Structureel Thuiswerken

Vrijdag naar kantoor want de kinderen gingen vroeg thuis zijn en het was mijn laatste dag voor ik 6 weken weg ben voor de geboorte van nr3.

Kantoor voor 20 man. Wederom heel de dag alleen gezeten. Maar het is belangrijk om naar kantoor te gaan :laugh:
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Ja, maar dit was meestal maar 1 dag per week. Er werd geen harde regel opgelegd.

Hoeveel werk je nu van thuis? Momenteel 1 dag per week maar vanaf october 4 dagen per wek

Hoe bevalt het nu? Ik ben Freelancer en ik zou nooit meer een opdracht aanvaarden waar er 4 dagen per week wordt gestaan op kantoor-aanwezigheid. Als IT'er is dat niet meer van deze tijd. Vanaf october is het omgekeerd.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Ja, en ik durf dit nu vandaag bijna 2 jaar na de feiten zeggen dat het thuiswerk iets is wat er bij mij nu echt wel niet meer uit mag. Ik merk ook dat mijn meest productieve dagen de dagen zijn dat ik thuis zit. Op bureau is er teveel afleiding en gezaag. Elke dag thuiswerken is ook niet ok, maar ik hou enorm van de vrijheid van zelf te mogen kiezen.

En op mijn huidige job wordt thuiswerk ook nogal "verfoeid". "staat uw thuiswerkschema voor volgende week in outlook?" Anders zagen ze daar over. Vooral de manager wil "controle" op zijn werkvolk. Tja, you do you.
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Neen, mijn werkgever had een strikt anti-telewerk beleid pre-Corona.

Hoeveel werk je nu van thuis? Werkgever staat nu 3 dagen telewerk per week toe voor mijn profiel. Tijdens Corona moest ik telewerken aan de keukentafel van mijn 50m² appartement met 1 slaapkamer — dat beviel helemaal niet, ik vond het moeilijk geconcentreerd te blijven. Zeker niet toen er nog eens een luidruchtige, drugsdealende OCMW-parasiet boven mij kwam wonen. Ik ga meestal naar een regionaal kantoor op 15min rijden op mijn telewerk dagen.
Ik ben net verhuisd en kan nu eindelijk een bureau inrichten in de 2e slaapkamer.

Hoe bevalt het nu? Ik ken mensen die 100% telewerken (zelfs meerdere tijdzones verder dan hun collega's) en ik begrijp niet hoe ze het volhouden. Geregeld contact met collega's is voor mij onontbeerlijk. Enerzijds omdat het een pak gemakkelijk is om samen te werken, relaties te onderhouden en op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen als je elkaar tegenkomt aan de koffiemachine. Anderzijds omdat ik nu eenmaal een sociaal wezen ben dat depressief wordt als die te lang alleen zit.
Op dat vlak is het regionaal kantoor wel fijn: er is nog menselijk contact, maar ik hoef niet elke dag 2u te pendelen.
Ik ga nog zien of een dedicated bureau zal helpen om telewerk wat gemakkelijker voor me te maken. Dan heb ik tenminste een extra monitor, docking station, toetsenbord,... En het feit dat ik in een aparte ruimte zit, helpt ook om te weerstaan aan de verleiding om 'vlug een was in te steken' etc.
 
Mijn werk geeft ons volledige vrijheid in waar we willen werken. Willen we 5 dagen op kantoor werken: prima! Willen we 5 dagen thuiswerken: ook prima!
In de praktijk komt dit er op neer dat ik 1 dag in de week probeer naar kantoor te gaan, dit lukt wel niet altijd. :unsure:
Ik zou echt niet meer terug kunnen gaan naar zo een systeem waarbij je minstens x aantal dagen op kantoor moet zitten, die vrijheid en flexibiliteit zou ik echt niet meer kunnen missen.

En ook, we zitten hier nu met een kleine die naar de creche gaat. Moest ik elke dag naar kantoor moeten gaan, ik zou niet eens weten hoe we die creche dan geregeld zouden krijgen. Mijn vriendin moet namelijk wel altijd naar kantoor, dus ik ga hem meestal brengen en halen, als ik altijd naar kantoor zou moeten gaan dan zou dit ook niet meer op tijd lukken. Hoe deden mensen dit vroeger toen er nog geen sprake was van thuiswerk? :unsure:

Ik heb alleszins totaal geen problemen met het thuiswerken, de helft van mijn team zit toch in het buitenland, dus alle communicatie verloopt sowieso online. Ik zie eigenlijk echt geen voordeel aan werken op kantoor, het enige dat je dan bereikt is dat je je werknemers dwingt om in de file te staan en hun kostbare tijd daar te verkwisten.
Collega van mij deed dit als volgt met haar kinderen die al naar school gingen:

Zij begon om 7u op kantoor, dus om 5u opstaan om tegen 7u op kantoor te zijn in Brussel. Haar man stond mee op om 5u (kon niet anders door die wekker die afgaat) en die zorgde dat de kinderen tegen 7u30 in de vooropvang op school konden afgezet worden, die kon dan ten vroegste om 9u op zijn werk beginnen.

Zij kon dan stoppen om 15u30 zodat ze nog voor het einde van de naschoolse opvang de kinderen kon oppikken en thuis aan het eten kon beginnen. Haar man was dan vaak pas tegen 19u thuis.

Doe dat 5 dagen in de week, en tegen vrijdag ben je stikkapot en heb je aan elkaar niets gehad. Thuiswerk biedt daar een ideale oplossing voor.


Ik moet trouwens ook één dag in de week naar kantoor, maar we mogen kiezen wanneer. Ik kies die dag iedere week in functie van mijn planning. Verwacht ik bijvoorbeeld een pakje op dinsdag of moet ik op woensdag om 16u bij de tandarts zijn, dan zal ik die week op donderdag naar kantoor gaan. Komt hier donderdag een aannemer langs, dan zal het die week ook niet op donderdag zijn. Ik heb hier trouwens ook al vaak gehad dat ik zat te wachten op een technieker of een aannemer die er dan niet doorgekomen is, als je daarvoor een vrije dag moet nemen is dat zuur want die ben je kwijt, met thuiswerk is dat geen problem. Zonder thuiswerk ben je al die flexibiliteit kwijt en moet je alles zien in te plannen na 18u of in de weekends. Ook voor de dienstverleners is dat makkelijker, je kan trouwens sneller bij een tandarts langs gaan als je de flexibiliteit hebt om op eender welk moment in de week te gaan dan wanneer je enkel na 18u kan.

Als ze bij ons thuiswerk zouden afschaffen, of herleiden naar één of twee dagen, ik zou overwegen van te veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag naar kantoor want de kinderen gingen vroeg thuis zijn en het was mijn laatste dag voor ik 6 weken weg ben voor de geboorte van nr3.

Kantoor voor 20 man. Wederom heel de dag alleen gezeten. Maar het is belangrijk om naar kantoor te gaan :laugh:
Ga dan gewoon niet? Of pols eerst eens bij de collega's of er nog gaan en zo niet, blijf thuis?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Werkte je al van thuis pre-corona? Ja, maar dit was meestal maar 1 dag per week. Er werd geen harde regel opgelegd.

Hoeveel werk je nu van thuis? Momenteel 1 dag per week maar vanaf october 4 dagen per wek

Hoe bevalt het nu? Ik ben Freelancer en ik zou nooit meer een opdracht aanvaarden waar er 4 dagen per week wordt gestaan op kantoor-aanwezigheid. Als IT'er is dat niet meer van deze tijd. Vanaf october is het omgekeerd.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Ja, en ik durf dit nu vandaag bijna 2 jaar na de feiten zeggen dat het thuiswerk iets is wat er bij mij nu echt wel niet meer uit mag. Ik merk ook dat mijn meest productieve dagen de dagen zijn dat ik thuis zit. Op bureau is er teveel afleiding en gezaag. Elke dag thuiswerken is ook niet ok, maar ik hou enorm van de vrijheid van zelf te mogen kiezen.

En op mijn huidige job wordt thuiswerk ook nogal "verfoeid". "staat uw thuiswerkschema voor volgende week in outlook?" Anders zagen ze daar over. Vooral de manager wil "controle" op zijn werkvolk. Tja, you do you.
Dat laatste ben ik volledig mee, zo moeilijk is het toch niet om in je agenda te laten zien wanneer je thuis werkt? Precies alsof het not done is dat je manager vraagt dat er duidelijkheid omtrent wie op kantoor zit en wie thuis. Zo leuk is het niet als je als manager moet antwoorden op de vraag "komt Joske vandaag werken op kantoor of werkt hij van thuis?" Met een "Geen idee eigenlijk".
 
Dat laatste ben ik volledig mee, zo moeilijk is het toch niet om in je agenda te laten zien wanneer je thuis werkt? Precies alsof het not done is dat je manager vraagt dat er duidelijkheid omtrent wie op kantoor zit en wie thuis. Zo leuk is het niet als je als manager moet antwoorden op de vraag "komt Joske vandaag werken op kantoor of werkt hij van thuis?" Met een "Geen idee eigenlijk".
Waarom moet je dat weten? Ik weet van niemand van de 30 medewerkers wanneer ze op kantoor zijn. Als ik ze nodig heb voor iets dan is er een telefoon, teams, mail...

En als het nodig is om iets face2face te bespreken, laat ik ze naar kantoor komen.
 
Waarom moet je dat weten? Ik weet van niemand van de 30 medewerkers wanneer ze op kantoor zijn. Als ik ze nodig heb voor iets dan is er een telefoon, teams, mail...

En als het nodig is om iets face2face te bespreken, laat ik ze naar kantoor komen.
Hoe weet je anders of de verhoudingen thuiswerk/kantoorwerk die op je kantoor gelden gerespecteerd worden? Met de natte vinger?
 
Hoe weet je anders of de verhoudingen thuiswerk/kantoorwerk die op je kantoor gelden gerespecteerd worden? Met de natte vinger?

Dit.

Er moet nog steeds wat structuur zijn. Zeker als er nieuwe collega’s zijn die opgeleid moeten worden, is er toch wel overzicht nodig.

Nu ja, bij ons op vrijdag werkt heel team HRM van thuis, kwestie van het “slechte voorbeeld” te geven.
 
Natuurlijk zijn er manieren om iemand te bereiken, maar het gaat over communicatie.
Anders elke ochtend: gaat hij/zij later komen? Gaat hij überhaupt komen?
Dat maakt inderdaad allemaal niet uit, maar een beetje communicatie en duidelijkheid in een team doet veel.
 
Hoe weet je anders of de verhoudingen thuiswerk/kantoorwerk die op je kantoor gelden gerespecteerd worden? Met de natte vinger?
Er zijn hier geen verhoudingen. Sommigen werken 95% van thuis uit, hebben goede relaties met collega's en leveren goed werk en zijn content ermee. Waarom zou ik die naar kantoor sleuren?
 
Hoe weet je anders of de verhoudingen thuiswerk/kantoorwerk die op je kantoor gelden gerespecteerd worden? Met de natte vinger?
Dat is net heel het punt, waarom zou dat zo extreem gecheckt moeten kunnen worden. Dat is die overdreven controledrang, als niemand er last van heeft wat doet het er dan toe of iemand de "juiste verhoudingen respecteert"?
 
Cege zijn kalender is up to date. Di woe don staat in de kalender als "kantoor".

Mijn mgr zit in een andere site en zijn mgr over de ocean. Allemaal goed checken hoor :laugh:

Was er maar een manier om te weten of iemand zijn werk doet. Zoals objectieve bepalen en evalueren....
 
  • Leuk
Waarderingen: Pan
Er zijn hier geen verhoudingen. Sommigen werken 95% van thuis uit, hebben goede relaties met collega's en leveren goed werk en zijn content ermee. Waarom zou ik die naar kantoor sleuren?
Perfect voor jullie dan, de werkplek waar iedereen ten alle tijden mag werken waar ze willen zijn nu wel zeer sterk in de minderheid hé... Ken zelf niemand waar ze gewoon 100% van de tijd mogen kiezen.
Dat is net heel het punt, waarom zou dat zo extreem gecheckt moeten kunnen worden. Dat is die overdreven controledrang, als niemand er last van heeft wat doet het er dan toe of iemand de "juiste verhoudingen respecteert"?
Dit begint een beetje op een woke uitspraak te lijken... in je agenda zetten of er op kantoor of thuis wordt gewerkt = overdreven controledrang. Straks ga je als werkgever zelfs niet meer mogen vragen aan je werknemer waar deze precies werkt vanwege schending van de privacy.

Soit, het zal een meningsverschil zijn maar ik begrijp niet goed wat het probleem is om in uw agenda te zetten wanneer je thuiswerkt en wanneer niet... Tenzij je 100% keuzevrijheid hebt en nooit of te ooit een meeting moet plannen met enkele collega's lijkt me dit vooral alles mateloos moeilijk maken.

Ik zie het al gebeuren bij ons, meeting plannen met 10 collega's => Nodig maar uit en good luck!
 
Tenzij je 100% keuzevrijheid hebt en nooit of te ooit een meeting moet plannen met enkele collega's lijkt me dit vooral alles mateloos moeilijk maken.

Ik zie het al gebeuren bij ons, meeting plannen met 10 collega's => Nodig maar uit en good luck!
Ik werk altijd van thuis en heb dagelijks meetings met collega's op kantoor. Onze organisatie heeft hybride meetings ingevoerd als standaard, waarbij alle meetings per definitie een Teams meeting moeten zijn, met optioneel een fysieke vergaderzaal eraan toegevoegd indien er toevallig mensen ter plaatse zijn. Dus waarom zou jij perse met 10 man fysiek moeten kunnen vergaderen? Je kan toch ook met 4 in de vergaderzaal zitten en de andere 6 laten deelnemen via het videoconferentie systeem? Ah wacht ja, daar knelt het schoentje juist. Veel bedrijven zijn te gierig om alle vergaderzalen daarmee uit te rusten en gebruiken dat dan maar als excuus dat het niet kan. Men zou natuurlijk ook geld kunnen vrijmaken door de controlerende middle manager te ontslaan, diens taak tijdens corona bijzonder nutteloos is gebleken toen de thuiswerkende teams magisch genoeg toch nog op peil bleven qua opgeleverd werk.

Bij ons zijn er per jaar maar 2 momenten waarop iedereen fysiek aanwezig moet zijn, en dat zijn namelijk de teambuildings gevolgd door uitgebreid restaurantbezoek. Dat zijn de momenten waarop je voelt dat de verplaatsing effectief nuttig was.
 
Perfect voor jullie dan, de werkplek waar iedereen ten alle tijden mag werken waar ze willen zijn nu wel zeer sterk in de minderheid hé... Ken zelf niemand waar ze gewoon 100% van de tijd mogen kiezen.

Dit begint een beetje op een woke uitspraak te lijken... in je agenda zetten of er op kantoor of thuis wordt gewerkt = overdreven controledrang. Straks ga je als werkgever zelfs niet meer mogen vragen aan je werknemer waar deze precies werkt vanwege schending van de privacy.


Ik zie het al gebeuren bij ons, meeting plannen met 10 collega's => Nodig maar uit en good luck!
Ken zelf niemand waar ze gewoon 100% van de tijd mogen kiezen.

Hier wel, manager zegt: ik heb andere zaken te doen dan te controleren waar jullie zitten. Als ik klachten hoor, hoor je mij wel.

Dit begint een beetje op een woke uitspraak te lijken... in je agenda zetten of er op kantoor of thuis wordt gewerkt = overdreven controledrang. Straks ga je als werkgever zelfs niet meer mogen vragen aan je werknemer waar deze precies werkt vanwege schending van de privacy.

Nenee, missing the point. Het gaat er hem niet over dat het in de agenda moet staan, het gaat er over dan elke keer je thuiswerkt uw manager dat moet "goedkeuren" en je het elke keer opnieuw moet vragen. De implicatie zijnde dat als ik niet afkom, ik thuis luilekker zit te doen.

Kga het anders formuleren.

Als ik naar de bureau ga, vertrek ik om 16u59, samen met een hele vloot andere mensen.

Man, dat moet toch ongeloofelijk goed uitkomen dat al die mensen 100% productief waren tot 16u58 en plots allemaal tegelijk klaar waren met hun werk. Maar ze zitten met hun gat achter de bureau, dus iedereen werkt. Da's duidelijk.

Het gaat er hem over dat een gat op een stoel makkelijk te meten is, maar niet de productiviteit of betrokkenheid meet. Maar het is wel hetgeen managers makkelijk kunnen: tellen en bijhouden wie er op bureau zit.

Want managers die plots zouden moeten KPI's bijhouden en mensen hun werk op een manier beoordelen die niet afhangt van aanwezigheid op bureau, dat is ondenkbaar en teveel moeite gevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk altijd van thuis en heb dagelijks meetings met collega's op kantoor. Onze organisatie heeft hybride meetings ingevoerd als standaard, waarbij alle meetings per definitie een Teams meeting moeten zijn, met optioneel een fysieke vergaderzaal eraan toegevoegd indien er toevallig mensen ter plaatse zijn. Dus waarom zou jij perse met 10 man fysiek moeten kunnen vergaderen? Je kan toch ook met 4 in de vergaderzaal zitten en de andere 6 laten deelnemen via het videoconferentie systeem? Ah wacht ja, daar knelt het schoentje juist. Veel bedrijven zijn te gierig om alle vergaderzalen daarmee uit te rusten en gebruiken dat dan maar als excuus dat het niet kan. Men zou natuurlijk ook geld kunnen vrijmaken door de controlerende middle manager te ontslaan, diens taak tijdens corona bijzonder nutteloos is gebleken toen de thuiswerkende teams magisch genoeg toch nog op peil bleven qua opgeleverd werk.

Bij ons zijn er per jaar maar 2 momenten waarop iedereen fysiek aanwezig moet zijn, en dat zijn namelijk de teambuildings gevolgd door uitgebreid restaurantbezoek. Dat zijn de momenten waarop je voelt dat de verplaatsing effectief nuttig was.

Nogmaals merk ik dat iedereen op BG vanuit het punt vertrekt dat elke werkvloer in gans de wereld een kopie is van de situatie bij het desbetreffende BG lid... Wat dus niet is. Stop met dat geëxtrapoleer van je eigen situatie naar de ganse wereld.

Onze situatie: Kantoor met 27 collega's waarvan 3 60'ers, 5 50'ers, 6 40'ers, 3 30'ers en 10 20'ers. Buiten het feit dat die 60'ers en 50'ers niet graag een online meeting volgen maar het liever "live" doen doordat ze gewoon niet mee zijn met de technologie, merken we dat als ze toch eens digitaal een meeting doen, hun bijdrage 0,0% is. Dan zijn het vooral 2-3 20'ers, de 3 30'ers, 1 40'er en 2 van de 50'ers die tijdens de meeting hun mond opentrekken, de rest, zilch. Maak je er een live meeting van => Opeens dubbel/driedubbel zoveel mensen die een mening hebben?!?!

Ik zeg niet dat hierdoor elke meeting face to face moet zijn en om eerlijk te zijn hebben we misschien per kwartaal 1 van zulke meeting waar echt iedereen aanwezig moet zijn. De sterkte van ons kantoor is ook sowieso de teamspirit. We zijn een white collar workplace maar onderling zijn we eerder een blue collar workplace waarbij we niet stoppen met grappen en grollen en "plezier maken". Wilt niet zeggen dat we ons job niet doen, in vergelijking met andere werkplekken in dezelfde sector zijn we zeer efficiënt en winstgevend (en in stijgende lijn) maar onze sterkte is absoluut het teamverband. Ook wij hebben per kwartaal een teamactiviteit (waarvan volgend weekend van vrijdag tot zondag naar Berlijn met 25 van de 27 collega's), in de praktijk is er zelfs geen maand dat we eens niet gaan paddelen/bowlen/... met erna een etentje en nog een pint op café. Wie mee wilt, gaat mee, wie niet mee wilt, gaat niet mee. Ons kantoor kent dan ook quasi geen verloop. De afgelopen 5 jaren zijn er 2 mensen zelf vertrokken en zijn er 4 mensen ontslagen, 1 van de 2 personen die vertrok was omdat hij er dagelijks anderhalf uur over deed enkel om oftewel op kantoor te geraken oftewel om thuis te geraken. Hij had zijn verhuizing naar 30 km verderop wat onderschat en ook gewoon niet nagedacht over welke structurele file je kan hebben om van daar naar kantoor te geraken. Deze collega wilde overigens ook niet thuis werken, alhoewel dat hem dit werd aangeboden om de reisweg dragelijk te maken...

Ken zelf niemand waar ze gewoon 100% van de tijd mogen kiezen.

Hier wel, manager zegt: ik heb andere zaken te doen dan te controleren waar jullie zitten. Als ik klachten hoor, hoor je mij wel.

Dit begint een beetje op een woke uitspraak te lijken... in je agenda zetten of er op kantoor of thuis wordt gewerkt = overdreven controledrang. Straks ga je als werkgever zelfs niet meer mogen vragen aan je werknemer waar deze precies werkt vanwege schending van de privacy.

Nenee, missing the point. Het gaat er hem niet over dat het in de agenda moet staan, het gaat er over dan elke keer je thuiswerkt uw manager dat moet "goedkeuren" en je het elke keer opnieuw moet vragen. De implicatie zijnde dat als ik niet afkom, ik thuis luilekker zit te doen.

Kga het anders formuleren.

Als ik naar de bureau ga, vertrek ik om 16u59, samen met een hele vloot andere mensen.

Man, dat moet toch ongeloofelijk goed uitkomen dat al die mensen 100% productief waren tot 16u58 en plots allemaal tegelijk klaar waren met hun werk. Maar ze zitten met hun gat achter de bureau, dus iedereen werkt. Da's duidelijk.

Het gaat er hem over dat een gat op een stoel makkelijk te meten is, maar niet de productiviteit of betrokkenheid meet. Maar het is wel hetgeen managers makkelijk kunnen: tellen en bijhouden wie er op bureau zit.
Top, nogmaals, perfect voor jou dat je een opdrachtgever hebt waar je zelf 100% van de tijd je werkplaats mag kiezen. Nogmaals, niet elke persoon op deze planeet is een IT'er of werkt op een werkplek waar dit te allen tijde mogelijk is...

Goedkeuren? Wie zegt er iets over goedkeuren? Mijn uitspraak was dat het heus geen verschrikkelijke moeite was om in je agenda te plaatsen wanneer je thuis werkt en wanneer op kantoor... Waarom zou dit goedgekeurd moeten worden? (en al zeker als je de mogelijkheid hebt om 100% van thuis te werken)

Je begint ook opeens argumenten te geven waarom voor jou thuiswerk minstens even productief is als kantoorwerk, dat was mijn punt toch helemaal niet?? Ik heb gezegd dat het écht niet zoveel moeite was om je thuiswerkdagen in je Outlook te plaatsen zodat je collega's/manager kan volgen waar je precies werkt, thuis of op kantoor. Ik zelf kies ervoor om 1 dag van thuis uit te werken ook al heb ik daar de hekel aan. Maar ik merk wel dat ik 3x zoveel gedaan krijg op een thuiswerkdag van de mails/uitvoerend gedeelte van de job en ik zonder die dag er gewoon niet toe zou geraken... Dus ik begrijp heus wel de voordelen van het thuiswerk.

Maar ik ben dus nog altijd van mening dat het "de norm" zou mogen zijn om als je niet 100% van thuis werkt of 100% op kantoor werkt om even in je agenda te plaatsen welke dag je waar werkt als er geen vooraf bepaald stramien in zit :) Hiermee zeg ik dus niet dat het 1 of het andere beter/slechter is, enkel dat het naar je collega's/manager toe een vorm van beleefdheid is dat ze dit zelf kunnen volgen zonder dat ze je dit telkens moeten vragen. Ben je niet van dezelfde mening? Geen probleem, dat mag!

-edit- Om het anders proberen uit te leggen, iemand in een sales functie zal toch ook diens afspraken bij klanten netjes in Outlook plaatsen? Daar heb je dan ook nooit de vraag (of vroeger voor het thuiswerk dan) "waar is Joske?" "Geen idee, bij ne klant zeker?" Neen, daar staat alles netjes in de agenda. Waarom zou het dan anders zijn met het thuiswerk. Je agenda dient niet enkel voor jou dat je zeker je afspraken niet vergeet maar ook voor je collega's...
 
Laatst bewerkt:
Ken zelf niemand waar ze gewoon 100% van de tijd mogen kiezen.

Hier wel, manager zegt: ik heb andere zaken te doen dan te controleren waar jullie zitten. Als ik klachten hoor, hoor je mij wel.

Dit begint een beetje op een woke uitspraak te lijken... in je agenda zetten of er op kantoor of thuis wordt gewerkt = overdreven controledrang. Straks ga je als werkgever zelfs niet meer mogen vragen aan je werknemer waar deze precies werkt vanwege schending van de privacy.

Nenee, missing the point. Het gaat er hem niet over dat het in de agenda moet staan, het gaat er over dan elke keer je thuiswerkt uw manager dat moet "goedkeuren" en je het elke keer opnieuw moet vragen. De implicatie zijnde dat als ik niet afkom, ik thuis luilekker zit te doen.

Kga het anders formuleren.

Als ik naar de bureau ga, vertrek ik om 16u59, samen met een hele vloot andere mensen.

Man, dat moet toch ongeloofelijk goed uitkomen dat al die mensen 100% productief waren tot 16u58 en plots allemaal tegelijk klaar waren met hun werk. Maar ze zitten met hun gat achter de bureau, dus iedereen werkt. Da's duidelijk.

Het gaat er hem over dat een gat op een stoel makkelijk te meten is, maar niet de productiviteit of betrokkenheid meet. Maar het is wel hetgeen managers makkelijk kunnen: tellen en bijhouden wie er op bureau zit.
Zelfs dat niet hoor (al heb je gelijk), maar als de reden om het in te vullen is "zodat ik kan zien dat ge niet ne dag te veel thuis gewerkt hebt", dan ben je gewoon aan het controleren om te controleren. Als er niemand klaagt, zie ik echt niet in waarom je dat zou moeten controleren...
 
Onze situatie: Kantoor met 27 collega's waarvan 3 60'ers, 5 50'ers, 6 40'ers, 3 30'ers en 10 20'ers. Buiten het feit dat die 60'ers en 50'ers niet graag een online meeting volgen maar het liever "live" doen doordat ze gewoon niet mee zijn met de technologie, merken we dat als ze toch eens digitaal een meeting doen, hun bijdrage 0,0% is. Dan zijn het vooral 2-3 20'ers, de 3 30'ers, 1 40'er en 2 van de 50'ers die tijdens de meeting hun mond opentrekken, de rest, zilch. Maak je er een live meeting van => Opeens dubbel/driedubbel zoveel mensen die een mening hebben?!?!

Een meeting met 27 mensen?... Soo many questions :D
 
Onze situatie: Kantoor met 27 collega's waarvan 3 60'ers, 5 50'ers, 6 40'ers, 3 30'ers en 10 20'ers. Buiten het feit dat die 60'ers en 50'ers niet graag een online meeting volgen maar het liever "live" doen doordat ze gewoon niet mee zijn met de technologie, merken we dat als ze toch eens digitaal een meeting doen, hun bijdrage 0,0% is. Dan zijn het vooral 2-3 20'ers, de 3 30'ers, 1 40'er en 2 van de 50'ers die tijdens de meeting hun mond opentrekken, de rest, zilch. Maak je er een live meeting van => Opeens dubbel/driedubbel zoveel mensen die een mening hebben?!?!

Een meeting met 27 mensen?... Soo many questions :D
Stel ze gerust hoor, nogmaals, misschien moeilijk om dit vanuit jouw positie en jouw sector te snappen maar, (ook) nogmaals, niet iedereen is IT'er en heeft jouw job/functie/dagdagelijkheden.

Toch vreemd dat het voor sommigen zo moeilijk is om te snappen dat het bij de buren (die misschien niet allemaal in dezelfde sector zitten) misschien geen copy-paste is van de eigen situatie.

Op ons kantoor zou nu bvb. de uitspraak komen "CaseBlue, doet uw oogkleppen af, ge zijt toch geen paard?"
 
Terug
Bovenaan