SpaceX

morgen een nieuwe poging, hopelijk deze keer geen big bang
Oh nee, ontploft. Zo jammer zeg.
Wat me sterk opvalt is dat ArsTechnica, de Amerikaanse technologiesite waar men lange tijd nog erg enthousiast was over SpaceX, je de laatste maand quasi enkel nog negatief commentaar leest als het over SpaceX gaat. (link naar artikel) Da's zowat de enige overgebleven website op het internet waar het commentaar onder het artikel vaak even informatief is als het artikel zelf, door het hoge kennisniveau van de lezers. Maar daar is het enthousiasme de laatste maanden dus helemaal omgeslaan. Ik zie bijna niemand nog SpaceX bejubelen. Onder Amerikaanse tech-enthousiasten lijkt zelfs hun absolute grootste succesverhaal in ruimtetechnologie niet meer verdedigbaar door de recente acties van Musk. Dat geeft me toch nog wat hoop voor dat land.

Laatst bewerkt:
Even deze draad terug oprakelen omwille van dit artikel op ArsTechnica:

En vooral dit plaatje:
spacex-upmass.jpg

Hoe ongelofelijk is dit eigenlijk?!
SpaceX lanceerde in 2025 2.225.403kg in de ruimte, alle andere samen in dit plaatje: 483.202kg.
SpaceX lanceerde 4,5 keer zoveel gewicht als de rest van de wereld samen !!
Om de dag een Falcon 9 lancering.

Ongelofelijk en tegelijkertijd ook verontrustwekkend.

Ik vind dat toch wel beangstigend eerlijk gezegd. 100 of 1000 satellieten rond de Aarde zal wellicht niet veel effect hebben op onze planeet, maar 1 miljoen satellieten, die dan ooit terug naar beneden zullen vallen en opbranden in de atmosfeer is een ander verhaal.
En voor wie nog aan astronomie wilt doen is dat toch ook een ramp.

Ik vind dat toch wel beangstigend eerlijk gezegd. 100 of 1000 satellieten rond de Aarde zal wellicht niet veel effect hebben op onze planeet, maar 1 miljoen satellieten, die dan ooit terug naar beneden zullen vallen en opbranden in de atmosfeer is een ander verhaal.
En voor wie nog aan astronomie wilt doen is dat toch ook een ramp.
Het Kessler-effect gaat uiteindelijk nog werkelijkheid worden. En het ironische is dat China, SpaceX en Blue Origin het waarschijnlijk zelf mee zullen veroorzaken door hun voortdurende (economische) drang om steeds verder de ruimte in te trekken.
Als amateur astronoom vind ik het natuurlijk niet tof en de hobby staat op een laag pitje mede daardoor. Als tech enthousiast blijf ik het natuurlijk enorm fascinerend vinden.

Het Kessler-effect gaat uiteindelijk nog werkelijkheid worden. En het ironische is dat China, SpaceX en Blue Origin het waarschijnlijk zelf mee zullen veroorzaken door hun voortdurende (economische) drang om steeds verder de ruimte in te trekken.
Als amateur astronoom vind ik het natuurlijk niet tof en de hobby staat op een laag pitje mede daardoor. Als tech enthousiast blijf ik het natuurlijk enorm fascinerend vinden.
Voelt wat aan gelijk Big Brother ook met honderdduizenden satellieten boven onze hoofden.

Als het lot van onze planeet moet afhangen van figuren zoals Musk dan zie ik het maar somber in. Tegen wanneer het effect van zo'n zwerm neerstortende satellieten op onze atmosfeer gekend is, is het misschien al te laat.

Weer een mooie analyse van 'helloooo its skot manlie' Die mens ziet toch dingen die een normale leek niet ziet. Zoals het kantelen van de raket na het uitvallen van een motor om toch een bepaalde baan te houden.

Elon moet wél eens leren om met zijn poten van een versie af te blijven en niet naar de volgende te gaan maar de huidige te optimaliseren en betrouwbaarder te maken. Hij zit met SpaceX Starship nog altijd in een agile ontwikkelingscyclus. Maar Starship is zo groot en kost intussen ook al zoveel dat agile nu toch niet meer aan de orde is.

Je kan slim zijn, maar té slim is er over.

Das net het idee achter de iteraties denk ik. Je kan niet van een versie afblijven en hopen dat het magisch beter wordt.
Ik heb geen flauw idee hoe raketten ontworpen worden en wat het beste traject is trouwens. :unsure:

Als hij zo blijft itereren gaat de NASA vrees ik niet veel willen doen met Starship en Heavy Launcher.

Met Starship is er geen reproduceerbaarheid, elke vlucht is weer opnieuw een testvlucht een first of a kind.

Ik zou daar als astronaut momenteel niet mee willen vertrekken.

Gelukkig is zijn werkpaard de Falcon9 wel goed gerodeerd. Niettemin maakt SpaceX verlies. Ik vraag mij af wanneer SpaceX ooit winst gaat maken. Ze doen momenteel meer dan 100 lanceringen per jaar maar slagen er niet in winst te maken. Groot raadsel is dat.

Jawel, vermoedelijk zorgt Starship voor het uiteindelijke verlies.
SpaceX operations (payloads voor derden en vooral Starlink) zijn zeer winstgevind. In 2025 $18 miljard inkomsten en $6 miljard winst. Maar inderdaad door de integratie van oa xAI en ook de hoge ontwikkelkost van Starship zijn ze vorig jaar diep in het rood gegaan. Dit moet je eigenlijk zien als een tijdelijke kost. En uiteraard niet de IPO vergeten. Wilde verhalen, maar ze verwachten tussen de $40 en $80 miljard op te halen. Het bedrijf zou gevalueerd worden op ~ $2000 miljard.

Terug
Bovenaan