Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De wet die racisme in de praktijk strafbaar maakt is nog maar een twintigtal jaar in voege.De antiracismewetgeving is al vijftig jaar oud, definieer vroeger.
"Vroeger" dus, de goeie oude tijd waar je als opgesloten werd voor godslaster of beledingen aan een staatshoofd.De antiracismewetgeving is al vijftig jaar oud, definieer vroeger.
sorry om je volledig te quoten, maar ik heb in het vet de dingen gezet waar je een ganse "trend" op basis van een ferme minderheid van posters op social media doortrekt als "voorbeeld", terwijl dat (in de letterlijke zin van het woord) gewoon marginale meningen zijn. DAT is het probleem + het feit dat het niet is omdat je zegt dat bvb politiegeweld ook hier een probleem is (zie de voor homogeweld veroordeelde politieagenten in A'pen), dat je daarom zou bewerend dat het een EVEN groot probleem is als ze mee stappen in een betoging.Geef mij dan maar alvast een Bingo, wat win ik?
- Blank versus wit: laten we doen alsof de problematiek van een geschiedenis van slavernij en segregatie in de V.S. hier in Europa even relevant is, en politiegeweld hier een even groot probleem is, ondanks dat die in de V.S. in belangrijke mate is ingegeven door de vrije wapendracht.
- #CancelWaarIkNietTegenKan
- Dat ik het n-woord niet meer mag zeggen, alle begrip voor vanwege de beledigende bijbetekenis die dat woord gekregen heeft.
Absurde situaties waarin zwarte artiesten dat woord wél veelvoudig gebruiken maar als ze een blanke fan op podium inviteren, en die bij het meezingen ervan uitgejouwd wordt, is misschien eerder een teken dat het taboe misschien ook langs de andere kant wat meer gerespecteerd mag worden.
- Het is niet omdat homohaat nog bestaat, dat het niet beter is dan vroeger. Of dat de slinger toch niet soms te ver doorslaat in de absurde richting. Wring je tong of pen alvast maar in de nodige bochten als het aan sommigen ligt bijvoorbeeld.
- Waarom moet Europa een multiculturele smeltkroes worden en moeten wij ons inderdaad aanpassen? Ook dat moet niet per se racisme zijn. Volgens degenen die vinden dat dat wel racisme is, is zelfs iemand als de Dalai Lama dus een racist.
- Ik ga Jef Elbers hier niet verdedigen, maar ik zie niet in wat homofobie met racisme te maken heeft. Integendeel, ik denk dat je minstens evenveel, zo niet meer homofobie gaat vinden bij culturen die net vaker slachtoffer zijn van racisme. Maar dat past niet in dat plaatje van de boze, blanke, excuseer, witte man natuurlijk.
- Moslim en Islam hebben weinig tot niets met racisme te maken. Je kan hooguit zeggen dat een meerderheid van de moslims inderdaad een andere huidskleur hebben dan de gemiddelde Europeaan. Ik heb echter familie die evangelisch christen is, daar denk ik ook het mijne van en dat is ook geen racisme... mensen die te gevaarlijke interpretaties van religies aanhangen zijn een bedreiging voor onze samenleving, los van huidskleur of hun biologische afkomst, dat is een ideologisch conflict .
Bepaalde religies zijn ook gevaarlijker dan anderen, de komende week vieren we bijvoorbeeld het "lustrum" van de aanslagen in Brussel... die hadden waarschijnlijk eerder niet plaatsgevonden als alle moslims in dit land boeddhisten waren geweest.
Trouwens beeld je eens in dat een bekende Vlaming zou zeggen dat die zich geen leven kan inbeelden met een moslim als partner... mensen zoals jij zouden inderdaad racist roepen... Ondertussen zegt een bekende moslima B.V. het omgekeerde de facto wél.
Nora Gharib neemt Kobe Ilsen mee naar moskee: "Ik kan me geen leven inbeelden met iemand die niet in Allah gelooft"
- Ah ja, arme Meghan Markle, in haar miljoenenvilla, luxeleventje, knap, intelligent, prins als man (mogelijks doelbewust gestrikt) en een gezond kind, zal waarschijnlijk nooit nog een dag van haar leven echt moeten werken... Ik heb er ongeveer evenveel medelijden mee als een voetballer die miljoenen euro's verdient, maar die het toch oh zo moeilijk heeft met de idiote racisten in de voetbalstadiums (maar die waarschijnlijk zonder problemen richting Qatar 2022 zal trekken).
Nu ja, de grote klootzak in dat verhaal is natuurlijk wel Harry, die gooit zijn eigen familie onder de bus...
Sorry maar het is reeds heel wat meer dan 'enkel' wat marginale meningen op twittern en consoorten.sorry om je volledig te quoten, maar ik heb in het vet de dingen gezet waar je een ganse "trend" op basis van een ferme minderheid van posters op social media doortrekt als "voorbeeld", terwijl dat (in de letterlijke zin van het woord) gewoon marginale meningen zijn. DAT is het probleem + het feit dat het niet is omdat je zegt dat bvb politiegeweld ook hier een probleem is (zie de voor homogeweld veroordeelde politieagenten in A'pen), dat je daarom zou bewerend dat het een EVEN groot probleem is als ze mee stappen in een betoging.
Die 2 zaken kan je uiteindelijk gewoon doortrekken naar 1 iets: alles uit de context trekken. 1 iemand met linkse/rechtse signatuur zegt A? Dan zijn alle linkse/rechtse politieke partijen van oordeel dat het A is én direct ook alle stemmers voor die partijen.
1 iemand zegt A dagelijks gebeurt en een andere zegt dat in een ander land ook soms A' gebeurt: Hoe kan je nu denken dat A in België elke dag gebeurt?
Je doet nu eigenlijk EXACT wat ik aanklaagde.Het is natuurlijk wel heel gemakkelijk geworden om een rechtsere of conservatieve mening af te doen als far right. Dan is uiteraard alles mogelijk en toegelaten uiteraard eens ze deze stempel verkregen hebben.
Ma bon.. het is allemaal niet erg, tis maar een kleine groep.... tiens waar heb ik die struisvogelpolitiek nog al eens gezien...
sorry, maar had het een marginale mening geweest van enkele twitteraars dan waren de gevolgen voor 'andersdenkenden' zeker niet zo zichtbaar in de maatschappij.Je doet nu eigenlijk EXACT wat ik aanklaagde.
moet je zeggen tegen iemand die die durft uitkomen dat hij voor de vakbond werkt en sos is...Google maar eens wat de gevolgen zijn van uw politieke meningen zichtbaar te maken.
De bingo van hierboven betekende niet dat je altijd maar hetzelfde moet doen.zwarten zei:Mensen een afwijkende mening worden nu eenmaal beschimpt en uit de maatschappij gehaald.
sorry om je volledig te quoten, maar ik heb in het vet de dingen gezet waar je een ganse "trend" op basis van een ferme minderheid van posters op social media doortrekt als "voorbeeld", terwijl dat (in de letterlijke zin van het woord) gewoon marginale meningen zijn. DAT is het probleem + het feit dat het niet is omdat je zegt dat bvb politiegeweld ook hier een probleem is (zie de voor homogeweld veroordeelde politieagenten in A'pen), dat je daarom zou bewerend dat het een EVEN groot probleem is als ze mee stappen in een betoging.
Die 2 zaken kan je uiteindelijk gewoon doortrekken naar 1 iets: alles uit de context trekken. 1 iemand met linkse/rechtse signatuur zegt A? Dan zijn alle linkse/rechtse politieke partijen van oordeel dat het A is én direct ook alle stemmers voor die partijen.
1 iemand zegt A dagelijks gebeurt en een andere zegt dat in een ander land ook soms A' gebeurt: Hoe kan je nu denken dat A in België elke dag gebeurt?
Dat is onzin. Moest Gharib gespecificeerd hebben dat ze het wel zou zien zitten met een christen maar niet met een jood bijvoorbeeld, dan zou ze ook commentaar gekregen hebben. Als Crevits morgen zou zeggen dat ze als overtuigd christen ze haar ook geen leven zou kunnen voorstellen met een niet-christen als partner, dan gaat geen haan daar naar kraaien. Moest ze heel specifiek afkomen met 'een moslim/jood/calvinist/... komt hier niet binnen', ja, dan zou ze waarschijnlijk wel wat commentaar krijgen.Het "mooiste", recente voorbeeldje vond ik dat van Nora Gharib. Het is natuurlijk een "what if", maar ik ben er toch zeker van dat als een niet-moslim B.V. dezelfde uitspraak zou doen dat hij geen leven kan inbeelden met een (religieuze) moslim-partner, dan had je meteen een boel racisme-roepers, opiniestukjes, oproepen om die persoon te cancellen in projecten waaraan hij of zij meedoet, etc.
Ja, toen driekwart van dit forum nog in de lagere school zat.De wet die racisme in de praktijk strafbaar maakt is nog maar een twintigtal jaar in voege.
De laatste tijd moet ik meer en meer vaststellen dat vrijheid van meningsuiting niet echt meer toeglaten is, zelfs niet in de verlichte westerse samenleving.
Het gedachtengoed van het individu moet het steeds vaker ontgelden tov van de groepsgeest, je moet echt meegaan met de stroom anders ben je zowat de paria van de maatschappij.
Het gaat zover zelfs dat alle menigen die indruisen tegen de opkomende woke cultuur bv, niet enkel niet getolereerd worden maar dat er ook direct sancties aan gekoppeld worden indien je een andere mening durft te uiten, en dit zonder enige tussenkomst van justitie, dus louter op basis van een publieke veroordeling op sociale media bijvoorbeeld (het politiek toneel nog buiten beschouwing gelaten).
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de heisa rond Elbers en het VAF recent.
Een andere recent voorbeeld is de cartoon van Charlie Hebdo rond Megan Markle & De Queen bv..
Ik begrijp dat deze individuele meningen bepaalde groepen kunnen schoffere en zelfs kwetsend kunnen overkomen, maar waar ligt de grens ?
Vinden jullie dat het geoorloofd dat het uiten van een mening aanleiding kan/mag geven tot sancties opgelegd door de publieke opinie zoals ontslag etc., of kan mag/dit enkel indien er een vooraf wettellijk bepaalde grens is overschreden ?
Gezien op het forum toch regelmatig reacties hierover komen, dacht ik dat het mischien interessant was om hierover een apart topic te starten.
Een interessant opiniestuk in de tijd hierover is alvast hetvolgende:
Red de vrije meningsuiting
De vrijheid van meningsuiting aan banden leggen is niet het antwoord op polarisering.www.tijd.be
Elke samenleving en elke generatie kiest wat ze wil eren en herdenken, dat is de normaalste zaak ter wereld en al heel de menselijke geschiedenis zo. Daar gaat bij fundamentele zaken liefst een beschaafd maatschappelijk debat aan vooraf. Maar je ziet in deze kwesties ook vaak mensen heel hard strijden tegen elke verandering, niet omdat ze een bepaald beeld willen eren, maar gewoon omdat de vraag naar aanpassing niet uit hun kamp komt. Zo zie je dat de vurigste verdedigers van het behouden van standbeelden van Leopold II uit Vlaams-nationalistische hoek kwamen.Bepaalde literatuur, infrastructuur en historische beelden worden nu weggehaald, hernoemd of verbannen.
Zijn vrouwen, lgbtq, mensen met een beperking, ... ook nieuwkomers?Een uitkomst van een meer diverse samenleving die er is gekomen dankzij de liberalen en linkse progressievelingen. Noem het globalisering. Het is nu zo dat 'wij' ons moeten aanpassen aan de 'nieuwelingen'. Aan de sensitiviteit van de nieuwkomers, gevoed door de identiteitspolitiek van de regressievelingen.
Eerder in de zin dat je minderheidsgroepen het zwijgen wil opleggen dan.Free speech is onder aanval. In de zin van groepsdenk en het wapen dat social media is.
‘Music’, de nieuwe film van Sia (45) zorgt opnieuw voor heel wat ophef. De film, die eerder al kritiek kreeg omdat de hoofdrol van een autistisch meisje niet door een autistische actrice wordt gespeeld, werd twee keer genomineerd voor de Golden Globes en daar is het grote publiek allesbehalve blij mee.
Maar wat vraag je nu @Stuyfmans? Mogen die mensen die daarop kritiek hebben hun mening niet uiten?En het gaat maar door. Forrest Gump was een topfilm, maar Tom Hanks heeft dacht ik ook een vorm van autisme.
Persoonlijk vind ik Elbers eigenlijk een positief voorbeeld. Een politieke benoeming die anders zonder slag of stoot zou zijn gepasseerd waar nu tenminste een discussie kwam over de kandidaat. Je kan toch niet verdedigen dat iemand die zo'n uitspraken doet over subsidies zou mogen meebeslissen. Ik vind dat mensen met een openbare functie (politici en politiek benoemden dus bijvoorbeeld) wel aan iets hogere eisen mogen voldoen dan mijn zatte nonkel.Elbers heeft zijn mening toch vrij kunnen uiten, hij zit niet in de gevangenis en heeft geen geldboete gehad.
Vrijheid van meningsuiting wil alleen maar dat zeggen. Als ik u een idioot noem en jij ontslaat mij dan is dat geen "beperking van vrije meningsuiting". Dat hij veroordeeld wordt op sociale media is al zeker geen beperking van vrijheid van meningsuiting, integendeel.
Zijn daar eigenlijk ook voorbeelden van in de moderne geschiedenis hierin het Westen, dat boeken, beelden en andere publicaties die daarvoor ok waren weggehaald werden of uit publicatie genomen werden omdat de tijdsgeest veranderd was? Ik heb toch de indruk dat, hoewel de ideeën over wat ok of niet ok was zeker ook in het verleden continu schoven, we toch heel wat minder tolerant geworden voor dergelijke zaken.Elke samenleving en elke generatie kiest wat ze wil eren en herdenken, dat is de normaalste zaak ter wereld en al heel de menselijke geschiedenis zo. Daar gaat bij fundamentele zaken liefst een beschaafd maatschappelijk debat aan vooraf. Maar je ziet in deze kwesties ook vaak mensen heel hard strijden tegen elke verandering, niet omdat ze een bepaald beeld willen eren, maar gewoon omdat de vraag naar aanpassing niet uit hun kamp komt. Zo zie je dat de vurigste verdedigers van het behouden van standbeelden van Leopold II uit Vlaams-nationalistische hoek kwamen.