The Lord of the Rings: The Rings of Power

Prime The Lord of the Rings: The Rings Of Power

I know, 't hoort eerder thuis en pol & actua: maar waarom worden er bij scenes waarin vrouwelijke rollen zo op gereageerd en bij mannen niet?
Voorbeelden genoeg maar om op @Avondland zijn voorbeeld van Legolas terug te komen: dat Oliphaunt moment is ook totaal van de pot gerukt en tart elke logica. Maar dat vindt men dan ofwel gewoon crap omdat het dom is, ofwel heel cool. Waarom kan dat dan hier niet even goed? Je mag dat crap vinden, je mag dat goed vinden. I don't care.

Maar die commmentaar "het is omdat het een vrouw is" is echt overbodig en onjuist. Het is omdat dat een main character is dat ze iets bad ass willen laten doen. Niet meer, niet minder.
Het probleem is eigenlijk niet dat ze de vrouw er sterk laten uitzien. Dat is geen enkel probleem als het goed gedaan is.
Maar haar mannelijke kompanen worden afgeschilderd als compleet nutteloos terwijl het een team is dat is samengesteld om tegen Sauron het op te nemen. En die gaan dan als makke lammetjes afgeslacht worden door een onnozele trol? Laat ze sterk overkomen, laat ze de genadeslag toedienen, maar zoals het nu wordt voorgesteld is gewoon cringe en belachelijk slecht geschreven.

Die scene met Legolas was enorm cringe, maar eerder door de slechte CGI. En Legolas heeft er al een hele character arc opzitten die ons al heeft getoond hoe goed hij wel niet is. De mensen rondom hem worden ook niet als compleet nutteloos voorgesteld. Iedereen doet daar zijn deel.
De beste vergelijking met de originele trilogie is het doden van Sauron. Die wordt gedood door een vrouw, en daar heeft geen haan naar gekraaid. Waarom? Omdat die vrouw een hele arc heeft opgebouwd die leidde naar dit moment, en ze wordt daarin geholpen door een man (en ja, dat is wel degelijk ok). Er is zelfs dialoog die enorm cringe had kunnen overkomen ("No man can kill me", "I am no man") maar het werkt omdat het goed opgebouwd en uitgevoerd is.

Het grootste probleem is dat de enige manier in Hollywood om tegenwoordig sterke vrouwelijke personages voor te stellen is om de mannelijke personages losers te maken. Je zou zelfs de mannen is wat hulpeloos kunnen voorstellen, maar dat moet dan goed geschreven zijn. Het team elven dat je achter Sauron stuurt gaan geen bende nietsnutten zijn, dat is gewoon compleet onlogisch. Kijk naar de sterke vrouwen in films van vroeger: Ripley van Alien, Sarah Connor in Terminator, Prinses Leia, Mulan, Katniss Everdeen,... Daar was dat niet nodig om mannen als complete nietsnutten voor te stellen, dat waren sterke vrouwen in hun eigen recht, omdat ze goed geschreven zijn.
 
Het probleem is eigenlijk niet dat ze de vrouw er sterk laten uitzien. Dat is geen enkel probleem als het goed gedaan is.
Maar haar mannelijke kompanen worden afgeschilderd als compleet nutteloos terwijl het een team is dat is samengesteld om tegen Sauron het op te nemen.
Dat is toch gewoon onwaar. Het wordt al vanaf het begin getoond dat dit team zeker niet top of the bill is, ten eerste geloven ze allen niet dat Sauron er nog is, enkel Galadriel doet dit. En verder zie je ze in de sneeuw al neervallen en het niet halen. Ze lijken voornamelijk verse recruten dan seasoned warriors. I mean, tuurlijk gaat Galadriel een indrukwekkendere krijger zijn. Ze is commander van de Northern Armies en commander van dit team, dan ga je er toch vanuit dat ze de sterkste zal zijn. En doe nu niet alsof meat shields een nieuw concept zijn. Je gaat niet kakken op Darth Vader omdat stormtroopers nutteloos zijn, of op Eomer, Gandalf, Aragorn, Gimli, Legolas etc omdat nameless rohan of gondorian soldiers vrijwel nutteloos zijn toch?
En die gaan dan als makke lammetjes afgeslacht worden door een onnozele trol? Laat ze sterk overkomen, laat ze de genadeslag toedienen, maar zoals het nu wordt voorgesteld is gewoon cringe en belachelijk slecht geschreven.
Ja dat snap ik dus totaal niet, is toch een tale as old as time? Wordt in zo goed als alle fictie gedaan om te tonen dat ons hoofdpersonage beter/sterker whatever is.
Die scene met Legolas was enorm cringe, maar eerder door de slechte CGI. En Legolas heeft er al een hele character arc opzitten die ons al heeft getoond hoe goed hij wel niet is. De mensen rondom hem worden ook niet als compleet nutteloos voorgesteld. Iedereen doet daar zijn deel.
De beste vergelijking met de originele trilogie is het doden van Sauron. Die wordt gedood door een vrouw, en daar heeft geen haan naar gekraaid. Waarom?
Gast hebde gij Lord of the Rings wel gezien? Vrouw die Sauron dood? Ik vermoed dat ge hier de Witch King bedoeld, want...
Omdat die vrouw een hele arc heeft opgebouwd die leidde naar dit moment, en ze wordt daarin geholpen door een man (en ja, dat is wel degelijk ok). Er is zelfs dialoog die enorm cringe had kunnen overkomen ("No man can kill me", "I am no man") maar het werkt omdat het goed opgebouwd en uitgevoerd is.
Dus, epic moment aan het einde van 3 films vergelijken met intro scene van een serie??? En sterker nog, een gewone troll vergelijken met een secondary antagonist van 3 films??? Hoe vertekend is die vergelijking zelfs? Karakters mogen pas een epic moment hebben nadat ze 3 films aan opbouw hebben? wutttt. We zijn toch ook niet boos op Aragorn omdat hij 6 ringwhraits op zijn eentje verdrijft op Weathertop?
Het grootste probleem is dat de enige manier in Hollywood om tegenwoordig sterke vrouwelijke personages voor te stellen is om de mannelijke personages losers te maken. Je zou zelfs de mannen is wat hulpeloos kunnen voorstellen, maar dat moet dan goed geschreven zijn. Het team elven dat je achter Sauron stuurt gaan geen bende nietsnutten zijn, dat is gewoon compleet onlogisch. Kijk naar de sterke vrouwen in films van vroeger: Ripley van Alien, Sarah Connor in Terminator, Prinses Leia, Mulan, Katniss Everdeen,... Daar was dat niet nodig om mannen als complete nietsnutten voor te stellen, dat waren sterke vrouwen in hun eigen recht, omdat ze goed geschreven zijn.
Dus als andere mannen hulpeloos voorgesteld worden om mannen sterk voor te stellen is dat ok maar bij vrouwen is dat 1 of ander probleem plots? En het gaat hier dan nog over een eeuwenoude vrouwelijk elf.... Niet Laura van om de hoek die plots 8 cirminelen in elkaar slaat.
Ripley is toch ook de sole survivor in Alien? De rest heeft niet bijster veel kunnen aanvangen tegen de Alien hoor?
 
In de vorige aflevering zien we hoe Arondir zijn companen als makke schaapjes worden afgemaakt door een warg, terwijl hij met een paar bad ass moves vrij simpel de warg afmaakt. Da's de kracht van een hoofdpersonage. En ja, dat is vaak onrealistisch. Maar alleen als een vrouw het doet is het plots problematisch. Tja.

Ik heb het hier overigens al een paar keer geschreven: Galadriel is niet half machtig genoeg ten opzichte van wat ze op dit moment in haar leven al zou moeten kunnen. De andere elfen zijn het equivalent van kleuters ten opzichte van haar. Ze heeft honderden jaren meer ervaring, en ze is vanwege haar afkomst ook gewoon een veel krachtiger wezen dan de meeste elfen rond haar.
 
Dat is toch gewoon onwaar. Het wordt al vanaf het begin getoond dat dit team zeker niet top of the bill is, ten eerste geloven ze allen niet dat Sauron er nog is, enkel Galadriel doet dit. En verder zie je ze in de sneeuw al neervallen en het niet halen. Ze lijken voornamelijk verse recruten dan seasoned warriors. I mean, tuurlijk gaat Galadriel een indrukwekkendere krijger zijn. Ze is commander van de Northern Armies en commander van dit team, dan ga je er toch vanuit dat ze de sterkste zal zijn. En doe nu niet alsof meat shields een nieuw concept zijn. Je gaat niet kakken op Darth Vader omdat stormtroopers nutteloos zijn, of op Eomer, Gandalf, Aragorn, Gimli, Legolas etc omdat nameless rohan of gondorian soldiers vrijwel nutteloos zijn toch?
Er wordt nergens aangegeven dat het verse rekruten zijn. Ik baseer me puur op de films maar elven zijn mij altijd voorgesteld geweest als intelligente, sterke krijgers. Best of the best. Dit team is al eeuwen (wordt letterlijk gezegd) op zoek naar Sauron, dat zijn dus geen verse rekruten die 6 maanden bezig zijn. Dit is helemaal niet de vergelijken met Darth Vader en stormtroopers. Stormtroopers is voetvolk, dat is geen elite team dat achter de hoge leiding aangestuurd wordt.

Ja dat snap ik dus totaal niet, is toch een tale as old as time? Wordt in zo goed als alle fictie gedaan om te tonen dat ons hoofdpersonage beter/sterker whatever is.
Tuurlijk, en als dat voor een man belachelijk getoond wordt is dat even storend.

Gast hebde gij Lord of the Rings wel gezien? Vrouw die Sauron dood? Ik vermoed dat ge hier de Witch King bedoeld, want...
Ja excuses, Witch King :) Same point.

Dus, epic moment aan het einde van 3 films vergelijken met intro scene van een serie??? En sterker nog, een gewone troll vergelijken met een secondary antagonist van 3 films??? Hoe vertekend is die vergelijking zelfs? Karakters mogen pas een epic moment hebben nadat ze 3 films aan opbouw hebben? wutttt. We zijn toch ook niet boos op Aragorn omdat hij 6 ringwhraits op zijn eentje verdrijft op Weathertop?
Goede vergelijking die met Aragorn. De hobbits zouden het niet halen maar verdedigen hun toch kranig en Frodo wordt zelfs geforceerd de ring te gebruiken. Aragorn komt daar toe maar verdrijft met veel moeite de Ringwraiths. Hij komt daar niet binnen als de beste krijger aller tijden en maakt die daar allemaal makkelijk af. Een trol vergelijken met de ringwraiths ben ik akkoord dat dat wat vertekend is, maar dat toont ook aan dat de elven in RoP wel degelijk meer weerwerk zouden moeten kunnen bieden aan die trol.

Dus als andere mannen hulpeloos voorgesteld worden om mannen sterk voor te stellen is dat ok maar bij vrouwen is dat 1 of ander probleem plots? En het gaat hier dan nog over een eeuwenoude vrouwelijk elf.... Niet Laura van om de hoek die plots 8 cirminelen in elkaar slaat.
Ripley is toch ook de sole survivor in Alien? De rest heeft niet bijster veel kunnen aanvangen tegen de Alien hoor?
Nee zoals hierboven aangetoond moet het gewoon goed gedaan worden, man of vrouw. Ripley heeft ook niet veel kunnen aanvangen tegen die Alien, net zoals de rest. Ze was gewoon intelligenter dan de rest, wat niet onrealistisch of onlogisch is en ook helemaal niets afdoet aan de rest van de crew.

Als het u niet stoort hoe Hollywood dit tegenwoordig doet, zoveel te beter voor u. Als dit een losstaand geval zou zijn, zou ik er waarschijnlijk ook minder problemen mee hebben. Maar het wordt de laatste jaren zo door ons strot geduwd dat het me gewoon enorm stoort. Man of vrouw, dat boeit me niet, maar schijf gewoon een goed verhaal en een logisch, deftig script. En er zijn films/series waar dat geen probleem is, als ze hunzelf niet te serieus nemen. Dan kan ik dat nemen voor wat het is (bv the Fast series, transformers, ...). Rings of Power mikt naar mijn inziens wel iets hoger.

In de vorige aflevering zien we hoe Arondir zijn companen als makke schaapjes worden afgemaakt door een warg, terwijl hij met een paar bad ass moves vrij simpel de warg afmaakt. Da's de kracht van een hoofdpersonage. En ja, dat is vaak onrealistisch. Maar alleen als een vrouw het doet is het plots problematisch. Tja.
Die scene heeft even grote problemen, niet met de Warg maar met de Orcs. Arondir maakt daar een Orc af met een stom takje, serieus? Heb evenveel problemen met die scene dus.
Van de anderen die afgemaakt worden in die scene is er ook, voor zover ik me kan herinneren, geen aanleiding om te denken dat het krijgers zijn. Enkel hijzelf en die 2 andere elven (vanwaar er dan al 1 dood is) zijn naar mijn weten krijgers. De rest leek me gewone mensen/elven die hun hopeloos probeerden te verdedigen tegen een veel sterkere tegenstander.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt nergens aangegeven dat het verse rekruten zijn. Ik baseer me puur op de films maar elven zijn mij altijd voorgesteld geweest als intelligente, sterke krijgers. Best of the best. Dit team is al eeuwen (wordt letterlijk gezegd) op zoek naar Sauron, dat zijn dus geen verse rekruten die 6 maanden bezig zijn. Dit is helemaal niet de vergelijken met Darth Vader en stormtroopers. Stormtroopers is voetvolk, dat is geen elite team dat achter de hoge leiding aangestuurd wordt.


Tuurlijk, en als dat voor een man belachelijk getoond wordt is dat even storend.


Ja excuses, Witch King :) Same point.


Goede vergelijking die met Aragorn. De hobbits zouden het niet halen maar verdedigen hun toch kranig en Frodo wordt zelfs geforceerd de ring te gebruiken. Aragorn komt daar toe maar verdrijft met veel moeite de Ringwraiths. Hij komt daar niet binnen als de beste krijger aller tijden en maakt die daar allemaal makkelijk af. Een trol vergelijken met de ringwraiths ben ik akkoord dat dat wat vertekend is, maar dat toont ook aan dat de elven in RoP wel degelijk meer weerwerk zouden moeten kunnen bieden aan die trol.


Nee zoals hierboven aangetoond moet het gewoon goed gedaan worden, man of vrouw. Ripley heeft ook niet veel kunnen aanvangen tegen die Alien, net zoals de rest. Ze was gewoon intelligenter dan de rest, wat niet onrealistisch of onlogisch is en ook helemaal niets afdoet aan de rest van de crew.

Als het u niet stoort hoe Hollywood dit tegenwoordig doet, zoveel te beter voor u. Als dit een losstaand geval zou zijn, zou ik er waarschijnlijk ook minder problemen mee hebben. Maar het wordt de laatste jaren zo door ons strot geduwd dat het me gewoon enorm stoort. Man of vrouw, dat boeit me niet, maar schijf gewoon een goed verhaal en een logisch, deftig script. En er zijn films/series waar dat geen probleem is, als ze hunzelf niet te serieus nemen. Dan kan ik dat nemen voor wat het is (bv the Fast series, transformers, ...). Rings of Power mikt naar mijn inziens wel iets hoger.
Lijkt me inderdaad dat dit dan gewoon een zeer andere interpretatie is dan hoe het voor mij aanvoelt. Mijn excuses als het bericht wat heftig was, omdat jouw interpretatie of gevoel zo lijnrecht tegenover het mijne staat was ik nogal verbouwereerd en heb ik misschien wat te snel gereageerd.
Uiteindelijk moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken wat je leuk of niet leuk / storend of niet storend vindt.

Voor mij leek het bijvoorbeeld wel dat die elfen krijgers maar normale voetsoldaten waren die op een missie gestuurd werden met Galadriel om haar zoet te houden bij wijze van spreken (aangezien "Elf high command" al vrij zeker leek dat tekenen van Sauron niet gevonden zouden worden.
Aragorn vs Ringwraiths op Weathertop voelde voor mij ook juist aan als een "gemakkelijk" verjagen van hen aan terwijl ze tegenover de hobbits en in wat Aragorn over ze vertelt juist als gigantisch machtig leken.

Zoals gezegd, verschillende interpretaties dan.
 
Lijkt me inderdaad dat dit dan gewoon een zeer andere interpretatie is dan hoe het voor mij aanvoelt. Mijn excuses als het bericht wat heftig was, omdat jouw interpretatie of gevoel zo lijnrecht tegenover het mijne staat was ik nogal verbouwereerd en heb ik misschien wat te snel gereageerd.
Uiteindelijk moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken wat je leuk of niet leuk / storend of niet storend vindt.

Voor mij leek het bijvoorbeeld wel dat die elfen krijgers maar normale voetsoldaten waren die op een missie gestuurd werden met Galadriel om haar zoet te houden bij wijze van spreken (aangezien "Elf high command" al vrij zeker leek dat tekenen van Sauron niet gevonden zouden worden.
Aragorn vs Ringwraiths op Weathertop voelde voor mij ook juist aan als een "gemakkelijk" verjagen van hen aan terwijl ze tegenover de hobbits en in wat Aragorn over ze vertelt juist als gigantisch machtig leken.

Zoals gezegd, verschillende interpretaties dan.
Als dit zo zou zijn, dan kan er ook meer in meegaan. Als je dat dan wat deftig opzet, ook al is het maar 1 zin dialoog ergens, dan is het al minder een probleem. Ik vond het jammer dat de eerste aflevering nogal veel informatie wou geven. Dat je dat in een film wat korter moet maken kan ik begrijpen, maar eigenlijk kon je toch gewoon heel de geschiedenis plus alles tot aan de trol 1 aflevering laten zijn? Die eerste 10 minuten waren het interessantste van heel de serie (aflevering 4 nog niet gezien).

Klopt wel dat het verjagen misschien wat makkelijk ging, maar de opzet tot dat moment was veel beter gedaan.

Precies een paar man vroeger klop gehad van meiskes opt school en dat trauma nog niet goed verwerkt.
Dus mensen die een logisch, deftig script willen zien hebben klop gehad van meiskes? Al die arme schrijvers toch :unsure:
 
Het viel me deze aflevering op maar op Numenor was de CGI soms wel erbarmelijk, alsof de acteurs er gewoon op een achtergrond geplakt waren.
 
Ik vond deze aflevering iets minder. De gebruiken van de Dwergen was heel leuk om te zien, ook het ritueel bij de Orcs ... maar ik stoorde me deze aflevering toch wat te veel aan het jeugdige karakter van Galadriel. Matcht gewoon niet met de persoon die ze op dit moment in de tijd zou moeten zijn. Het personage van Theo vind ik ook helemaal niet interessant.

Kijk wel uit naar volgende week.
 
Dus mensen die een logisch, deftig script willen zien hebben klop gehad van meiskes? Al die arme schrijvers toch :unsure:
Het grootste probleem is dat de enige manier in Hollywood om tegenwoordig sterke vrouwelijke personages voor te stellen is om de mannelijke personages losers te maken.
Right. Ik durf al mijn spaargeld in zetten dat als Galadriel een man was je geen problemen ermee zou hebben.

Ze is de leider van die groep. Ze heeft een persoonlijk vendetta dat haar aanspoort door barre omstandigheden. Haar groep is uitgeput, niet gemotiveerd, willen naar huis en ze worden op dat moment verrast door een monster. Galadriel is mss al 2000 jaar oud op dat moment, blijft koel en grijpt in. Is dat echt zo onvoorstelbaar?

Ik vond deze aflevering iets minder. De gebruiken van de Dwergen was heel leuk om te zien, ook het ritueel bij de Orcs ... maar ik stoorde me deze aflevering toch wat te veel aan het jeugdige karakter van Galadriel. Matcht gewoon niet met de persoon die ze op dit moment in de tijd zou moeten zijn. Het personage van Theo vind ik ook helemaal niet interessant.

Kijk wel uit naar volgende week.

Ik vond ze net minder jeugdig overkomen deze aflevering. Ze gaf me echt het gevoel zoals een ouder iemand die het beu is dat ze omringt is door kinderen die niet zien wat er moet gebeuren, vooral in de scenes met de Queen Regent. Ze leek wel alsof ze ging beginnen gillen van frustratie omdat de nood zo hoog is. Feanorian :scream:

Die Theo vind ik ook rete-saai, ik was aan het hopen dat ze hem gingen vinden in dat dorp :tongue:. Elrond & Durin blijven de max, de opbouw naar Mithril was magisch. De Orcs vind ik ook heel goed en ben zeer benieuwd naar Adar zijn verdere verloop. Numenor is 50/50, meer Elendil graag, maar mooie scene op het einde als ze vrijwilligers zochten.
 
Ja, maar anderzijds krijgt ze wel les van Halbrand, een vagabond met wat vage aanstalten op een kroon, over diplomatie. Tot zover ons Mary Sue verhaal, na 3000 jaar heeft ze toch nog een man nodig om haar uit te leggen wat ze moet doen.

Haar portrettering zou een stuk accurater zijn moesten we nog in de First Age zitten.

Elrond en Durin zijn momenteel inderdaad de toppers.
 
Ja, maar anderzijds krijgt ze wel les van Halbrand, een vagabond met wat vage aanstalten op een kroon, over diplomatie. Tot zover ons Mary Sue verhaal, na 3000 jaar heeft ze toch nog een man nodig om haar uit te leggen wat ze moet doen.

Haar portrettering zou een stuk accurater zijn moesten we nog in de First Age zitten.

Elrond en Durin zijn momenteel inderdaad de toppers.

Disa niet vergeten! Al dat gebleit op voorhand over haar en ik vind ze oprecht een top personage.

Die uitwerking van de dwergen met haar scène vond ik ook super. Leuke aflevering alweer :)
 
Right. Ik durf al mijn spaargeld in zetten dat als Galadriel een man was je geen problemen ermee zou hebben.

Ze is de leider van die groep. Ze heeft een persoonlijk vendetta dat haar aanspoort door barre omstandigheden. Haar groep is uitgeput, niet gemotiveerd, willen naar huis en ze worden op dat moment verrast door een monster. Galadriel is mss al 2000 jaar oud op dat moment, blijft koel en grijpt in. Is dat echt zo onvoorstelbaar?

Is dat een spaarboek naar BG normen? Want dan zal ik u men rekeningnummer in PM sturen :)

Ja, voor wat ik uitmaak een elite eenheid te zijn vind ik dat onvoorstelbaar. Zeker met wat ik in de LotR trilogie heb gezien van elven. Maar lees de volgende Posts, er zijn andere interpretaties en dan zou ik het wel kunnen aannemen. Als dat dan zo is (misschien staat het in de boeken?) dan hadden ze dat misschien gewoon wat duidelijker moeten maken.

Aflevering 4 net gezien. Beste aflevering tot nu toe, niet toevallig een aflevering waar de dwergen een grote rol spelen. Ze zijn het interessantste volk in de hele serie en relatie tussen Elrond en Durin wordt heel goed gebracht. Die vrouw van Durin ook top, heb de indruk dat die nog een grote rol gaat spelen. Isildur kan me ook fascineren, zijn familie heeft een link naar elven en hij wordt natuurlijk in de originele trilogie vernoemd dus benieuwd hoe ze dat gaan brengen.

Dan wat minder was. Alles wat er zich in numenor afspeelt slaag op niets. Die koningin haar beslissingen slagen op niets en Galadriel nog altijd even oninteressant als altijd. Die scène in de kerker met de 4 bewakers was weer zo cringe als iets. Ongelooflijk hoe die nog geen enkele tegenslag gehad heeft die haar meer als een dag of 2 kost om volledig op te lossen en waar ze geen blijvend effect van overhoud.

Die Theo in de waterput was ook een enorm stukje creatief werk :unsure:. De orcs zijn nog altijd even dom als in de originele LotR dus we zullen het maar houden op dat ze consistent zijn zeker. Ze worden nochtans veel interessanter in beeld gebracht hier. (Buiten in die scène)

1 ding dat ik niet goed snap en dat stoorde me ook al in aflevering 2. De dwergen, wonen die in de tuin van de elven ofzo? Ik had de indruk dat dat ver weg in de bergen was maar die Elrond doet in aflevering 2 alsof dat een wandeling naar het park is en nu lijkt die ook gewoon heen en weer te gaan tussen waar de dwergen wonen en waar de elven wonen?
 
1 ding dat ik niet goed snap en dat stoorde me ook al in aflevering 2. De dwergen, wonen die in de tuin van de elven ofzo? Ik had de indruk dat dat ver weg in de bergen was maar die Elrond doet in aflevering 2 alsof dat een wandeling naar het park is en nu lijkt die ook gewoon heen en weer te gaan tussen waar de dwergen wonen en waar de elven wonen?
Het gebied van Eregion ligt naast Moria/Khazad-Dûm als je de kaart erbij haalt. "In de praktijk" zal dat nog altijd wel een afstandje zijn te paard, maar dat ligt heus geen honderden kilometers uit elkaar.
 
Aflevering 4 gezien.

Ik wil hier eventjes terugkomen op de intro cinematic. Ik was er niet zo een fan van voordien, ik vond het wat te simpel en vaag, niet episch genoeg. Maar eigenlijk vind ik het toch goed passen. Het zand dat zich in figuren opstelt door middel van muziek vibraties is mooi symbolisch voor Illuvatar en de Valar die muziek gebruikten om de wereld te creëeren.

Numenor
In tegenstelling tot @Sir.Killalot stoorde ik me deze aflevering eigenlijk minder aan Galadriel's "jeugdigheid" dan in de aflevering voordien. Haar uitbarstingen deden me wel wat denken aan haar episode tijdens de Mirror of Galadriel scene in de Jackson Trilogy. Dat ze advies nodig heeft van Halbrand ivm hoe politiek en courtly intrigue werkt deed me wel wat fronsen, maar fair enough, dat gaat meer zijn door mijn vooringenomen beeld van Galadriel dan puur lore redenen.
De Elf lover speech van de Guild man was een beetje een ham fisted vergelijking met immigranten haat in de echte wereld denk ik, en kwam daarom niet zo goed over, maar ik denk dat dit on purpose gedaan is zodat Pharazon's speech een stuk beter klonk. We zien duidelijk dat Pharazon een gewiekste politieker is en de scenes met hem deden met echt veel denken aan politiek in Old Greece. Ik denk dat de zoon van Pharazon wel met de dochter van Elendil zal aanpappen om zo
wat drama te creëeren wanneer Numenor in 2 kampen zal splitsen, de Faithfull (Elendil, vrienden van Elfen) en de King's Men (Pharazon en de meerderheid van Numenor).
.
Isildur is een beetje een idiote tiener, what's new! Ik ben wel benieuwd wat die fascinatie met het westen van Numenor is en wat er allemaal gebeurt is met zijn broer en hun moeder.
Miriel is een interessant karakter. Iemand die schippert tussen wat goed is voor haar volk, wat juist is, de liefde voor haar vader en de angst voor wat de Palantir haar heeft laten zien.

Arondir en Adar
We zien eindelijk wie de mysterieuze "Father" is. Hij verklapt nog niet bijster veel over zijn afkomst of redenen. Ik ben niet zeker of dit Sauron is echter, lijkt me een Red Herring. Hij heeft het over de rivier in Beleriand.... DO YOU HAVE ANY IDEA HOW LITTLE THAT NARROWS IT DOWN. Nerd of the Rings had het in zijn bespreking van de aflevering er ook over en vermoed dat het ofwel de Sirion is (Mouth of the Sirion is waar oa Elrond, Gil Galad, Cirdan van komen) ofwel de rivier Gelion is in Ossiriand, wat logischer lijkt omdat Arondir een Silvan Elf is.
Ik denk dat Adar een soort Dark Elf moet voorstellen zoals we in The First Age Meaglin en Eol hadden.
Verder lijkt de corruption of Men in The Southlands (Mordor) al verder te staan dan verwacht wanneer we zien dat de Tavern keep ook reeds een litteken van The Hilt van het zwaard dat knul Theo vond heeft (amai wanne zin). Ik verwacht wel dat Theo uiteindelijk onder de controle van Sauron zal komen te staan.
Ben benieuwd wat de mensen zullen beslissen om te doen wanneer Adar en de Orcs hun komen aanvallen.

Dwarves and Elves
We zien de bouw van Eregion (vrijwel vlak buiten de poorten van Moria @gamer5, wat een uitleg kan zijn voor je indruk van de travel distance) en Celebrimbor die flashbacks heeft naar Earendil, Elrond's vader. De bouw van Eregion ziet er heel indrukwekkend uit en niet hoe ik het verwacht had!
Durin die Elrond een oath doet zweren is ook zeer belangrijk want oaths hebben echt een kracht in Tolkien's werk. Ik dacht een roar te horen wanneer de tunnel instort (De Balrog die zich ne keer omdraait?). De ontdekking van Mithril en ongetwijfeld het drama dat het zal creëeren tussen elfen en dwergen (alsook dwergen onderling als ik het gesprek met Durin's vader goed begrijp) is ook iets waar ik naar uitkijk hoe ze het zullen aanpakken! Het gezang van Disa en de dwergen was ook zeer indrukwekkend, Disa blijft gewoon een van de leukste personages in de serie so far. Verder was het mooi Elrond zijn "Elf sight" te zien gebruiken als hij naar Durin en Disa op de brug kijkt. Eindelijk zien we wat "magie" waartoe de elfen in staat zijn. Ik vond het gesprek over vaders tussen Durin en Elrond ook pakkend. Uw vader die de wereld redt en nu als een ster in de cosmos ronddwaalt is nog iets anders dan papa die sigaretten is gaan kopen en niet meer terugkomt.

Het plot begint wat sneller te gaan en wie zien wat meer waar ze naar toe willen gaan en welke zaden die gestrooit zijn in de voorbije afleveringen geoogst zullen worden dit en volgende seizoenen.
 
Terug
Bovenaan