeten, en zelfs hun wielen stelen... Deze wezens en de stranger - waarvan ik nog steeds hoop dat het niet Gandalf is, maar alle hints wijzen wél die richting uit - zijn geen gemis wanneer ze niet voorkwamen in de laatste aflevering. Nu goed, de voorouders van Hobbits moeten niet per se even liefelijke wezens zijn natuurlijk, maar toffe personages zijn het alleszins niet.

& het verhaal ging de eerste afleveringen ook tergend traag nergens héén, op dit punt waren de laatste twee afleveringen wél een verbetering, eindelijk eens een focus op één verhaallijn, maar dan weer een tot de nok gevuld met handige toevalligheden, bizarre keuzes en zwakke scenes.
In één aflevering van House of the Dragon gebeurt dit seizoen meer dan alle afleveringen van Rings of Power tot nu toe. Ik had ook eerst gedacht dat de tijdssprongen die eerste serie zouden nekken, maar het tegendeel is waar, des te meer reden om te huilen over hoe ze de tijdslijn van Middle-Earth verkrachten in deze Rings of Power serie en te denken over hoe het misschien anders had kunnen zijn.

En praktisch? Vergelijk de zwaardtraining door Galadriel met de aflevering van House of the Dragon... en het verschil is dag en nacht. Contrasteer dat met de zwaardtraining van Viggo Mortensen/Aragorn voor de Peter Jackson trilogie... Iemand met enige interesse in zwaardgevechten of gevechtschoreografie merkt gewoon meteen dat Rings of Power zwakzinnig slecht is.
Oh, en dan het "epische" gevecht in deze Rings of Power: laten we onze goed verstevigde positie waar we schuil zijn gaan zoeken, omdat het dorp moeilijker te verdedigen viel verlaten... om schuil te gaan zoeken in het dorp? Logica? Nu goed, op zich vond ik Arondir in die scenes nog wel indrukwekkend, maar je merkt duidelijk de "rangorde" qua diversiteit: een andersgekleurde mannelijke elf mag compleet awesome zijn, maar op een gegeven moment moet hij plots overmeesterd worden door één ork, om gered te worden door een vrouw zonder speciale krachten.

Het moet voor mij zeker niet grimdark fantasy of moreel grijs zijn: je mag duidelijk zijn wie de goeden zijn en wie de slechten... het is inderdaad (een poging tot) Lord of the Rings (of zou het moeten zijn), maar bij momenten krijg je meer sympathie voor Adar en zijn orks (die toevallig wel bijna allemaal zeer wit zijn in deze versie, haha) en afschuw voor de zogenaamde hobbit-voorouders die blijkbaar hun familie en naasten achterlaten wanneer het wat tegensteekt, gruwelijke wezentjes met hun net iets te perfecte natuurkostuumpjes. Het is ook bijna grappig wanneer je ziet dat hoewel de Arondir normaliter kickass is - op zich ook geen probleem mee - maar dan moet hij toch nog minstens één keer gered worden door een (menselijke, zwakkere) vrouw. De genderpolitiek krijgt toch nog net even voorrang op de genderpolitiek, haha...

Galadriel is één van de krachtigste personages in de Tweede en Derde Era, bijna zo krachtig als een zwakkere Maia. Ze wordt gewoon verkeerd geportretteerd.

En waarom mag alleen positivisme hier plaatsvinden? Dat 'onnozel fake gifje' is gewoon een meme. Anderen hier hebben er ook geplaatst maar die waren dan oké want ik ben de racistische hater he?

Zoals ik op de vorige pagina? Genoeg punten om over te discussiëren maar jij liket en reageert enkel op mensen met een positieve inkijk op deze serie.

Noem me maar een racistische troll of zo. Ik lig er niet wakker van.

Niet aantrekken, er zitten buitenproportioneel veel hoerah-stemmers in deze thread, die ook in andere threads toejuichen wanneer de politieke boodschap van bepaalde series fans tegensteekt.
 
Galadriel is niet half zo sterk als ze volgens de lore zou moeten zijn. De lore volgen is toch echt alleen maar belangrijk als die past in een mysogyn en racistische wereldbeeld. Maak je nog maar eens duidelijk. Serieus. Dan nog zo'n onnozel fake gifje er bij, elke opeenvolgende post wordt een beetje zieliger. Je was al bezig met de serie af te branden zonder een beeld gezien te hebben, en zoekt nu alleen maar confirmatie van je afkeer. Je goed recht, maar hou dat soort getroll voor Reddit en consorten en laat mensen die effectief willen discussiëren over Rings of Power, goede en negatieve punten, met rust.

En het stoïcijns de aswolk op haar laten afkomen had niet tot doel om mensen te laten denken dat ze zou omkomen.

Die reactie gaat er toch een klein beetje over. Hij heeft een valide mening, en 1 die onderbouwd kan worden (of je daar nu akkoord mee bent ja of nee doet niet ter zake). Maar het is er 1 die de showrunners ook gebruiken om alle kritiek op de serie links te laten liggen. Het zijn "toxic" fanbases of een hoopje racistische trolls. Het is heel goedkoop van de makers maar het is iets dat we tegenwoordig wel meer zien. Het wordt zelfs als effectief marketing tool gebruikt door Hollywood.

Galadriel is één van de krachtigste personages in de Tweede en Derde Era, bijna zo krachtig als een zwakkere Maia. Ze wordt gewoon verkeerd geportretteerd.

En waarom mag alleen positivisme hier plaatsvinden? Dat 'onnozel fake gifje' is gewoon een meme. Anderen hier hebben er ook geplaatst maar die waren dan oké want ik ben de racistische hater he?

Zoals ik op de vorige pagina? Genoeg punten om over te discussiëren maar jij liket en reageert enkel op mensen met een positieve inkijk op deze serie.

Noem me maar een racistische troll of zo. Ik lig er niet wakker van.

Ik ga hier waarschijnlijk wel antwoord op krijgen maar objectief gezien is Galadriel gewoon een enorm slecht geschreven personage, daar kan je gewoon niet rond. Je kan dat niet zo erg vinden, of je kan zaken opvullen met wat je in de boeken leest, maar je kan er niet rond dat haar portrettering de grootste faling van deze show is.
Ik denk niet dat het moment op het einde bedoelt is als cliffhanger. Iedereen weet dat Galadriel niet dood gaat vermits ze in de LotR films zit, dus dat zou wel heel dom zijn van de schrijvers. Ze willen gewoon weer tonen wat een sterke vrouw ze wel niet is, en tonen dat ze haar lot zal ondergaan als ze gefaald heeft. Het probleem dat dat gewoon weer maar eens een (re)actie is die volledig onlogisch is. Net zoals in de eerste aflevering laat ze de mensen rond haar aan hun lot over.

Ik denk dat iedereen kan akkoord gaan met het feit dat, zeker in de eerste paar afleveringen, het doel van de show naar de kijker toe is om je te laten meeleven met op zijn minst het hoofdpersonage. We moeten er sympathie voor krijgen, we moeten willen dat ze slaagt, en we moeten vrezen voor wat er gebeurd als ze dat niet doet. We zitten nu aan aflevering 6 en daar zijn ze gewoon miserabel in gefaald. We zien nog altijd dezelfde Galadriel als in de eerste aflevering. Er is geen groei en we zien ook nooit achter de stoïcijnse facade. We zien een vrouw die overal waar ze komt, terwijl ze duizenden jaren oud is en dus slimmer zou moeten zijn, binnen komt vallen als een grazende puber en verwacht dat iedereen naar haar pijpen danst omdat ze de commander van het leger van de elven is. Ze springt uit een boot in het midden van de oceaan (gelukkig red het plot haar door 2! keer een random boot te laten passeren op een gigantische oceaan), ze wordt gered door Elendil en ze doet direct haar grote mond open, ze komt in Numenor en EIST een schip om terug naar Middle Earth te varen terwijl de koningin te beledigen, ze krijgt geen boot dus wat vraagt ze 3 dagen later? Een heel leger! Haar dialoog is ook de zwakste van in heel de serie (en dat zegt wat). Ze praat heel poëtisch en geleerd maar het slaagt gewoon op niets. En dat allemaal terwijl we haar nog niet 1 keer hebben zien lachen of iets zien doen dat niet uit eigenbelang is. (Tenzij natuurlijk die prachtige scene op dat paard :unsure:)

Ik wil hier niet zeggen dat mensen het niet goed moeten vinden. Dat jullie helemaal meegesleept worden in de serie, all the better. Maar het is nogal goedkoop om kritiek op de serie af te doen als misogyn en racistisch want ik denk dat iedereen wel kan zien welke problemen de serie heeft, zelfs als je daar langs kan kijken en er van geniet voor wat het is.

Nu goed, op zich vond ik Arondir in die scenes nog wel indrukwekkend, maar je merkt duidelijk de "rangorde" qua diversiteit: een andersgekleurde mannelijke elf mag compleet awesome zijn, maar op een gegeven moment moet hij plots overmeesterd worden door één ork, om gered te worden door een vrouw zonder speciale krachten.

Vandaar ook dat je er zeker van mag zijn dat Hallbrand Sauron is. Kan niet dat het blanke, grote, sterke evenbeeld van Galadriel niet slecht gaat uitdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Die reactie gaat er toch een klein beetje over. Hij heeft een valide mening, en 1 die onderbouwd kan worden (of je daar nu akkoord mee bent ja of nee doet niet ter zake). Maar het is er 1 die de showrunners ook gebruiken om alle kritiek op de serie links te laten liggen. Het zijn "toxic" fanbases of een hoopje racistische trolls. Het is heel goedkoop van de makers maar het is iets dat we tegenwoordig wel meer zien. Het wordt zelfs als effectief marketing tool gebruikt door Hollywood.


Ik wil hier niet zeggen dat mensen het niet goed moeten vinden. Dat jullie helemaal meegesleept worden in de serie, all the better. Maar het is nogal goedkoop om kritiek op de serie af te doen als misogyn en racistisch want ik denk dat iedereen wel kan zien welke problemen de serie heeft, zelfs als je daar langs kan kijken en er van geniet voor wat het is.
Dan ga je volledig voorbij aan zijn postgeschiedenis. Ik doe kritiek op de serie niet af als misogyn en racistisch, ik geef zelf ook kritiek op de serie. Ik benoem racistische en misogyne geïnspireerde kritiek wel voor wat ze is. En daar kan je bij posters als Bojo en KoC gewoon echt niet meer van onderuit.
 
:')

Let me guess: jij hebt die kennis in huis?

Neen, maar ik zie wel al eens graag een ontleding van een gevechts-choreografie op YouTube of elders en waar er in andere films en series ook fouten zitten omdat het nu éénmaal cinéma blijft en geen realiteit, blijft er in deze serie geen spaander van heel.
 
Natuurlijk moet KOC het weer over diversiteit hebben en sociale rangorde en God weet wat nog allemaal.

En natuurlijk is galadriel weeral kop van jut en Mary Sue slecht geschreven. Natuurlijk toeval dat ze dit over zich heen krijgt als female lead.

Hobbits liefelijke wezentjes? Diezelfde hobbits die Bilbo's hol hadden leeg great en het jammer vonden dat hij nog leefde? Er zijn zelfs in tijden van LoTR criminele hobbits...
 
Natuurlijk moet KOC het weer over diversiteit hebben en sociale rangorde en God weet wat nog allemaal.

Beste is toch wel dit:
Nu goed, op zich vond ik Arondir in die scenes nog wel indrukwekkend, maar je merkt duidelijk de "rangorde" qua diversiteit: een andersgekleurde mannelijke elf mag compleet awesome zijn, maar op een gegeven moment moet hij plots overmeesterd worden door één ork, om gered te worden door een vrouw zonder speciale krachten.

Nu, ik ben allesbehalve een grote LOTR-kenner, maar euh: wat met Éowyn die een Nazgûl doodt dan? :unsure:
 
Ik zal toch nooit snappen dat mensen plot armor als argument gebruiken. Dat is toch standaard met uw hoofdpersonages. Ge verliest soms wel eens iemand, maar zelfs in de originele GoT had ge een core van personages waarvan ge wist dat die het gingen uithouden.
Ik heb ook een gevoel dat plot armor als negatief punt vooral naar boven komt wanneer ge eigenlijk al stilaan uitgeklokt zijt op een serie.
aflevering 9 van seizoen 3 disagrees :unsure:
 
Jon, Tyrion, Cersei, Jamie, Daenerys en Arya zag ik echt nooit sterven. Rob daarentegen was "an accident waiting to happen".
Maar GOT is ook één van die weinige series die dat tapijt onder u heeft kunnen doen uittrekken. Het is natuurlijk nooit alles-omvattend, maar plot armor in een serie vs geen plot armor. Die verhoudingen liggen toch makkelijk op 90% vs 10%.
 
Jon, Tyrion, Cersei, Jamie, Daenerys en Arya zag ik echt nooit sterven. Rob daarentegen was "an accident waiting to happen".
Maar GOT is ook één van die weinige series die dat tapijt onder u heeft kunnen doen uittrekken. Het is natuurlijk nooit alles-omvattend, maar plot armor in een serie vs geen plot armor. Die verhoudingen liggen toch makkelijk op 90% vs 10%.
GOT haar sterkte (tot season 5) was dat elk character op elke moment kon sterven.
Den Jon is ook 'for the watch' gewijs geperforeerd als cliffhanger. Ok er waren al wat aanwijzingen dat ressurection mogelijk was. Tyrion die beschuldigd werd op de moord van geoffrey heeft ook twee-drie afleveringen aan een zijden kantje gehangen. Toen martell zijn ogen druifsgewijs platgedrukt werden dacht je ook.. tis gedaan met den tyrion.
Jamie verminkt voor het leven maakt allemaal niet uit.

We zijn nu wel een beetje aan het afwijken want beide series zijn niet te vergelijken maar kan er in 'ROP' gewoon geen beter scenario neergeschreven worden? Eentje dat enerzijds toch spannend is voor de kijker maar dat dezelfde kijker anderzijds niet zijn oogballen tot helemaal achterin de oogkassen hoeft te rollen wegens de obvious plot armor?

Voor mij persoonlijk suckt de serie. Ik merkte het al toen ik meer op mijn gsm zat de laatste aflevering dan efffectief naar tv te kijken.
 
Voor mij is het spanned en ik rol niet met mijn ogen. 🤷‍♂️

Het gaat zelfs te snel en zou een pak in vaart moeten minderen imo.
 
Degenen die deze serie ten alle kosten verdedigen hebben dezelfde ideologische bias of sterker nog als het racisme of de misogyne waar ze de critici van beschuldigen.
Ik zie hier nu wel niet zoveel mensen beweren dat dit een historisch goede of perfecte serie is hoor. Wel veel die ervan genieten? Mag het nog, of moet elke vorm van plezier naar de kloten omdat er ergens een paar internetzieligaards een politieke boodschap ontwaren?

Lijkt me vooral dat er hier een paar het kost wat kost willen afschieten, toevallig wie er voor één beeld was gelost al geen goed woord over had. Alsof iedereen bij elke serie wakker ligt van stills op twitter waaruit blijkt dat men mensen heeft gekopieerd om een massa te krijgen, of dat de gevechtschoreografie niet ok is. Ook de keuze om traag op gang te komen (nuja, weet ik zo niet) lijkt me voor- en tegenstanders te hebben, maar wel enigzins bij het LOTR-concept te passen hoor ("en toen zongen de dwergen een lied...voor twee pagina's").

Dusja, dat wanneer je dit niet neersabelt je een hoerahstemmer bent die geniet van de politieke boodschap of wat dan ook, weet je waar je die pedante onzin mag steken?
 
Laatst bewerkt:
Buiten Game of Thrones kan ik eigenlijk geen gelijkaardige fantasy reeksen bedenken die beter zijn dan ROP.

En laat ons niet vergeten dat in Game of Thrones de producers ook nog het voordeel hadden dat ze op de boeken van Martin konden terugvallen. Eens die steun wegviel, kelderde het niveau ook drastisch en die reeks is nu helaas permanent geruïneerd voor mij.

Ik vind het een goede show; niet revolutionair of van de hoogste kwaliteit, maar wel van het betere dat ik al gezien heb in dit genre.
 
@Sir.Killalot

Dan ga je volledig voorbij aan zijn postgeschiedenis. Ik doe kritiek op de serie niet af als misogyn en racistisch, ik geef zelf ook kritiek op de serie. Ik benoem racistische en misogyne geïnspireerde kritiek wel voor wat ze is. En daar kan je bij posters als Bojo en KoC gewoon echt niet meer van onderuit.

Die "racistische en misogyne geïnspireerde kritiek" is nochtans gefundamenteerd, dat kun je ook zien in mijn 'postgeschiedenis'.

@ns_man

Nu, ik ben allesbehalve een grote LOTR-kenner, maar euh: wat met Éowyn die een Nazgûl doodt dan? :unsure:

Die was het gevecht aan het verliezen en had de nodige hulp van én Merry én de magische dolk die de Witch-King's spell brak. In de film wordt dat niet uitgelegd i.v.m. de dolk waardoor het lijkt alsof je de Witch-King zomaar kunt verwonden.

@Sylverscythe

Ik zie hier nu wel niet zoveel mensen beweren dat dit een historisch goede of perfecte serie is hoor. Wel veel die ervan genieten? Mag het nog, of moet elke vorm van plezier naar de kloten omdat er ergens een paar internetzieligaards een politieke boodschap ontwaren?

Ja je mag genieten. Mogen anderen er kritiek op hebben zonder uitgemaakt te worden? Racist, troll, internetzieligaard, ... Dat allemaal om kritiek op nota bene een forum?

Lijkt me vooral dat er hier een paar het kost wat kost willen afschieten, toevallig wie er voor één beeld was gelost al geen goed woord over had. Alsof iedereen bij elke serie wakker ligt van stills op twitter waaruit blijkt dat men mensen heeft gekopieerd om een massa te krijgen, of dat de gevechtschoreografie niet ok is.

De serie kreeg kritiek sinds de casting wegens tegenstrijdig. Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet hoe en wat. Die "stills op Twitter" zijn inderdaad opgemerkt door iemand. En wat dan nog? Dat is toch terechte kritiek? Leuk dat het je niet stoort, mag dat anders gelden voor anderen?

Dat van die gevechtschoreografie is subjectief maar mag toch gezegd worden? Nogmaals je zit op een forum, als je hier niet eens je mening kwijt kan dan weet ik het ook niet meer. Jij en Sir.Killalot mogen toch ook met verwijten smijten?
 
@Sir.Killalot



Die "racistische en misogyne geïnspireerde kritiek" is nochtans gefundamenteerd, dat kun je ook zien in mijn 'postgeschiedenis'.
Het ene sluit het andere niet uit. Het is niet omdat je je kritiek probeert te argumenteren, dat ze niet racistisch kan zijn. Of dat je lezing van de lore niet grondig wordt beïnvloed door je politiek gedachtengoed.
@ns_man
Die was het gevecht aan het verliezen en had de nodige hulp van én Merry én de magische dolk die de Witch-King's spell brak. In de film wordt dat niet uitgelegd i.v.m. de dolk waardoor het lijkt alsof je de Witch-King zomaar kunt verwonden.
De film was toch zo accuraat?
@Sylverscythe
Ja je mag genieten. Mogen anderen er kritiek op hebben zonder uitgemaakt te worden? Racist, troll, internetzieligaard, ... Dat allemaal om kritiek op nota bene een forum?
Nochtans zijn er hier genoeg mensen die kritiek kunnen geven zonder dat zij zulke verwijten krijgen. Het zijn enkel zij die al op voorhand om politieke redenen besloten hebben dat deze serie moet en zal slecht zijn, en vervolgens de ene bij de haren getrokken shitpost na de andere komen neerpennen, die benoemd worden voor wat ze zijn.
 
Even tussendoor, ze zijn officieel begonnen met het filmen van seizoen 2. Nu ze genoeg ervaring hebben na het eerste seizoen en geen corona restricties meer hebben zal het vlotter moeten gaan.


Helaas zal er weinig of niet gefilmd worden in Nieuw-Zeeland maar tot nu toe heb ik nog niet echt gemerkt dat de panorama's het nodig hadden, dus er kan er rond gewerkt worden.
 
Als je in elk betoog tekeer gaat tegen diversiteit en sociale rangorde en vrouwen die te sterk geschreven zijn of zwarte elfen of dwergen, ... zeker als dit komt uit de mond van mensen die ook in alle andere threads evengoed politiek nogal toxisch zijn en ook daar overal constant liggen te haten op alles wat ze als woke percipiëren... Mensen zijn niet dom 1 + 1 = 2

Jij had ze al afgeschreven nog voor ze begon en kijkt er ook naar door een heel zware politieke bril dus het hoeft niet te verbazen dat mensen je kritiek nu iets minder serieus zullen nemen.

RoP is een van de beste fantasy reeksen die ooit het scherm gesierd heeft. Daar kan je niet rond. Is GoT beter? Ja. Maar dat is ook maar dankzij afleveringen in latere seizoenen. Het eerste seizoen van GoT heb ik destijds niet eens uitgekeken. Ik ben heel blij dat ik het tegen de release van seizoen 5 nog een kans heb gegeven want nu is het prolly een van mijn favo reeksen of all time.
 
Even tussendoor, ze zijn officieel begonnen met het filmen van seizoen 2. Nu ze genoeg ervaring hebben na het eerste seizoen en geen corona restricties meer hebben zal het vlotter moeten gaan.


Helaas zal er weinig of niet gefilmd worden in Nieuw-Zeeland maar tot nu toe heb ik nog niet echt gemerkt dat de panorama's het nodig hadden, dus er kan er rond gewerkt worden.
In Engeland kan je ook prachtige beelden schieten. Benieuwd of we dat verschil gaan zien. De meeste shots zitten toch tsjokvol CGI. Wel meer lore-accuraat ook ;)
 
Terug
Bovenaan