Structureel Thuiswerken

Ik heb het echt moeilijk met thuiswerken. Het moet al echt zijn dat de workload zwaar is en dat ik echt moet door kunnen knallen eer ik thuis ga werken. Ik ben veel te snel afgeleid met Youtube filmkes/streams/games om gefocused door te kunnen werken.

De open workspace op kantoor is misschien ook niet ideaal en een aantal kleinere ruimtes (desnoods gescheiden door glas) was nog beter geweest. Maar ik heb kantoorwerk echt nodig.

Ja, mijn madam is ook zo. Hebben jullie nooit voor examens moeten studeren ? En hoe weinig deadlines/slechte organisatie/te weinig werk is er als je gewoon een dag kunt wegpissen zonder effect.
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Ja, 1 à 2 dagen per week

Hoeveel werk je nu van thuis? 98% ofzo? Ik ga gemiddeld 1 dag per maand naar kantoor nog

Hoe bevalt het nu? Nog steeds zoals pre-corona: geweldig. Mijn weekends zijn rustiger omdat ik na het werk de mogelijkheid heb om naar de kapper, gemeentehuis en containerpark te gaan. Tandarts- en kappersbezoeken zijn ook geen probleem meer. En voor je denkt: moet die niet werken ipv naar het containerpark gaan? Ik bedoel hiermee dat het containerpark ellendige openingsuren heeft en in praktijk maar één dag per week "laat" open is tot 18u in het dorp waar ik woon. Owv het verkeer was ik vroeger dan nog niet thuis.
Tussendoor zet ik ook al eens de wasmachine of de droogkast op. Het zijn allemaal kleine taakjes die het werk in het weekend lichter maken. Doordat mijn weekends nu minder hectisch zijn dan vroeger voelt dat ook veel meer als weekend. Vooral zaterdags was vroeger gemiddeld drukker dan een werkdag. Qua productiviteit kan ik ook zeggen dat ons team nu gezamelijk meer werk verzet dan vroeger dus ook daar een mooie winst. Officieel werken wij allemaal 8u/dag maar doordat die verplaatsingtijd wegvalt zijn mensen bereid meer uren te werken en doen dit ook zonder morren. Ik leid zelf een team op het werk van 6 mensen en als het van mij afhangt met dezelfde kwaliteit van werk dat wordt opgeleverd mag dat thuiswerken fulltime blijven. Maar ik begrijp ook wel dat dat niet voor iedereen is. Mijn team bestaat uit mensen met de nodige discipline. Natuurlijk zullen die wel eens een youtube filmpje bekijken, en dan? Op kantoor praten ze ook aan de koffieautomaat. Zoals ik al zei: ons team is nu productiever dan voordien.
De collega's ervaren het thuiswerk ook allemaal positief , zijn allemaal beter gezind, niemand komt vermoeid aan na een uur in de file gestaan te hebben, ziekteverzuim bestaat niet meer. Het is zelfs zo dat er ondertussen ook 2 zijn beginnen sporten na hun werkdag en doorheen de jaren thuiswerken beiden al meer dan 20 kg zijn afgevallen. Ze zien er niet alleen beter uit, ze voelen zich ook effectief beter en zijn nu gezonder. Fulltime thuiswerken leidt ook vaak tot gezonder koken.
Bij ons in de dienst is de regel "kies vooral lekker zelf". Wou je in de winter niet teveel energiekosten betalen dan kon je fulltime naar kantoor als je wou. Zit je partner ook thuis te werken dan kun je ook fulltime naar kantoor. Is je huis of appartement niet voorzien van een bureau dan ben je ook meer dan welkom op kantoor. Maar in praktijk doet niemand dat...

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Ik denk op termijn dat we zullen evolueren naar een hybride situatie zoals pre-corona, maar wel meer dan 1 dag per week thuiswerken. Verder zie ik ook dat de klant enkele grote kantoorgebouwen heeft verkocht dus er wordt sowieso al rekening gehouden dat telework in onze sector althans een blijver is. Ik moedig het alleen maar aan.
 
Ik heb het echt moeilijk met thuiswerken. Het moet al echt zijn dat de workload zwaar is en dat ik echt moet door kunnen knallen eer ik thuis ga werken. Ik ben veel te snel afgeleid met Youtube filmkes/streams/games om gefocused door te kunnen werken.

De open workspace op kantoor is misschien ook niet ideaal en een aantal kleinere ruimtes (desnoods gescheiden door glas) was nog beter geweest. Maar ik heb kantoorwerk echt nodig.

Ik kan echt moeilijk geloven dat er zoveel verschil zit tussen inzet thuis en inzet op het werk.
Ik kan moeilijk geloven dat dat zo ferm verschilt. Je kan ook de Vuelta aanzetten als achtergrond op je werk? (Vandaag al één gezien die streamde via zijn smartphone op kantoor :p. Wat houdt u daartegen?

Als je thuis snel afgeleid bent, dan zie ik toch niet in hoe dat je dat niet bent op kantoor.

Of dat voorbeeld van Cege, wat deed je dan als je moest studeren?
 
Ja, mijn madam is ook zo. Hebben jullie nooit voor examens moeten studeren ? En hoe weinig deadlines/slechte organisatie/te weinig werk is er als je gewoon een dag kunt wegpissen zonder effect.

Ik kan echt moeilijk geloven dat er zoveel verschil zit tussen inzet thuis en inzet op het werk.
Ik kan moeilijk geloven dat dat zo ferm verschilt. Je kan ook de Vuelta aanzetten als achtergrond op je werk? (Vandaag al één gezien die streamde via zijn smartphone op kantoor :p. Wat houdt u daartegen?

Als je thuis snel afgeleid bent, dan zie ik toch niet in hoe dat je dat niet bent op kantoor.

Of dat voorbeeld van Cege, wat deed je dan als je moest studeren?

Studeren was ook altijd een probleem. Als het 5 voor 12 was en er genoeg druk was dan ging dat. Maar weken op voorhand beginnen zat er niet in bij mij.

Het gaat ook niet over een dag wegpissen, ik heb gewoon te weinig werkdruk om thuis door te kunnen werken. Het werk is altijd wel gedaan voor de deadline. Eens ik terug ben van mijn vaderschapsverlof staat dat ook op prio 1 om aan te kaarten, maar ik ga een week voor ik ga uitvallen daar nu ook geen teamlead of baas voor uit meeting halen.
 
Ja, mijn madam is ook zo. Hebben jullie nooit voor examens moeten studeren ?

Dat is dan ook een groot probleem tegenwoordig. Studeren in 1990/vroege 2000s was op dat vlak veel makkelijker dan nu denk ik. Nu krijg je van overal meldingen, updates, pop-ups en weet ik wat. Afleiding zit overal nu. Weersta er maar eens aan.

En hoe weinig deadlines/slechte organisatie/te weinig werk is er als je gewoon een dag kunt wegpissen zonder effect.

Niet iedereen wordt gemicromanaged of krijgt veel werk met strikte deadlines. En zelfs als dat wel het geval is, niet iedereen werkt aan een even hoog tempo. Bewust dagen "wegpissen", dat zal er voor veel mensen niet in zitten, maar letterlijk elke mens is verschillend in hoe hij werkt.
Je hebt er die 8 uur aan een stuk werken en vrij weinig gedaan krijgen, en je hebt er die 200 koffie-/rookpauzes houden en constant liggen te sms'en maar die op pakweg 3 uur wel meer gedaan krijgen dan de eerste. Met mij kan je 's morgens nooit iets aanvangen, en wanneer er dan een meeting is in de ochtend, dan heb je vrij weinig aan mij (maar m'n uren lopen wel).
 
Studeren was ook altijd een probleem. Als het 5 voor 12 was en er genoeg druk was dan ging dat. Maar weken op voorhand beginnen zat er niet in bij mij.

Het gaat ook niet over een dag wegpissen, ik heb gewoon te weinig werkdruk om thuis door te kunnen werken. Het werk is altijd wel gedaan voor de deadline. Eens ik terug ben van mijn vaderschapsverlof staat dat ook op prio 1 om aan te kaarten, maar ik ga een week voor ik ga uitvallen daar nu ook geen teamlead of baas voor uit meeting halen.

De oplossing is dan simpel. Creer dan kleine deadlines voor je eigen en zet die "publiek" voor je collega's waardoor je zelf die werkdruk creëert samen met de druk van sociale controle. :p

Moet eens in een scrum-omgeving werken, je hebt geen kalme momenten meer. Er is wel altijd ergens een deadline. Dat is continue druk. En dat valt dan dus snel op dat je thuis aan het taffelen bent.
 
Dat is dan ook een groot probleem tegenwoordig. Studeren in 1990/vroege 2000s was op dat vlak veel makkelijker dan nu denk ik. Nu krijg je van overal meldingen, updates, pop-ups en weet ik wat. Afleiding zit overal nu. Weersta er maar eens aan.

Zet ze gewoon af. Ik zit ook heel de dag aan mijn computer. Mijn telefoon staat op stil/ignore, 24/7. Behalve voor een whitelist van bellers.

Voor de rest zet ik Teams channels allemaal op silent, behalve whitelist. Emails doe ik smorgens en savonds, ertussen niet.

Je moet jezelf natuurljk organiseren zodat je kunt werken. Overigens, op kantoor is dat net hetzelfde.

Niet iedereen wordt gemicromanaged of krijgt veel werk met strikte deadlines. En zelfs als dat wel het geval is, niet iedereen werkt aan een even hoog tempo. Bewust dagen "wegpissen", dat zal er voor veel mensen niet in zitten, maar letterlijk elke mens is verschillend in hoe hij werkt.
Je hebt er die 8 uur aan een stuk werken en vrij weinig gedaan krijgen, en je hebt er die 200 koffie-/rookpauzes houden en constant liggen te sms'en maar die op pakweg 3 uur wel meer gedaan krijgen dan de eerste. Met mij kan je 's morgens nooit iets aanvangen, en wanneer er dan een meeting is in de ochtend, dan heb je vrij weinig aan mij (maar m'n uren lopen wel).

Nergens zeg ik dat je moet micromanagen, maar als er niet wat druk achter zit, dan creeer je natuurlijk een "hangjongeren cultuur" die gewoon heel de dag geen kloten doen. Ik kan mij niet permitteren om 1d weg te vallen. 1d er onverwacht niet zijn is ofwel de timeline schuiven ofwel dingen killen.
 
Vanaf volgende week is het bij ons weer verplicht 2 dagen op kantoor (nu nog 1 dag), maar ik ga een 3-tal maanden al 2 dagen per week op kantoor werken.

Ik ben nog steeds voorstander van thuiswerk, maar ik ga ook niet protesteren tegen kantoorwerk. Zolang het minstens 50% thuiswerk is, is het oké voor mij. Het helpt mij ook wel werkuren beter te kunnen afbakenen. Het is mijn volste recht om ook thuis om 17 uur te zeggen "salut en de kost", maar dan sluipt er toch vaak nog een latere meeting in die ik persoonlijk moeilijker kan afwijzen. Op kantoor ben ik daar wel heel rechtlijnig in.

Ik zie er wel tegenop dat het vanaf volgende week voor iedereen weer 2 dagen per week verplicht is, want die drukte van een landschapskantoor werkt contraproductief bij mij. We hebben 1 vaste teamdag, en 1 dag die we vrij mogen kiezen, maar ik weet nu al dat de meeste mensen dinsdag en donderdag gaan kiezen. Hoe ze dat gaan oplossen met het beperkt aantal bureaus (een 60-tal voor 140 mensen) en parkeerplaatsen (40 plaatsen) zal nog moeten blijken. Van dat laatste ga ik geen hinder ondervinden, maar ik ga toch zoveel mogelijk de rustigste dagen kiezen - maandag, woensdag of vrijdag dus. :p
 
Ik versta de flex office approach helemaal niet.

"Kom naar kantoor", maar liefst als er niet veel collegas zijn. Jaaaaa, waarom moet ik dan komen. Dan kan ik beter thuis zitten. Daar heb ik tenminste een deftige bureau, 3 schermen en een cookie corner en fruitmand die geen vervallen prut van 2y geleden bevat.

En de meeting om 9 of 10h s avonds. Die gaat ik zowiezo niet op kantoor doen, dus wat verwachten ze dan eigenlijk ?
 
Leuke (en in mijn geval ook liefst wat jongere) collega's hebben en u niet moeten doodwerken (in een corporate setting) zijn toch geen zaken die elkaar uitsluiten? Genoeg plaatsen in de privé waar telewerk wel volledig ingeburgerd zijn. Deloitte & co zijn gewoon door en door Amerikaans qua mentaliteit: echt werken kan zo goed als bijna alleen op kantoor.
Je kan dat niet zo veralgemenen. Ik werk zelf ook in een big 4. Hoe er wordt gekeken naar thuiswerk hangt af van de cultuur en dat verschilt van kantoor tot kantoor. Naar mijn ervaring is het belangrijkste zelfs niet eens de cultuur op kantoor maar die van de teams waar je in zit. Er zijn managers die zelf niets liever doen dan thuiswerken en er zijn er die heel graag naar kantoor komen. Er zit daar geen structurele lijn in. En na een paar jaar werkervaring ben je vaak al de hoogste in rang in het team en beslis je gewoon volledig zelf hoe jij en je team het organiseren.

In mijn ervaring zijn leuke collega's ook maar echt leuk als je elkaar ook af en toe ziet. Anders verwatert die "band" ook weer. En hoe meer je elkaar ziet, hoe leuker het ook wordt.
 
Headset op en gaan. Zo komt de band er ook niet. Maar dat hoeft niet per se.
Nee klopt. Maar ik vind dat belangrijk. Voor mij zijn goede collega's de helft van het werkplezier. En dat werkt ook omgekeerd. Als ik door thuiswerk geïsoleerd word in mijn bureau thuis en/of als ik met de meeste van mijn collega's geen klik heb (wat het geval was op mijn vorige job) voel ik me minder gelukkig op mijn werk, voel ik me minder verbonden en heb ik ook minder motivatie.

Ik wil 1, max 2 dagen per week thuiswerken voor het gemak, en de rest van de dagen plezier hebben met mijn collega's op het werk. En dat sluit hard werken niet uit he. Je werkt enkel samen hard in plaats van alleen en je hebt plezier samen. Als dat niet kan zoek ik ander werk want ik word niet gelukkig van mij af te zonderen van de anderen.
 
Tegenwoordig werken de meeste bedrijven toch sowieso op een manier waarbij werk wordt ingepland of gelogd. Je hebt uw sprintplanning waarbij je commit om iets op te leveren, als dan blijkt dat je die doelen nooit haalt dan heb je zelfs geen keylogger of whatever nodig he. Hetzelfde met KPI's voor ticketjes etc.
Nogmaals; niet iedereen werkt in IT.
In mijn team (iets van een dertig man) heeft bijna * niemand een planning, alleen doelstellingen en verantwoordelijkheden.
*Behalve zij die een project uitvoeren.
Ik vraag me toch ook af hoe die internationale bedrijven blijven draaien, aangezien blijkbaar 80% van de mensen niks doet als er geen manager mee kijkt.
Ik heb echt geen tijd om mee te kijken met mensen. Ik help mijn mensen wel vooruit, deel informatie, neem beslissingen, los problemen voor hen op indien ze dat vragen. Maar er zijn veel dagen dat ik mensen alleen in de gang tegenkom.
Bedrijven die nu terug gaan afkomen met verplichte kantoorbezetting, die gaan alle talent echt compleet mislopen.
Neen. Misschien in bepaalde sectoren.
Ik ga in elk geval nooit nog een project doen waar ik verplicht op kantoor moet komen zitten...
Dat is dan jouw keuze, een aantal dagen per week op je werk zijn is echt geen probleem volgens mij.
In veel functies presteren mensen beter wanneer ze enkele dagen per week naar kantoor komen, omdat ze beter geïnformeerd zijn, bijvoorbeeld wanneer ze samenwerken, zijn ze beter op de hoogte van wat hun collega's uitsteken, netwerken,....

Er is hier trouwens niemand die klaagt over 't feit dat men 3 dagen per week moet komen werken, en twee dagen thuis mag werken. De meesten vinden dat een goed evenwicht (er zijn er in mijn team zelfs heel wat die gewoon niet thuis willen werken).
Jij doet alsof iedereen die eist dat mensen ten dele naar 't werk komen micromanagers zijn. Terwijl er voor veel functies veel belangrijkere redenen zijn om mensen ten dele op kantoor te laten werken.
 
Hier nog altijd het volgende regime:

- standaard 4 dagen werken per week (1 dag vrijaf)
- 15 dagen telewerk per kwartaal

Dus in de praktijk mééstal 3 dagen per week naar Brussel, 1 dag telewerk en 1 dag thuis-niet-werk
 
Ik kan mij niet permitteren om 1d weg te vallen. 1d er onverwacht niet zijn is ofwel de timeline schuiven ofwel dingen killen.

Innige deelneming.

Je kan dat niet zo veralgemenen. Ik werk zelf ook in een big 4. Hoe er wordt gekeken naar thuiswerk hangt af van de cultuur en dat verschilt van kantoor tot kantoor. Naar mijn ervaring is het belangrijkste zelfs niet eens de cultuur op kantoor maar die van de teams waar je in zit. Er zijn managers die zelf niets liever doen dan thuiswerken en er zijn er die heel graag naar kantoor komen. Er zit daar geen structurele lijn in. En na een paar jaar werkervaring ben je vaak al de hoogste in rang in het team en beslis je gewoon volledig zelf hoe jij en je team het organiseren.

In mijn ervaring zijn leuke collega's ook maar echt leuk als je elkaar ook af en toe ziet. Anders verwatert die "band" ook weer. En hoe meer je elkaar ziet, hoe leuker het ook wordt.

Klopt, maar ik heb wel de indruk dat bij die Anglosaksische consultancy bedrijven de cultuur van elke dag gezellig op elkaars lip zitten op kantoor er wel nog heel hard ingebakken zit. Zelf (kort) stage gelopen bij een Amerikaans top consultancy bedrijf in economic consulting/public relations (in Brussel), en er was niet eens een echte thuiswerkregeling. Iedereen zat gewoon van 's morgens tot 's avonds op kantoor, precies alsof ze geen leven hadden buiten het werk. Het overgrote deel dat daar werkten waren wel buitenlanders die verhuisd waren naar Brussel, dus misschien niet zo geheel onlogisch.

Hoe internationaler het bedrijf/personeelsbestand, hoe meer je dat gaat hebben (?). Is toch wat ik hoor bij mensen die bij de Hill+Knowlton's, Analysis Group's, etc. van de wereld werken/gewerkt hebben. Niet moeilijk dat dat daar een komen en gaan is van personeel, je moet toch al van speciaal hout gesneden zijn als je dat lang kan of wil volhouden.
 
Ja maar, ho. Dat is iets helemaal anders eh. Ik werk graag (en goed) thuis, maar dat heeft niets te maken met de werksfeer. Zelfs al moesten het hier allemaal mensen zijn met wie ik op persoonlijk vlak veel meer gemeen heb, dan nog werk ik veel beter thuis.
Gewoon de manier van communicatie en hoe alles hier geregeld wordt (qua IT, formele zaken enzo) is ongelofelijk oubollig. Ik ben hier om te werken, maar ik wil op mijn job ook wel samenwerken met mensen die ik objectief leuk vindt (ik hoef ze daarom niet alle dagen te zien of er elke week iets mee te gaan drinken), en dat heb ik hier niet.

Leuke (en in mijn geval ook liefst wat jongere) collega's hebben en u niet moeten doodwerken (in een corporate setting) zijn toch geen zaken die elkaar uitsluiten? Genoeg plaatsen in de privé waar telewerk wel volledig ingeburgerd zijn. Deloitte & co zijn gewoon door en door Amerikaans qua mentaliteit: echt werken kan zo goed als bijna alleen op kantoor.
Mijn vriend werkt bij Deloitte, die werkt praktisch continu van thuis uit. Gaat enkel naar kantoor als er een meeting is die enkel fysiek kan doorgaan. Denk dat die intussen weer 3 maand niet meer op kantoor geweest is. Deloitte heeft zelf geen HR policy inzake thuiswerk, ze zijn volledig vrij om te kiezen hoe en waar men het werk organiseert. Natuurlijk lukt dat voor een schoolverlater enkel onder supervisie op kantoor ;). Mijn vriend zijn huidig project is vrijwel op zichzelf zonder hulp van een junior, werkt enkel eens met juniors bij de opmaak van een proposal ofzo, dan zal hij eens naar kantoor gaan.

Een junior moet je nog superviseren, die weet niet welk werk er op de plank ligt, die kan op zijn niveau dat overzicht nog niet hebben. Die wordt ter ondersteuning ingeschakeld op verschillende projecten, elk project is anders en heeft andere details, er is geen routine zoals in andere kantoorjobs, dat vraagt wat inlooptijd qua maturiteit en aanpak. Een junior moet kunnen begeleid worden en actief leren van anderen. Naarmate die meer ownership kan nemen zal die stelselmatig meer losser gelaten worden. Veel zal daarbij afhangen van de persoon zelf, ben jij iemand proactief, iemand die snel de headset neemt om te bellen als je aan iets twijfelt dan zal je veel sneller van thuis uit kunnen werken dan wanneer je geen vragen stelt, maar op doet en blijkt dat uw werk terug naar u komt met een lijst reviewnotes ;).


Zelf als ik als freelancer ergens opstart zal ik de eerste maand dagelijks naar kantoor gaan, je moet wat acclimatiseren en krediet winnen voor je vanop afstand kan werken.
Ik doe nu zelf een opdracht bij een middelgrote consultancy speler, wij ervaren mensen stemmen met elkaar onze beschikbaarheden op kantoor af zodat er altijd iemand aanwezig is om de junior medewerkers te kunnen begeleiden waar nodig. De juniors die nu een jaar aan het werk zijn blijven wel al eens een dag van thuis werken.
 
Nergens zeg ik dat je moet micromanagen, maar als er niet wat druk achter zit, dan creeer je natuurlijk een "hangjongeren cultuur" die gewoon heel de dag geen kloten doen. Ik kan mij niet permitteren om 1d weg te vallen. 1d er onverwacht niet zijn is ofwel de timeline schuiven ofwel dingen killen.

Uw werkgever gaat nog afzien met uw nakend vaderschapsverlof dan. Hebben ze dit al gecommuniceerd naar de financiële markten, dat ze cege enkele maanden moeten missen en de verwachte invloed daarvan op de cijfers?
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Neen (ging ook niet, andere positie)

Hoeveel werk je nu van thuis? 8h/week (vaak twee halve dagen).

Hoe bevalt het nu? Ik hou niet zo van veel thuiswerken, het equivalent van 1 dag/week is wel perfect doenbaar, maar ik ben iemand die liever op kantoor zit, ook omdat ik dan last-minute zaken kan gaan opzoeken in het papieren archief. Belangrijk detail is wel dat ik op wandelafstand van kantoor woon en dus geen noemenswaardige pendeltocht heb. Ik sta op wanneer de meeste rechtstreekse collega's in de auto stappen, en 's avonds ben ik thuis als de meeste van mijn collega's nog in de file van de vijfhoek/Belliardstraat staan. Mocht ik nu verder van werk wonen zou ik waarschijnlijk wel meer thuiswerken.

Zal het thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Op mijn huidig werk is er wel een shift gebeurd. Voor Corona was thuiswerken écht wel iets waar de wenkbrauwen bij gefronsd werden. Het werd niet expliciet afgekeurd of verboden, maar de toegelaten hoeveelheid was minder (maximum 1.5 dag/week, en dan nog alleen met een onderbouwing van waarom), en het werd tussen de lijnen toch duidelijk gemaakt dat het directiecomité graag had dat er zoveel mogelijk op kantoor gewerkt werd. Dan kwam corona en was er een verplicht 3-ploegensysteem om niet teveel volk op kantoor te hebben, en de productiviteit ging omhoog. In de naweeën is het hele werk-beleid dus op de schop gegaan en werd het iedereen toegelaten om 50% van de tijd thuis te werken, waarbij die 50% (mits motivatie) gehaald moet worden op maandbasis. Dus een week maar 1 dag naar kantoor komen en de volgende week 4 dagen kan perfect. Ook zijn volledig glijdende uren nu totaal ingeburgerd, waarbij er nu zelfs op nieuwe vacatures staat: "we don't care where and when the job gets done, as long as it gets done".
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Werkte je al van thuis pre-corona? neen

Hoeveel werk je nu van thuis? Hangt er vanaf. Company policy is 50/50 en ik varieer zelf tussen 2 halve of twee volle dagen.

Hoe bevalt het nu? Thuiswerk is leuk als je wil dat de mensen je met rust laten (deadline e.d.)

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Post corona? corona zit er weer aan te komen dus ik zie werkgevers en overheden wel weer aan de rem trekken deze winter.
 
Terug
Bovenaan