Hoe verhoudt het boek van IT zich tov de film?
Het grote verschil is dat de films zich afspelen in jaren 80 en de jaren 10. Het boek in de jaren 50 en 80. Sommige personages uit het boek zitten niet in de film. Het boek heeft voor mij een soort dubbele laag: ja het gaat over het doden van Pennywise maar ook over volwassen worden en het achterlaten van u jeugd. Ik heb enkel part 1 gezien maar die dubbele laag zie ik echt niet in die film. King is van hetzelfde jaar als de personages in zijn boeken en dat geeft een soort authenticiteit die verloren gaat in de film. Willen ze dit ooit deftig verfilmd krijgen gaan ze echt iemand als Peter Jackson of Denis Villeneuve moeten vinden die dat boek door en door kent en die dubbele laag naar het scherm kan vertalen.
 
Ik zit momenteel aan pagina 1000 en ik vind het echt wel heel goed. Het is inderdaad even doorzetten, ben er zelf een paar keer aan begonnen voordat ik effectief zo ver ben geraakt. Het tempo zit er nu ook serieus in.

Ik ben nog een redelijk oude druk aan't lezen met klein lettertype. Dat boek telt "maar" 950 pagina's :D
Terwijl het blijkbaar de onverkorte versie is. Maar 'k zit nu op pagina 325. Voor mij is het nog geen pageturner, maar het is al wel fijn vertoeven in Derry.
 
Heb vroeger proberen eens zoveel mogelijk boeken van King te lezen.
Vooral z'n boeken onder de naam Richard Bachman lezen gemakkelijk imho.
Die gebruikte hij om te weten of z'n romans ook succes gingen hebben als hij ze uitbracht onder een andere naam.
Het zijn vooral kortere verhalen, maar ook horror/bovennatuurlijke enz... . Ze hadden ook succes, maar moment dat het uitkwam dat Richard Bachman = King, verkochten ze natuurlijk als zoete broodjes.

Aanraders imo:
Thinner
Verhaal v een advocaat met overgewicht die per ongeluk de vrouw v een zigeuner dood rijd.
Aangezien de advocaat iedereen kent in het lokaal rechtelijk wereldje, komt hij bij de daaropvolgende rechtzaak goedkoop vanaf.
De zigeuner spreekt echter een vloek over hem uit, hierop begint hij beetje bij beetje te vermageren...

Zeer goed boek imo.

The long walk/ de marathon.

Een afval race, waarbij jongeren moeten lopen, ze mogen max zoveel minuten stoppen, zoniet krijgen ze een waarschuwing, 3 waarschuwingen is de kogel. De winnaar krijgt de "prijs", wat dat ook moge zijn.
Best een goed boek dat snel weg leest.

Apt Pupil (de leerling) =>z'n best verfilmde boek imo
Een puber ontdekt dat een ontsnapte nazi commandant ondergedoken leeft in zn buurt, hij begint hem te chanteren om al de verschrikkelijke zaken te vertellen die zich afspeelden in de concentratiekampen. Een schaakspel van chantage .
Zeer goed.

Sorry for long wall of text.
:shy:
 
Ik heb Thinner net uitgelezen en kan beamen wat @Wizard of midian schrijft: uitstekend boek.
Was voor mij beetje de aanzet om meer van hem te lezen.
Heeft een periode van zo'n 15 boeken geduurt tot ik beetje te veel zwakkere verhalen van hem gelezen had (want hij heeft ook wat zwakker materiaal ofc).
Wat ik goed vond a Thinner, de marathon, Rage, Carrie enz... korte verhalen die je uit hebt in een weekendje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yurf
Vandaag Billy Summers en Salem's lot gaan halen in de fnac (The Stand dan maar bestellen). Salems lot is wel de illustrated edition, zat de epiloog er altijd al bij of is dat eigen aan de illustrated?

Billy Summers vond ik een heerlijk boek! The Institute al gelezen? Vond ik zeker één van de betere King's.

Ondertussen halfweg It. Het zit wel goed in elkaar voorlopig, toffe personages, wel een beetje spanning al gehad ... maar nu is't weer zo'n traag stuk. Geen pageturner voor mij, al had ik dat wel verwacht. Eén van King's meest befaamde boeken. Anyways, ik zet door! :)
 
Billy Summers vond ik een heerlijk boek! The Institute al gelezen? Vond ik zeker één van de betere King's.

Ondertussen halfweg It. Het zit wel goed in elkaar voorlopig, toffe personages, wel een beetje spanning al gehad ... maar nu is't weer zo'n traag stuk. Geen pageturner voor mij, al had ik dat wel verwacht. Eén van King's meest befaamde boeken. Anyways, ik zet door! :)
Institute nog niet gelezen nee.

Op zich is It misschien geen pageturner maar hij blinkt wel uit in sfeer. De manier waarop elke confrontatie tussen Pennywise en 1 van de 7 wordt beschreven vond ik wel echt subliem.
 
Billy Summers vond ik een heerlijk boek! The Institute al gelezen? Vond ik zeker één van de betere King's.

Ondertussen halfweg It. Het zit wel goed in elkaar voorlopig, toffe personages, wel een beetje spanning al gehad ... maar nu is't weer zo'n traag stuk. Geen pageturner voor mij, al had ik dat wel verwacht. Eén van King's meest befaamde boeken. Anyways, ik zet door! :)
The Institute heeft er voor gezorgd dat ik volledig uit mijn King-love ben geslingerd. Vond ik niet goed.

Ben niet zo een fan van zijn recent werk, geef mij maar de klassiekers.
 
Hier It uitgelezen en nu begonnen aan Het Instituut. Ik heb hiervoor enkel The Shining en Carrie gelezen van King, wat zouden jullie hierna aanraden?
 
Hier It uitgelezen en nu begonnen aan Het Instituut. Ik heb hiervoor enkel The Shining en Carrie gelezen van King, wat zouden jullie hierna aanraden?

De gekende klassiekers, die ik trouwens zelf ook nog moet lezen: De Bezeten Stad en De Beproeving.

Fairy Tale was heel leuk, beetje dark fantasy.

En diegene die ik hier ook nog heb liggen die 'k nog moet lezen; Gevangen en Vel Over Been.
 
Mocht er trouwens iemand De wind door het sleutelgat in hardcover kwijt willen, je zou er mij een groot plezier mee doen. Het doet zeer aan mijn ogen dat die zo afsteekt in mijn boekenkast tegenover de rest van de reeks maar hij is zo moeilijk te vinden 😇

 
Schone slaapsters : niet volledig gelezen, moeite mee gehad
Revival : page turner
Joyland : matig
Bezeten stad(Salems lot) : Stephen King op zijn best
De noodzaak : page turner
Het instituut : page turner
Later : matig
Mr Mercedes : goed
De eerlijke vinder : goed
Wisseling v/d wacht : goed
Desperation : Stephen King op zijn best, is lang blijven hangen...
22-11-1963: magistraal
De buitenstaander : goed
Lisey's verhaal : halfweg gestopt
It : Stephen King op zijn best
Fairy tale : begonnen maar ik heb er moeite mee om verder te lezen...
Billy Summers: begonnen maar ik heb er moeite mee...
Dokter Sleep : Stephen King op zijn best
The shining : Stephen King op zijn best
Rosie : nog niet aan begonnen.
De beproeving (The stand) : Stephen King op zijn best
Pet sematary : Stephen King op zijn best
The green mile : Stephen King op zijn best
Vel over been : goed
Insomnia : nog niet aan begonnen...
Gevangen : Stephen King op zijn best
Duma :nog niet aan begonnen

De verzamelboeken laat ik eruit maar 1408 mag niet ontbreken :)
 
Terug
Bovenaan