Film The Little Mermaid

Halle Bailey is 1m57.

Ik vind dat klein. Dus ik zie het probleem niet direct.

Als ze halverwege de film ervoor kiest om een zeemeerman te worden en ze wil aangesproken worden met 'hen' terwijl ze gaat protesteren tegen de vervuiling van de oceaan en de onverantwoorde visvangst, dan zou ik ook wel beginnen klagen.
 
Allez, The Lion King vond ik best wel te pruimen. Toch beter dan wat ze met Pinocchio hebben gedaan :(
The Beauty and the Beast vond ik ook goed. Aladdin is inderdaad de beste van de drie.
Yikes. Dat kan je toch niet menen? Die zielloze, dode ogen. Mufassa zijn sterf scene compleet verneukt. Kweeget niet hoor.
 
 
Ze hadden toch een super Little Mermaid kunnen maken als geheel ‘nieuwe’ film, ik snap die woord voor woord remakes niet.
 
Blijft bizar om Arielle te zien als een zwarte vrouw met maar heel licht rood haar. Vreemde casting van Disey, maar goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Voor een fictief personage kan ik daar nog mee leven eigenlijk.

Ik vind een geval als Cleopatra veel erger eigenlijk.
Ik hou niet van de blackwashing (net zoals ik niet hou van greenwashing, gaywashing, etc.). Ariel is een deens meisje dat altijd afgebeeld werd als een blank meisje met rood haar. Waarom er daar bij Disney plots de nood komt om die zwart te maken met quasi geen rood haar meer, is me een raadsel, op blackwashing na dan.

Beeld u eens in dat Tiana plots blank wordt...
 
Lol ariel is een zeemeermin.
Laten we eerlijk zijn eh. Als een diersoort gelijk zeemeerminnen die hoofdzakelijk leven in de ‘diepte van de zee’ dan lijkt het mij logisch dat ze een blanke huidskleur hebben. Veel zonlicht komt daar niet door hoor.
 
Laten we eerlijk zijn eh. Als een diersoort gelijk zeemeerminnen die hoofdzakelijk leven in de ‘diepte van de zee’ dan lijkt het mij logisch dat ze een blanke huidskleur hebben. Veel zonlicht komt daar niet door hoor.
Dan denk ik niet dat je de biogeografie van de oceanen goed kent.

Het meeste van de oceanen is eigenlijk gewoon een woestijn, een woestijn van niets. Het leven floreert vooral nabij continenten, in ondiep water enzovoort. Er is meer zuurstof ook aanwezig hogerop in de oceanen. En eigenlijk is van diep in de oceanen zelfs niet eens zoveel geweten van het leven daar voorkomt. Maar de condities zijn er al een stuk extremer dan in ondiepe zeeën. Denk ook maar aan de toenemende druk hoe dieper je gaat. Een zeemeermin komt ook verder boven water, het is een zeemeermin, anders was het een vis. Een zeemeermin komt misschien nog het dichtst in de buurt biologisch gezien met een walvis of dolfijn, gezien het een hybride mens-oceanisch dier is, en dus een zoogdier zou zijn.

Los daarvan, het is fictie. Als we echt wetenschap moeten toepassen op huidskleur voor oceanisch leven, dan denk ik al in de eerste plaats dat we niet eens een "huid" zouden hebben zoals we ze nu hebben, omdat onze huid anders zou evolueren. Verder kunnen walvissen zich ook verbranden aan de zon.

Whales get sunburns too

And, just as in humans, the lighter-skinned blue whales suffered more from the sun's rays, whereas the darkest whales, the fin whales, had the fewest abnormalities. Although darker than blue whales, sperm whales had almost the same amount of sun damage, perhaps because they spend more time at the surface breathing between dives, the researchers speculate. Also like fair-skinned humans, the blue whales seemed to respond to the sun's rays by producing more pigmented cells, which help repair sun-damaged skin and protect it from UVR.

Volgende keer dat je start met "laten we eerlijk zijn", zorg dan ook dat hetgeen je zegt op waarheid berust is.
 
Ik hou niet van de blackwashing (net zoals ik niet hou van greenwashing, gaywashing, etc.). Ariel is een deens meisje dat altijd afgebeeld werd als een blank meisje met rood haar. Waarom er daar bij Disney plots de nood komt om die zwart te maken met quasi geen rood haar meer, is me een raadsel, op blackwashing na dan.

Beeld u eens in dat Tiana plots blank wordt...

Ariel had oorspronkelijk ook geen rood haar. Dat rood haar kwam er pas bij de verfilming in 1989. Op zich was dat ook al iets waar over gesproken werd binnenin Disney omdat men schrik had dat merchandise door het rode haar van Ariël niet zou verkopen. Maar het punt is, de versie van 1989 was al een adaptatie.


Terwijl het inderdaad een Deens sprookje is (Hans Christian Andersen) is de setting waar The Little Mermaid zich in Disney bij afspeelt meer dan waarschijnlijk de Caribbean (gebaseerd op het oceanisch leven dat voorkomt in die film).

 
Dan denk ik niet dat je de biogeografie van de oceanen goed kent.

Het meeste van de oceanen is eigenlijk gewoon een woestijn, een woestijn van niets. Het leven floreert vooral nabij continenten, in ondiep water enzovoort. Er is meer zuurstof ook aanwezig hogerop in de oceanen. En eigenlijk is van diep in de oceanen zelfs niet eens zoveel geweten van het leven daar voorkomt. Maar de condities zijn er al een stuk extremer dan in ondiepe zeeën. Denk ook maar aan de toenemende druk hoe dieper je gaat. Een zeemeermin komt ook verder boven water, het is een zeemeermin, anders was het een vis. Een zeemeermin komt misschien nog het dichtst in de buurt biologisch gezien met een walvis of dolfijn, gezien het een hybride mens-oceanisch dier is, en dus een zoogdier zou zijn.

Los daarvan, het is fictie. Als we echt wetenschap moeten toepassen op huidskleur voor oceanisch leven, dan denk ik al in de eerste plaats dat we niet eens een "huid" zouden hebben zoals we ze nu hebben, omdat onze huid anders zou evolueren. Verder kunnen walvissen zich ook verbranden aan de zon.

Whales get sunburns too



Volgende keer dat je start met "laten we eerlijk zijn", zorg dan ook dat hetgeen je zegt op waarheid berust is.
Ik was eigenlijk aan het trollen hoor. Huidskleur in een fictief wereldje voor kinderen stoort mij helemaal niet. Het stoort mij eerder hoe lui en doorzichtig Disney en anderen zijn met hun modernisering van hun IP.
 
Ariel had oorspronkelijk ook geen rood haar. Dat rood haar kwam er pas bij de verfilming in 1989. Op zich was dat ook al iets waar over gesproken werd binnenin Disney omdat men schrik had dat merchandise door het rode haar van Ariël niet zou verkopen. Maar het punt is, de versie van 1989 was al een adaptatie.


Terwijl het inderdaad een Deens sprookje is (Hans Christian Andersen) is de setting waar The Little Mermaid zich in Disney bij afspeelt meer dan waarschijnlijk de Caribbean (gebaseerd op het oceanisch leven dat voorkomt in die film).


Ik refereer natuurlijk wel vooral naar de animatieversie van Disney, waar resoluut voor een bepaalde look gekozen is. En dan de liveaction die plots een totaal andere keuze maakt. Dat is voor mij gewoon blackwashing, tonen dat je iets doet op de meest oppervlakkige manier.
 
Ik refereer natuurlijk wel vooral naar de animatieversie van Disney, waar resoluut voor een bepaalde look gekozen is. En dan de liveaction die plots een totaal andere keuze maakt. Dat is voor mij gewoon blackwashing, tonen dat je iets doet op de meest oppervlakkige manier.

Ja, maar is de versie van 1989 dan red-hairwashing?

Op zich kan ik je wel ergens volgen hoor, omdat ik persoonlijk vind dat het gekoppeld moet worden aan meer zaken en niet louter aan representatie van actrices, en dat het dan ook niet moet blijven bij Afro-Amerikanen. Oké, ik zie het ook wel bij Aziatische Amerikanen (The Farewell, Everything Everywhere All At Once, Minari). Ik kan me wel niet direct een recente film met latino's in een hoofdrol herinneren, en ook weinig als regisseur. Er zijn wel de Mexicaanse regisseurs maar die zijn de laatste tijd sinds Roma toch minder actief weer.

Ik denk dat een deel van het probleem hem ook zit met dat voor de grote films ze bijna allemaal afspelen in de VS, en dat de settings die gekozen worden vaak nogal een westerse keuze zijn. En als ze dan buiten Europa gaan de bekende acteurs uit Engelstalige landen vaak mee. Bijvoorbeeld bij Gods of Egypt werd niet voor Egyptische acteurs/actrices gekozen, is de taal die gesproken wordt het Engels en vele historische settings zijn veel te vaak Europees of Noord-Amerikaans gedomineerd, vooral Europees wat de indruk zou wekken dat andere continenten of werelddelen geen geschiedenis kenden. Op dat vlak is er nog veel werk voor de boeg.

Maar The Little Mermaid, op het einde van de dag, is gewoon een fictiefilm en heeft men eerder al voor verschillende looks gekozen. Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van een 'letterlijke' remake. Ik vind dat een remake iets moet bieden dat het origineel niet heeft, anders heeft het geen zin (en kom niet af met live action want dat is niet genoeg). Bovendien zijn veel dingen mogelijk met animatie die niet met live action mogelijk zijn (vooral dan m.n. op weergeven van fantasy ed). The Lion King toont dat heel goed aan. Een verhaal van Broadway-zingende dieren valt moeilijk te rijmen in een decor dat meer weg heeft van een Attenborough natuurdocumentaire.
 
Ik refereer natuurlijk wel vooral naar de animatieversie van Disney, waar resoluut voor een bepaalde look gekozen is. En dan de liveaction die plots een totaal andere keuze maakt. Dat is voor mij gewoon blackwashing, tonen dat je iets doet op de meest oppervlakkige manier.
De regisseur heeft honderden kandidaten gezien en geoordeeld dat Halle Bailey exceptioneel is en dat wordt bevestigd door zowat alle filmcritici.

Misschien is ze geselecteerd op basis van haar talent?


Alsook, zoals Utred zei, het is een zeemeermin. Get over it.
 
Terug
Bovenaan