Teloorgang van de vrije meningsuiting in West-Europa

Het eenvoudigste voorbeeld van discriminatie waar België voor veroordeeld is (door de Belgische rechtbanken) is het onderscheid arbeiders en bedienden. Qua racisme is België reeds veroordeeld geweest in de zaak Turan Cakir en ivm discriminatie op vlak van nationaliteit voor arbeidsrechten (Hvj nr C-173/94)

Fair enough, dat is inderdaad discriminatie die niet oké was/is, maar dat kan je wel bezwaarlijk op hetzelfde niveau plaatsen als de effectieve segregatie en Jim Crowe wetten waar ik naar verwees. In se is dat discriminatie die ook los staat van wat je racisme kan noemen.
 
Fair enough, dat is inderdaad discriminatie die niet oké was/is, maar dat kan je wel bezwaarlijk op hetzelfde niveau plaatsen als de effectieve segregatie en Jim Crowe wetten waar ik naar verwees. In se is dat discriminatie die ook los staat van wat je racisme kan noemen.
Ik heb dan ook vanaf het begin gezegd dat het niet noodzakelijk over dezelfde hoeveelheid etc ging, maar enkel dat het ook aanwezig was.
 
Ignaas Devich geeft zijn opinie, daarom verwordt het niet tot enige & absolute waarheid.
Jeff Elbers heeft vooral een probleem met de gay-pride die hij een geweldig decadente bedoening vindt en vele holibi's met hem. Ik denk eerlijk gezegd dat die mens al meer heeft samengewerkt met holibi's dan enig ander hier, ervanuit gaande natuurlijk dat de holibi's in de cultuursector net iets beter vertegenwoordigd zijn. De volgende stap is nu dat we alle scenario's die hij ooit heeft geschreven tot op het bot gaan analyseren en dan de respectievelijke tv shows uit de ether gaan halen, het is duidelijk dat de scripts van "Merlina" bijvoorbeeld vol heterohaat gaan zitten.
Ik blijf erbij het is niet omdat hij hier"platvoerse" uiitspraken heeft gedaan dat hij zijn mening en zijn kwaliteit van werk niet gescheiden kan houden.
Je doet net alsof die man zich hooguit wat grof heeft uitgedrukt. Hier zie, nog een citaatje:

De omroep [VRT] confronteert de kinderen ‘met allerhande aberrante vormen van seksualiteit, overgoten met een vunzig homofiel en militant sausje’. ‘Ik heb op Ketnet dingen gezien die echt vunzig waren’, stelt hij aan telefoon.

Deze man zou het beleid rond subsidies aan audiovisueel werk mee gaan bepalen. Jij ziet geen probleem?
 
In het geval van Elbers kan je echter zeer terecht de vraag stellen of hij bv. neutraal kan beoordelen dat een film als "Girl" een half miljoen euro subsidie verdient van het VAF: https://www.vaf.be/toegekende-steun/girl-2
Dat gaat namelijk over een transgender iemand, en ja, dat is volgens hem een vieze ziekte. Die film was trouwens genomineerd voor een Oscar, naast nog andere prijzen.
Een progressief bestuurslid zal in dit geval toch snel geneigd zijn om een film als "Girl" subsidie te geven? Neutraliteit is een illusie, iedereen heeft vooroordelen. Doet me denken aan die ene onderzoeksrechter die door Dries Van Langenhove werd gewraakt omdat ze op Twitter iets teveel blijk gaf van haar politieke voorkeur.
 
Een progressief bestuurslid zal in dit geval toch snel geneigd zijn om een film als "Girl" subsidie te geven? Neutraliteit is een illusie, iedereen heeft vooroordelen. Doet me denken aan die ene onderzoeksrechter die door Dries Van Langenhove werd gewraakt omdat ze op Twitter iets teveel blijk gaf van haar politieke voorkeur.
Dat is dan een reden om (een deel van) de raad van bestuur politiek in te vullen zodat er een evenwicht is. Maar iemand die in ketnet allerlei vunzige homofiele aberraties ziet, hoort die bij het evenwicht?
In Amerika misschien, maar hier hoop ik dat dit toch nog altijd ver beneden de grens blijft.
 
Dat is dan een reden om (een deel van) de raad van bestuur politiek in te vullen zodat er een evenwicht is. Maar iemand die in ketnet allerlei vunzige homofiele aberraties ziet, hoort die bij het evenwicht?
In Amerika misschien, maar hier hoop ik dat dit toch nog altijd ver beneden de grens blijft.
Bijna 20% van de Vlaamse bevolking stemt op een partij die heteronormativiteit (het "klassieke gezin") heel sterk naar voor schuift en de "homolobby" openlijk bekritiseert, dan hoort zo'n persoon bij het evenwicht lijkt me.
 
Bijna 20% van de Vlaamse bevolking stemt op een partij die heteronormativiteit (het "klassieke gezin") heel sterk naar voor schuift en de "homolobby" openlijk bekritiseert, dan hoort zo'n persoon bij het evenwicht lijkt me.
Kom Avondland, er is toch een verschil tussen "heteronormativiteit vooruitschuiven" en dit soort waanideeën?
 
Kom Avondland, er is toch een verschil tussen "heteronormativiteit vooruitschuiven" en dit soort waanideeën?
Dat een homolobby actief is om een genderagenda in onze strot te rammen en van iedereen queer te maken door middel van LGBTQ+ propaganda is een waanidee, dat zal misschien wel de bedoeling zijn bij een kleine minderheid van radicale "woke"-activisten, maar voor de grote meerderheid van politici en bedrijven gaat dit om politieke recuperatie.
 
Er zouden nogal wat mensen op hun achterpoten staan moest er iemand dit over bv Vlaams Belang hebben gezegd:

De omroep [VRT] confronteert de kinderen ‘met allerhande aberrante vormen van politiek, overgoten met een vunzig Vlaams Belang en militant sausje’. ‘Ik heb op Ketnet dingen gezien die echt vunzig waren’, stelt hij aan telefoon.

Dat promoten is een ziekte, die het brein aantast. Vlaams Belang-is abnormaal en dat zeg ik zonder waardeoordeel: het is niet de norm, dus ab-normaal."

Kom eh, draai het hoe je wilt da's niet gewoon 'evenwicht promoten'. Frustreert me zo hard tegenwoordig hoe bepaalde mensen de meest grove dingen willen zeggen en als ze er op worden aangesproken op hun achterste poten gaan staan als lafaards. Goeie tactiek natuurlijk wel.
 
Neutraliteit is inderdaad een illusie. Toen ik linkse mensen moord en brand hoorde roepen dat DVL een mars door de instituties lanceerde dacht ik bij mezelf: wat heeft links jarenlang zelf gedaan? Die hebben niet alleen instituties geclaimd, maar zelfs gecreëerd (Unia, centrum voor gelijkheid mannen en vrouwen,...)

Vrije meningsuiting wordt in de media vooral verketterd als het van rechts komt. Als het van links, feministen, anti-racisten,... komt is het allemaal oké om de meest gortige zaken of onwaarheden te zeggen zonder echt in de problemen te komen.
 
Neutraliteit is inderdaad een illusie. Toen ik linkse mensen moord en brand hoorde roepen dat DVL een mars door de instituties lanceerde dacht ik bij mezelf: wat heeft links jarenlang zelf gedaan? Die hebben niet alleen instituties geclaimd, maar zelfs gecreëerd (Unia, centrum voor gelijkheid mannen en vrouwen,...)

Vrije meningsuiting wordt in de media vooral verketterd als het van rechts komt. Als het van links, feministen, anti-racisten,... komt is het allemaal oké om de meest gortige zaken of onwaarheden te zeggen zonder echt in de problemen te komen.
Ik ben misschien biased omdat ik mezelf eerder links-liberaal zie (Al hangt het af op welk vlak, an sich is de traditionele links-rechts tegenstelling tegenwoordig vrij waardeloos, imho), maar kun je dan een paar voorbeelden geven van "gortige zaken" of "onwaarheden" die niet verketterd worden?
 
Ik ben ook best benieuwd. Hopelijk toch enkele voorbeelden van hetzelfde niveau als een halal kinderbarbecue met zwanworsten komen verstoren of eender wanneer DVL zijn mond open doet.
 
Neutraliteit is inderdaad een illusie. Toen ik linkse mensen moord en brand hoorde roepen dat DVL een mars door de instituties lanceerde dacht ik bij mezelf: wat heeft links jarenlang zelf gedaan? Die hebben niet alleen instituties geclaimd, maar zelfs gecreëerd (Unia, centrum voor gelijkheid mannen en vrouwen,...)
Natuurlijk heeft "links" al die instituties gecreëerd, aangezien in jouw wereldbeeld alles links van VB links schijnt te zijn. Hoe dat verder vergelijkbaar zou zijn met het infiltratie idee dat Van Langenhove van Baudet heeft gekopieerd, is me een raadsel.
 
Sommigen hier verwarren "vrije meningsuiting" ook gewoon met "ik mag roepen wat ik wil zonder verantwoordelijkheid te dragen voor de gevolgen". Als je mensen of hele minderheidsgroepen gaat beledigen, dan moet je ook niet verbaasd het slachtoffer gaan uithangen als dat gevolgen heeft, zeker als je een job uitoefent waarin je beslissingen moet nemen die ook relevant zijn voor die mensen /groepen.

En als we Van Langenhove erbij halen dan pas ik ook voor de discussie. Daar maak ik liever geen woorden aan vuil.
 
Een mars door de instellingen is toch een Gramsciaans idee?
Ja maar het zijn figuren als Cliteur, Bannon en zeker ook Baudet die de term de laatste jaren (weer) populair hebben gemaakt in een rechtse reincarnatie uiteraard. Vind het nogal kort door de bocht om te schrijven dat Van Langenhove dit lanceerde. Net zoals de rest van de post in kwestie, eigenlijk, al was dit meer terzijde.

Maar eigenlijk is het goed dat je er Gramsci bij haalt, want dat is juist de crux van mijn post: er zit niets Gramsciaans in de manier waarop links (zeer breed genomen) de instituties domineert.
 
Ik ben misschien biased omdat ik mezelf eerder links-liberaal zie (Al hangt het af op welk vlak, an sich is de traditionele links-rechts tegenstelling tegenwoordig vrij waardeloos, imho), maar kun je dan een paar voorbeelden geven van "gortige zaken" of "onwaarheden" die niet verketterd worden?
Onder andere:

‘Stel, je komt Trump tegen in een donker steegje en je hebt een Colt bij je met twee kogels erin, wat doe je? Ik ben er nog niet uit.’ (Nic balthazar)

Hele groepen linkse studenten die met mokken, rugzakken, etc. van een oorlogsmisdadiger (ché guevara) rondlopen

Letterlijk elke keer dat politici van NVA vergeleken worden met nazi-figuren. Dit is het ridiculiseren en bagateliseren van de holocaust.

centrum voor gelijkheid van mannen en vrouwen: vrouwen zijn voornaamste slachtoffer huiselijk geweld, al bijna al het geld gaat naar hen en er moet nog meer gaan naar hen (1 plaats mannenopvang, meer dan 100 in de vrouwenopvang). Niet waar, alle deftige studies tonen het omgekeerde aan, mannen krijgen ongeveer (misschien zelfs meer) huiselijk geweld te verduren (samenvatting hier https://link.springer.com/article/10.1007/BF03076423)

De tendens om blanken uit te sluiten als het gaat over studies naar racisme, kolonisatie,... zelfs vertalen van een gedicht, louter op hun afkomst

Het publiekelijk ontkennen van racisme en discriminatie tegen blanken of andere vermeende gepriviligeerde groepen.

Teveel vrouwen aangenomen en geen spijt: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/artikel/5203441/stadhuis-parijs-vrouwen-hoge-functies. Sowieso is positieve discriminatie door quota's een open vorm van geïnstitutionaliseerde discriminatie.

Het totaal gebrek aan rechtse wetenschappers in vele menswetenschappen en soms zelfs de discriminatie die sommige wetenschappers/docenten aan de dag leggen tegen andersdenkenden. Er zijn zelfs hele 'wetenschappen' die gebouwd zijn op letterlijk ideologie (lees hier anders een beetje: https://en.wikipedia.org/wiki/Academic_bias). Zeker in vakgebieden zoals gender en diversiteit zijn er vaak professoren die onverbloemd haat verkondigen zonder daarvoor gestraft te worden. In Wallonië is er een paar jaar terug een conservatieve professor ontslagen omdat hij abortus een kwaad noemde...

Denk nu eens aan het omgekeerde, maar waar een rechtse persoon/groep dat doet tegen hun 'targets'. De media, culturele elite en waardeloze instituutjes en denktankjes staan op hun achterste poten.

En voor de duidelijkheid, ik denk niet jij dat doet of alle linkse mensen zo zijn. Er zijn heel veel deftige linkse mensen, net als er veel deftige rechtse mensen zijn. Vuilbekkerij, openlijke discriminatie of verspreiden van fake news moet altijd aangepakt worden. Ik denk niet dat iemand die openlijk homo's uitscheld promotie moet maken of in een publieke functie terecht moet komen. Hetzelfde moet echter gezegd worden voor mensen die haat zaaien tegen rechtse denkers, lezingen willen verbieden,... . Ik denk overigens wel dat iemand die een sterk afwijkende mening heeft (links of rechts) dat mag hebben en daar zeker niet voor gestraft mag worden, zolang hij of zij dat op een deftige manier brengt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uiteenzetting, dat apprecieer ik, maar ik vind dat niet direct een antwoord op de vraag die ik stelde.
Dat zijn zeker voorbeelden van "gortige statements" of "onwaarheden", maar is het niet juist OMDAT hier kritiek op komt dat je deze allen zo vlot kunt aanhalen? Van verschillende van de voorbeelden heb ik toch sterke veroordelingen gezien?
 
Ja maar het zijn figuren als Cliteur, Bannon en zeker ook Baudet die de term de laatste jaren (weer) populair hebben gemaakt in een rechtse reincarnatie uiteraard. Vind het nogal kort door de bocht om te schrijven dat Van Langenhove dit lanceerde. Net zoals de rest van de post in kwestie, eigenlijk, al was dit meer terzijde.

Maar eigenlijk is het goed dat je er Gramsci bij haalt, want dat is juist de crux van mijn post: er zit niets Gramsciaans in de manier waarop links (zeer breed genomen) de instituties domineert.
ik schreef dat linkse mensen daar over klaagden, niet dat DVL dat gelanceerd had, maar met die hele pano uitzending heeft hij het wel terug populair gemaakt. Werd dat trouwens niet door Dutschke gelanceerd? kan je mij uitleggen waarom links geen mars door de instituties heeft georganiseerd in het verleden?
 
Dat voorbeeld van 'vertalen van een gedicht' gaat waarschijnlijk hier over?
https://www.tijd.be/cultuur/literat...-af-van-vertaling-zwarte-gorman/10287577.html

Ik ben totaal niet rechtsgezind, maar dat is inderdaad een degoutant voorbeeld van extreem-linkse BLM onzin. Ik vond eerlijk gezegd ook dat die vertaalster gewoon die enkele criticasters had moeten negeren i.p.v. eraan toe te geven. Want het gaat hier letterlijk over een handvol 'activisten' (in NL zijn er zo een paar blijkbaar) die de indruk proberen te wekken dat er heel veel mensen achter hun mening staan...

Wat ook wel belangrijk is, is dat die vertaalster zelf besloten heeft om het dan maar niet te doen. Het is niet zo dat de uitgeverij haar heeft buitengegooid ofzo he.
 
Terug
Bovenaan