Syndicuskosten

Hoeveel bedraagt uw syndicuskosten?

  • 0 tot 50 euro

    Stemmen: 9 25,0%
  • 51 tot 75 euro

    Stemmen: 2 5,6%
  • 76 tot 100 euro

    Stemmen: 6 16,7%
  • 101 tot 150 euro

    Stemmen: 9 25,0%
  • 151 tot 200 euro

    Stemmen: 2 5,6%
  • 201 tot 250 euro

    Stemmen: 3 8,3%
  • >250 euro

    Stemmen: 5 13,9%

  • Totaal aantal stemmers
    36
Ik vind uw blokpolis wel duur ??? OK 2x zoveel appartementen maar ook 4x de prijs die wij betalen .. ?
Hier is de blokpolis €2600 bij Baloise. Laatste betaling was in september 2022. Dus volgende premie zal waarschijnlijk goed stijgen.
2 jaar terug hebben we nog eens rondgehoord: Vivium was duurder, en Axa goedkoper. Baloise heeft toen hun prijs naar beneden gedaan zodat we niet gingen overstappen.

Gebouw: 6 appartementen/studio's en 1 grote kledingwinkel (gelijkvloers)
 
Ik begrijp je hoor.

Ik vind uw blokpolis wel duur ??? OK 2x zoveel appartementen maar ook 4x de prijs die wij betalen .. ?
En op schoonmaken kan je ook wel besparen als je met een paar bewoners die regelt ??? Bij ons kost schoonmaken daardoor gewoon 0€.
Bedankt, ik was sowieso van plan om de blokpolis en tuinonderhoud te laten heronderhandelen.

een beurtrolsysteem voor onderhoud wou men niet. Men wou gewoon discussie en gepalaver met de buren vermijden. Mss kan ik het volledig op mij nemen? Ik kan dan de volle pot krijgen en via dienstencheque dat laten uitvoeren. lol mss verdien ik er wel op. Kga mij eens verdiepen in cijfers.
 
aaah :) de reden dat ik appartement heb verkocht en een huis gekocht.
Buiten dat het altijd een gedoe was met de syndicus om hem te pakken te krijgen, ben ik vooral blij dat ik niet meer naar die vergaderingen moet.
Mensen dat niet willen investeren in hun eigendom, en dan klagen over kleine facturen...
 
Bedankt, ik was sowieso van plan om de blokpolis en tuinonderhoud te laten heronderhandelen.

een beurtrolsysteem voor onderhoud wou men niet. Men wou gewoon discussie en gepalaver met de buren vermijden. Mss kan ik het volledig op mij nemen? Ik kan dan de volle pot krijgen en via dienstencheque dat laten uitvoeren. lol mss verdien ik er wel op. Kga mij eens verdiepen in cijfers.
Ik verzorg als Syndicus de oprit en de achterkant inclusief de kleine tuin achter de haag = in de prijs van syndicus inbegrepen
Mijn nonkel komt jaarlijks 2x snoeien = 25€/uur.

De buurvrouw op het gelijksvloer (zelf ook eigenaar) kuist gratis de hal en de voorzijde. Ik heb al gezegd dat ze hier geld mag voor vragen maar ze weigert. De trappenhal en de bovenverdieping doen de huurders (al hoeven ze dit niet te doen maar ze doen daar niet moeilijk over).

Blokpolis is hier van Axa. Misschien is het hier goedkoop omdat het een bestaand lopend contract is? Ze kunnen dit wel verhogen, maar ineens zomaar verdubbelen of zo mag wettelijk niet dacht ik? En volgens mij kan de verzekering u ook niet zelf eigenhandig opzeggen? Al ben ik niet zeker? Een expert hier die daarop kan antwoorden?

Buiten dat het altijd een gedoe was met de syndicus om hem te pakken te krijgen, ben ik vooral blij dat ik niet meer naar die vergaderingen moet.
Mensen dat niet willen investeren in hun eigendom, en dan klagen over kleine facturen...
Hier is het gemakkelijk. Een buur met een probleem? Dan gaat mijn deurbel en ik doe dan open. Het voordeel van een interne syndicus (of het nadeel voor mij) ;)

Ivm die vergaderingen. 1x per jaar. Meer is niet verplicht. Valt er toch tussendoor iets te zeggen? --> "Whatsapp - groepchat VME".
 
Laatst bewerkt:
aaah :) de reden dat ik appartement heb verkocht en een huis gekocht.
Buiten dat het altijd een gedoe was met de syndicus om hem te pakken te krijgen, ben ik vooral blij dat ik niet meer naar die vergaderingen moet.
Mensen dat niet willen investeren in hun eigendom, en dan klagen over kleine facturen...
Ik denk in een kleine blok dat het meestal nog redelijk 'ok' is. Maar in een grote blok is dat inderdaad niet zo evident.
 
Elke scheet is hier begroot omdat er toch discussie komt als we een beurtrolsysteem invoeren om trappenhal en dergelijke te kuisen..
Dit lijkt me sowieso miserie. Sommige mensen kunnen niet poetsen (gehandicapten), sommige mogen niet poetsen (werklozen), wat als er een ongeval gebeurt (is zwartwerk, dus elke eigenaar kan daarvoor opdraaien, ...).
 
Blokpolis in 2015/2016 : 1683,04 euro (AXA)
Rechtsbijstand 2015/2016: 249,95 (DAS)

blokpolis 2017/2018: 1772,80
rechtsbijstand 251,61

blokpolis 2018/2019: 1823
rechtsbijstand 209,55

blokpolis 2019/2020: 2054,68
rechtsbijstand 235,57

blokpolis 2020/2021: 2229,86
rechtsbijstand 259,88

Deze jaarlijkse stijging lijkt mij toch niet normaal hoor of wel? Rechtsbijstand wel stabiel, dunno vanwaar die daling komt in 2018/2019.
 
Als je zoals mij al 150 euro/maand betaalt én dan nog eens provisie moet opstellen pfffff dan loopt dat op ja. Ik heb daar ook op tegengestemd.

Dit zijn cijfers van 2021:
Hier kost onderhoud tuin 900 euro/jaar
schoonmaak 700 euro/jaar
elektriciteit 1100/jaar
blokpolis(9appartementen) 2400 euro/jaar
lift alles inbegrepen 2240 euro/jaar
Ereloon syndicus: 2100 euro

Dit zijn de grootste kosten. Totale kosten = 12000 euro. Dat is dus elk jaar, met uitzondering van de éénmalige opmaak EPC gemeenschappelijke delen(750 euro zit in de 12000 euro)

Een dure grap, en jij wilt nog ééns extra spaarpotje voor dit en dat? LOL nee thx. Elke scheet is hier begroot omdat er toch discussie komt als we een beurtrolsysteem invoeren om trappenhal en dergelijke te kuisen..

Bij aankoop 90 euro/maand(2016 denk ik), nu 150 euro in de maand. :oink:

Ik moet eens werk maken om alle kosten te heronderhandelen, die tuinonderhoud was 700 euro. De inflatie is zo hard niet gestegen hé, bende dieven.
700 euro is pakweg 18 werkuren (redelijk goedkoop gerekend), dit wil zeggen 2 keer een volle dag een tuinman die aan het werk is. Imo is dat toch echt niet overdreven?
 
700 euro is pakweg 18 werkuren (redelijk goedkoop gerekend), dit wil zeggen 2 keer een volle dag een tuinman die aan het werk is. Imo is dat toch echt niet overdreven?
Ik vind dat dat max mag stijgen met de inflatie.

onderhoud tuin ziet er zo uit.

2016: 551,76
2017: no data (deel tuin werd aangelegd door andere firma vb "openspreiden steenslag"
2018: 871,80(2x/jaar)
2019: 845,79(2x)
2020: 978,89(2x)

Voor mijn part maken ze daar een grasmat van en zetten ze er een robotgrasmaaier op. Véél kostenvriendelijker. (en mooier ook)
 
Ik vind dat dat max mag stijgen met de inflatie.

onderhoud tuin ziet er zo uit.

2016: 551,76
2017: no data (deel tuin werd aangelegd door andere firma vb "openspreiden steenslag"
2018: 871,80(2x/jaar)
2019: 845,79(2x)
2020: 978,89(2x)

Voor mijn part maken ze daar een grasmat van en zetten ze er een robotgrasmaaier op. Véél kostenvriendelijker. (en mooier ook)
Tjah, dat is wel het nadeel van een appartement he, uw mening doet er eigenlijk niet toe als die niet gedeeld wordt door de andere eigenaars.
 
Tjah, dat is wel het nadeel van een appartement he, uw mening doet er eigenlijk niet toe als die niet gedeeld wordt door de andere eigenaars.
Inderdaad

10 eigenaars? Het dak moet hernieuwd worden (ook al is de staat nog goed en hoeft dit wettelijk nog niet te gebeuren). 20000€?
9 zeggen ja en jij als 10de zegt: OVER MIJN LIJK ik sterf nog liever dan de factuur te betalen!

Dan zal je toch echt dood moeten gaan. Letterlijk te nemen. (OF betalen)
 
Laatst bewerkt:
ING heeft net ook al zijn nieuwjaarscadeautje afgehouden:
  • Intresten-Kosten 31/12/23: −0,15
  • Kostenafrekening nr. 23... : −303,33
En dit is dan nog los van de maandelijkse kost voor de rekening en bankkaart. 😢

Neemt Argenta nog VME's aan? Is precies de enige bank zonder excessieve kosten. Zou maar €5/maand zijn.
 
ING heeft net ook al zijn nieuwjaarscadeautje afgehouden:
  • Intresten-Kosten 31/12/23: −0,15
  • Kostenafrekening nr. 23... : −303,33
En dit is dan nog los van de maandelijkse kost voor de rekening en bankkaart. 😢

Neemt Argenta nog VME's aan? Is precies de enige bank zonder excessieve kosten. Zou maar €5/maand zijn.
Ik zit sinds april/mei bij Argenta voor de VME, is inderdaad “slechts” 5 euro per maand.
 
Ik vraag 10€ per maand per appartement (zuivere syndicuskosten) = 480€ op een jaar

Al het overige is moeilijk te zeggen.

Blokpolis = 650€ / jaar voor 5 eigenaars maar dat wil NIET zeggen dat iedereen dan 130€ betaalt, dat wordt bepaald dmv een verdeelsleutel.
De lift = alleen voor de 3 eigenaars van het 1ste en 2de verdieping, dat was vorig jaar 1335€ omdat er voor 580€ herstellingen moest uitgevoerd worden.

Voorts was de WC verstropt (verharde urinesteen) = 600 extra balletjes. Ja het was geen leuk jaartje.

Alle kosten in totaal was vorig jaar 4600€ wat veel is, normaal is dat +-3000€. Maar zoals gezegd: Veel herstellingen ..

---

Ik bedoel maar daar is niet zomaar ne jaarprijs op te plakken. Dat scheelt wel eens. Zeker als bepaalde gemeenschappelijk onderdelen aan vervanging toe zijn.
650 euro voor een blokpolis, wtf? Hier is het 1931 voor hetzelfde aantal appartementen bij DVV. Al een offerte aangevraagd bij Argenta en daar is het 600 euro goedkoper, bij welke zit jij? Hier is er geen lift en ieder appartement heeft 2 slaapkamers.
 
650 euro voor een blokpolis, wtf? Hier is het 1931 voor hetzelfde aantal appartementen bij DVV. Al een offerte aangevraagd bij Argenta en daar is het 600 euro goedkoper, bij welke zit jij? Hier is er geen lift en ieder appartement heeft 2 slaapkamers.
Ondertussen is het gestegen naar 725€. Mijn bijdrage voor de blokpolis was vorig jaar 150€

Ik vind dat inderdaad erg / zeer goedkoop. Ik heb eens gaan rondhoren en ik heb het nog nergens goedkoper gevonden. Wij zitten bij AXA.

650 euro voor een blokpolis, wtf? Hier is het 1931 voor hetzelfde aantal appartementen bij DVV. Al een offerte aangevraagd bij Argenta en daar is het 600 euro goedkoper, bij welke zit jij? Hier is er geen lift en ieder appartement heeft 2 slaapkamers.
Het appartement is van 2009. Ik vermoed dat om één of andere reden wij toen een héél goeie deal verkregen hebben via AXA.
Of misschien waren de prijzen voor blokpolissen toen gewoon in verhouding véél goedkoper?

En eens men dat goedgekeurd heeft, kan men alleen dat verhogen dmv een soort indexeringsformule.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen is het gestegen naar 725€. Mijn bijdrage voor de blokpolis was vorig jaar 150€

Ik vind dat inderdaad erg / zeer goedkoop. Ik heb eens gaan rondhoren en ik heb het nog nergens goedkoper gevonden. Wij zitten bij AXA.


Het appartement is van 2009. Ik vermoed dat om één of andere reden wij toen een héél goeie deal verkregen hebben via AXA.
Of misschien waren de prijzen voor blokpolissen toen gewoon in verhouding véél goedkoper?

En eens men dat goedgekeurd heeft, kan men alleen dat verhogen dmv een soort indexeringsformule.
Dan ook nog eens gaan horen bij Crelan, want veranderen ga ik sowieso. Jammer dat ik juist iets te laat syndicus geworden ben om het vorig jaar al te laten veranderen. Denk dat er 300 euro bijgekomen was tov het jaar ervoor, crimineel. Bovendien ook nog schade gehad aan het dak door storm (voordat ik er woonde) en niets teruggekregen van de verzekering omdat het dak “te oud en versleten” was. Het gebouw was geen 20 jaar oud.
 
Dan ook nog eens gaan horen bij Crelan, want veranderen ga ik sowieso. Jammer dat ik juist iets te laat syndicus geworden ben om het vorig jaar al te laten veranderen. Denk dat er 300 euro bijgekomen was tov het jaar ervoor, crimineel. Bovendien ook nog schade gehad aan het dak door storm (voordat ik er woonde) en niets teruggekregen van de verzekering omdat het dak “te oud en versleten” was. Het gebouw was geen 20 jaar oud.
Ik denk dat men aan een blokpolis toch enorm veel geld moet verdienen als ik de prijzen zie van anno 2023 / 2024.
En de verschillen zijn ook erg groot tussen de concurrentie.

Er kan natuurlijk altijd wel wat schade ontstaan, maar bijvoorbeeld de Franchise is hier dus bijvoorbeeld ook al 310€. Dus voor wat kleine schadegevalletjes trek je NIKS terug.

In 2023 hadden wij voor het eerst kosten aan de gemeenschappelijke delen.
Echter de totaalfactuur was net géén 300€ aan kosten. Dus wat trokken wij dan terug voor al die jaren te betalen? Niets aldus.
 
Blokpolissen zijn vaak grote mastodonten die niet gemakkelijk verzet worden. Er moeten offertes aangevraagd worden en die moeten tijdens een vergadering besproken worden, om een of andere reden laat de VME of de syndicus die gewoon lopen zoals het is. De premies worden mee geïndexeerd aan de ABEX index (doordat het verzekerde kapitaal geïndexeerd wordt aan die index) wat zeker de laatste 2-3 jaren voor forse premiestijgingen zorgde.

Als er dan concurrentiële offertes aangevraagd worden zijn 30-40% premieverlagingen dan niet uitzonderlijk als de schadestatistiek in orde is. Zo in december 3 blokken in een gekende straat in Berchem overgenomen waar de verzekeringspremie van ca. 23.000 EUR naar 17.000 EUR kon met het grote verschil dat we van een basisdekking naar een Allrisk blokpolis zijn gegaan met zelfs een allrisk onafhankelijke rechtsbijstandsdekking voor elke VME...

Advies is, laat je blokpolis toch om de 4-5j herbekijken om te kijken of je nog marktconform zit.
 
Eerste jaar in onze blok met 7 appartementen (net afgewerkte nieuwbouw sinds juni 2023). Oa. 4620 euro beheerskosten, 1000 euro te betalen voor brandveiligheid, 2000 euro brandverzekering en 1000 euro rechtsbijstand (per jaar). Zijn dit de gangbare prijzen? Eveneens 1500 euro te betalen voor onderhoud en keuring lift. Ook waarborg te betalen wat ook een stevig bedrag is (dit krijg ik terug bij verkoop). Deze syndicus was de enige in mijn regio die ons gebouw wou aannemen omdat niemand anders blijkbaar kleine gebouwen wilt beheren.
 
Eerste jaar in onze blok met 7 appartementen (net afgewerkte nieuwbouw sinds juni 2023). Oa. 4620 euro beheerskosten, 1000 euro te betalen voor brandveiligheid, 2000 euro brandverzekering en 1000 euro rechtsbijstand (per jaar). Zijn dit de gangbare prijzen? Eveneens 1500 euro te betalen voor onderhoud en keuring lift. Ook waarborg te betalen wat ook een stevig bedrag is (dit krijg ik terug bij verkoop). Deze syndicus was de enige in mijn regio die ons gebouw wou aannemen omdat niemand anders blijkbaar kleine gebouwen wilt beheren.
Als het nieuwbouw is zou je reservekapitaal achterwegen kunnen laten eerste x-jaar. Dat moet dan wel gestemd geraken op de vergadering.

Hier is het:
- €2700 syndicus
- €313 zichtrekening ING
- €2800 brandverzekering
- en dan nog redelijk wat kosten voor herstelling dak
- administratiekosten (EPC, asbestattest binnenkort etc.)
voor een gebouw met 6 appartementen/studio's & 1 winkel (zelfde aandeel als 6 appartementen samen).
Verder hebben we ook geen rechtsbijstandverzekering.

Water is ook via syndicus, maar dat laat ik er even uit. Want er zijn tussentellers, dus je betaalt gewoon uw privé-verbruik. Wij hebben wel 4 offertes binnengekregen: EasySyndic, AlgemeenBeheer2.0, Jurimmo en Jalo.

Wat is die €1000 brandveiligheid? Keuring van brandblussers, haspel, rookkoepel etc ? Dat is wel stevig.
 
Terug
Bovenaan