Structureel Thuiswerken

Stel ze gerust hoor, nogmaals, misschien moeilijk om dit vanuit jouw positie en jouw sector te snappen maar, (ook) nogmaals, niet iedereen is IT'er en heeft jouw job/functie/dagdagelijkheden.

Toch vreemd dat het voor sommigen zo moeilijk is om te snappen dat het bij de buren (die misschien niet allemaal in dezelfde sector zitten) misschien geen copy-paste is van de eigen situatie.

Op ons kantoor zou nu bvb. de uitspraak komen "CaseBlue, doet uw oogkleppen af, ge zijt toch geen paard?"
Het verschil hier is dat ik niet verwacht dat iedereen thuis werkt en al zelfs al helemaaal niet impliceer dat iemand anders niet naar de bureau mag komen.

Omgekeerd wel: "ik kom naar de bureau, dus iedereen moet het ook maar normaal vinden"

Maar om uw argument tegen u te gebruiken: niet iedereen is beter met 4-5 dagen naar de bureau te moeten komen, gelieve die situatie ook niet te copy/pasten als "normaal" :)
 
Het verschil hier is dat ik niet verwacht dat iedereen thuis werkt en al zelfs al helemaaal niet impliceer dat iemand anders niet naar de bureau mag komen.

Omgekeerd wel: "ik kom naar de bureau, dus iedereen moet het ook maar normaal vinden"

Maar om uw argument tegen u te gebruiken: niet iedereen is beter met 4-5 dagen naar de bureau te moeten komen, gelieve die situatie ook niet te copy/pasten als "normaal" :)
Omfg... Ben je nu serieus wat ik 3x aan het zeggen ben gewoon aan het negeren en nogmaals uw zelfde verhaalt aan't herhalen?

Laatste keer: Ik heb niet gezegd dat thuiswerken/op kantoor werken goed of slecht is.... IK HEB ENKEL GEZEGD DAT HET GEEN RAMP IS OM HET IN UW AGENDA TE ZETTEN WANNEER JE THUISWERKT.

Alé man, hoe kunt ge zo self absorbed zijn dat je dat niet kan snappen? Ik heb het nu letterlijk 4x gezegd, nu in koeien van letters, hoop dat je het snapt. Zo niet, je m'en fous.
 
Omfg... Ben je nu serieus wat ik 3x aan het zeggen ben gewoon aan het negeren en nogmaals uw zelfde verhaalt aan't herhalen?

Laatste keer: Ik heb niet gezegd dat thuiswerken/op kantoor werken goed of slecht is.... IK HEB ENKEL GEZEGD DAT HET GEEN RAMP IS OM HET IN UW AGENDA TE ZETTEN WANNEER JE THUISWERKT.

Alé man, hoe kunt ge zo self absorbed zijn dat je dat niet kan snappen? Ik heb het nu letterlijk 4x gezegd, nu in koeien van letters, hoop dat je het snapt. Zo niet, je m'en fous.
En ik moet me nu wel excuseren, sorrie. Het is zondag-avond ^^

Kijk, je hebt een punt, maar het gaat niet over het wel of niet in de agenda zetten.

Het gaat over het ongeschreven stuk. Ik denk dat je ook beetje onderschat hoe sommige werkgevers thuiswerk nog altijd zien als een verborgen dag congee en hoe hard we soms moeten bedelen naar toestemming om dan "alle vooruit dan" elke keer te moeten krijgen, elke week opnieuw.

Het gaat hem er niet over dat het in de agenda moet staan, het is de stok die ze gebruiken om naar u te slaan als het keer niet zo is of als het dan keer afwijkt daarvan. Maar dit is idd niet overal zo.

Maar ik heb dat punt wel heel slecht gemaakt, true.
 
Stel ze gerust hoor, nogmaals, misschien moeilijk om dit vanuit jouw positie en jouw sector te snappen maar, (ook) nogmaals, niet iedereen is IT'er en heeft jouw job/functie/dagdagelijkheden.

Toch vreemd dat het voor sommigen zo moeilijk is om te snappen dat het bij de buren (die misschien niet allemaal in dezelfde sector zitten) misschien geen copy-paste is van de eigen situatie.

Op ons kantoor zou nu bvb. de uitspraak komen "CaseBlue, doet uw oogkleppen af, ge zijt toch geen paard?"
Nee, oprecht: 27 mensen in een online meeting. Ik kan mis zijn, maar zit toch de helft te kijken naar youtube ofzo tot de meeting gedaan is?

Daarvoor dienen teams meetings niet. Maar dat is mijn subjectieve ervaring, wel. Een teams-meeting met meer dan 4 mensen is, is geen meeting meer, maar een lezing met onderbrekingen of een ochtend-appel...
 
Nee, oprecht: 27 mensen in een online meeting. Ik kan mis zijn, maar zit toch de helft te kijken naar youtube ofzo tot de meeting gedaan is?

Daarvoor dienen teams meetings niet. Maar dat is mijn subjectieve ervaring, wel. Een teams-meeting met meer dan 4 mensen is, is geen meeting meer, maar een lezing met onderbrekingen of een ochtend-appel...
Daarom dat we die natuurlijk niet via Teams doen... Daarom dat we dat dus liever live doen. We hebben het afgelopen jaar nogal wat veranderingen gehad intern die bespreekbaar gemaakt werden en masse, met (quasi) iedereen aanwezig op kantoor zij het wel in een lossere sfeer aan ons salon dat we hebben. Denk dat deze meetings elke keer op een vrijdag doorgingen, dit is doorsnee de dag waarbij ook buiten 2 collega's iedereen (van de 27!) normaal gezien aanwezig is. En neen, niet omdat niemand vrijdags thuis mag werken maar vrijdags is nu eenmaal de leukste dag om op kantoor te zijn, sfeer is gelaten, 's middags gaan we (wie wil) samen lunchen, na kantoor om 17u wordt er (wie wil) samen nog iets gedronken, etc.

Tijdens Corona paar keer ook nodig gehad om met iedereen samen te zitten, ging dus via Teams, toen waren we nog met 23-24 collega's en volledig een ramp... 3 van de collega's deden hun mond open, de rest niet. Ik ben zelfs niet zeker dat iedereen het geluid had opstaan omdat als er een vraag gesteld werd de helft gewoon niet reageerde... Soit, achteraf bekeken nog wel komisch allemaal.
 
Nee, oprecht: 27 mensen in een online meeting. Ik kan mis zijn, maar zit toch de helft te kijken naar youtube ofzo tot de meeting gedaan is?

Daarvoor dienen teams meetings niet. Maar dat is mijn subjectieve ervaring, wel. Een teams-meeting met meer dan 4 mensen is, is geen meeting meer, maar een lezing met onderbrekingen of een ochtend-appel...


Daarvoor heb je een koptelefoon met Bluetooth en een puzzel tafel in de bureau 😑


Maar seriously. Zelfs voor corona had ik meetings met China en usa en verwegistan. Beetje moeilijk om dat altijd in person te doen...


Gelukkig heb je in life meetings nooit mensen die op hun telefoon zitten of na 50min 1 vraag krijgen en dan, verrassend, uit de lucht komen gevallen.
 
Nee, oprecht: 27 mensen in een online meeting. Ik kan mis zijn, maar zit toch de helft te kijken naar youtube ofzo tot de meeting gedaan is?

Daarvoor dienen teams meetings niet. Maar dat is mijn subjectieve ervaring, wel. Een teams-meeting met meer dan 4 mensen is, is geen meeting meer, maar een lezing met onderbrekingen of een ochtend-appel...

Online vergaderen trekt dan ook op niks. Dat is goed voor 1 on 1, of irrelevante zaken te bespreken met een grotere groep mensen, maar dat is het dan ook. Serieuze vergaderingen waar mensen echt (moeten) discussiëren, ik kan daar nooit bij volgen of goed aan deelnemen als dat online is. Er is altijd wel minstens iemand voor wie de link niet werkt, dan valt het geluid weer weg en moet je 200 keer vragen wat de vraag was ofzo, dan zit je tegen iemand te praten van wie de camera niet werkt/af staat, etc. Online vergaderen geeft imo toch altijd wat meer remming om spontaan deel te nemen/iets te zeggen.
Vergaderingen zijn nog altijd het beste fysiek. Maar dat is niet iets wat thuiswerk uitsluit eh. Je kan perfect alle vergaderingen inplannen op 1 of 2 vaste dagen, en voor de overige dagen dan aan de werknemers de keuze laten waar of hoe ze willen werken.

Maar er wordt ook gewoon veel te veel vergaderd. Vorige week in totaal 9 uur aan vergaderingen/meetings gehad. Vorige week liep de 'ochtendvergadering' uit tot 15 uur. 2 uur nuttig vergaderen en de overige 3/4 uur luisteren naar gedoctoreerde juristen die over vanalles en nog wat liggen te zwetsen (over wetten, wetsvoorstellen en (politieke) intriges). Ik heb tijdens die drie uur wel enkele wikipedia-pagina's volledig gelezen, een halve Tomorrowland-set besluisterd, een nieuwe methodologie bedacht en weekendplannen gemaakt voor de toen komende 2 weekends. Dus dat wel een nuttig gebruik van de tijd.
 
Vergaderingen met tien mensen of meer zijn ook gewoon niet nuttig, daar wordt zelden iets besloten of vastgeklikt. Dat is goed om ergens een team of een afdeling in de lichten over een nieuwe werking ofzo. Naar mijn ervaring vergader je best met maximaal vijf personen die er toe doen zodat je direct to the point dingen kan bespreken, het mag ook nooit lager dan één uur duren.
 
Maar er wordt ook gewoon veel te veel vergaderd.

Ding ding! Online meetings zijn goed op zich voor bepaalde zaken, maar omdat de drempel ook zo laag is, wordt er vaak misbruik van gemaakt. Voor zaken die echt iets betekenen, face to face.
 
Maar er wordt ook gewoon veel te veel vergaderd.

Ding ding! Online meetings zijn goed op zich voor bepaalde zaken, maar omdat de drempel ook zo laag is, wordt er vaak misbruik van gemaakt. Voor zaken die echt iets betekenen, face to face.

Ook van fysieke meetings kan er misbruik gemaakt worden, hoor. Wij zitten hier met een relatief klein team (en dan nog in een open kantoorlandschap), en ik krijg elke dag bijna aan de lopende band mails/verzoeken binnen met uitnodigingen om naar de zoveelste uiteenzetting, presentatie, colloquium, etc. over vanalles en nog wat te gaan. Soms is er wel iets interessant bij om dat te volgen (voor mogelijks jobs hierna of netwerken), maar in het gros van de gevallen is dat een onderonsje van overjaarse juristen waar ik als enigste econoom hier echt niks aan heb.
Wanneer ik de enigste ben die dan niet naar een vergadering gaat, ga ik meestal uitgebreid brunchen/lunchen met één van de vrienden die hier ook in de buurt werken. 😂

Ik ben heel blij met deze (heel leerrijke) eerste job, maar ik weet in ieder geval dat juristen toch niet echt mijn dada zijn om mee samen te werken. Veel te blabla.
 
Ook van fysieke meetings kan er misbruik gemaakt worden, hoor. Wij zitten hier met een relatief klein team (en dan nog in een open kantoorlandschap), en ik krijg elke dag bijna aan de lopende band mails/verzoeken binnen met uitnodigingen om naar de zoveelste uiteenzetting, presentatie, colloquium, etc. over vanalles en nog wat te gaan. Soms is er wel iets interessant bij om dat te volgen (voor mogelijks jobs hierna of netwerken), maar in het gros van de gevallen is dat een onderonsje van overjaarse juristen waar ik als enigste econoom hier echt niks aan heb.
Wanneer ik de enigste ben die dan niet naar een vergadering gaat, ga ik meestal uitgebreid brunchen/lunchen met één van de vrienden die hier ook in de buurt werken. 😂

Ik ben heel blij met deze (heel leerrijke) eerste job, maar ik weet in ieder geval dat juristen toch niet echt mijn dada zijn om mee samen te werken. Veel te blabla.
Advocaten die het graag uitleggen? Moh gie, maakt da ge weg zijt XD
 
Laat de mensen maar thuiswerken de helft van de tijd. Dan kunnen we die files eindelijk verminderen.
Dacht dat dat net de ironie was, het heeft amper invloed op de files. Een van de redenen was dat mensen die vroeger altijd naar kantoor gingen makkelijker een abo openbaar vervoer hadden of carpoolden. Nu dat mensen maar soms naar kantoor gaan en dat onregematiger doen, nemen ze in die gevallen gewoon de auto...

Hier werk ik zo goed als 100% van thuis. De regel is dat er 3 dagen op kantoor moet gewerkt worden, maar klantenbezoeken worden ook als kantoortijd gerekend waardoor ik ongeveer een halve dag per week naar de bureau ga. De reden is dan een vergadering en om de collega's in persoon te zien. Die verplaatsing doe ik dan ook met de fiets.

Ik vind het zalig. Ik moet vaak lange verslagen typen en dat kan ik enkel geconcentreerd doen. Op kantoor word ik teveel gestoord. Bovendien kan ik nu in mijn pauzes eens een was insteken en die ophangen, de vaatwas legen,... Allemaal kleine taakjes die anders 's avonds of in de weekends moeten gebeuren.
 
Dat kan, hier in de buurt had ik om 9u alle dagen file van 20-30 augustus en 1 september was het verbazingwekkend allemaal weg. Geen file meer.

De mensen moesten nochtans opnieuw gaan werken… en bleven (in mijn regio) dan thuis
 
Dacht dat dat net de ironie was, het heeft amper invloed op de files. Een van de redenen was dat mensen die vroeger altijd naar kantoor gingen makkelijker een abo openbaar vervoer hadden of carpoolden. Nu dat mensen maar soms naar kantoor gaan en dat onregematiger doen, nemen ze in die gevallen gewoon de auto...

Hier werk ik zo goed als 100% van thuis. De regel is dat er 3 dagen op kantoor moet gewerkt worden, maar klantenbezoeken worden ook als kantoortijd gerekend waardoor ik ongeveer een halve dag per week naar de bureau ga. De reden is dan een vergadering en om de collega's in persoon te zien. Die verplaatsing doe ik dan ook met de fiets.

Ik vind het zalig. Ik moet vaak lange verslagen typen en dat kan ik enkel geconcentreerd doen. Op kantoor word ik teveel gestoord. Bovendien kan ik nu in mijn pauzes eens een was insteken en die ophangen, de vaatwas legen,... Allemaal kleine taakjes die anders 's avonds of in de weekends moeten gebeuren.
Het heeft inderdaad amper invloed op de files omdat het gros van de thuiswerkers toch al met de trein naar het werk ging (voornamelijk overheidsjobs in Brussel). Je kan trouwens ook een deeltijds abonnement nemen of een tienrittenkaart, je hoeft voor die één keer dat je naar Brussel moet echt niet de wagen nemen.

Daarnaast heeft recent onderzoek uitgewezen dat woon-werkverkeer slechts een zeer klein deel uitmaakt van de files, het gros is vracht- en transitverkeer.


Dat kan, hier in de buurt had ik om 9u alle dagen file van 20-30 augustus en 1 september was het verbazingwekkend allemaal weg. Geen file meer.

De mensen moesten nochtans opnieuw gaan werken… en bleven (in mijn regio) dan thuis
Afrittencomplex in Affligem was gedurende die periode afgesloten waardoor ze allemaal via Denderleeuw moesten rijden richting de afrit van Aalst.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Dacht dat dat net de ironie was, het heeft amper invloed op de files. Een van de redenen was dat mensen die vroeger altijd naar kantoor gingen makkelijker een abo openbaar vervoer hadden of carpoolden. Nu dat mensen maar soms naar kantoor gaan en dat onregematiger doen, nemen ze in die gevallen gewoon de auto...

Hier werk ik zo goed als 100% van thuis. De regel is dat er 3 dagen op kantoor moet gewerkt worden, maar klantenbezoeken worden ook als kantoortijd gerekend waardoor ik ongeveer een halve dag per week naar de bureau ga. De reden is dan een vergadering en om de collega's in persoon te zien. Die verplaatsing doe ik dan ook met de fiets.

Ik vind het zalig. Ik moet vaak lange verslagen typen en dat kan ik enkel geconcentreerd doen. Op kantoor word ik teveel gestoord. Bovendien kan ik nu in mijn pauzes eens een was insteken en die ophangen, de vaatwas legen,... Allemaal kleine taakjes die anders 's avonds of in de weekends moeten gebeuren.
wagens zijn een kleine bijdrage aan de file, zoals anderen al zeiden.

Het is vooral een enorme toename van levenskwaliteit waar het mij om te doen is. Files vermijden is leuk, maar eerder een side-effect voor mij.
 
Dacht dat dat net de ironie was, het heeft amper invloed op de files. Een van de redenen was dat mensen die vroeger altijd naar kantoor gingen makkelijker een abo openbaar vervoer hadden of carpoolden. Nu dat mensen maar soms naar kantoor gaan en dat onregematiger doen, nemen ze in die gevallen gewoon de auto...

Hier werk ik zo goed als 100% van thuis. De regel is dat er 3 dagen op kantoor moet gewerkt worden, maar klantenbezoeken worden ook als kantoortijd gerekend waardoor ik ongeveer een halve dag per week naar de bureau ga. De reden is dan een vergadering en om de collega's in persoon te zien. Die verplaatsing doe ik dan ook met de fiets.

Ik vind het zalig. Ik moet vaak lange verslagen typen en dat kan ik enkel geconcentreerd doen. Op kantoor word ik teveel gestoord. Bovendien kan ik nu in mijn pauzes eens een was insteken en die ophangen, de vaatwas legen,... Allemaal kleine taakjes die anders 's avonds of in de weekends moeten gebeuren.
De NMBS heeft de perfecte oplossing voor mensen die slechts 1 of 2 dagen per week naar bureau moeten hoor.
 
wagens zijn een kleine bijdrage aan de file, zoals anderen al zeiden.

Het is vooral een enorme toename van levenskwaliteit waar het mij om te doen is. Files vermijden is leuk, maar eerder een side-effect voor mij.
Thuiswerken is sowieso een toename in levenskwaliteit. 17u gedaan, 17u01 aan het koken.

En laat ons eerlijk wezen, niemand gaat weten als je vlug je gras afdoet overdag tijdens de uren :p
 
Ook voor het optimaal benutten van je zonnepanelen is thuiswerk een zegen. Op zonnige dagen steek ik hier een drietal wasmachines en droogkasten in. Als ik dat allemaal 's avonds zou moeten doen als er geen zon is kost dat geld, en dan spreek ik nog niet over verbruikspieken als ik dan nog kook ofzo.
 
Ook voor het optimaal benutten van je zonnepanelen is thuiswerk een zegen. Op zonnige dagen steek ik hier een drietal wasmachines en droogkasten in. Als ik dat allemaal 's avonds zou moeten doen als er geen zon is kost dat geld, en dan spreek ik nog niet over verbruikspieken als ik dan nog kook ofzo.
En al die electrische bedrijfswagen wagens die niet thuis staan overdag om te laden met de zonnepanelen...
 
Terug
Bovenaan