The Lord of the Rings: The Rings of Power

Prime The Lord of the Rings: The Rings Of Power

En tegelijk heeft Sapkowski een bloedhekel aan die games. Niet dat hij ze ooit van dichtbij heeft gezien.

Dat de spellen van The Witcher zo succesvol waren omdat ze trouw zijn gebleven aan het uiterlijk van de personages in de boeken? Toen het eerste spel werd gelanceerd, waren de boeken nog niet eens in het Engels vertaald. :sarcastic:
 
Beide partijen zijn de serie op voorhand al naar de verdoemenis aan het helpen. Ik heb geen enkele LOTR film gezien (ooit 20 minuten van de eerste en toen afgezet wegens slaapverwekkend) maar wie heeft er na al dat geklaag (niet specifiek hier, maar op heel het internet) nog zin om naar die serie te kijken als nieuwkomer? Het enige dat je online ziet voorbij komen heeft te maken met de kleur van de acteurs. Ik heb nog altijd geen flauw idee over wat die serie gaat gaan.

Als ik jullie was zou ik me meer zorgen maken over het feit dat de serie geschreven is door de schrijvers van Star Trek Beyond en dat volgens een van de producers Game of Thrones de spirituele opvolger van LOTR is. Daar zou ik me als fan meer zorgen om maken dan om een zwarte dwerg. Nuja, de foto die ze ervan gereleased hebben is niet bepaald flatterend te noemen.

Besides, zo’n veranderingen kunnen soms ook goed uitdraaien. Zendaya is niet bepaald een bleke rosse maar toch met voorsprong een betere MJ dan Kirsten Dunst. En Idris Elba ziet er ook niet bepaald Noors uit, maar wie had er ooit Heimdall beter kunnen spelen dan hem in de Thor films?

Wees gerust, de trackrecord van streaming platformen kennende ga je over zoveel meer kunnen kakken dan een donkere elf.
 
Elke moderne fantasyreeks (voor zover GoT nog modern te noemen is) is schatplichtig aan LOTR. Maar ik zou die reeks enkel als opvolger durven beschouwen qua bereik, zeker niet qua kwaliteit of diepgang.

En ik maak me inderdaad meer zorgen dat twee van de volledig voor de show gecreëerde personages nu al aangekondigd worden als zijnde een verboden liefde tussen een elf en een mens. Yay. Zo origineel.
 
Dat zal waarschijnlijk het verhaal van Beren en Lùthien worden dat ze die nieuwe karakters gaan toedelen. Het is de liefde waarop Aragorn en Arwen die van hen modeleren.

"For I am the daughter of Elrond. I shall not go with him when he departs to the Havens: for mine is the choice of Lúthien, and as she so have I chosen, both the sweet and the bitter."

Spoilers; https://en.wikipedia.org/wiki/Beren_and_Lúthien

Dat is een redelijk episch verhaal dat verweven zit in het conflict maar dat speelde eigenlijk in the first age en bepaalde elementen die dat zo episch maken zullen misschien moeilijk te verwezenlijken zijn in de second age dus ja valt nog af te wachten hoe ze dat juist gaan brengen.


Pittig detail dat de gravitas van dat verhaal in LOTR mythologie kracht bijzet en aangeeft hoe persoonlijk dit voor Tolkien was;

img_0350.jpg



Dat creative team achter de show is ook hetgeen mij de grootste zorgen baart, De 2 showrunners zijn in feite complete noobs die out of nowhere zowat de grootste mega serie ooit mogen maken. Hun enigste "credit" is inderdaad uncredited writers voor Star Trek Beyond, dat ze daar niet de lead schrijvers voor waren kan je misschien nog als iets positiefs zien maar als je dat niet meerekent hebben ze echt nog niets gedaan. Wat mij nog veel meer zorgen baart is dat de regisseur van de 2 eerste episodes Bayona is en dat de de andere producers ook allen links hebben met zowel Jurassic World Fallen Kingdom als Star Trek Beyond en voor de rest weinig tot niets op hun palmares hebben. 😬

Ik snap niet goed dat je zo'n budget tegen zo'n serie gooit en dan een hoop nobodies aan het roer zet. De Co producers boezemen gelukkig iets meer vertrouwen in; Kate Hawley (costume design en dat lijkt wel snor te zitten), Rick Heinrichs (production design), Jason Smith (VFX) , motherfuckin John Howe himself (concept illustration) en naart schijnt Howard Shore voor muziek wat natuurlijk pure win zou zijn

Ondertussen is echter de helft van dat hele team al vertrokken en vervangen door anderen...
giphy.gif



Om te eindigen op een positievere noot; Charlotte Brändström en Wayne Yip zijn ook aangekondigd als regisseurs van respectievelijk 2 en 4 afleveringen elks en die hebben al wel heel wat moois afgeleverd.

kwmVYNF.gif

🤞
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ken het verhaal van Beren en Luthien, maar ik wil ooit het verhaal van Beren en Luthien zien. Niet van twee nobodies.

En voor de rest beetje hetzelfde liedje als wat ze met WoT gedaan hebben dus. Enorm budget, maar niet voor de crew achter de schermen. Laat ons hopen dat het hier beter uitpakt. Voordeel blijft dat ze hier geen echt verhaal hebben waar ze trouw aan moeten blijven.
 
Laatst bewerkt:
En tegelijk heeft Sapkowski een bloedhekel aan die games. Niet dat hij ze ooit van dichtbij heeft gezien.

Dat de spellen van The Witcher zo succesvol waren omdat ze trouw zijn gebleven aan het uiterlijk van de personages in de boeken? Toen het eerste spel werd gelanceerd, waren de boeken nog niet eens in het Engels vertaald. :sarcastic:

Sapkowski heeft een hekel aan games in het algemeen. Hij had indertijd geen vertrouwen dat de Witchergame(s) zouden aanslaan, en kreeg van de ontwikkelaars de keuze: ofwel een voorafgaand overeengekomen bedrag voor de licentie, ofwel een deel van de winst op de games. Sapkowski koos om meteen geld te krijgen en niet voor de winst op de spelletjes te gaan, hetgeen hij zich later beklaagd heeft gezien het succes. Daarom heeft hij een hekel aan de spelletjes. Ondertussen heeft hij jaren later een rechtszaak aangespannen omdat hij veel te weinig heeft gekregen, en werd er een onderlinge regeling getroffen.

Dat de boeken in het Engels vertaald moesten zijn, klopt niet. Sapkowski is Pools, de studio die de games ontwikkelde (CD Projekt Red) is ook een Poolse studio. Een vertaling was dus niet nodig om die boeken te kunnen lezen. De games en de boeken zijn tegenwoordig nationaal erfgoed in Polen vanwege het succes. Feit is dat enorm veel fans van de boeken ook van de games houden, net omdat ze zo trouw waren aan het verhaal, de lore en de personages van de boeken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van games of verfilmingen die dit niet deden en daarmee erg veel fans teleurstelden.
 
Laatst bewerkt:
Dat de boeken in het Engels vertaald moesten zijn, is je reinste onzin. Sapkowski is Pools, de studio die de games ontwikkelde (CD Projekt Red) is ook een Poolse studio. Een vertaling was dus niet nodig om die boeken te kunnen lezen. De games en de boeken zijn tegenwoordig nationaal erfgoed in Polen vanwege het succes. Feit is dat enorm veel fans van de boeken ook van de games houden, net omdat ze zo trouw waren aan het verhaal, de lore en de personages van de boeken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van games of verfilmingen die dit niet deden en daarmee erg veel fans teleurstelden.
Je snapt mijn punt totaal niet. Je komt hier verkondigen dat de games zo succesvol zijn geworden omdat ze het uiterlijk van sommige personages vrij nauwkeurig vertaald hebben, wanneer de overweldigende meerderheid van de playerbase buiten Polen die boeken nooit gelezen heeft voor ze de games speelden. De boeken waren nog niet eens allemaal vertaald vooraleer de games de wereld veroverden. De boeken zijn buiten Polen populair geworden door de games, niet omgekeerd. Als mensen Triss afkraken in de tv-adaptatie is het omwille van hoe ze afgebeeld is in de games, niet hoe ze beschreven is in de boeken. Terwijl voor wie noch games noch boeken geconsumeerd heeft, er helemaal niets "mis" is met Triss of Fringila.

En ik ken de geschiedenis van Sapkowski, ik vond het gewoon ironisch dat je zijn werk aanhaalt gezien zijn jarenlange dedain tegenover de games.

Versta me niet verkeerd, naar mijn mening is er te weinig diversiteit in de filmwereld. Wat me vooral stoort is hoe ze het op dit moment aanpakken. Wat op dit moment de oplossing is van vele fantasy, scifi, ... reeksen is om dan één sidekick met een donkere huidskleur erin steken en dan zijn ze ervan af. Dan zie ik liever dat ze de easterlings een grotere rol laten spelen en die kan je enigzins waarheidsgetrouw laten spelen door mensen met een donkere huidskleur en die elf dan laten voor wat het is.

The History of Middle Earth heb ik hier in alle kleuren en versies liggen, helaas kan ik niet meer pinpointen waar elven appearance precies besproken worden. Tolkiens werk is gebaseerd op Noorse mythologie en Finse/Germaanse verhalen, helaas is er niet veel diversiteit.

Dat gezegd zijnde, ik ga zeker niet afhaken omdat er een zwarte elf of dwerg in zit, mijn vrees zit eerder in het Hollywoodgehalte van de serie, de screens lijken meer te neigen naar een Hobbit dan een LotR en als ze dan nog eens vrije interpretatie van teksten gebruiken dan vrees ik voor de zaak.
Er is geen "verhaal" die naam waardig van Tolkien over de Second Age. Tenzij ze er een documentaire van maken, is de creatieve vrijheid voor Amazon gigantisch. Tolkien heeft sowieso een wereld geschapen die hij maar voor 10% uitgewerkt heeft (maar die 10% dan wel heel gedetailleerd). Hij heeft nergens geschreven dat er geen elven of dwergen met diverse huidskleuren bestaan. Ja, hij heeft zich gebaseerd op Europese mythologieën, maar om al te moeten verwijzen naar waarop een auteur zich (oa) gebaseerd heeft om aan te geven waarom iets dat hij niet zelf letterlijk gespecificeerd absoluut niet mogelijk is ... Begrijp me niet verkeerd, ik kijk ook raar op als ik die foto's zie, die passen ook niet bij mijn beeld over die volkeren. Maar om daar zo'n spel van te maken, goed wetende dat had Tolkien nu geleefd hij allicht gewoon een dikke duim naar omhoog zou gegeven hebben ... dat snap ik niet. Soit, laten we indien je voort wil discussiëren naar representatie in de filmwereld verhuizen (de woke-topic is algemener).

Ik denk dan opnieuw dat er heel wat grotere "problemen" zullen opduiken met de geschiedenis van Arda zoals Tolkien die heeft beschreven, als we nu al te horen krijgen hoe ze 3000 jaar in een paar eeuw gaan comprimeren en de fantastische verhaallijn van Beren en Luthien (en in mindere mate Aragorn en Arwen) nog eens gaan overdoen met compleet nieuwe personages. Maar het gaat me in deze wel veel makkelijker zijn om wat ik weet over die geschiedenis even aan de kant te zetten, dan met bijvoorbeeld een WoT waar er een enorm rijk en perfect uitgewerkt verhaal voorhanden was. Want, opnieuw, hier gaat het om een adaptatie van basically maximaal 200 pagina's encyclopedische tekst.
 
Het beeld dat wij nu trouwens hebben van de Elves is ook compleet bepaald door hoe Jackson ze heeft gebracht in zijn films.

Vergelijk bijvoorbeeld Thranduil in Peter Jacksons The Hobbit met de gelijknamige animatiefilm uit 1977.

bab32b04de27f120ef5bbc971fcef10cafbc00ca_00.jpg


045fb998-507c-45ee-a0b4-88457070f334.jpg


En nog wat meer Elves uit Mirkwood:

Hobbit77-06.jpg
.

Dit waren Elrond, Gandalf en Frodo:

return-of-the-king-1980-rankin-bass-ending-frodo-gandalf-elrond-leaving-middle-earth-review.jpg
 
Wat is er eig mis mee dat het zodanig moet aanpassen?

Niet verfilmbaar? Tja dan moet je het euh.... Mss NIET verfilmen?

Als morgen iemand een encyclopedie probeert te verfilmen en alle mensen in Afrika maar aziatisch maakt en voor het gemak de insecten niet vermeld dan zou je dat toch idioot vinden niet? En dan als reden geeft ja maar ik heb maar x uur? Iedere normale mens zou zeggen maak dan een film over iets specifiek en hou u aan de feiten.

Echt serieus wat is de bedoeling van deze serie? Een periode verfilmen waar geen verhaal in zit in een verhaal? Ahja super.

Ale geniaal! Meer van dat! Meer Middle earth! Meer!!!!

Nu goed mss levert het nog wat leuke Lego sets op....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kan je dat niet snappen?

Wat is er eig mis mee dat het zodanig moet aanpassen?

Niet verfilmbaar? Tja dan moet je het euh.... Mss NIET verfilmen?
Because ... $$$?

Ik denk da ge best verder op Reddit ga ranten met uw onzin...

On-Topic: Is er eingelijk al iets bekend of ze zaken mogen overnemen uit de Silmarillion? Ondertussen alle boeken al duizend keer gelezen en nog iets hierover gehoord
 
Because ... $$$?

Ik denk da ge best verder op Reddit ga ranten met uw onzin...

On-Topic: Is er eingelijk al iets bekend of ze zaken mogen overnemen uit de Silmarillion? Ondertussen alle boeken al duizend keer gelezen en nog iets hierover gehoord
Dan beter zelf wat meer op Reddit gelezen of hier aangezien het al meerdere keren gepasseerd is...
 
Zolang het maar een leuk verhaal is.
Van mij mogen ze gerust een volledig nieuw verhaal bedenken.
Dat zou nog iets zijn.
Maar men gaat bestaande verhalen/feiten gebruiken en in elkaar weven blijkbaar.

Idd een volledig eigen verhaal in de wereld was veel beter geweest. Maarja op zo een klein budget was dat vast te hoog gegrepen.
 
Laatst bewerkt:
Because ... $$$?

Ik denk da ge best verder op Reddit ga ranten met uw onzin...

On-Topic: Is er eingelijk al iets bekend of ze zaken mogen overnemen uit de Silmarillion? Ondertussen alle boeken al duizend keer gelezen en nog iets hierover gehoord
Ja, ze mogen een aantal zaken overnemen maar ze hebben die rechten maar laat verkregen dus geen idee hoeveel we in het eerste seizoen te zien gaan krijgen. Kan ook zijn dat ze gewoon gaan refereren aan een aantal zaken, zonder effectief gebeurtenissen te verfilmen. In de films mochten ze bijvoorbeeld de namen van de Blue Wizards niet noemen omdat ze enkel de rechten op de LOTR boeken hadden, en die daarin niet bij naam genoemd worden.
 
Dat is ook geen verreiste om de serie te zien. Het is juist omdat hij het bronmateriaal kent dat hij er een probleem mee heeft. Dat Geralt en Fringilla romantisch zouden samen komen is een spoiler voor mij en als ze dat in de serie al doen dan zal hun motivatie anders zijn. Ik ben niet zo'n purist zelfs als ik het bronmateriaal binnenste buiten ken (LOTR) maar al helemaal niet als ik het bronmateriaal niet ken.
Het is dan ook de commentaar van iemand die de boeken gelezen heeft en het niet eens is met de verfilming(serie) ervan. En gelet op het bronmateriaal, echt wel valabele commentaar. Fringilla komt in de games bv nauwelijks voor, in één van de boeken staat ze wel semicentraal.
 
Ja, ze mogen een aantal zaken overnemen maar ze hebben die rechten maar laat verkregen dus geen idee hoeveel we in het eerste seizoen te zien gaan krijgen. Kan ook zijn dat ze gewoon gaan refereren aan een aantal zaken, zonder effectief gebeurtenissen te verfilmen. In de films mochten ze bijvoorbeeld de namen van de Blue Wizards niet noemen omdat ze enkel de rechten op de LOTR boeken hadden, en die daarin niet bij naam genoemd worden.

Het is 15 jaar geleden sinds ik de Silmarillion heb gelezen dus ik herinner me nog maar vaag enkele zaken, maar is het dan mogelijk dat we andere Istari gaan zien in deze reeks? (Al dan niet in het tweede seizoen)
 
Ik ben wel benieuwd naar de reeks omdat ik de films heel goed vond (en het boek The Hobbit. Die films vond ik maar niks). Verder heb ik helemaal geen kennis van de diepere Lore. Ik heb het gevoel dat dat in dit geval een zege is. De verwachtingen zijn blijkbaar gigantisch bij hardcore fans. Het lijkt bijna een onmogelijke opdracht die in te lossen.
 
Terug
Bovenaan