Film The Little Mermaid

Vorig weekend gezien. Het is gewoon "ok" in mijn ogen. De CGI laat inderdaad regelmatig te wensen over en sommige acteurs hun gezicht ziet er inderdaad een beetje "off" uit bij mij momenten...

Grootste pijnpunten:
1) De zang is... te goed. Ik weet dat het dom klinkt, maar acteurs zingen hierin alsof ze op Broadway staan en de laatste noot van elke zang theatraal lang uitrekken... Ja, ze kunnen zingen, maar dit is geen theater-stuk. Kan je je inbeelden dat Sweeney Todd zingt en eindigt op een

"Shave - your - FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE"

2) Alles van de plot is nodeloos moeilijker gemaakt. Er is altijd een groot conflict geweest tussen mensen en de zee, Ariel's moeder, ... Deze zever was vroeger niet nodig en anno 2023 voelt dit aan als "pandering" voor de mensen die op facebook memes posten over zogenaamde plotholes in kinderfilms.

3) Sebastiaan -> afgrijselijk ontwerp

4) Alles is zo vaak heel donker diep in de zee en nee ik ben niet aan het zagen over etniciteit. Ik zou me afvragen of het dient om slechte cgi te maskeren. Anderzijds is er zo weinig kleur... Animatie-films zijn niet realistisch en dat moeten ze ook niet per se zijn, maar de oceaan kan effectief prachtig/kleurrijk zijn irl. Triestig dat Disney dit zoveel slechter aantoont dan de gemiddelde netflix-docu.

5) Budget... fabelachtig kasteel van Atlantis/Triton nergens te zien.. Het lijkt alsof de zeemeerminnen een stelletje nomaden zijn die constant rondtrekken... Misschien accurater met de lore van het origineel sprookje, maar mij geeft het meer een gevoel dat ze het budget niet kregen om zoiets te realiseren..

Met al die mankementen is het een vergeetbare film voor kinderen en nostalgia-bait voor Disney-fans die al op tram 3 zitten. Jammer, want ik had voor de release nog eens de originele film gezien op een moderne tv en het is nog steeds een uitstekende animatiefilm.
 
Terug
Bovenaan