Degenen die deze serie ten alle kosten verdedigen hebben dezelfde ideologische bias of sterker nog als het racisme of de misogyne waar ze de critici van beschuldigen.
Visueel blijft deze serie verbluffend bij momenten, maar bizar genoeg zie je op andere momenten dat ondanks het vele geld dat ze ertegen aan gooien overduidelijk dat het fake is. Numenor is het ene moment prachtig, het andere momenten stel je je toch vragen bij de goedkope kostuums, zie je duidelijk welke delen van een scene nep zijn, waar men statisch stilstaat... of moet je toch eens lachen, hoe de "machtige" vloot van Numenor uit nog geen handvol schepen bestond... "The sea is always right!" klinkt ook behoorlijk pover als mantra voor het machtige Numenor denk je dan, tekenend voor het niveau van de schrijvers ervan.
Op bepaalde momenten merk je dat ze voor een meer Tolkien-eske insteek willen gaan: meer liederen in de serie, maar dan implementeren ze dat ook weer schabouwelijk zwak. Even insinueren dat Bilbo's "Not All Those Who Wander Are Lost" geïnspireerd zou kunnen zijn door het lied van hun "Harfoot" voorouders, die ondanks hun net iets te perfecte "natuurlijke" decoratie en schattige uiterlijk, eigenlijk gruwelijke wezens zijn die hun naasten en familie in de steek laten wanneer het te heet wordt onder hun harige voeten, en zelfs hun wielen stelen... Deze wezens en de stranger - waarvan ik nog steeds hoop dat het niet Gandalf is, maar alle hints wijzen wél die richting uit - zijn geen gemis wanneer ze niet voorkwamen in de laatste aflevering. Nu goed, de voorouders van Hobbits moeten niet per se even liefelijke wezens zijn natuurlijk, maar toffe personages zijn het alleszins niet.
& het verhaal ging de eerste afleveringen ook tergend traag nergens héén, op dit punt waren de laatste twee afleveringen wél een verbetering, eindelijk eens een focus op één verhaallijn, maar dan weer een tot de nok gevuld met handige toevalligheden, bizarre keuzes en zwakke scenes.
In één aflevering van House of the Dragon gebeurt dit seizoen meer dan alle afleveringen van Rings of Power tot nu toe. Ik had ook eerst gedacht dat de tijdssprongen die eerste serie zouden nekken, maar het tegendeel is waar, des te meer reden om te huilen over hoe ze de tijdslijn van Middle-Earth verkrachten in deze Rings of Power serie en te denken over hoe het misschien anders had kunnen zijn.
En praktisch? Vergelijk de zwaardtraining door Galadriel met de aflevering van House of the Dragon... en het verschil is dag en nacht. Contrasteer dat met de zwaardtraining van Viggo Mortensen/Aragorn voor de Peter Jackson trilogie... Iemand met enige interesse in zwaardgevechten of gevechtschoreografie merkt gewoon meteen dat Rings of Power zwakzinnig slecht is.
Oh, en dan het "epische" gevecht in deze Rings of Power: laten we onze goed verstevigde positie waar we schuil zijn gaan zoeken, omdat het dorp moeilijker te verdedigen viel verlaten... om schuil te gaan zoeken in het dorp? Logica? Nu goed, op zich vond ik Arondir in die scenes nog wel indrukwekkend, maar je merkt duidelijk de "rangorde" qua diversiteit: een andersgekleurde mannelijke elf mag compleet awesome zijn, maar op een gegeven moment moet hij plots overmeesterd worden door één ork, om gered te worden door een vrouw zonder speciale krachten.
Het moet voor mij zeker niet grimdark fantasy of moreel grijs zijn: je mag duidelijk zijn wie de goeden zijn en wie de slechten... het is inderdaad (een poging tot) Lord of the Rings (of zou het moeten zijn), maar bij momenten krijg je meer sympathie voor Adar en zijn orks (die toevallig wel bijna allemaal zeer wit zijn in deze versie, haha) en afschuw voor de zogenaamde hobbit-voorouders die blijkbaar hun familie en naasten achterlaten wanneer het wat tegensteekt, gruwelijke wezentjes met hun net iets te perfecte natuurkostuumpjes. Het is ook bijna grappig wanneer je ziet dat hoewel de Arondir normaliter kickass is - op zich ook geen probleem mee - maar dan moet hij toch nog minstens één keer gered worden door een (menselijke, zwakkere) vrouw. De genderpolitiek krijgt toch nog net even voorrang op de genderpolitiek, haha...
Galadriel is één van de krachtigste personages in de Tweede en Derde Era, bijna zo krachtig als een zwakkere Maia. Ze wordt gewoon verkeerd geportretteerd.
En waarom mag alleen positivisme hier plaatsvinden? Dat 'onnozel fake gifje' is gewoon een meme. Anderen hier hebben er ook geplaatst maar die waren dan oké want ik ben de racistische hater he?
Zoals ik op de vorige pagina? Genoeg punten om over te discussiëren maar jij liket en reageert enkel op mensen met een positieve inkijk op deze serie.
Noem me maar een racistische troll of zo. Ik lig er niet wakker van.
Niet aantrekken, er zitten buitenproportioneel veel hoerah-stemmers in deze thread, die ook in andere threads toejuichen wanneer de politieke boodschap van bepaalde series fans tegensteekt.