Film Star Wars voor de eerste keer kijken

Epp 1 is voor mij echt het slechtste.
Jar jar op 1
Politieke zever dat niet thuis hoort in SW
De cgi < practical effects
Het acteerwerk

Darth Maul en het lightsaber gevecht zijn dan weer pluspunten
 
ik zet het puur in de volgorde van het verhaal, tbh.

maar ik had het meer op bvb Bubba die begint met IV, en dan R1 na TFA zet. de volgorde van release is (imo) de slechtste manier om te kijken. da's toch puur of a) je wilt enkel maar de effectjes correct zien evolueren of b) je bent George Lucas.

en da's nu niet specifiek een aanval naar Bubba he, er zijn heel veel mensen die die volgorde zouden nemen :)
Jouw volgorde is de chronologische volgorde en voor degene die voor de 1ste keer kijken is dat imo geen goed idee vooral omwille van spoiler van Luke, zomaar zeggen of er van uitgaan dat iedereen dat weet is gewoon niet waar, zeker niet voor iemand die er nog helemaal niks van gezien heeft. Wat in ieder geval duidelijk is is dat er duidelijk heel wat verschillende meningen zijn.

Deze volgorde zou, story based, dan weer logisch zijn:

  • Episode IV: A New Hope (1977)
  • Rogue One (2016)
  • Episode V: The Empire Strikes Back (1980)
  • Episode I: The Phantom Menace (1999)
  • Episode II: Attack of the Clones (2002)
  • Episode III: Revenge of the Sith (2005)
  • Solo (2018)
  • Episode VI: Return of the Jedi (1983)
  • The Mandalorian (2019 to 2020)
  • The Book of Boba Fett (2021 on Disney+ - not yet available)
  • Episode VII: The Force Awakens (2015)
  • Episode VIII: The Last Jedi (2017)
  • Episode IX: The Rise of Skywalker (2019)
Rogue One na New Hope zodat je de back story mee hebt.
 
Jouw volgorde is de chronologische volgorde en voor degene die voor de 1ste keer kijken is dat imo geen goed idee vooral omwille van spoiler van Luke, zomaar zeggen of er van uitgaan dat iedereen dat weet is gewoon niet waar, zeker niet voor iemand die er nog helemaal niks van gezien heeft. Wat in ieder geval duidelijk is is dat er duidelijk heel wat verschillende meningen zijn.

Deze volgorde zou, story based, dan weer logisch zijn:

  • Episode IV: A New Hope (1977)
  • Rogue One (2016)
  • Episode V: The Empire Strikes Back (1980)
  • Episode I: The Phantom Menace (1999)
  • Episode II: Attack of the Clones (2002)
  • Episode III: Revenge of the Sith (2005)
  • Solo (2018)
  • Episode VI: Return of the Jedi (1983)
  • The Mandalorian (2019 to 2020)
  • The Book of Boba Fett (2021 on Disney+ - not yet available)
  • Episode VII: The Force Awakens (2015)
  • Episode VIII: The Last Jedi (2017)
  • Episode IX: The Rise of Skywalker (2019)
Rogue One na New Hope zodat je de back story mee hebt.
Met de prequels beginnen na Empire is vooral interessant omdat je na de grote 'twist' meteen te zien krijgt hoe dat verlopen is. Met dan RotJ als de climax waar alles samenvalt.

Maar ik vind de release volgorde nog altijd het aangenaamste. Voor nieuwe kijkers is dat volgens mij het beste. Je geraakt bekend met de personages die de kern vormen van de story. Daardoor krijgen bepaalde momenten uit de prequels veel meer gewicht. Je ziet dan ook de schaal van het SW-universum mee groeien.

Rogue One zou ik enkel vóór ep IV bekijken als je alle films al eens gezien hebt.
Voor dezelfde reden. Het lijkt me veel machtiger om die epische Darth Vader scène pas te zien als je het personage al helemaal kent, en 'm nog nooit ik z'n prime gezien hebt. Als je dat al gezien hebt, en je gaat dan de OT bekijken, dan ga je wat op je honger blijven zitten denk ik.
Die reveal van Leia is nog zo'n voorbeeld. Da's op zo'n manier gefilmd dat je als kijker geteased wordt. Die bedoeling valt helemaal weg als je Leia voor de eerste keer ziet.
 
het toont toch maar weer dat dat éne moment serieus opgeblazen wordt door de fanbase :p

tbh, zou ik de series niet toevoegen voor een beginner. dan ga je het echt een lange watch maken, want je kan even goed clone wars etc toe voegen
voor Ahsoka in Mandalorian etc.
 
het toont toch maar weer dat dat éne moment serieus opgeblazen wordt door de fanbase :p

De fanbase had Darth Vader dan ook nog nooit op die manier in actie gezien. Dus ik begrijp die euforie wel. Voor iemand die Darth Vader maar pas leert kennen heeft dat vanzelfsprekend minder gewicht.
 
Als je nog nooit Star Wars gezien hebt, zou ik ze gewoon van ep I tot ep IX bekijken. 't Is niet dat er in episode 1 tot 3 easter eggs in zitten uit de originele 3 zodat die films leuker zouden zijn om te bekijken na de oude films.
Maar je begrijpt wss wel veel beter het hele plaatje. Feit is wel dat ge tussen ep III en ep VII plots met een gigantisch verschil aan special effects etc zit 😁, wat uw goesting in de originele 3 mss doet minderen omdat het er zo gedateerd uit ziet.
Wat betreft Rogue One en Solo. Rogue One kan perfect voor ep IV, maar kan ook perfect na ep IX als je er echt niet genoeg van kan krijgen. Solo vind ik geen meerwaarde, ook al ben je een gigantische fan.
 
Als je nog nooit Star Wars gezien hebt, zou ik ze gewoon van ep I tot ep IX bekijken. 't Is niet dat er in episode 1 tot 3 easter eggs in zitten uit de originele 3 zodat die films leuker zouden zijn om te bekijken na de oude films.
Maar je begrijpt wss wel veel beter het hele plaatje. Feit is wel dat ge tussen ep III en ep VII plots met een gigantisch verschil aan special effects etc zit 😁, wat uw goesting in de originele 3 mss doet minderen omdat het er zo gedateerd uit ziet.
Wat betreft Rogue One en Solo. Rogue One kan perfect voor ep IV, maar kan ook perfect na ep IX als je er echt niet genoeg van kan krijgen. Solo vind ik geen meerwaarde, ook al ben je een gigantische fan.
Zou ik niet doen.
1-3 zijn toch serieus inferieur tov de originele trilogie.
De kans dat een nieuwkomer afhaakt bij ep2 wegens niet interessant genoeg is redelijk groot zo
 
Laatst bewerkt:
Omdat de kwaliteit in verhouding tot ep IV tot VI minder was, maar op zich waren dat toch ok scifi films? Beetje overdreven cgi, maar nog wel vermakelijk imo.
 
Persoonlijke tip: gewoon de volgorde die op Disney+ staat. (Volgt de "tijdslijn" van het verhaal ipv releasevolgorde). Ja, het is dan minder spannend etc, maar het volgt een chronologische volgorde. Anders heb je continu eigenlijk prequels en sequels door elkaar.
 
Hier ook nog een serieus gat in mijn cultuur. Het aantal films schrikt me echt af om eraan te beginnen. De vele nieuwe releases helpen ook niet :crazy:
 
Persoonlijke tip: gewoon de volgorde die op Disney+ staat. (Volgt de "tijdslijn" van het verhaal ipv releasevolgorde). Ja, het is dan minder spannend etc, maar het volgt een chronologische volgorde. Anders heb je continu eigenlijk prequels en sequels door elkaar.
Waar zie jij een volgorde op Disney+? Als ik in D+ op de Star Wars tegel klik krijg ik een aantal lijstjes (Originals, Films, Series, ...) maar in geen enkele zit iets van volgorde?
 
Ik zat in dezelfde boot als u en begonnen met A New Hope en nadien The Empire Strikes Back. Die films waren echter zo slecht dat ik er meteen de brui aan heb gegeven.

Je kan uw tijd beter besteden.
Als je die 2 al slecht vindt, dan kan je er inderdaad beter meteen de brui aan geven :D :p

Tenzij je niet voorbij de wat outdated effecten kan kijken natuurlijk, dan kan je de laatste films/series misschien nog een kans geven.

Ik zou nieuwkomers toch steeds de originele trilogy aanraden om mee te beginnen. En daarna gewoon verder gaan met de andere 2 trilogy's.
Als je dan nog steeds hooked bent, al de films/series bekijken over de nevenpersonages/events.
 
Ik veronderstel dat de versies op D+ van de oude trilogie de 90s Lucas versies zijn? In de off-chance dat je de originele theatrale cuts van episodes 4-6 zou vinden, zou ik die aanraden. Da's nog altijd de meest pure kijkervaring
 
Als je nog nooit Star Wars gezien hebt, zou ik ze gewoon van ep I tot ep IX bekijken. 't Is niet dat er in episode 1 tot 3 easter eggs in zitten uit de originele 3 zodat die films leuker zouden zijn om te bekijken na de oude films.
Maar je begrijpt wss wel veel beter het hele plaatje. Feit is wel dat ge tussen ep III en ep VII plots met een gigantisch verschil aan special effects etc zit 😁, wat uw goesting in de originele 3 mss doet minderen omdat het er zo gedateerd uit ziet.
Wat betreft Rogue One en Solo. Rogue One kan perfect voor ep IV, maar kan ook perfect na ep IX als je er echt niet genoeg van kan krijgen. Solo vind ik geen meerwaarde, ook al ben je een gigantische fan.
Ik stoor me eigenlijk meer aan de special effects van de prequel trilogie dan aan de originele trilogie. Ik bedoel

UoeFrSm.jpeg


wat is dit? En bijvoorbeeld kijk naar de scenery, dat is echt zo lelijk en onnatuurlijk in deze scene.
 
En in RotJ wordt de sterfscène van Darth Vader in bepaalde versies overstemd door het gekraak van zijn leren kostuum.
Dat soort dingen stoort mij niet, de techniek evolueert nu eenmaal zo dat wat toen state of the art was, nu achterhaald en lelijk is
 
Ik stoor me eigenlijk meer aan de special effects van de prequel trilogie dan aan de originele trilogie. Ik bedoel

UoeFrSm.jpeg


wat is dit? En bijvoorbeeld kijk naar de scenery, dat is echt zo lelijk en onnatuurlijk in deze scene.
Dat is waarom de originele trilogie beter overeind blijft vandaag. Er werd (bijna uitsluitend denk ik) gebruikgemaakt van maquettes en echte sets. In de prequels werd er overmatig gebruikmaakt van middelmatige CGI maar goed, dat is gelinkt aan de technologie van die tijd. Plus Jar Jar :puke:. Eind jaren 90 had je dan nog de special editions van de originele trilogie waarin men wat CGI toevoegde, maar dat was wat mij betreft zeker geen meerwaarde. Integendeel.

In de laatste trilogie heeft men dan meer teruggegrepen naar de stijl van de originele trilogie en had men het geluk dat de CGI al beter op punt stond. Best of both worlds?
 
Terug
Bovenaan