Bordspelreview: Star Wars: The Deckbuilding Game

De Star Wars-melkkoe is nog lang niet leeg! Deze franchise is sinds zijn ontstaan nooit echt weggeweest, maar sinds de overname van Disney wordt werkelijk het ene na het andere Star Wars-product op ons losgelaten. Sinds Dominion deck builders heruitgevonden heeft, en Clank! toonde hoe je dit mechanisme op creatieve wijze in een bordspel kon verwerken, is dit type spellen jaar na jaar steeds populairder geworden. Het was dus slechts kwestie van tijd vooraleer er een Star Wars-deck builder kwam. Ik ben zelf een ware Star Wars-nerd en deck builders behoren tot mijn favoriete spellen, dus ik was erg benieuwd wat dit spel zou te bieden hebben.

Designer Caleb Grace heeft al een portfolio om ‘u’ tegen te zeggen. Toch zit daar weinig variatie in. Deze man is verantwoordelijk voor de erg populaire The Lord of the Rings- en Marvel Champions-kaartspellen, en dus ook voor de ontelbare uitbreidingen die met deze spellen vergezeld gaan. Wat tot nu toe wel vaststaat, is dat hij steevast kwaliteit uitbrengt. Of hij in Star Wars: The Deckbuilding Game deze lijn kon doortrekken, ontdek je hieronder.

star wars deckbuilder 2.jpg

Use The Force

Star Wars: The Deckbuilding Game is een spel voor twee spelers waarin de Rebel Alliance en de Galactic Empire tegen elkaar strijden. Daarvoor worden alle denkbare middelen ingezet: gewone troepen, leiders, bekende helden en schurken, ruimteschepen, ruimtebasissen en planeten. Dit spel is een zuivere deck building game, in tegenstelling tot andere recente en populaire spellen zoals Lost Ruins of Arnak en Dune: Imperium, waarin deck building slechts een element vormt. Zoals je dat van een deck builder verwacht, starten beide spelers met tien relatief zwakke basiskaarten. Aanvankelijk zal je deze vooral gebruiken om middelen te verzamelen waarmee je vervolgens nieuwe, sterkere kaarten kunt aankopen. Verder krijgen beide spelers ook vijf kaarten die hun basissen vertegenwoordigen. Het hoofddoel van het spel is om drie basissen van je tegenstander te vernietigen.

Je wil een zo sterk mogelijk leger maken om je eigen basissen te verdedigen en die van de tegenstander tot ruimtepuin op te blazen.


In het midden van de tafel ligt een rij kaarten die de Galaxy Row genoemd wordt. Hier heb je drie soorten: rode kaarten die enkel aangenomen kunnen worden door de rebellen, blauwe kaarten die trouw blijven aan The Empire, en grijze, neutrale kaarten die een neus hebben voor geld en dus door beide partijen overtuigd kunnen worden, mits ze daar de middelen voor hebben. Dit zou geen Star Wars-spel zijn als ook The Force niet aanwezig zou zijn. Daarom is er een Force Track waarop bijgehouden wordt welke partij The Force het beste beheerst. Dit levert die speler voordelen op, en kan mogelijks bonuseigenschappen van bepaalde kaarten ontgrendelen.

star wars deckbuilder 3.jpg

Ruimtepuin = een stap dichter bij winst

Aan het begin van je beurt draai je de bovenste vijf kaarten van je stapel om. Vervolgens neem je het aantal middelen dat op deze kaarten afgebeeld staat, en voer je zoveel acties uit als je wilt (en kunt). Het leuke is dat je álle eigenschappen van kaarten kunt toepassen en dus geen moeilijke keuzes moet maken. De keerzijde is dat je nooit echt voor dilemma's komt te staan, behalve wat het aankopen van nieuwe kaarten betreft. Je kunt een kaart activeren waarbij je de tekst op de kaart uitvoert, maar je kunt dus ook de middelen verzamelen die erop staan en de kaart inzetten in een aanval op je tegenstander. Als je weet dat je vijf kaarten legt, kun je gewoonlijk dus wel een interessante beurt uitvoeren.

Je zult een zo sterk mogelijk leger willen maken om je eigen basissen te verdedigen terwijl je die van je tegenstander tot ruimtepuin probeert op te blazen. Daarom moet je je middelen verstandig besteden aan kaarten die je in je voordeel kunt gebruiken. Aangekochte kaarten gaan naar je aflegstapel en zullen dus pas gebruikt kunnen worden nadat je een nieuwe trekstapel moet schudden. Als je besluit om de tegenstander aan te vallen, tel je de gevechtskracht van je kaarten samen en toon je aan welke kaart je wil aanvallen. Je doel is om basissen aan te vallen, maar beide spelers kunnen basissen beschermen met zogenaamde Capital Ships. Dit zijn grote schepen die een buffer vormen tussen jou en de basis van je tegenstander. Zolang je tegenstander minstens een Capital Ship in het spel heeft, moet je dit eerst vernietigen vooraleer je de basis kunt aanvallen. Toegebrachte schade houd je bij met paarse blokjes. Deze blokjes blijven daar liggen tot de volgende beurten of tot de schade terug hersteld wordt door de getroffen speler.

star wars deckbuilder 1.jpg

Eerst aftasten, vervolgens keihard toeslaan

Bovendien kun je ook nog kaarten aanvallen die in de Galaxy Row liggen. Als je hier een kaart kunt vernietigen, saboteer je de tegenstander want hij kan deze kaart niet meer kopen. Je krijgt ook een kleine beloning als je hier een succesvolle aanval uitvoert. Ben je erin geslaagd om een basis aan flarden te knallen, dan mag de tegenpartij een nieuwe basis in het spel brengen die unieke eigenschappen met zich meebrengt. De situatie waarin de spelers zich bevinden, zal bepalend zijn voor de keuze van de basis. Dit gaat door tot de derde basis van een speler vernietigd wordt.

Star Wars-fans zullen erg veel bekende gezichten tegenkomen.


Het spel duurt doorgaans ongeveer een half uur en heeft een licht verslavend effect. Na afloop wil ik soms meteen een nieuw spel opzetten. De beginfase is eerder aftastend waarbij je op de loer ligt om interessante kaarten naar jouw kant te halen. Dan is het uitkijken wie het eerste klappen zal uitdelen. Daarna kom je in een fase terecht met heen en weer getrek en dan ligt de focus vaak op de zoektocht naar sterke kaarten die uiteindelijk het verschil kunnen maken. Gewoonlijk zullen beide spelers zo enkele kaarten vinden, waarna het er in een laatste fase keihard aan toegaat tot een speler het loodje legt.

Star Wars-fans zullen erg veel bekende gezichten tegenkomen in de negentig kaarten die je kunt aanwerven tijdens het spel. Toch zijn er enkele opvallende afwezigen, wat uiteraard maar één ding kan betekenen: er komen uitbreidingen aan. Een Fantasy Flight-spel zonder uitbreidingen is tegenwoordig dan ook volstrekt ondenkbaar. Het zal vermoedelijk niet de toer opgaan van de befaamde Living Card Games want het gaat hier om een ander type kaartspel. Ik ben alvast erg benieuwd wat er nog zit aan te komen, en of er naast nieuwe kaarten ook nieuwe gameplay-elementen geïntroduceerd zullen worden. Begrijp mij niet verkeerd: ik kom niks tekort in het spel in zijn huidige vorm, maar tegen de toevoeging van een aantal iconische schepen, helden en schurken zeg ik geen ‘nee’. Dat gezegd zijnde, is het typerend voor deze tijden dat een spel niet van de eerste keer gewoon “volledig” wordt uitgebracht, een fenomeen dat ook bekend is in de videogamewereld. We gaan dus onvermijdelijk nog in de buidel mogen tasten als we de volledige ervaring willen.

Conclusie

The Force is strong with this one. Qua balans zit het ook helemaal goed. Een spel kan alle kanten opgaan en kent zelden een voorspelbaar verloop. Het Star Wars-thema is continu sterk aanwezig. Dit is een erg leuk tweespelersspel dat nog erg frequent op de tafel zal belanden. Ik kan het ook van harte aanraden aan iedereen die ook maar enige interesse heeft in Star Wars. Het is niet zo vanzelfsprekend dat sterke franchises zo frequent kwaliteit op tafel brengen, maar met onder meer Star Wars: Outer Rim, Armada en Rebellion krijgen we de ene na de andere klepper voorgeschoteld. Star Wars: The Deckbuilding Game speelt zich niet af op een even epische schaal, maar slaagt er met glans in om diezelfde ervaring te stroomlijnen in pocketformaat.

Pro

  • Heel gestroomlijnd
  • Toegankelijk voor iedereen
  • Thema is heel aanwezig
  • Moet niet onderdoen voor zijn grote broertjes

Con

  • Er ontbreken wat moeilijke keuzes
  • Uitbreidingen zijn onvermijdelijk
8.5

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Fantasy Flight Games

Designer

Caleb Grace

Aantal spelers

2

Tijdsduur

30 minuten
 
Zou dit nog een goed bordspel zijn als je het Star Wars thema door iets anders zou vervangen?
Plus ik vind die onvolledigheid hoe langer hoe meer een minpunt, zeker wanneer het op IP's als deze aankomt en net je favoriete personages wel eens zouden kunnen ontbreken.

Of IP's als Star Wars waar ze dan op een gegeven moment afkomen met personages uit de laatste iteraties uit de reeks die ze kapot gemaakt hebben met The Last Jedi en The Rise of Skywalker.
 
Redactie
Zou dit nog een goed bordspel zijn als je het Star Wars thema door iets anders zou vervangen?
Plus ik vind die onvolledigheid hoe langer hoe meer een minpunt, zeker wanneer het op IP's als deze aankomt en net je favoriete personages wel eens zouden kunnen ontbreken.

Of IP's als Star Wars waar ze dan op een gegeven moment afkomen met personages uit de laatste iteraties uit de reeks die ze kapot gemaakt hebben met The Last Jedi en The Rise of Skywalker.

Het is in feite gewoon het spel Star Realms/Hero Realms, maar dan met 2-3 extra spelmechanismes.
 
Redactie
Zou dit nog een goed bordspel zijn als je het Star Wars thema door iets anders zou vervangen?
Plus ik vind die onvolledigheid hoe langer hoe meer een minpunt, zeker wanneer het op IP's als deze aankomt en net je favoriete personages wel eens zouden kunnen ontbreken.

Of IP's als Star Wars waar ze dan op een gegeven moment afkomen met personages uit de laatste iteraties uit de reeks die ze kapot gemaakt hebben met The Last Jedi en The Rise of Skywalker.
Blijft perfect overeind als sterk spel zonder het SW IP. Het thema maakt het natuurlijk wel een stuk aantrekkelijker voor de fans, ik speel liever dit dan Star Realms ofzo dankzij het thema.
Akkoord wat onvolledigheid betreft, ik erger mij daar mateloos aan, zowel in boardgames als videogames, waar die trend de laatste tien jaar alleen maar blijft toenemen.
 
Had de developer gezien in Duitsland een maand voor release en had het dan al kunnen spelen. De basissen vind ik echt een interessant element dat ik nog niet vaak heb gezien bij deckbuilders. Echt wel een deftig spel, zeker voor fans van de lore. Hij zei dat hij het echt gedesignd heeft met de "galactic struggle" als uitgangspunt.
 
Terug
Bovenaan