Studie Studiekeuze

sneakyarcher420

New member
Hallo allemaal,


Ik ben 17 jaar en ik zit momenteel in mijn laatste jaar ASO Moderne Talen-Wetenschappen. In deze richting heb ik 4u wiskunde, 2 uur van elk wetenschaps vak (biologie, chemie en fysica) en ook heb ik 3 uur Duits, 4 uur Frans en 4 uur Nederlands. Volgend jaar moet ik een keuze maken over welke richting ik ga studeren na het middelbaar.

Omdat mijn intresse veld zo breed is, heb ik echt totaal geen idee wat ik zou willen doen. Dat is ook de reden waarom ik voor MT-We gekozen heb omdat je hier van alles wat hebt. Ik heb interesse in business, ICT, politiek, geschiedenis, sport en wetenschappen (talen neem ik er wel bij maar wil zeker geen richting doen die puur op taal gericht is zoals Taal- en letterkunde). Is er iemand die mij een suggestie kan doen over welke richting het best bij me zou passen?

Ook heb ik maar 4u wiskunde (we zien wel heel wat meer dan de drie uren), dus weet ik niet welke - al dan niet wetenschappelijke richting - nog mogelijk is.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Aangezien het schooljaar nog maar 3 weken is zou ik vooral efkes geduld hebben als ik u was. De sid-ins, pamletten, brochures, bezoek-en infodagen voor hoger onderwijs gaan uw oren nog uitkomen vanaf februari.
 
In plaats van je af te vragen wat je zou willen studeren, zou ik aanraden om je af te vragen wat je je later als job ziet doen. Het is heel leuk dat je bijvoorbeeld geschiedenis interessant vindt, maar zie je je later daar ook iets mee doen in je job (leerkracht geschiedenis, in musea werken,...)? Je zegt dat ICT je interesseert, maar zou je later dan ook echt als IT'er willen werken (programmeren, systeembeheerder, data scientist,...)? Als je zo een uiteenlopende interesses hebt, is het vaak verleidelijk om ook een zo breed mogelijke opleiding te kiezen, dat vind ik persoonlijk wat "gevaarlijk" omdat je dan alles een beetje interessant vindt maar niets echt héél interessant. Of je al dan niet een opleiding tot een goed einde brengt hangt ook heel erg af van motivatie, dus ik zou proberen toch iets te zoeken waar je je passie in vindt. Welke jobs/sectoren lijken je leuk? wat is je ambitie? Kijk ook eens naar je karakter en wat je leuk vindt aan je hobby's. Ben je bijvoorbeeld een meer "zorgend" type en help je graag anderen? In combinatie met sport en wetenschappen kan kinesitherapie misschien iets zijn.

Zoals Carrion al aangaf: er zullen het komende jaar nog heel veel infomomenten komen en ik zou écht aanraden om daar zoveel mogelijk naar toe te gaan en te babbelen met verschillende proffen, studenten,... van verschillende opleiding (en verschillende universiteiten). Bekijk zeker eens de vakken die je zou krijgen. Wees ook niet bang om verder te kijken dan het klassieke traject van bachelor + aansluitende master, maar kijk ook eens naar andere masteropleidingen waar je misschien toegang tot krijgt met verschillende bachelors. Kijk eens op verschillende jobsites en vacature sites van verschillende bedrijven naar de jobs die je interesseren en kijk eens naar welke opleiding ze vragen. En vooral: babbel veel met vrienden, familie, leerkrachten,... en vraag eens wat zij jou zien doen later.

Ten laatste: panikeer zeker niet. Je bent niet de enige die zo in de knoop ligt met zijn toekomstplannen, je hebt zeker nog tijd genoeg alles uit te zoeken! En besef ook dat je na een semester of na een jaar nog altijd kan veranderen van richting als het je niet ligt!
 
Het valt ook te zien wat je resultaten zijn voor de vakken die je nu hebt. Zijn vooral je wetenschappelijke vakken goed en is wiskunde minder of omgekeerd of ben je in alles goed. Aan de hand daarvan kan je al een aantal studierichtingen bedenken die je zouden kunnen liggen.
 
Ik heb krak dezelfde richting gedaan, met evenveel (of 'evenweinig') wiskunde. Daarmee kan je nog heel veel kanten uit. MT was vroeger, meer dan nu, de 'vuilbak'richting van ASO. Als je niet goed wist wat te doen: naar de MT. Nu is dat minder omdat ASO veel uitgebreider is, maar het komt precies nog voor :D

Nu: na MT ben ik apotheker geworden, zonder al te veel problemen. Je kan best nog heel wat zaken doen met dat diploma. Met een normale intelligentie en veel inzet, doorzettingsvermogen, geraak je heel ver.
 
Totaal iets anders:
Doe een uitwisselingsjaar in het buitenland. Ik heb dat zelf gedaan, vond dat een fantastisch jaar. Ik moet ook zeggen dat ik amper iemand heb gevonden die dit niet fantastisch vond.
Je leert een volledig nieuwe cultuur, taal en enorm veel andere mensen kennen.


Voor studeren is er daarna nog zoveel tijd
 
Terug
Bovenaan