Teloorgang van de vrije meningsuiting in West-Europa

Dat is toch een beetje (veel) geschiedvervalsing, hoor. Je haalt zelf Urbanus aan. Haal dan ook ineens alle problemen aan die hij heeft gehad door zijn Bakske vol met Stro. Of zelfs de Jezus die frieten bakte in het Peulengaleis. Daar zijn rechtszaken voor aangespannen, klachten voor neergelegd. Toen kon je ook niet spreken van "woke".

Ik denk dat het vooral komt omdat we zelf al vergeten zijn hoeveel ellende er telkens van kwam. En daardoor denken dat het nooit zo erg was als nu.
Ja, dat Urbanus hiervoor wat tegenwind heeft gehad van de katholieke kerk, dat zal wel. Ze hebben hem echter nooit beschuldigd alszijnde "katholiekofoob te zijn. Terwijl als het gaat om bepaalde andere religies de "foob" stempel maar al te graag gebruikt wordt.

Dat is toch een beetje (veel) geschiedvervalsing, hoor. Je haalt zelf Urbanus aan. Haal dan ook ineens alle problemen aan die hij heeft gehad door zijn Bakske vol met Stro. Of zelfs de Jezus die frieten bakte in het Peulengaleis. Daar zijn rechtszaken voor aangespannen, klachten voor neergelegd. Toen kon je ook niet spreken van "woke".

Ik denk dat het vooral komt omdat we zelf al vergeten zijn hoeveel ellende er telkens van kwam. En daardoor denken dat het nooit zo erg was als nu.
Huh?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bakske_vol_met_stro
Ik denk niet dat er ooit een rechtszaak is aangespannen tegen urbanus voor het liedje bakse vol met stro.
Dat van het peulengaleis vind ik ook niet echt iets van terug.
https://www.hbvl.be/cnt/oid29872/ar...ntwaardigd-over-kookrubriek-van-bart-peeters/
En dan nog. In een correcte maatschappij is dit wel de manier om uw klacht neer te leggen.
Een rechter beslist dan wel of deze gegrond is. Niet op basis van een twitter mob.

Ik vermoed dat het verschil daar wel is dat dit een achterhoedegevecht was, de kerk en de ideeën errond waren duidelijk op de terugweg. Urbanus is steeds op tv mogen blijven komen en bleef een populaire artiest die zo goed als overal welkom was. Nu zien we het omgekeerde, het is een opkomende ideologie die aan terrein wint, dat maakt het wat angstwekkender.

De mening zelf die geuit wordt is ook fundamenteel anders natuurlijk, er is echt wel een probleem met racisme en op veel plaatsen ook nog met seksisme en er zijn bepaalde stemmen die het zeker verdienen om in het publiek debat geen platform te krijgen, het probleem is nu eerder dat je zelfs met een genuanceerdere mening al rap in het kamp van de racisten en seksisten gecatalogeerd wordt. Het is voor een groot deel het debat over welke meningen te ver gaan en welke niet, dat, naar mijn mening, te ver doorschiet. Toen Urbanus optrad in het begin kon je niet zeggen dat je anti-kerkelijkheid te ver kon nemen. Ook de meest anti-kerk gerichte meningen zijn moreel gezien ok, het was niet alsof je een grens kon overschrijden waar het plots onfatsoenlijk anti-katholiek werd.

Ja, dat Urbanus hiervoor wat tegenwind heeft gehad van de katholieke kerk, dat zal wel. Ze hebben hem echter nooit beschuldigd alszijnde "katholiekofoob te zijn. Terwijl als het gaat om bepaalde andere religies de "foob" stempel maar al te graag gebruikt wordt.
"Toen Urbanus "Bakske vol met stro" uitbracht zorgde dit voor veel controverse bij de christelijke gemeenschap in Vlaanderen. Urbanus ontving vele klachtbrieven van misnoegde en gechoqueerde mensen. Pastoors verboden hun parochianen het nummer te kopen en veel gelovige mensen uitten er hun verontwaardiging over."

Huh?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bakske_vol_met_stro
Ik denk niet dat er ooit een rechtszaak is aangespannen tegen urbanus voor het liedje bakse vol met stro.
Dat van het peulengaleis vind ik ook niet echt iets van terug.
https://www.hbvl.be/cnt/oid29872/ar...ntwaardigd-over-kookrubriek-van-bart-peeters/
En dan nog. In een correcte maatschappij is dit wel de manier om uw klacht neer te leggen.
Een rechter beslist dan wel of deze gegrond is. Niet op basis van een twitter mob.

Het gaat over de Geschillenraad, geen rechtszaak. Maar dat is één van de dingen die daaruit zijn gekomen, het regende toen verontwaardigde reacties. Of de affiche met de madonna met een blote borst. De voorbeelden zijn legio. Ik snap niet waarom we nu gaan doen alsof dat nooit gebeurd is? Wat helpt dat vooruit?

"Toen Urbanus "Bakske vol met stro" uitbracht zorgde dit voor veel controverse bij de christelijke gemeenschap in Vlaanderen. Urbanus ontving vele klachtbrieven van misnoegde en gechoqueerde mensen. Pastoors verboden hun parochianen het nummer te kopen en veel gelovige mensen uitten er hun verontwaardiging over."

Het gaat over de Geschillenraad, geen rechtszaak. Maar dat is één van de dingen die daaruit zijn gekomen, het regende toen verontwaardigde reacties. Of de affiche met de madonna met een blote borst. De voorbeelden zijn legio. Ik snap niet waarom we nu gaan doen alsof dat nooit gebeurd is? Wat helpt dat vooruit?
Een klachtbrief is geen rechtszaak of een ingediende officiele klacht he. (cfr urbanus)
Dat er verontwaardiging is staat wel buiten kijf uiteraard. Maar is Urbanus ooit gecanceld? Is Bart Peeters ontslaan?

Een klachtbrief is geen rechtszaak of een ingediende officiele klacht he. (cfr urbanus)
Dat er verontwaardiging is staat wel buiten kijf uiteraard. Maar is Urbanus ooit gecanceld? Is Bart Peeters ontslaan?
Dat zeg ik toch? Bij Urbanus had ik het ook niet over rechtszaken. Maar haal er dan de post bij waar ik op reageerde:
Maar lachen met de kerk dat doen we hier al jaren (ik herinner mij toch ook veel sketchkes van Urbanus hierover).
Lachen met "islam" dat wordt echter volledig afgestraft, enerzijds door de moslims zelf, die het dan maar nodig vinden om dit te beantwoorden met geweld en anderzijds ook door een "woke" community die dit dan ook not done vind, want met de islam daar lach je niet mee dat is denigrerend voor die mensen, maar ondertussen lachen we nog wel gezellig verder met de katholieke kerk, al jaren.

Waarin Cantharides doet alsof we al jaren zonder gevolgen lachen met de kerk. Dat klopt echter niet.
Bart Peeters is volgens mij wel gestopt met Frieten Bakken met Jezus, maar dat weet ik niet meer zeker. Maar het is in ieder geval niet zonder gevolgen.

Dat zeg ik toch? Bij Urbanus had ik het ook niet over rechtszaken. Maar haal er dan de post bij waar ik op reageerde:

Waarin Cantharides doet alsof we al jaren zonder gevolgen lachen met de kerk. Dat klopt echter niet.
Bart Peeters is volgens mij wel gestopt met Frieten Bakken met Jezus, maar dat weet ik niet meer zeker. Maar het is in ieder geval niet zonder gevolgen.
Je ziet toch zelf ook dat de gevolgen niet te vergelijken zijn?

Loser, wat betreft urbanus en peulengaleis zijn er geen rechtszaken aangespannen. Dat is (ook) toch een beetje (veel) geschiedvervalsing, Dat was gewoon mijn punt.

Je ziet toch zelf ook dat de gevolgen niet te vergelijken zijn?
Maar zegt dat dan meer over de aard van de klachten, of de veranderde aard van berichtgeving en social media? Ligt dat niet gewoon veel meer aan Twitter icm kranten die leven van clicks dan aan iets fundamenteels? Diezelfde mensen zouden nu een veel groter platform hebben.

Bakske vol met stro is dan ook zeer intelligent bespeeld van Urbanus, hij beledigt daar Jezus niet op een directe manier, hij trekt enkel de situatie in het belachelijke. Je kan dat trouwens niet vergelijken met een Belg dat grappen maakt over de islam. Je moet dit vergelijken met een moslim comedian dat in zijn eigen land vol "moslims" bepaalde islamitische verhalen in het belachelijke trekt.
Die vergelijking gaat niet echt op denk ik, kan ji mij één islamitisch land aanhalen waar een lokale comedian de draak kan steken met de islam ?
Ten andere ga ik ook niet akkoord met de het idee van de stelling zelf. Jij gaat nogal wat censuur opleggen hier. Ik ben "wit en man , dus als comedian kan ik dan alleen nog moppen tappen over "witte" mannen, want al de rest is niet ok voor mij , gezien ik niet tot de geviseerde groep behoor ?

Die vergelijking gaat niet echt op denk ik, kan ji mij één islamitisch land aanhalen waar een lokale comedian de draak kan steken met de islam ?
Ten andere ga ik ook niet akkoord met de het idee van de stelling zelf. Jij gaat nogal wat censuur opleggen hier. Ik ben "wit en man , dus als comedian kan ik dan alleen nog moppen tappen over "witte" mannen, want al de rest is niet ok voor mij , gezien ik niet tot de geviseerde groep behoor ?
Ik zou het al straf vinden moet je één comedian van een islamitsch land kunnen opnoemen. Dus dat is écht geen referentie. Ik weet wel dat ik in eens een aflevering gezien heb van Jeff Dunham (met een stuk ahmed the dead terrorist) in een Arabisch land. Anekdotes en waardeloos om "bewijs", maar dat is je vraag ook.

Voorbeelden zijn welkom, dan kan ik mijn mening bijstellen waar nodig.
Het eenvoudigste voorbeeld van discriminatie waar België voor veroordeeld is (door de Belgische rechtbanken) is het onderscheid arbeiders en bedienden. Qua racisme is België reeds veroordeeld geweest in de zaak Turan Cakir en ivm discriminatie op vlak van nationaliteit voor arbeidsrechten (Hvj nr C-173/94)

Om even het voorbeeld van Disney te nemen op te laten zien hoe achterbaks zo een bedrijf is als hey gaat over vrije meningsuiting en woke gedoe;
Actrice ontslagen omdat ze een andere politieke mening heeft, overal liggen zeveren dat men diversiteit moet hebben in films ...
En dan doet ditzelfde bedrijf dit;

en dit:

bewijst gewoon hoe hypocriet heel hun woke is. En hoe het enkel gebruikt wordt als het hen goed uitkomt, indien niet, zijn ze even schuldig als de rest

bewijst gewoon hoe hypocriet heel hun woke is. En hoe het enkel gebruikt wordt als het hen goed uitkomt, indien niet, zijn ze even schuldig als de rest
Lijkt me dat dit perfect bewijst dat het niet is om één of andere agenda te pushen, maar gewoon om er meer aan te verdienen.

Als ze een persoon ontslaan, dan zijn ze woke bezig, omdat ze zich schikken naar de woke mensen.
Als ze dan een volgende keer NIET doen wat de woke mensen zeggen, dan zijn ze hypocriet woke.

Misschien zijn ze gewoon niet woke, maar commercieel bezig?

Wat Sylverscythe zegt dus :)

Als ze een persoon ontslaan, dan zijn ze woke bezig, omdat ze zich schikken naar de woke mensen.
Als ze dan een volgende keer NIET doen wat de woke mensen zeggen, dan zijn ze hypocriet woke.

Misschien zijn ze gewoon niet woke, maar commercieel bezig?

Wat Sylverscythe zegt dus :)
Dan moeten ze niet zo belachelijk doen hier in het westen als ze net als de rest even schuldig zijn.
Bewijst nog maar eens dat zulke bedrijven meegaan in de hysterie die er hier momenteel heerst

Dan moeten ze niet zo belachelijk doen hier in het westen als ze net als de rest even schuldig zijn.
Bewijst nog maar eens dat zulke bedrijven meegaan in de hysterie die er hier momenteel heerst
Kapitalisme is vaak hysterie (reclame, media, ...) . Je hebt het door :)

De laatste tijd moet ik meer en meer vaststellen dat vrijheid van meningsuiting niet echt meer toeglaten is, zelfs niet in de verlichte westerse samenleving.
Het gedachtengoed van het individu moet het steeds vaker ontgelden tov van de groepsgeest, je moet echt meegaan met de stroom anders ben je zowat de paria van de maatschappij.
Het gaat zover zelfs dat alle menigen die indruisen tegen de opkomende woke cultuur bv, niet enkel niet getolereerd worden maar dat er ook direct sancties aan gekoppeld worden indien je een andere mening durft te uiten, en dit zonder enige tussenkomst van justitie, dus louter op basis van een publieke veroordeling op sociale media bijvoorbeeld (het politiek toneel nog buiten beschouwing gelaten).
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de heisa rond Elbers en het VAF recent.
Een andere recent voorbeeld is de cartoon van Charlie Hebdo rond Megan Markle & De Queen bv..
Ik begrijp dat deze individuele meningen bepaalde groepen kunnen schoffere en zelfs kwetsend kunnen overkomen, maar waar ligt de grens ?
Vinden jullie dat het geoorloofd dat het uiten van een mening aanleiding kan/mag geven tot sancties opgelegd door de publieke opinie zoals ontslag etc., of kan mag/dit enkel indien er een vooraf wettellijk bepaalde grens is overschreden ?
Gezien op het forum toch regelmatig reacties hierover komen, dacht ik dat het mischien interessant was om hierover een apart topic te starten.

Een interessant opiniestuk in de tijd hierover is alvast hetvolgende:

Ik stel net het tegenovergestelde vast eigenlijk: we hebben nooit zoveel vrijheid van meningsuiting gehad. En zoveel platformen om onze mening te ventileren...

Ignaas Devich legt het klaarhelder uit in het geval van Elbers: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/15/opinie-ignaas-devisch-over-jef-elbers/
We weten nu allemaal wat de mening van Elbers is over homo's en transgenders, hij heeft zijn mening namelijk perfect mogen uiten, op nationaal niveau. Helaas is iemand met die mening niet geschikt voor die specifieke functie. Net als een dokter die het coronavirus een complot van de overheid/virologen noemt ook niet meer geschikt is om als dokter te functioneren. Die mensen mogen gerust een andere functie zoeken / een andere job uitoefenen he, daar niet van...

edit: wel een speciale mens precies, die Jef Elbers... ben zijn wikipedia pagina eens aan het bekijken. Een "Vlaams protestzanger, scenarioschrijver en Vlaamsgezind politiek activist", een Oekraïnse moeder en Belgische vader die nota bene allebei in een concentratiekamp hebben gezeten, en rond 2000 in opspraak gekomen wegens mogelijke aanzet tot vreemdelingenhaat, zelfs met proces, maar wel vrijgesproken. In ieder geval een bewogen carrière :p

Laatst bewerkt:
Ignaas Devich legt het klaarhelder uit in het geval van Elbers: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/15/opinie-ignaas-devisch-over-jef-elbers/
We weten nu allemaal wat de mening van Elbers is over homo's en transgenders, hij heeft zijn mening namelijk perfect mogen uiten, op nationaal niveau. Helaas is iemand met die mening niet geschikt voor die specifieke functie. Net als een dokter die het coronavirus een complot van de overheid/virologen noemt ook niet meer geschikt is om als dokter te functioneren. Die mensen mogen gerust een andere functie zoeken / een andere job uitoefenen he, daar niet van...
Ignaas Devich geeft zijn opinie, daarom verwordt het niet tot enige & absolute waarheid.
Jeff Elbers heeft vooral een probleem met de gay-pride die hij een geweldig decadente bedoening vindt en vele holibi's met hem. Ik denk eerlijk gezegd dat die mens al meer heeft samengewerkt met holibi's dan enig ander hier, ervanuit gaande natuurlijk dat de holibi's in de cultuursector net iets beter vertegenwoordigd zijn. De volgende stap is nu dat we alle scenario's die hij ooit heeft geschreven tot op het bot gaan analyseren en dan de respectievelijke tv shows uit de ether gaan halen, het is duidelijk dat de scripts van "Merlina" bijvoorbeeld vol heterohaat gaan zitten.
Ik blijf erbij het is niet omdat hij hier"platvoerse" uiitspraken heeft gedaan dat hij zijn mening en zijn kwaliteit van werk niet gescheiden kan houden.

Trouwens wat gaan we dan doen met Jeff Hoeybergs (de Jeffen zijn blijkbaar buitenbeentjes in platvloersheid), die man doet de meeste vrouwonvriendelijke uitspraak na de andere, en je gelooft het nooit maar hij is plastisch chirurg, dus waarschijnlijk zijn de meeste van zijn klanten dan ook vrouwen. Gaan we de Hoeyberghs ook verbieden om z'n job uit te oefenen, want eerlijk gezegd zijn uitspraken zijn van hetzelfde allooi ? Ik zou eigenlijk ook verwachten dat hij klanten zou verliezen, maar ja, hij heeft er misschien teveel.

Ignaas Devich geeft zijn opinie, daarom verwordt het niet tot enige & absolute waarheid.
Jeff Elbers heeft vooral een probleem met de gay-pride die hij een geweldig decadente bedoening vindt en vele holibi's met hem. Ik denk eerlijk gezegd dat die mens al meer heeft samengewerkt met holibi's dan enig ander hier, ervanuit gaande natuurlijk dat de holibi's in de cultuursector net iets beter vertegenwoordigd zijn. De volgende stap is nu dat we alle scenario's die hij ooit heeft geschreven tot op het bot gaan analyseren en dan de respectievelijke tv shows uit de ether gaan halen, het is duidelijk dat de scripts van "Merlina" bijvoorbeeld vol heterohaat gaan zitten.
Ik blijf erbij het is niet omdat hij hier"platvoerse" uiitspraken heeft gedaan dat hij zijn mening en zijn kwaliteit van werk niet gescheiden kan houden.

Trouwens wat gaan we dan doen met Jeff Hoeybergs (de Jeffen zijn blijkbaar buitenbeentjes in platvloersheid), die man doet de meeste vrouwonvriendelijke uitspraak na de andere, en je gelooft het nooit maar hij is plastisch chirurg, dus waarschijnlijk zijn de meeste van zijn klanten dan ook vrouwen. Gaan we de Hoeyberghs ook verbieden om z'n job uit te oefenen, want eerlijk gezegd zijn uitspraken zijn van hetzelfde allooi ? Ik zou eigenlijk ook verwachten dat hij klanten zou verliezen, maar ja, hij heeft er misschien teveel.
Het is "holebi", niet "holibi".

En Jeff Hoeyberghs is niet het voorbeeld dat je zoekt, want die zit momenteel ook in de problemen wegens zijn uitspraken:
Die uitspraken zeggen echter niks over het feit dat hij wel of niet in staat zou zijn om zijn job als plastisch chirurg uit te oefenen, dus ik denk ook niet dat er iemand hem wil verbieden om als chirurg te blijven werken. Dat is trouwens geen functie zoals zetelen in de raad van het VAF (wat valt onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid). Maar als Hoeyberghs hiermee nog door blijft gaan, zie ik de Orde der Artsen wel nog eventueel ingrijpen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210227_97610000

In het geval van Elbers kan je echter zeer terecht de vraag stellen of hij bv. neutraal kan beoordelen dat een film als "Girl" een half miljoen euro subsidie verdient van het VAF: https://www.vaf.be/toegekende-steun/girl-2
Dat gaat namelijk over een transgender iemand, en ja, dat is volgens hem een vieze ziekte. Die film was trouwens genomineerd voor een Oscar, naast nog andere prijzen.

Terug
Bovenaan