Structureel Thuiswerken

Een paar samen nemen:



Misschien een beetje simplistisch voorgesteld, maar een pak minder dan je denkt.
Je zegt het hier zelf: je weet niet hoe je als manager ervoor kunt zorgen dat mensen wel doen waarvoor ze betaald worden. Dan is het toch duidelijk dat het een probleem is van management? Als je het wel zou weten, zou het thuiswerk wel een goed idee zijn.

De voorstellen van DogFacedGod vind ik net géén goeie voorstellen, maar goed. Het allerbelangrijkste is vertrouwen bij thuiswerk, en dat moet er zijn vanuit twee richtingen. Jij moet erop vertrouwen dat je werknemer doet wat hij moet doen. En je werknemer moet erop vertrouwen dat zijn werkgever zijn werk zal erkennen/belonen.

Als in je bedrijf maar 5 van de 35 werknemers te vertrouwen zijn, heb je sowieso al een toxische werksfeer waarbij niemand elkaar kan vertrouwen. Dan kan het niet werken. En daar kunnen goeie managers wel degelijk iets aan doen. En de manier om ervoor te zorgen dat iedereen wel zijn werk doet, is redelijk simpel:

Dat gaat van een beetje zweverige managementspeak over gezamenlijke doelen, een teamgevoel en groepsambitie, het gevoel deel uit te maken van het bedrijf en daar samen voor te vechten, tot veel pragmatischere zaken als het telbaar maken van je output, gamification, een prestatiegebonden bonus... Uiteraard is dat allemaal een controlesysteem, maar het werkt wel veel motiverender dan een keylogger. Wat echt een typisch voorbeeld is van onvermogen van managers om om te gaan met thuiswerk.

Nee, het probleem is dat managers de illusie van controle willen behouden, en denken dat ze hun macht kwijt zijn over de werknemer als ze die niet meer in het oog kunnen houden. Newsflash: als je zo denkt in termen van "macht", heb je die al niet meer, en die werknemers ontsnappen evenzeer aan de controle als je ze wél kunt zien.



Je hoeft ze niet buiten te smijten: De oplossing is je teamleider buiten te smijten als je 40 competente mensen hebt en 30 man doet zijn werk niet.

In deze post zeg je dat "sociale controle" ineens ervoor zorgt dat je 40 competente mensen allemaal wél hun werk doen. In je volgende dat thuiswerk een lagere output oplevert. Volgens mij allebei niet juist, en opnieuw alleen een voorbeeld van een teamleider die zijn team niet kan leiden.
Tegenwoordig werken de meeste bedrijven toch sowieso op een manier waarbij werk wordt ingepland of gelogd. Je hebt uw sprintplanning waarbij je commit om iets op te leveren, als dan blijkt dat je die doelen nooit haalt dan heb je zelfs geen keylogger of whatever nodig he. Hetzelfde met KPI's voor ticketjes etc.

Het grappige is dat je zoveel managers continu hoort kraaien over "we gaan het spotify model doen", terwijl het volledige idee van het spotify model is dat ge de teams volledige controle geeft over hun manier van werken.
 
Hier ook in de thuiswerk tweestrijd.
Heel leuk om af en toe te kunnen thuiswerken, je krijgt je eigen werk eens ongestoord gedaan en geeft meer energie privé ook. Anderzijds verlies je voeling met mensen die het wel leuk vinden nooit naar het werk te komen en je merkt dat ze minder engagement hebben naar teamopdrachten. (1 dag op 2 weken is iedereen er wel). Ook niet zo een simpele oplossing voor die ze hier kunnen toepassen zonder voordelen af te nemen dan weer.

Mensen die niet op werk zijn, kunnen wel op locatie zijn. In praktijk heel weinig een hele dag thuis. Vaak ga ik bv ook VM op locatie en dan nadien (kan ook 15u zijn) nog even thuis. Ook niet zinvol om op 15u naar het werk te moeten rijden en dan om 16 of 17u nog eens naar huis. Probeer echter wel regelmatig als ik in de buurt ben wel hele NM te gaan. Maar moeilijker vast te leggen dus dan '2 x per week tw, 3 weken op dienst "

Vraag me ook af hoe dat binnen aantal jaren is, de nieuwe mensen ken je toch het minste zo en als er dan wat personeelswissels zijn..
 
Elke dag op kantoor werken lijkt mij gewoon de hel en totaal niet efficiënt. Ik krijg op de dagen dat ik thuiswerk (3/4 dagen per week) bijna dubbel zo veel gedaan dan op kantoor. Ik heb op het einde van de dag ook veel meer energie en tijd over aangezien ik niet moet pendelen en niet in dat wretched open kantoorlandschap met felle TL-lampen moet werken dat al mijn energie opzuigt. Vergaderingen en meetings kan je perfect inplannen op 1 of 2 dagen in de week waarin iedereen (moet) komen (want fysiek vergaderen blijft superieur aan dat Teams/Zoom gedoe).
Na een dag thuiswerk heb ik nog meer dan genoeg energie over om intensieve cardio te doen en/of iets te gaan doen met vrienden. Op een dag kantoor kom ik vaak niet verder meer dan de zetel. Moest ik elke dag op kantoor werken en dat een paar jaar doen, ik zou gewoon een vette papzak zijn.

Ik heb enkele vrienden die ook recentelijk afgestudeerd zijn en bij Deloitte (of andere B4) werken, en die moeten zo goed als elke dag op kantoor zijn en dan nog wekelijks verplicht socializen met elkaar na hun uren en vollenbak (onbetaalde) overuren maken. En die verdienen (bruto) dan nog een heel stuk minder dan mij nu. Mij nooit bellen daarvoor, ze mogen hun auto en "infinite learning and growing" diep in hun hol steken. 😂
 
Misschien een beetje simplistisch voorgesteld, maar een pak minder dan je denkt.
Je zegt het hier zelf: je weet niet hoe je als manager ervoor kunt zorgen dat mensen wel doen waarvoor ze betaald worden. Dan is het toch duidelijk dat het een probleem is van management? Als je het wel zou weten, zou het thuiswerk wel een goed idee zijn.

De voorstellen van DogFacedGod vind ik net géén goeie voorstellen, maar goed. Het allerbelangrijkste is vertrouwen bij thuiswerk, en dat moet er zijn vanuit twee richtingen. Jij moet erop vertrouwen dat je werknemer doet wat hij moet doen. En je werknemer moet erop vertrouwen dat zijn werkgever zijn werk zal erkennen/belonen.

Als in je bedrijf maar 5 van de 35 werknemers te vertrouwen zijn, heb je sowieso al een toxische werksfeer waarbij niemand elkaar kan vertrouwen. Dan kan het niet werken. En daar kunnen goeie managers wel degelijk iets aan doen. En de manier om ervoor te zorgen dat iedereen wel zijn werk doet, is redelijk simpel:

Dat gaat van een beetje zweverige managementspeak over gezamenlijke doelen, een teamgevoel en groepsambitie, het gevoel deel uit te maken van het bedrijf en daar samen voor te vechten, tot veel pragmatischere zaken als het telbaar maken van je output, gamification, een prestatiegebonden bonus... Uiteraard is dat allemaal een controlesysteem, maar het werkt wel veel motiverender dan een keylogger. Wat echt een typisch voorbeeld is van onvermogen van managers om om te gaan met thuiswerk.

Nee, het probleem is dat managers de illusie van controle willen behouden, en denken dat ze hun macht kwijt zijn over de werknemer als ze die niet meer in het oog kunnen houden. Newsflash: als je zo denkt in termen van "macht", heb je die al niet meer, en die werknemers ontsnappen evenzeer aan de controle als je ze wél kunt zien.
Bon, ik zal het nog 1 keer herhalen. Hopelijk dat het dan wel eindelijk is. Ten eerste, ik heb reeds gezegd dat ik zelf geen manager ben. Ik volg wel het werk van andere mensen op en kan bepaalde acties/handelingen voorstellen aan het effectieve management. Maar ik kan bv. niet zelf even beslissen dat persoon X moet ontslagen worden. Ik kan er wel mijn mening over geven, maar effectief de beslissing maken ligt niet enkel bij mij.

Ik snap ook niet waarom er zaken als "een toxische werksfeer" bijgehaald worden. Is het zo moeilijk om te geloven dat er effectief mensen zijn die als ze effectief op het werk zijn wel hun werk doen, maar eens ze thuis zouden zitten zonder de sociale controle er de kantjes vanaf zouden lopen? Is dat werkelijk zo onvoorstelbaar? Of denk je dat iedere werknemer de BG-mentaliteit van 30 uur per dag werken heeft? Er zijn genoeg mensen bij ons vertrokken die dachten dat het elders beter was, die nadien vrijwel smeekten of ze niet terug konden beginnen bij ons. Dus zo toxisch zal het allemaal wel niet zijn.

Mensen krijgen bij ons echt wel de vrijheid om hun werk aan te pakken zoals zij het zelf zien. En zolang dat effectief gedaan is maakt het mij echt niet uit dat iemand een half uur aan het koffieapparaat staat. Het gaat ook helemaal niet om de controle zelf willen houden, maar als consultancy bedrijf heb je wel nog altijd de taak om ervoor te zorgen dat uw klant tevreden blijft. En als uw klant bepaalde regels oplegt is het maar normaal dat je die volgt.

Onlangs hebben we iemand nog moeten aanspreken die erin geslaagd is op 4 werkdagen 11 uur aan rookpauzes te houden. We zijn een vrij los bedrijf, maar als je zo misbruik gaat maken van de vrijheid die je krijgt ga ik je inderdaad niet vertrouwen met thuiswerk.
 
Bij ons snap ik de kantoor obsessie totaal niet.

Mijn chain of command is als volgt.

Ik: officieel in kantoor 1 in BE
n+1: kantoor 2 in BE
n+2: HQ in West-Coast USA - +9h
n+3: kantoor 2 in West-Coast USA - +9h
--- Tot hier spreek ik frequent met mijn chain
n+4: kantoor 2 in West-Coast USA - +9h
n+5: HQ in West-Coast USA - +9h
n+6 (CEO): HQ in West-Coast USA - +9h

Om de zoveel weken is het "JE MOET NAAR KANTOOR GAAN". Om dan in een kantoor te zitten waar ik me afzonder in een kotje om heel de tijd meetings te hebben met people around the world en dan ofwel om 15h naar huis moet rushen om thuis te zijn voor de volgende meeting ofwel daar tot 18-19h zit wegens meetings met USA en mijn kinderen niet ziet.

En de rest van het kantoor is ook grotendeels zo. De helft zit zelfs in een volledige andere divisie waar we 0,0 contact mee hebben of mee te maken hebben.

Aangezien we niet moeten badgen en mijn baas me nooit ziet, ben ik dus bijna nooit op kantoor en ik zeg dat ik af en toe ga. :laugh:


Het zijn bij ons bijna allemaal PhDs of andere brainies die geen on-site manager hebben. Die gaan allemaal "niks doen" als er niemand is om ze te controleren. Moest de baas er rond lopen, zou die zeker een zinvolle bijdrage kunnen leveren als "denk harder na en vind iets uit !!!". "Godverdomme, dat patent moest er al zijn, denk denk denk".


Er zijn dagen dat ik naar kantoor ga (als de kinderen thuis zijn vb :-D) dat ik daar om 9h letterlijk de eerste en enige ben van de dag en ik naar huis ga om 18 19h. Het is daar zo rustig dat ik af en toe met mijn armen moet flapperen of de lichten vallen uit. Alleen in een kantoor van 200m2 zitten, dat is pas deprimerend. Dan zit ik liever in mijn home office waar ik als break de was kan doen of al eten kan prepareren...
 
Ik heb enkele vrienden die ook recentelijk afgestudeerd zijn en bij Deloitte (of andere B4) werken, en die moeten zo goed als elke dag op kantoor zijn en dan nog wekelijks verplicht socializen met elkaar na hun uren en vollenbak (onbetaalde) overuren maken. En die verdienen (bruto) dan nog een heel stuk minder dan mij nu. Mij nooit bellen daarvoor, ze mogen hun auto en "infinite learning and growing" diep in hun hol steken. 😂

Ik herinner mij precies dat je in een andere post ergens zei dat je je overheidsjob vol met boomers beu was en liever iets corporate wou doen met jonge collega's en leuke events? Toch niet dan?

Ik ben graag op kantoor. Ik ben er productiever dan thuis en ik heb leuke collega's. Af en toe eens thuiswerken is wel gemakkelijk maar ik vind op kantoor zijn ook plezant.
 
Bij ons snap ik de kantoor obsessie totaal niet.

Mijn chain of command is als volgt.

Ik: officieel in kantoor 1 in BE
n+1: kantoor 2 in BE
n+2: HQ in West-Coast USA - +9h
n+3: kantoor 2 in West-Coast USA - +9h
--- Tot hier spreek ik frequent met mijn chain
n+4: kantoor 2 in West-Coast USA - +9h
n+5: HQ in West-Coast USA - +9h
n+6 (CEO): HQ in West-Coast USA - +9h

Om de zoveel weken is het "JE MOET NAAR KANTOOR GAAN". Om dan in een kantoor te zitten waar ik me afzonder in een kotje om heel de tijd meetings te hebben met people around the world en dan ofwel om 15h naar huis moet rushen om thuis te zijn voor de volgende meeting ofwel daar tot 18-19h zit wegens meetings met USA en mijn kinderen niet ziet.

En de rest van het kantoor is ook grotendeels zo. De helft zit zelfs in een volledige andere divisie waar we 0,0 contact mee hebben of mee te maken hebben.

Aangezien we niet moeten badgen en mijn baas me nooit ziet, ben ik dus bijna nooit op kantoor en ik zeg dat ik af en toe ga. :laugh:


Het zijn bij ons bijna allemaal PhDs of andere brainies die geen on-site manager hebben. Die gaan allemaal "niks doen" als er niemand is om ze te controleren. Moest de baas er rond lopen, zou die zeker een zinvolle bijdrage kunnen leveren als "denk harder na en vind iets uit !!!". "Godverdomme, dat patent moest er al zijn, denk denk denk".


Er zijn dagen dat ik naar kantoor ga (als de kinderen thuis zijn vb :-D) dat ik daar om 9h letterlijk de eerste en enige ben van de dag en ik naar huis ga om 18 19h. Het is daar zo rustig dat ik af en toe met mijn armen moet flapperen of de lichten vallen uit. Alleen in een kantoor van 200m2 zitten, dat is pas deprimerend. Dan zit ik liever in mijn home office waar ik als break de was kan doen of al eten kan prepareren...
Ik vraag me toch ook af hoe die internationale bedrijven blijven draaien, aangezien blijkbaar 80% van de mensen niks doet als er geen manager mee kijkt. Bedrijven die nu terug gaan afkomen met verplichte kantoorbezetting, die gaan alle talent echt compleet mislopen. Ik ga in elk geval nooit nog een project doen waar ik verplicht op kantoor moet komen zitten...
 
Thuiswerk is een genuanceerd verhaal.

Je moet er vrede mee nemen dat mensen het gewoon niet meer gaan pikken van 5 dagen per week af te komen. Surtout als uw werk gelegen is in Brussel ofzo. De 1ne job laat zich beter toe naar thuiswerk dan de andere, uiteraard. Als arbeider lukt dat gewoon niet. Als toezichter van de arbeiders evenzeer.

Maar veel support functies zijn perfect remote te doen. Er is wel een effort vereist van zowel het management en de werkgevers.

Ik spreek hier als IT'er, en mijn job is wel niet eentje die representatief is voor vele mensen. Maar mijn job kan in principe 100% remote. Met een kleine uitzondering nu en dan. Dus de vraag is: hoe houden we bij wie wat doet en wie er de kantjes van afrijdt. En daar is er geen duidelijk antwoord op. Maar laten we eerlijk zijn: mijn gat die op nen bureaustoel ergens zit is een heel slechte manier om mijn bijdrage te meten...

Ik denk dat wanneer alles gezegd en gedaan is, thuiswerk eigenlijk gewoon bepaalde zaken in vraag gesteld heeft. De wereld is niet stilgevallen en vreemd genoeg heb ik tijdens de lockdown nog nooit zoveel uren geklopt als toen. Vreemde zaak.

Als je echter het type manager bent die graag mensen ziet zitten achter hun bureau in een creatieve sector, dan trek je ook bepaalde werknemers aan. Bijvoorbeeld: mijn huidige opdracht mandateert dat ik 4 dagen op 5 op bureau moet zitten. En laat mij u garanderen dat ik dus om 15u30 s'avonds geen zaken meer doe of in gang steek die mijn vertrek om klokslag 17u in het gedrang gaan brengen. Maar de manager kan zijn powerplay wel bevestigen dat ik onsite ben en "toevallig" altijd juist klaar ben om 17u. Hij gelooft het zelf nog, vermoed ik.

Als ik thuis zit, heb ik er geen probleem mee om een uurtje ofzo over te werken omdat ik geen file heb. Ik heb mezelf vaak betrapt dat ik plots tot 19u bezig was omdat er iets uit liep.

En ja, IT is een creatieve sector waar je heel veel moet nadenken en waar er meestal nog geen vaste regels voor zijn voorbij een bepaald punt, ik heb het niet over een helpdeskfunctie uiteraard.
 
Mijn werk geeft ons volledige vrijheid in waar we willen werken. Willen we 5 dagen op kantoor werken: prima! Willen we 5 dagen thuiswerken: ook prima!
In de praktijk komt dit er op neer dat ik 1 dag in de week probeer naar kantoor te gaan, dit lukt wel niet altijd. :unsure:
Ik zou echt niet meer terug kunnen gaan naar zo een systeem waarbij je minstens x aantal dagen op kantoor moet zitten, die vrijheid en flexibiliteit zou ik echt niet meer kunnen missen.

En ook, we zitten hier nu met een kleine die naar de creche gaat. Moest ik elke dag naar kantoor moeten gaan, ik zou niet eens weten hoe we die creche dan geregeld zouden krijgen. Mijn vriendin moet namelijk wel altijd naar kantoor, dus ik ga hem meestal brengen en halen, als ik altijd naar kantoor zou moeten gaan dan zou dit ook niet meer op tijd lukken. Hoe deden mensen dit vroeger toen er nog geen sprake was van thuiswerk? :unsure:

Ik heb alleszins totaal geen problemen met het thuiswerken, de helft van mijn team zit toch in het buitenland, dus alle communicatie verloopt sowieso online. Ik zie eigenlijk echt geen voordeel aan werken op kantoor, het enige dat je dan bereikt is dat je je werknemers dwingt om in de file te staan en hun kostbare tijd daar te verkwisten.
 
Met de naaste collega's vind ik het wel een meerwaarde om elkaar te zien op kantoor, zeker als je nauw moet samenwerken. Je pikt veel sneller in op bepaalde zaken dan dat je dat virtueel doet. En je komt nog eens onder de mensen. Thuiswerken vind ik dan weer véél gemakkelijker qua werk-privébalans en daar kan ik tenminste mijn eigen muziek afspelen in plaats van die saaie popmuziek te aanhoren.
 
Ik herinner mij precies dat je in een andere post ergens zei dat je je overheidsjob vol met boomers beu was en liever iets corporate wou doen met jonge collega's en leuke events? Toch niet dan?

Ik ben graag op kantoor. Ik ben er productiever dan thuis en ik heb leuke collega's. Af en toe eens thuiswerken is wel gemakkelijk maar ik vind op kantoor zijn ook plezant.

Ja maar, ho. Dat is iets helemaal anders eh. Ik werk graag (en goed) thuis, maar dat heeft niets te maken met de werksfeer. Zelfs al moesten het hier allemaal mensen zijn met wie ik op persoonlijk vlak veel meer gemeen heb, dan nog werk ik veel beter thuis.
Gewoon de manier van communicatie en hoe alles hier geregeld wordt (qua IT, formele zaken enzo) is ongelofelijk oubollig. Ik ben hier om te werken, maar ik wil op mijn job ook wel samenwerken met mensen die ik objectief leuk vindt (ik hoef ze daarom niet alle dagen te zien of er elke week iets mee te gaan drinken), en dat heb ik hier niet.

Leuke (en in mijn geval ook liefst wat jongere) collega's hebben en u niet moeten doodwerken (in een corporate setting) zijn toch geen zaken die elkaar uitsluiten? Genoeg plaatsen in de privé waar telewerk wel volledig ingeburgerd zijn. Deloitte & co zijn gewoon door en door Amerikaans qua mentaliteit: echt werken kan zo goed als bijna alleen op kantoor.
 
Bon, ik zal het nog 1 keer herhalen. Hopelijk dat het dan wel eindelijk is. Ten eerste, ik heb reeds gezegd dat ik zelf geen manager ben. Ik volg wel het werk van andere mensen op en kan bepaalde acties/handelingen voorstellen aan het effectieve management. Maar ik kan bv. niet zelf even beslissen dat persoon X moet ontslagen worden. Ik kan er wel mijn mening over geven, maar effectief de beslissing maken ligt niet enkel bij mij.

Ik snap ook niet waarom er zaken als "een toxische werksfeer" bijgehaald worden. Is het zo moeilijk om te geloven dat er effectief mensen zijn die als ze effectief op het werk zijn wel hun werk doen, maar eens ze thuis zouden zitten zonder de sociale controle er de kantjes vanaf zouden lopen? Is dat werkelijk zo onvoorstelbaar? Of denk je dat iedere werknemer de BG-mentaliteit van 30 uur per dag werken heeft? Er zijn genoeg mensen bij ons vertrokken die dachten dat het elders beter was, die nadien vrijwel smeekten of ze niet terug konden beginnen bij ons. Dus zo toxisch zal het allemaal wel niet zijn.

Mensen krijgen bij ons echt wel de vrijheid om hun werk aan te pakken zoals zij het zelf zien. En zolang dat effectief gedaan is maakt het mij echt niet uit dat iemand een half uur aan het koffieapparaat staat. Het gaat ook helemaal niet om de controle zelf willen houden, maar als consultancy bedrijf heb je wel nog altijd de taak om ervoor te zorgen dat uw klant tevreden blijft. En als uw klant bepaalde regels oplegt is het maar normaal dat je die volgt.

Onlangs hebben we iemand nog moeten aanspreken die erin geslaagd is op 4 werkdagen 11 uur aan rookpauzes te houden. We zijn een vrij los bedrijf, maar als je zo misbruik gaat maken van de vrijheid die je krijgt ga ik je inderdaad niet vertrouwen met thuiswerk.
Je hoeft het niet nog eens te herhalen, ik had het wel begrepen, hoor. Je kunt echter wel ingaan op wat ik zeg :D
Als je maar 5 van de 35 mensen kunt vertrouwen van je team om nog z'n werk te doen, zit je met andere problemen. Ik heb een lijst gegeven van mogelijke andere problemen, ik ken jouw bedrijf niet, ik weet niet of het een toxische sfeer is. Maar "ik moet iedereen persoonlijk kunnen controleren, zodat ze 'bang' blijven en het werk blijven doen" vind ik niet de beste manier om een team te leiden.

Een halfuur aan het koffieapparaat is geen probleem, maar thuiswerken wel? Ik snap dat echt niet. Iemand die op kantoor werkt en 11u aan rookpauzes heeft staan op 4 werkdagen, wordt daar gepakt. Doe die dat thuis, valt die evenzeer door de mand (als je ten minste een minimum aan afgestemde maatregelen hebt), dus thuiswerk of niet maakt daarin toch geen verschil?
 
kantoor heeft zoveel nadelen voor sommige mensen/jobs:

als uw job uit taken bestaat die minstens 45 minuten aan onverdeelde focus vereist, dan ben je niet goed af op een open office.
neem daarbij dat mensen zoals ik er echt niet goed tegen kunnen dat lampen/omvormers lawaai maken, geuren in grote getallen aanwezig zijn op locaties met veel meer mensen, de babbelgrage collega echt niet te stoppen is voor iemand die liever niet mensen onderbreekt, etc.

1 dag is hier voldoende om technische systemen high-over te bespreken en de refinements zijn voor thuis.
 
kantoor heeft zoveel nadelen voor sommige mensen/jobs:

als uw job uit taken bestaat die minstens 45 minuten aan onverdeelde focus vereist, dan ben je niet goed af op een open office.
neem daarbij dat mensen zoals ik er echt niet goed tegen kunnen dat lampen/omvormers lawaai maken, geuren in grote getallen aanwezig zijn op locaties met veel meer mensen, de babbelgrage collega echt niet te stoppen is voor iemand die liever niet mensen onderbreekt, etc.

1 dag is hier voldoende om technische systemen high-over te bespreken en de refinements zijn voor thuis.
Je bent nooit goed af op een open office :p, maar dat is een andere discussie.
 
Je hoeft het niet nog eens te herhalen, ik had het wel begrepen, hoor. Je kunt echter wel ingaan op wat ik zeg :D
Als je maar 5 van de 35 mensen kunt vertrouwen van je team om nog z'n werk te doen, zit je met andere problemen. Ik heb een lijst gegeven van mogelijke andere problemen, ik ken jouw bedrijf niet, ik weet niet of het een toxische sfeer is. Maar "ik moet iedereen persoonlijk kunnen controleren, zodat ze 'bang' blijven en het werk blijven doen" vind ik niet de beste manier om een team te leiden.

Een halfuur aan het koffieapparaat is geen probleem, maar thuiswerken wel? Ik snap dat echt niet. Iemand die op kantoor werkt en 11u aan rookpauzes heeft staan op 4 werkdagen, wordt daar gepakt. Doe die dat thuis, valt die evenzeer door de mand (als je ten minste een minimum aan afgestemde maatregelen hebt), dus thuiswerk of niet maakt daarin toch geen verschil?
Ik heb precies gemist waar carrion dit zei of bedoelde.

Ik lees het eerder als dat niet iedereen de discipline of mentaliteit heeft om thuis (even hard) te werken als op kantoor.
Thuis is er ook afleiding: nog ff de was doen, wat eten maken, opruimen, ... en voor je het weet heb je minder gedaan dan op kantoor.
(en ja op kantoor is er ook afleiding: een babbeltje doen, niet kunnen concentreren,..)
Waarmee ik niet zeg dat op kantoor beter is voor iedereen he, maar voor sommigen zal dit zo zijn. Op kantoor is er nu eenmaal meer sociale controle, en dat hoeft zelfs geen manager te zijn he.
Beide hebben hun voor en nadelen.

Wij gaan 1 dag per week naar kantoor, maar dan is het ook wel de bedoeling dat het hele team er is. Meer dan 2 dagen per week zou niet werken, zelfs 2 dagen per week doet bijna geen enkel team (ook al omdat het dan "te druk" wordt op kantoor.
 
Je hoeft het niet nog eens te herhalen, ik had het wel begrepen, hoor. Je kunt echter wel ingaan op wat ik zeg :D
Als je maar 5 van de 35 mensen kunt vertrouwen van je team om nog z'n werk te doen, zit je met andere problemen. Ik heb een lijst gegeven van mogelijke andere problemen, ik ken jouw bedrijf niet, ik weet niet of het een toxische sfeer is. Maar "ik moet iedereen persoonlijk kunnen controleren, zodat ze 'bang' blijven en het werk blijven doen" vind ik niet de beste manier om een team te leiden.

Een halfuur aan het koffieapparaat is geen probleem, maar thuiswerken wel? Ik snap dat echt niet. Iemand die op kantoor werkt en 11u aan rookpauzes heeft staan op 4 werkdagen, wordt daar gepakt. Doe die dat thuis, valt die evenzeer door de mand (als je ten minste een minimum aan afgestemde maatregelen hebt), dus thuiswerk of niet maakt daarin toch geen verschil?
Dat "ik moet iedereen persoonlijk kunnen controleren" is iets dat jij er van gemaakt hebt, dat is niet iets dat ik ooit gezegd heb. Het enige dat ik gezegd heb is dat je nu eenmaal mensen hebt die wel hun werk zullen doen wetende dat er leidinggevende in de buurt zitten, maar al wat minder hun best gaan doen als ze totaal alleen zitten. Wij werken in een shiftensysteem dus ik zie ook duidelijk het verschil tussen het werk van sommige mensen wanneer het management wel aanwezig is tijdens de kantooruren en tijdens de latere shifturen wanneer die naar huis zijn. Dan lijkt het me niet onlogisch dat ik daaruit concludeer dat als ze er al de kantjes van gaan aflopen als ze tijdens een paar uur van de late shift alleen zitten, dat een hele dag alleen thuis ook geen succes gaat zijn. Nogmaals, het is toch echt niet zo raar om te zeggen dat er mensen zijn die niet de verantwoordelijkheid hebben om thuis te werken?

Van het bonussysteem zijn we sinds kort werk aan het maken. Het bestond blijkbaar al langer maar is door het vorige management nooit gebruikt geweest. Dus op deze manier kunnen we mensen die hun job goed doen, of dat stapje verder gaan voordragen voor een bonus. Ook worden mensen die meer dan het absolute minimum doen ook gekozen om mee te helpen aan projecten, waarmee ze ervaring opdoen, in contact komen met andere/hogere teams. Wat ook een blijk is van vertrouwen. Diegene die minimal effort doen zullen het gewoon met hun loon moeten doen natuurlijk.

Uiteraard wordt mijn voorbeeld dat een half uur aan het koffieapparaat geen probleem is Pol & Actua gewijs weer te letterlijk genomen. Wat ik daarmee wou aantonen, is dat het bij ons heus niet 8 uur per dag continu presteren is. Dat je gerust op het gemak wat pauze mag nemen, allemaal geen probleem mee. Ik weet niet precies hoe je wilt dat we controleren of iemand thuis vaak gaat roken of niet? Het is niet alsof er lineair werk binnen komt doorheen de dag. Maar onsite zijn er naast het standaard binnenkomende werk nog taken genoeg die moeten gedaan worden. Zaken die niet vanop afstand kunnen.
 
Het probleem met permanent/te veel thuiswerk...is mijn gewicht/gezondheid.

Naar kantoor fietsen/wandelen/lopen houdt me wat in vorm.

Thuis werken, dan is meestal de enige activiteit naar de keuken afdalen en weer de trap op.


Daarnaast kom ik goe overeen met de (paar) kantoor-aanwezigen.

het geniepige management heeft onlangs de vaste kantoorplaatsen van de 'weinig aanwezigen' geschrapt, aan die "behandeling" ben ik ook ontsnapt.
 
Ik heb het echt moeilijk met thuiswerken. Het moet al echt zijn dat de workload zwaar is en dat ik echt moet door kunnen knallen eer ik thuis ga werken. Ik ben veel te snel afgeleid met Youtube filmkes/streams/games om gefocused door te kunnen werken.

De open workspace op kantoor is misschien ook niet ideaal en een aantal kleinere ruimtes (desnoods gescheiden door glas) was nog beter geweest. Maar ik heb kantoorwerk echt nodig.
 
Ik vraag me toch ook af hoe die internationale bedrijven blijven draaien, aangezien blijkbaar 80% van de mensen niks doet als er geen manager mee kijkt. Bedrijven die nu terug gaan afkomen met verplichte kantoorbezetting, die gaan alle talent echt compleet mislopen. Ik ga in elk geval nooit nog een project doen waar ik verplicht op kantoor moet komen zitten...

Er zijn waarschijnlijk van die eikeltjes die het uithangen. Ik heb vroeger nog een report gehad die 1 verdieping lager zit. Ik moest die op den duur smorgens en smiddags gaan bezoeken om wat onder druk te houden om effectief werk te doen.

Bij de minste scheet naar de vakbond lopen, opslag gezaag of met de job description zwaaien. Uiteindelijk buiten gevlogen met een herstructurering. We zijn nu paar jaar verder en meneer zit al aan job 7 of 8....

Ik vraag mij ook af wie nog de illusie heeft als mgr dat je aanwezigheid voor iets van druk zorgt in intellectuele jobs. Ik kan perfect in een landscape office waar iedereen mijn scherm kan lezen 9h gazet lezen of dingen doen die niks met het werk te maken hebben en niemand zou het door hebben. Wat ze wel gaan doorhebben is als ik op de aangekondigde datum geen product approval heb, met 6 mnd vertraging zit of 500k over budget ging...
 
Terug
Bovenaan