Stel je bedrijf voor

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Vele BG'ers zijn actief als zelfstandige met een hoofd of bijberoep. We willen iedereen de ruimte geven om uit de doeken te doen wat ze doen, maar wel met een beperking van 1 "reclame"-post per persoon. Het is natuurlijk toegelaten om op vragen van anderen te antwoorden, maar niet om elke 3 maand opnieuw jezelfde bijberoep uit de doeken te doen.

Graag ook wat uitleg over hoe je je klanten vindt of hoe je de opstart deed, want deze topic mag ook dienen als inspiratie voor anderen om zelf te starten.

Een specifieke template hiervoor is misschien overdreven, maar inspireer je om wat anderen schrijven.
 
Wat?
Ik baat zelfstandig (met hulp van vriendin) een vakantiewoning uit in Ieper (www.poortershuys.be).

Waar(stad, regio, ...)?
Ieper stad.

Je troeven?
Een woning die op wandelafstand van de historische gebouwen ligt, maar als een van de weinige woningen in Ieper een tuin heeft mét uitzicht op de groene vestingen. We hebben ook een uitgang via de tuin en een tuinhuis, waardoor fietsen veilig gestald kunnen worden. De woning heeft ook een sauna én in Ieper zijn er niet zoveel woningen met 10 bedden (vaak nét kleiner of nét meer).

Waarom?
Idee lag eigenlijk bij mijn vriendin. Omwille van stemproblemen wilde ze halftijds werken, maar wilde ze wel nog iets anders doen dat ook met mensen te maken had, maar niet meer met kinderen en ouders, maar wel commerciëler. In 2020-2021 lagen de intrestvoeten nog héél laag en was het interessant om een tweede woning aan te kopen.

Opstart
Vriendin was al lang aan het zoeken naar een gepaste woning, in augustus 2021 vonden we een woning die te koop stond voor 289k. We hebben toen een bod gedaan dat een stuk hoger lag, op basis van wat we er zelf voor wilden betalen. Hebben blijkbaar met 500 euro het 2e bod overtroffen, dus dat zou goed gezeten hebben.
Na redelijk wat research (zie: https://www.beyondgaming.be/threads/investering-in-een-te-verhuren-vakantiewoning.20470/) hadden we een goed overzicht van de vereisten.

Inkomsten/winst?
Ons business plan bestond eruit om tegen het inkomstenjaar 2024 winstgevend te zijn en da's nu al het geval. We zitten in het iets duurdere segment (5*-woning, 9,8/10 bij booking) en toch blijven de boekingen mooi binnenstromen, ook voor volgend jaar. Het levert geen massa's winsten op, maar een woning afbetalen zonder dat je aan je eigen spaargeld moet zitten is ook al héél wat waard :).

Gemiddeld over alle verblijven halen we nu zo'n 350 euro per nacht binnen (meestal weekends, soms ook weken). Een verblijf heeft voor ons, alles samen, een gemiddelde kost van 570 euro (ALLE kosten inbegrepen, ook afschrijvingen, gerekend over 3 boekingen per maand). We verhuren aan prijzen tussen de 800 en 1700 euro (normaal weekend tot speciale momenten/langere verblijven).

Klanten?
Klanten halen we op 2 manieren binnen:
- via online portalen als AirBnB en Booking
- via onze eigen website

In het begin was vooral via Booking, waar we ongeveer 13% (excl. btw) commissie betalen, maar sinds kort (na een mooie facebook-reclame op Vlaanderen Vakantieland) hebben we meer en meer reserveringen via onze eigen site. AirBnB werkt bij ons niet, waarschijnlijk omdat we een vakantiewoning voor een grotere groep hebben (10 personen) en niet in een stad die bij jonge mensen toeristisch is.

De meeste klanten zijn Vlaamse groepen van 8-10 personen, vaak oma-opa met kinderen en kleinkinderen. In de vakantie hebben we meer buitenlanders, die dan vaker voor een week boeken.

Combinatie privé-werk?
dat verloopt vlot. We boeken bewust enkele weken op voorhand uit, dit jaar bvb 3 weken in de zomer, 1 week in pasen, herstvakantie en kerst. We aanvaarden meestal ook enkel boekingen die starten op vrijdag en enkel voor weekend of week (al gaan we dat binnenkort eens wat flexibeler opzetten). We verliezen zo veel inkomsten, maar willen de kinderen nog voldoende voorrang geven. Qua werk hebben we een ritme gevonden die vlot gaat: we ontvangen graag samen de gasten (als dat past voor het werk), maar het poetsen en opmaken bedden doen we elk een stukje (ik badkamers + bedden, vriendin de keuken, kamers en gangen, samen de rest). Dat kost ons zo'n 8 uur werk per week. Ik doe daarnaast de boekhouding en af en toe wat klusjes.

Toekomst
We willen zeker niet uitbreiden met nog een woning, maar mocht het echt goed blijven draaien, dan zou de vriendin eventueel nog enkele uren minder werken (al is het probleem dat de zelfstandige activiteit maar op 1 iemand zijn naam kan staan lastig voor haar sociale rechten te behouden, aangezien het nu op mijn naam staat). We kunnen uitbreiden met flexibeler zijn qua aankomstdatum, maar dat heeft een impact op ons vast werk en privé-leven.

Frustraties
Eigenlijk niet iets specifiek.

Wie een vraag heeft over het opstarten van een vakantiewoning kan me altijd contacteren. Wie wil boeken kan dat via de website of in pm.
 
Leuk idee @JPV :) Ik ga uw layout schaamteloos overnemen.

Wat?
Ik ben zelfstandig IT consultant met als focus cybersecurity meer specifiek incident response. Als een klant ergens ter wereld vreest gehackt te zijn of effectief gehackt geweest is dan doen ze beroep op mensen zoals mij. Wij onderzoeken wat er juist gebeurd is, hoe ze binnen geraakt zijn, wat de schade is, welke data er gestolen is, we kijken of er iets terug online kan gebracht worden, of er iets gerestored moet worden enz. Maar we kijken ook naar het legale aspect. Ik werk in onder aanneming van de Belgische tak van een grote internationale speler. Owv NDA kan en mag ik er niet veel meer over zeggen. Ook over klanten mag ik niks zeggen maar het is wereldwijd en je kunt je zelf wel inbeelden welke bedrijven meer in trek zijn van mensen met kwaaie bedoelingen.

Waar(stad, regio, ...)?
Full time thuis, maar ik kan 24/7 telefoon krijgen van een klant en dan moet ik daar asap staan. Eender waar ter wereld.

Je troeven?
"Je kunt elke aap technische skills aanleren" zei een collega ooit tegen mij, en dat is waar. Mijn troef is dat extrovert ben en gemakkelijk de vertaalslag kan maken tussen wat wij technisch zien en hoe we dit moeten vertellen aan het C-level management van de getroffen partij.

Waarom?
Interesse :) Ik houd van zowel IT als de legal aspecten die erbij komen kijken. Er zijn spelregels die maken dat sommige leaks moeten bekend gemaakt worden maar dat is lang niet overal zo. Dat verschilt van land tot land, van sector tot sector, van de grootte van de aanval enz.

Opstart
Ik ben al meer dan 10 jaar freelancer.

Inkomsten/winst?
Winstgevend vanaf dag 1 dus ik mag niet klagen.

Klanten?
Klanten komen via het bedrijf in wiens onder aanneming ik werk. Verder krijg ik talloze aanbiedingen op LinkedIn ook al heb ik daar maar een zéér summier profiel staan. Ik heb nog geen dag zonder werk gezeten sinds de start.

Combinatie privé-werk?
Fantastisch. Zeker sinds de pandemie we fulltime thuiswerken ipv 3-4 dagen op kantoor is die balans ongelooflijk goed. Ik leid een team van 5 buiten mijzelf en de productiviteit is sinds we fulltime thuiswerken een stuk hoger dan voordien. De mensen zijn ook gelukkiger wat zich vertaalt in minder ziekteverzuim. Iedereen is bereid om meer dan 40u te werken wanneer nodig zonder morren maar we zijn ook flexibel. Als iemand op zondag terug naar huis vliegt verwacht niemand dat die maandagochtend weer aan het werk is.

Toekomst
Ik zie hoe langer hoe meer dat de actualiteiten in de wereld onze job beïnvloeden. Zo waren een paar dagen geleden enkele websites van de Belgische overheid onbereikbaar omdat de Russen niet blij waren dat De Croo Zelensky enkele straaljagers beloofd had. Maar toch zie ik de toekomst somber in. In de laatste 10 jaar hebben wij één witte raaf in ons team binnen gekregen waar we oprecht heel tevreden van zijn maar al de rest was ondermaats. Verder merk ik ook dat naar mate de jaren vorderen er ook veel andere landen bij komen waar hun kennisniveau ook jaar na jaar verhoogt maar die wel een stuk goedkoper werken dan ons.

Frustraties
Eigen aan de job is dat wij zeer lastminute telefoontjes kunnen krijgen en de meeste hacks gebeuren op momenten dat er slechts een "skeleton crew" aanwezig is. Ik heb al meermaals op 25 dec telefoon gehad 's middags waarna ik in de late namiddag in het vliegtuig al zat. Dat maakt ook dat soms privé afspraken lastminute gewijzigd moeten worden.
Ik ben ook iemand die van nature niet kan slapen in een vliegtuig en zelfs na al die jaren heb ik nog last van een jetlag. Dat lijkt ook niet te beteren met het ouder worden. IT is ook een sector waarbij alles zeer snel evolueert. Alles wat je vandaag leert is morgen achterhaald. In onze sector zijn er dan ook nog een hele hoop certificaten die bepaalde klanten vereisen alvorens ze u nog maar vertrouwen. Die vereisen studie + praktijkervaring en moeten frequent vernieuwd worden.

Als er mensen zijn met vragen omtrent mijn job die de NDA's respecteren mogen ze altijd een privé bericht sturen.
 
Tof idee inderaad!

Wat?
Fotograaf in bijberoep.
www.timdemel.com
Wel bezig met mijn portfolio wat te vernieuwen, op Instagram is meer en recenter werk te vinden:
www.instagram.com/timdemel

Waar(stad, regio, ...)?
Voornamelijk regio Gent, Brussel en Halle maar eigenlijk elke locatie.

Je troeven?
Ik ben gewoon een goeie fotograaf aja! Nee, ik luister heel goed naar de wensen van mijn klanten en denk toch dat ik er altijd goed in slaag te vertalen wat ze in hun hoofd hebben. Ook spontane momenten vastleggen vind ik supertof en veel van mijn klanten achteraf ook :)
Mijn specialisaties zijn portret, event, sport en concertfotografie.

Waarom?
Recht in corona gestart, wat niet het meest strakke plan was. Voordeel is natuurlijk dat ik dankzij mijn vaste job wel een vrij stabiel inkomen had/heb. Ben al meer dan 15 jaar met fotografie bezig dus het was gewoon tijd om hier (deels) mijn beroep van te maken. Tot dusver heb ik mij dat nog niet beklaagd.

Inkomsten/winst?
De eerste 2 jaar een beetje verlies gemaakt, maar nu zit het eigenlijk wel goed. Dit zal mijn eerste jaar met redelijk wat omzet en winst zijn. Ik kan dus niet klagen.

Klanten?
Voornamelijk via Facebook, Instagram en mijn website. Denk dat de meeste klanten via Facebook binnenkomen. Ook 2 bedrijven waarvoor ik maandelijks freelance sinds dit jaar dus heb toch iets van een vast clienteel naast de eenmalige fotoshoots en huwelijken.
Klanten zijn naast die twee bedrijven voornamelijk families met kinderen. Hier en daar ook een koppel dat gaat trouwen. Hangt een beetje van periode tot periode af.

Combinatie privé-werk?
Redelijk goed. Al merk ik wel dat ik het drukker heb dan toen ik enkel voltijds werkte (nu werk ik 3/5e in combinatie met het bijberoep). Maar ik heb meer energie omdat ik van mijn bedrijf veel meer energie krijg.

Toekomst
Uiteraard zou ik graag voltijds zelfstandig worden maar dat zal nog niet direct voor volgend jaar zijn. Ik heb een bedrag in mijn hoofd dat ik volgend jaar als omzet wil halen en uiteraard nog enkele extra vaste klanten erbij zou tof zijn. Daarna zien we wel :)

Frustraties
Eerste twee jaren waren redelijk frustrerend. Nu is het een pak beter, al is nieuwe klanten vinden soms wel lastig en vaker op geluk dan ik zou willen. Ik ben een slechte verkoper (vooral mezelf verkopen) dus dat helpt niet. Tegenwoordig ook veel mensen die denken te kunnen bepalen wat je prijs is. Beetje last van het imposter syndroom soms ook. Ook zou ik doodgraag voltijds concertfotograaf zijn, maar het ziet er naar uit dat die droom bijna onmogelijk is door de markt en er gewoon bijna nooit budget is. Dat zal dus voor altijd een deel zijn dat gewoon een passie blijft, denk ik, tenzij er ergens iets uit de lucht komt gevallen.
 
Wat?
Ik ben onafhankelijk verzekeringsmakelaar (tezamen met 3 vennoten).

Waar(stad, regio, ...)?
Antwerpen (doch groot deel van onze klanten zijn elders in België gelegen gezien we nogal digitaal werken)

Je troeven?
We hebben een relatief jong kantoor met veel jong geweld, hierdoor werken we ook wat sneller/efficiënter/digitaler dan de gemiddelde verzekeringsmakelaar. We zijn inmiddels met 28 medewerkers waarvan 9 20'ers, 3 30'ers en een heleboel 40'ers en 50'ers. Hierdoor merk ik dat de jongeren heel snel leren van de collega's met 20+ jaar ervaring en onze gemiddelde verzekeringskennis ook een pak sterker is dan een doorsnee verzekeringskantoor van 1/2/3 collega's.

Waarom?
Heb verzekeringen gestudeerd op KdG in Antwerpen, "chance" gehad met mijn stageplek en ineens kunnen werken, na ca. 11 jaar anciënniteit (en 1 jaartje ergens anders te hebben gewerkt in het midden) de kans gekregen om partner te worden. Gezien we jaarlijks toch gemiddeld tussen 7% en 13% stijgen was dat een no-brainer.

Opstart
Ons kantoor zelf bestaat cru gezien reeds sinds 1920 wanneer de overgrootvader van 1 van onze vennoten de eerste polis heeft afgesloten. Ikzelf ben erbij gekomen dit jaar.

Inkomsten/winst?
We zijn best winstgevend (waardoor we dus ook jaarlijks mooi kunnen groeien).

Klanten?
Combinatie particulieren en zelfstandigen/bedrijven. Ongeveer 1/3e van onze omzet halen we uit de particuliere verzekeringen, 2/3e vanuit zelfstandigen (voornamelijk managementvennootschappen en KMO's/grote bedrijven). De meeste nieuwe klanten krijgen we door mond aan mond reclame van bestaande klanten.

Combinatie privé-werk?
Zeer goed te doen doordat we met vaste openingsuren zitten en we slechts in bepaalde zaken "na de uren" ergens moeten zijn of een afspraak hebben. In de praktijk zal ik wekelijks ongeveer 50u werken waarvan in het weekend ook wel enkele uren, als ik echter thuis moet zijn voor iets of ik moet er een paar uur tussenuit kan dit natuurlijk zonder probleem.

Toekomst
De huidige (natuurlijke) groei verderzetten. We hebben in het verleden al 2-3 kleinere kantoren van telkens 1-2 personen overgenomen, bedoeling is echter om dit alleen te doen als het echt goeie voorwaarden zijn en die kantoren ook bij ons passen. Verder groeien we van onszelf netjes en moeten we jaarlijks toch 2-3 nieuwe collega's aannemen. We willen ook absoluut niet verkopen aan de grote boiten, we zijn nu met 4 aandeelhouders, de bedoeling is dat meer collega's partner gaan worden en zo op termijn het kantoor zichzelf kan verderzetten (de 2 hoofdaandeelhouders zijn 52j dus moesten zij over 8j willen stoppen dan zou er anders bijna niets anders opzitten dan te verkopen).

Frustraties
Geen, ben nu iets langer dan een jaar als zelfstandige bezig en enkele maanden als partner, bevalt me enorm.
 
Laatst bewerkt:
Wat?
Freelance IT Consultant met een focus op data en meer specifiek data vault modellering.

Waar(stad, regio, ...)?
Afhankelijk van de opdracht, maar de regio waarin ik actief zoek is de as Antwerpen-Brussel.

Je troeven?
1 van de weinige consultants met ervaring en certificatie binnen Data Vault die niet vast hangt aan de grote Belgische leverancier van een Data Vault automation oplossing. Ervaring bij verschillende grote klanten en een algemeen analytisch denkvermogen waarbij ik vaak mogelijke issues spot voor ze zich voordoen.

Waarom?
Als werknemer meer en meer gepusht worden richting managementfuncties terwijl ik die niet wil doen. Nu kan ik doen wat ik graag doe en waar ik goed in ben.

Opstart
Eind 2017, sindsdien maar 1 maand zonder klant gezeten.

Inkomsten/winst?
Schommelt een beetje afhankelijk van de klant. Ergens tussen de 150k en 200k omzet.

Klanten?
Vooral grote bedrijven, ik heb geen specifieke voorkeur voor bepaalde sectoren ofzo. Ik heb al gewerkt in farma, transport, telecom, bank & verzekeringen, ...

Combinatie privé-werk?
Hier hou ik zelf heel hard rekening mee. Ik probeer gewoon 40u week te behouden, met voorkeur voor veel thuiswerk. Ik ben zelf introvert en ik heb helemaal geen nood om mijn collega's vaak te zien. Momenteel een klant waar de balans heel goed zit.

Toekomst
Meer van hetzelfde, het kan zijn dat de inkomsten wat stijgen of zakken, maar ik verwacht niet dat hier grote schommelingen in gaan komen. Ik heb het geluk dat het "data-domein" vaak baat heeft bij een economische crisis omdat het mogelijke besparingen bloot legt. Ik surf ook wat mee op de AI en ML bubbel.

Frustraties
Recruiters die geen idee hebben over wat voor profiel ze zoeken. Ik krijg nog steeds aanvragen voor java ontwikkelaar...
 
Wat?

Met enkele dingen tegelijk bezig.
  • BV: eigen management venootschap die de belangrijkste activiteit en cashflow genereert. In essentie ligt de focus op C-level en Exec functies, Interim management en ad hoc consulting, waarbij (big step) change management & people leadership/development de belangrijkste focus zijn (genre post-merger integraties, full scale turn arounds, herorganisatie & strategische programma's). Daarnaast zitten (toekomstige) investeringen, private equity participaties en opbouw (on)roerend vermogen inclusief verhuur daar ook bij.
  • JV1: mezelf en medevennoot - Operational Excellence consulting & realisatie binnen Supply & Operations; ook daar focus op big impact maar vooral met een heel praktische insteek. Herbergt onze eerste werknemer, en de ambitie is wel om daarin te groeien en een soort A-team like approach aan te bieden voor kleine en middelgrote bedrijven (en groten, waar mogelijk).
  • JV2: in opstart tussen mezelf en 3 andere vennoten. Exacte modaliteiten ervan zijn nog in overleg, maar lijkt ook te gaan evolueren naar ad hoc expertise/consulting voor brede strategische topics die we naar elkaar kunnen doorspelen wanneer iets buiten onze eigen expertise gaat.

Waar(stad, regio, ...)?
Waar dan ook - vooral Belgische bedrijven, maar wereldwijd inzetbaar (binnen eigen vennootschap hervorm ik nu de globale productie van een Belgische multinational - vanaf 204 trekken we dat breder naar COO-rol


Je troeven?
Brede internationale ervaring en resultaten; individueel en combined kennen we de meeste truken van de foor van de grotere/niche consultancy-dozen, maar we combineren dat met pragmatisme en een praktische aanpak ipv powerpoints en concepten. Bovendien zijn we allemaal people-players die vlot zowel board, vloer als vakbond weten te bespelen. Geen van ons doet dus zaken waar we niet met al die stakeholders aan de slag kunnen en moeten (voor studies alleen doen we het dus niet).

Waarom?
In oorsprong opgestart als fiscale vlucht, maar het idee om kennis en kunde te gaan poolen, speelde al langer.

Opstart
BV sinds 2022, JV1 sinds Q2-2023, JV2 wellicht vanaf 2025

Inkomsten/winst?
Die zitten voorlopig voornamelijk op de BV, waar ik dit jaar op een 320k€ omzet ga landen. JV1 gaat richting de 50k€ omzet in 2023, maar genereert pas sinds september ergens inkomsten. JV2 nog niets uiteraard.

Klanten?
Vooral netwerk-based - geen van ons factureert via een tussenpersoon, maar werkt rechtstreeks met de klanten. Website komt er nog aan, LinkedIn-pages zijn er wel al.

Combinatie privé-werk?
Soms hectisch, vaak in een goede balans. Meer dan voltijds, maar zelden +50hrs

Toekomst
JV1 & JV2 zijn in volle opstart, maar daar hebben we wel degelijk ambities om daar iets groter van te maken via personeel. Geen ambitie om grote pool van werknemers permanent in dienst te houden voor detachering, wel om potentieel ook zelf freelancers en interim managers te detacheren als tussenpersoon.

Frustraties
Admin - ook al doet de boekhouder daar uiteraard het meeste van, het blijft de minst favoriete bezigheid.
 
Terug
Bovenaan