Syndicuskosten

Hoeveel bedraagt uw syndicuskosten?

  • 0 tot 50 euro

    Stemmen: 9 25,0%
  • 51 tot 75 euro

    Stemmen: 2 5,6%
  • 76 tot 100 euro

    Stemmen: 6 16,7%
  • 101 tot 150 euro

    Stemmen: 9 25,0%
  • 151 tot 200 euro

    Stemmen: 2 5,6%
  • 201 tot 250 euro

    Stemmen: 3 8,3%
  • >250 euro

    Stemmen: 5 13,9%

  • Totaal aantal stemmers
    36

Event

Banned
Hoeveel bedraagt jullie syndicuskosten?

Ik ben ooit begonnen aan 90 euro......en zit nu aan 140/150 euro(naargelang de afrekening). Wij werken niet met een reservefonds
Het gaat om een blok van 9 appartementen, hierin zit ook lift en blokpolis ingerekend. Het blijft altijd een weggesmeten geld vind ik. ik vraag me af of ik de enige ben met zo een hoog bedrag. :crazy:
 
Hoeveel bedraagt jullie syndicuskosten?

Ik ben ooit begonnen aan 90 euro......en zit nu aan 140/150 euro(naargelang de afrekening). Wij werken niet met een reservefonds
Het gaat om een blok van 9 appartementen, hierin zit ook lift en blokpolis ingerekend. Het blijft altijd een weggesmeten geld vind ik. ik vraag me af of ik de enige ben met zo een hoog bedrag. :crazy:
Maar gaat dit nu over de syndicuskosten of gewoon al de kosten? Want als het alles is lijkt een vergelijking tussen twee verschillende gebouwen met andere eigenschappen me nogal moeilijk.
 
Ik zou ook begrijpen dat de syndicuskosten enkel de kosten voor het beheer en organisatie zijn.
Herstelkosten etc. lijken me inderdaad heel moeilijk zomaar naast elkaar te leggen. Het begint al bij: lift of niet, garage of niet, fietsenstalling of niet, hoeveel verdiepingen (want het dak voor iets van 10 verdiepingen weegt veel minder door per unit dan het dak van iets van 3 verdiepingen).
 
Laatst bewerkt:
Maar gaat dit nu over de syndicuskosten of gewoon al de kosten? Want als het alles is lijkt een vergelijking tussen twee verschillende gebouwen met andere eigenschappen me nogal moeilijk.
De syndicus zelf kost 2000 euro/jaar, te verdelen over 9 eigenaren. Dus neen, ik heb het over "alle" kosten(de jaarlijkse terugkerende kosten). Ja de een heeft een onderhoud voor de gemeenschappelijke tuin nodig, de andere heeft geen tuin, maar bedoeling is gewoon om algemeen te zien wat men allemaal betaalt. Het geeft toch tenminste al een "beeld". In de post zelf kunnen we specifieker ingaan wat er allemaal inzit en oordelen of het teveel is of niet.
 
Ik vraag 10€ per maand per appartement (zuivere syndicuskosten) = 480€ op een jaar

Al het overige is moeilijk te zeggen.

Blokpolis = 650€ / jaar voor 5 eigenaars maar dat wil NIET zeggen dat iedereen dan 130€ betaalt, dat wordt bepaald dmv een verdeelsleutel.
De lift = alleen voor de 3 eigenaars van het 1ste en 2de verdieping, dat was vorig jaar 1335€ omdat er voor 580€ herstellingen moest uitgevoerd worden.

Voorts was de WC verstropt (verharde urinesteen) = 600 extra balletjes. Ja het was geen leuk jaartje.

Alle kosten in totaal was vorig jaar 4600€ wat veel is, normaal is dat +-3000€. Maar zoals gezegd: Veel herstellingen ..

---

Ik bedoel maar daar is niet zomaar ne jaarprijs op te plakken. Dat scheelt wel eens. Zeker als bepaalde gemeenschappelijk onderdelen aan vervanging toe zijn.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik nog in een nuchter nieuwbouwappartement woonde, was het 66 euro per maand all-in. Er was geen lift, en de gang werd via beurtrol door de bewoners zelf gereinigd. We betaalden wel een tuinman om 3x per jaar te komen.

Een familielid woont in een iets luxueuzer nieuwbouwappartement, en betaalt rond de 130 euro per maand. Dat is wel met een lift, en een kuisfirma die de gang 2x per maand komt reinigen.
 
Dat is natuurlijk allemaal héél moeilijk te vergelijken.
Of er gepoetst wordt, een lift is, een tuin,... dat maakt allemaal veel verschil. Dat één op één vergelijken is gewoon quasi onmogelijk.

Verder als er bijvoorbeeld een lift is en per verdiep 10 eigenaars is die individuele kost veel minder dan wanneer per verdiep dat verdeeld kan worden over maar 3 eigenaars bijvoorbeeld.
Soms is de mazout ook nog gemeenschappelijk en zit die daar in.

Met de vraag of dat "te veel" is, daar kan je hier ook moeilijk over oordelen. Uiteindelijk stemt de VME over het budget en de contracten van de algemene delen.
Sommige VME's besparen op alles en anderen vinden het ok om wat extra kosten te hebben en niet alles zelf proberen te doen.

En dat allemaal een "weggesmeten" bedrag noemen vind ik ook niet echt correct. Uw lift gaat niet voor niets, de stroom algemene delen is niet voor niets, als er een schade is morgen moet iemand het oplossen, iemand moet naar het gezaag luisteren van de ambetante eigenaars en uw gebouw moet ook verzekerd en onderhouden worden.
 
Laatst bewerkt:
De mensen met >250 euro hebben zich vergist en bedoelen per jaar of kunnen die wat toelichting geven?

In het appartement dat ik verhuur is het €30/m voor de syndicus en ongeveer €200/j voor de blokpolis.
 
30 € per maand per appartement (enkel syndicus vergoeding dus). Was de goedkoopste op de markt 2 jaar geleden. Maar we zijn er niet tevreden van en gaan waarschijnlijk veranderen van syndicus.

Misschien een topic op zich waard: maar is er iemand tevreden van hun syndicus? Ik hoor alleen negatieve verhalen van vrienden en familie :D
 
Misschien een topic op zich waard: maar is er iemand tevreden van hun syndicus? Ik hoor alleen negatieve verhalen van vrienden en familie :D
Idealitier is een eigenaar zelf syndicus (en liefst iemand die er zelf ook fysiek woont)

Maar ja, een eigenaar kan alleen syndicus zijn als iedereen goed met elkaar overeenkomt hé (vooral van toepassing in kleinere appartementsgebouwen). Dus dat is niet altijd mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Idealitier is een eigenaar zelf syndicus (en liefst iemand die er zelf ook fysiek woont)

Maar ja, een eigenaar kan alleen syndicus zijn als iedereen goed met elkaar overeenkomt hé (vooral van toepassing in kleinere appartementsgebouwen). Dus dat is niet altijd mogelijk.
Dat was het geval bij ons tot 2 jaar geleden dus. De buurman wou het niet meer doen omdat er meer papierwerk bij kwam te kijken (moest onder andere een BTW nummer hebben volgens de nieuwe regels).
 
We zitten voor ons verhuurappartement aan 64 euro per maand voor alle kosten, waarvan 24 euro kosten voor de syndicus. Blokpolis, water, energie, onderhoud gemeenschappelijke ruimtes en tuin, provisie van 10 euro/maand voor kleine herstellingen... En feitelijk is dat teveel. We zitten nu aan 6000 euro reservekapitaal voor een gebouw met 7 eenheden. Gaat dit jaar wel een deel van gebruikt worden voor wat werkzaamheden uit te voeren. (Dat is onze bijdrage, de afrekening voor de huurders is op basis van de werkelijke kostprijs).
 
Totdat het dak hersteld of vervangen moet worden, of een ander groot euvel verholpen moet worden...
Kunt niet alles voorzien he :). Dat zijn structurele werken. Dak is effectief vervangen een 5tal jaar geleden. En dan is het idd nog een stevige rekening extra. Dat is uw risico in een VME.
 
Kunt niet alles voorzien he :). Dat zijn structurele werken. Dak is effectief vervangen een 5tal jaar geleden. En dan is het idd nog een stevige rekening extra. Dat is uw risico in een VME.

En dan als de grote kosten daar zijn en er staat 0 op de reserverekening en iedere eigenaar moet ineens 5k ophoesten...
Dan moet je eens zien hoe snel er geïnvesteerd wordt in het gebouw. Ik zie dat bijna dagelijks, gebouwen die verloederen omdat er nooit gespaard is en daardoor alles maar op de lange baan geschoven wordt.

Ik gooi ze gewoon buiten op de duur. Want vaak heeft dat gebrek aan onderhoud/herstellingen tot gevolg dat dat voor ons meer werk is om snel te laten oplappen, komen er schades van etc...
Mijn voorspelling is dat zulk gebouwen op de duur syndicusloos gaan vallen. Want niemand wil zoiets nog aannemen als er gebouwen zijn die pakken beter lopen met minder werk tot gevolg.
 
Bij verkoop van ons appartement is ons +450 euro verwerkingskosten notaris aangesmeerd, als je dan juist vraagt wat dat juist is, krijg je geen reactie. Dan bel je naar daar maar toevallig is hun contract afgelopen en zeggen ze gewoon dat ze geen syndicus meer zijn. Allemaal overbetaalde oplichters.
 
Syndicus: 0, het is een 'blok' met 3 appartementen waarbij we gelukkig onderling overeen komen.

Ik regel al het financiële en contact met eventuele leveranciers (blokpolis, elektriciteit gemeenschappelijke delen, nieuwe batterij rookluik, ...), gepensioneerde onderbuurvrouw kuist de inkomhal, gepensiondeerd koppel boven mij zorgt dat buiten alles proper ligt en kuist de traphal.

Gemiddeld zitten we aan +- €26/maand, all in.
 
ohja wij betaalden 120 per maand. Amper 6 eigenaars en geen lift. Kuisen deed één van de bewoners voor kleine vergoeding.
 
Terug
Bovenaan