Film Star Wars voor de eerste keer kijken

RuZ

Member
Ik zal iets bekennen:
Nog nooit heb ik een Star Wars film gezien.

Omdat er zoveel om te doen is, willen mijn 15-jarige zoon en ik de films toch graag eens bekijken.
Ze staan wellicht allemaal op Disney+, kilo's popcorn en liters cola staan in de kast, dus we kunnen starten...

Maar met welke film starten we het beste?
De eerste in de reeks, of in volgorde van hoe ze gemaakt zijn?

Welke Star Wars fan helpt ons op weg?
 
Star Wars Episode IV: A New Hope
Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back
Star Wars Episode VI: Return of the Jedi
Star Wars Episode I: The Phantom Menace
Star Wars Episode II: Attack of the Clones
Star Wars Episode III: Revenge of the Sith
Star Wars Episode VII: The Force Awakens
Rogue One
Star Wars Episode VIII: The Last Jedi
Solo
Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker
 
Laatst bewerkt:
Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back
Star Wars Episode VI: Return of the Jedi
Star Wars Episode I: The Phantom Menace
Star Wars Episode II: Attack of the Clones
Star Wars Episode III: Revenge of the Sith
Star Wars Episode VII: The Force Awakens
Rogue One
Star Wars Episode VIII: The Last Jedi
Solo
Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker
Waar is A New Hope?
 
Same here. Ik ken alle memes (bij wijze van spreke), maar heb denk ik maar 5 minuten van die films gezien.
The Mandalorian heb ik gezien en dat is het zowat qua SW-universum.

Het feit dat zelfs SW fans geen fan zijn van alle films helpt ook niet om ermee te beginnen natuurlijk.
 
Same here. Ik ken alle memes (bij wijze van spreke), maar heb denk ik maar 5 minuten van die films gezien.
The Mandalorian heb ik gezien en dat is het zowat qua SW-universum.

Het feit dat zelfs SW fans geen fan zijn van alle films helpt ook niet om ermee te beginnen natuurlijk.
Tgoh, het is ook gewoon mode om op de nieuwe films te kakken natuurlijk, ook al hebben ze allemaal hun goeie momenten. Los van of het je ding is of niet is het simpelweg één van de, zonet dé meest invloedrijke franchises die er ooit gemaakt zijn. Alleen al daarom is het de moeite om ze toch eens te zien imo.

Ik zou ze ook gewoon bekijken in de volgorde van hoe ze gemaakt zijn in elk geval. Kan je niets verkeerd mee doen.
 
Twee tips:
1. Begin sowieso met de originele trilogie (episode IV, episode V, episode VI) - de rest is zelfs niet zo belangrijk mocht je niet meer willen zien, en als je met iets anders begint zal je misschien niet meer zo een fan van de originele trilogie zijn of dat niet meer willen zien.
2. Geef niet direct op, bij dit soort films (zoals LOTR, dit, etc.) duurt het vaak wel even tegen ik mee ben in de setting en het verhaal, en er dan ook beter begin in te leven. Bij Star Wars was het zeker niet liefde op het eerste gezicht, maar ik vind de originele trilogie nu wel erg goed. IV is iets trager/anders dan V en VI. V is de piek van de franchise en VI is het slot. Qua opbouw doet het me denken aan de Batman trilogie van Nolan hoewel ik daar minder fan van ben. Maar IV is wellicht de meest sfeervolle, terwijl V de meer spannende en meer memorabele momenten heeft.

Voor SW altijd starten met originele trilogie -> daarna maakt het minder uit maar normaal gezien zou ik gewoon aan de volgorde blijven houden, zolang je de trilogieën wel na elkaar kijkt.

Leg de verwachtingen ook niet te hoog best, vind je het leuk zoveel te beter, valt het wat tegen, dan is dat maar zo en zeker geen schande ofzo. Maar hou er wel rekening mee dat de ene film de andere niet is, en je ook de setting/universum moet wat leren kennen.
 
Wat ge ook doet, begin met de holiday special 🥳.



2 vragen:
  1. Kunnen jullie je over oudere special effects zetten? Als NEE: Eerst ep 4-5-6 kijken (de shock van special effects change nieuw=>oud is anders te groot)
  2. Gaat ge het 9 films volhouden? Als NEE: Eerst ep 4-5-6 dan Rogue one, dan eventueel nog 7-8-9 kijken
Als ge echt voor alles wilt gaan is mijn recommendation eigenlijk:
  1. Ep 1-2-3
  2. Ep 4-5-6
  3. Rogue 1
  4. Solo
  5. Ep 7-8-9
Reden in spoiler:
Behalve voor mijn 2 punten hierboven, zie ik geen reden om eerst de OG trilogie te zien? Het is niet dat er nog veel spoilers uit de prequels te halen zijn over de OG?
OMG Darth Vader is de vader van Luke :eek::eek::eek::eek:... dat weet iedereen en zijn mama al hoor. De enige reveal die mensen misschien nog niet weten is dat Luke en Leia familie zijn.
Wat ge echter WEL meekrijgt als reveal in ep 1-2-3 is de meesterlijke transformatie van Palpatine... iets dat Non-fans nog niet weten, maar ge wel verneukt door de OG eerst te kijken.
 
als nieuwe kijker is de chronologische volgorde imo toch de beste manier

imo:

1. Phantom Menace
2. Attack of the Clones
3. Revenge of the Sith
(4. Solo)
5. Rogue 1
6. A New Hope
7. Empire Strikes Back
8. Return of the Jedi
9. Force Awakens
10. Last of the Jedi
11 Rise of Skywalker

het is op zich 1 verhaal, dat kijkt ge toch gewoon in die volgorde?
Solo is op zich volledig optioneel, want heeft (afaik) geen invloed op de Skywalker story, en velen vonden die ook niet zo goed. (ikzelf dan weer wel)


wat ik al helemaal niet snap is dat ge Rogue 1 ergens in de volgorde van release gaat kijken. die film eindigt létterlijk op het moment dat New Hope begint, maar ge gaat daar 6 films tussen steken, en in omgekeerde volgorde kijken?
 
als nieuwe kijker is de chronologische volgorde imo toch de beste manier

imo:

1. Phantom Menace
2. Attack of the Clones
3. Revenge of the Sith
(4. Solo)
5. Rogue 1
6. A New Hope
7. Empire Strikes Back
8. Return of the Jedi
9. Force Awakens
10. Last of the Jedi
11 Rise of Skywalker

het is op zich 1 verhaal, dat kijkt ge toch gewoon in die volgorde?
Solo is op zich volledig optioneel, want heeft (afaik) geen invloed op de Skywalker story, en velen vonden die ook niet zo goed. (ikzelf dan weer wel)


wat ik al helemaal niet snap is dat ge Rogue 1 ergens in de volgorde van release gaat kijken. die film eindigt létterlijk op het moment dat New Hope begint, maar ge gaat daar 6 films tussen steken, en in omgekeerde volgorde kijken?
Rogue 1 en Solo moogt ge in principe kijken whenever, en daar maak ik ook niet zo een punt van. Dus no prob met hoe jij het voorstelt.
Ik zet R1 na de OG trilogy, omdat ge anders de "omgeving / scenery / achtergrond / politieke setting" niet 100% snapt, en de gravitas van het event niet meekrijgt. Maar dat is ook geen al te groot issue.
 
ik zet het puur in de volgorde van het verhaal, tbh.

maar ik had het meer op bvb Bubba die begint met IV, en dan R1 na TFA zet. de volgorde van release is (imo) de slechtste manier om te kijken. da's toch puur of a) je wilt enkel maar de effectjes correct zien evolueren of b) je bent George Lucas.

en da's nu niet specifiek een aanval naar Bubba he, er zijn heel veel mensen die die volgorde zouden nemen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Heb een tijd geleden ook eens een poging gedaan om die allemaal te bekijken, chronologisch gestart (dus eerst Phantom Menace), maar ben maar aan de helft van Attack of the Clones geraakt. Het boeit mij niet echt jammer genoeg.
 
Heb een tijd geleden ook eens een poging gedaan om die allemaal te bekijken, chronologisch gestart (dus eerst Phantom Menace), maar ben maar aan de helft van Attack of the Clones geraakt. Het boeit mij niet echt jammer genoeg.
Ik zou dan toch gewoon 4,5 en 6 bekijken.
Veel minder SF (voor een star wars) en eerder avontuurlijker.
Personages zijn ook veel beter dan de rest
 
ik zet het puur in de volgorde van het verhaal, tbh.

maar ik had het meer op bvb Bubba die begint met IV, en dan R1 na TFA zet. de volgorde van release is (imo) de slechtste manier om te kijken. da's toch puur of a) je wilt enkel maar de effectjes correct zien evolueren of b) je bent George Lucas.

en da's nu niet specifiek een aanval naar Bubba he, er zijn heel veel mensen die die volgorde zouden nemen :)
Ik zou het ook zo doen persoonlijk :) .

Veel plezier in ieder geval gewenst aan RuZ, als je een béétje in het wonderlijke star wars universum kan geraken en je laat je meevoeren in dat universum dan krijg je wat mij betreft één van de strafste (de?) filmreeksen ooit gemaakt.
 
Solo zou ik gewoon van wegblijven. Voegt totaal niets doen behalve een domme origin story over zijn naam. En de film ziet er dan ook nog eens enorm lelijk uit.

Ik zou gewoon de originele trilogie bekijken en nadien kan je nog zien of je verder wilt gaan of niet. Het is een feit dat de prequels puur kwalitatief gezien minder goed zijn dan de originele trilogie.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Star Wars Episode IV: A New Hope
Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back
Star Wars Episode VI: Return of the Jedi
Star Wars Episode VII: The Force Awakens
Rogue One
Star Wars Episode VIII: The Last Jedi
Solo
Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker

The Mandolorian
The Book of Boba Fett

En als je dan echt nog meer Star Wars wilt (kan je beter op de boeken, comics & games overschakelen tbh) kan je naar episode I, II & III kijken, maar ik raad die echt af. Pure drek.
 
Zalig hoe iedereen zijn/haar eigen optimale volgorde heeft. Uiteindelijk moet je het gewoon voor jezelf uitmaken en pas bij de tweede of derde rewatch kun je leuke volgordes samenstellen voor jezelf. Ikzelf keek onlangs in deze boeiende volgorde:

Episode VII
Episode VIII
Episode IX
(Die had ik nog maar 1 keer gezien, dus dat had mijn rewatch getriggerd + Dan zijn we daar al snel vanaf.)
Episode IV
Episode V
Episode VI
Episode I
Episode II
Episode III
Rogue One (Is mijn favoriet, dus zo kan ik daarmee eindigen.)

Ik skip Han Solo want die vind ik gewoon barslecht.
 
Terug
Bovenaan