SnakeGodRovinin

Well-known member
Stephen King - The Tommyknockers (1987)

781x1200.jpg

Enorm goed, echt van genoten. Ik had het afgelopen jaar iets teveel SF (+- 30 Hugo Award winners) en literaire klassiekers gelezen (een tiental ongeveer) en ik was meer bezig met die lijstjes af te werken dan nog eens echt te genieten van een boek. Dat was eindelijk met The Tommyknockers nog eens het geval, een steengoede boek van Stephen King die me mee zoog van het begin tot het einde. Het was al even geleden dat ik het nog eens moeilijk had met een boek neer te leggen omdat ik wilde blijven lezen, maar met deze was dat dus nog eens het geval. Ik heb het meeste van King gehad, nog een paar boeken die ik moet lezen (bijv. Christine, Rose Madder, Black House) en dan heb ze allemaal van hem gelezen.
Welke boeken van King zijn aan te raden voor iemand die toeters noch blazen van hem weet? Zijn meest instapwaardige boek?
Welke zijn de moeite en zuigen je mee in zijn fantasiewereld?
Is er een evolutie in schrijfstijl te merken doorheen zijn zovele jaren?
 
Welke boeken van King zijn aan te raden voor iemand die toeters noch blazen van hem weet? Zijn meest instapwaardige boek?
Welke zijn de moeite en zuigen je mee in zijn fantasiewereld?
Is er een evolutie in schrijfstijl te merken doorheen zijn zovele jaren?
  • The Stand
  • It
  • The Dark Tower
  • Tommyknockers
  • Shining

Hij heeft ook een aantal boeken met kortverhalen, daar staan er een paar heel goede in om kennis met hem te maken, bijv:

  • 1408 (honderd x beter dan de film)
  • The Road Virus heads North
  • The Long walk
  • Quitters Inc
  • Stationary Bike
  • The Boogeyman
  • 1922
 
Welke boeken van King zijn aan te raden voor iemand die toeters noch blazen van hem weet? Zijn meest instapwaardige boek?
Welke zijn de moeite en zuigen je mee in zijn fantasiewereld?
Is er een evolutie in schrijfstijl te merken doorheen zijn zovele jaren?

Het eerste boek dat ik van hem heb gelezen was De ogen van de draak (The eyes of the dragon) maar dat is een fantasyverhaal.
Goed en vroeg werk zijn Roadblock en The running man.

Roadblock (Werk in uitvoering): Een man weigert te verhuizen als er een weg aangelegd moet worden op de plaats waar zijn huis staat. Hij besluit keihard terug te slaan.

The running Man (Vlucht naar de top): De deelnemers aan een televisieshow die zich afspeelt in het jaar 2025 kunnen om een miljoen dollar te winnen hun leven op het spel te zetten, letterlijk.
Het einde hiervan is fenomenaal!

Desperation is ook goed.

Mijn eerste King was The Stand en ik had die op twee weken uit. :unsure:

Ik ben al meer dan zes jaar bezig in The Stand en dat geraakt maar niet uit. :oops:
 
Ik ga akkoord met @Yulquen The Running Man is een heel goed werk om te lezen van king, met een fenomenaal einde. Ook maar een dikke 100 bladzijden, dus meer een novella en eigenlijk op een twee/drie uurtjes uitgelezen.
 
Het eerste boek dat ik van hem heb gelezen was De ogen van de draak (The eyes of the dragon) maar dat is een fantasyverhaal.
Goed en vroeg werk zijn Roadblock en The running man.

The running Man (Vlucht naar de top): De deelnemers aan een televisieshow die zich afspeelt in het jaar 2025 kunnen om een miljoen dollar te winnen hun leven op het spel te zetten, letterlijk.
Het einde hiervan is fenomenaal!

The running man is inderdaad steengoed, zeer goed einde ook (fenomenaal eigenlijk voor een kortverhaal).
The eyes of the dragon vond ik minder, die heb ik puur gelezen omdat hij (losjes) gelinkt is aan de Dark tower serie.

The wind through the keyhole van King is eigenlijk ook één van zijn beste, maar je moet daarvoor wel best de Dark Tower reeks gelezen hebben.
 
Welke boeken van King zijn aan te raden voor iemand die toeters noch blazen van hem weet? Zijn meest instapwaardige boek?
Welke zijn de moeite en zuigen je mee in zijn fantasiewereld?
Is er een evolutie in schrijfstijl te merken doorheen zijn zovele jaren?
  • The Stand
  • It
  • The Dark Tower
  • Tommyknockers
  • Shining

Hij heeft ook een aantal boeken met kortverhalen, daar staan er een paar heel goede in om kennis met hem te maken, bijv:

  • 1408 (honderd x beter dan de film)
  • The Road Virus heads North
  • The Long walk
  • Quitters Inc
  • Stationary Bike
  • The Boogeyman
  • 1922

The Stand is geweldig, maar wel een klepper.
Ik ben ook grote fan van The Dark Tower reeks, maar dat zijn ook direct 7 boeken :p (en na het 1e boek ben je misschien niet direct overtuigd, het komt pas echt op gang in boek 3 en 4 vind ik).

Als je nog nooit een King gelezen hebt, zou ik ook zeker The Green Mile aanbevelen. En Salem's Lot.
 
Ik ben op 15e begonnen in The Gunslinger (dark tower boek 1) en ben tot 1/3 geraakt en dan het laten liggen.

Dan op mijn 30ste het terug vastgenomen en dan de (vernieuwde introductie) gelezen van Stephen King en wat zijn invalshoek is voor de Dark Tower series (bijv. de referentie naar lord of the rings en western films). Dat hielp enorm. Daarna de eerste boek verslonden op een paar dagen tijd en compleet hooked op de series. Tot op vandaag vind ik de Dark Tower de beste reeks die ik ooit heb gelezen, ik had letterlijk kippenvel toen het laatste chapter van boek VII eraan kwam (ik had zelfs instrumentale filmmuziek op de achtergrond opgezet terwijl ik het las). Ik kan mij maar weinig andere boekenseries herinneren waar ik zo veel van genoten heb en achteraf nog zoveel aan moest terugdenken.
 
Ik ben op 15e begonnen in The Gunslinger (dark tower boek 1) en ben tot 1/3 geraakt en dan het laten liggen.

Dan op mijn 30ste het terug vastgenomen en dan de (vernieuwde introductie) gelezen van Stephen King en wat zijn invalshoek is voor de Dark Tower series (bijv. de referentie naar lord of the rings en western films). Dat hielp enorm. Daarna de eerste boek verslonden op een paar dagen tijd en compleet hooked op de series. Tot op vandaag vind ik de Dark Tower de beste reeks die ik ooit heb gelezen, ik had letterlijk kippenvel toen het laatste chapter van boek VII eraan kwam (ik had zelfs instrumentale filmmuziek op de achtergrond opgezet terwijl ik het las). Ik kan mij maar weinig andere boekenseries herinneren waar ik zo veel van genoten heb en achteraf nog zoveel aan moest terugdenken.
Fijn dat ik niet de enige ben die zware fan is van The Dark Tower :) Heb de reeks ondertussen al 3 keer gelezen (telkens met een paar jaar tussen). Wanneer ergens in boek 6 of 7 de personages hem zelf gaan opzoeken, om hem te overtuigen dat hij verder moet schrijven aan 'hun' verhaal, had ik echt een 'mind blown' moment. Een soort meta moment tussen fictie en non-fictie :p En ja, sowieso geniaal dat bijna al zijn andere boeken op een of andere manier verbonden zijn met The Dark Tower, soms heel duidelijk maar vaak ook subtieler.

Was jij even zwaar teleurgesteld als mij in de verfilming? Echt rampzalig slecht :unsure:
 
Was jij even zwaar teleurgesteld als mij in de verfilming? Echt rampzalig slecht :unsure:
Idd, rampzalig slecht, nog maar zelden zo'n slechte film gezien. Het zou hetzelfde zijn als iemand heel de LOTR saga op 30 minuten zou willen verfilmen. En dat is jammer, want de boek leende zich best goed tot een verfilming.
De remake van Carrie trouwens was ook tenenkrullend slecht, de oorspronkelijke film uit 1979 was pakken beter.
 
Hier ook een fan van The Dark Tower, maar ik vond boek 6 net vrij slecht omwille van die arch waarin men hem (King) gaat opzoeken, etc. Het einde vond ik ook wel heel toepasselijk voor de serie in het algemeen, al kwam het de eerste keer wel aan als een mokerslag.
 
Boek 6 is precies geschreven door iemand die nog 5 minuten tijd had en zich dan moest haasten om zijn lijnvlucht nog te halen.
Maar anderzijds, goed dat hij het heeft afgewerkt. Als ik dat vergelijk met George R.R. Martin die er na al die jaren nog niet in slaagt om terug op gang te komen. Dan liever een Stephen King die afwerkt waaraan hij begint.
 
Idd The Green Mile is ook een must!

Hier geen fan van Dark Tower (enkel eerste twee boeken gelezen) :p maar wel van alle rest van King
 
Veel Stephen King fans hier :thumb:
Die man heeft gigantisch veel boeken geschreven, dus ik lees er ook regelmatig graag eentje die ik nog niet kende.

Van wat iedereen hier zegt heb ik dit nog niet gelezen blijkbaar: Tommyknockers, The Running Man, Desperation, Roadwork, Pet Sematary.
Ik weet dus weer wat doen :p vooral die laatste staat al heel lang op mijn 'to read' lijstje.
 
Leuk om hier wat tips te lezen.
Zelf als eerste boek van King, Mr Mercedes gelezen. Misschien niet het meest represantatieve werk om mee te beginnen maar toch leuk.
Het recentere The Outsider vond ik ook heel goed (kleine link met Mr Mercedes ook)

The Stand dit voorjaar ook gelezen, twas er de periode voor vond ik :unsure:

Staan zeker nog wat boeken op de planning va' King, maar The Running Man is door de lovende reacties hier toch wat naar voor geschoven. Was voor mij redelijk onbekend
 
Terug
Bovenaan