SpaceX heeft net meer dan 140 satellieten de ruimte in gestuurd, nieuw record:
Livestream is nog bezig, misschien kun je de loskoppeling van de satellieten nog zien;
Hier kijk ik toch met een dubbel gevoel naar.

Je kan hier een integratie van 40uur astrofotografie bekijken. Dat zijn veel frames dat je mag weggooien.
satellites.jpg
 
Ik vermoed dat jullie verwijzen naar de Starlinksatellieten van SpaceX? Want 130 van de satellieten op deze vlucht hebben behalve de raket niks met SpaceX te maken, dat zijn er van klanten.
 
Ik vermoed dat jullie verwijzen naar de Starlinksatellieten van SpaceX? Want 130 van de satellieten op deze vlucht hebben behalve de raket niks met SpaceX te maken, dat zijn er van klanten.
Nee gewoon satellieten in het algemeen. Maakt niet uit of het starlink is of spoetnik. Het stoort de astrofotograaf gewoon enorm.
 
Ik vind dit ook. Omdat 1 bedrijf beslist dat ze dit gaan doen, wordt de volledige nightsky vervuild. Er is al zoveel vervuiling op aarde, nu beginnen ze ook met vervuiling van de ruimte.
well actually... 😅
Amazon, OneWeb, Facebook, ... staan ook allemaal op het punt 10.000en satellieten te gaan lanceren en je kan er zeker van zijn dat er nog een hele hoop gaan volgen. SpaceX was gewoon eerst.

Hoe hoog gaan ze vliegen?
Zelfde als vorige keer 12,5km
 
well actually... 😅
Amazon, OneWeb, Facebook, ... staan ook allemaal op het punt 10.000en satellieten te gaan lanceren en je kan er zeker van zijn dat er nog een hele hoop gaan volgen. SpaceX was gewoon eerst.

Exactly my point. 1 bedrijf beslist dat ze dat gaan doen en dan begint het spelletje. Al de rest moet mee. Binnen een paar jaar zie je alleen nog satellieten ipv sterren.
 
je moet natuurlijk ook wel de voordelen afwegen tov de nadelen. Iemand die in the middle of nowhere woont of machines en crews die aan het werk zijn op bergen of in jungle en woestijn gebieden zullen altijd een goeie internet verbinding ter beschikking hebben. Zo'n arme stakker die geen of een heel slechte verbinding heeft ga je moeilijk uitgelegd krijgen dat deze evolutie moet tegengehouden worden omdat ze het moeilijker maken mooie ruimtefotos te trekken.
 
Het gaat natuurlijk om wel iets heel anders dan foto's maken.

Ze hebben de aarde zo vervuild, nu die verzadigd is beginnen ze gewoon bij het volgende, de ruimte rondom de aarde.
 
geen zorgen das allemaal LEO dus einde leven wordt dat allemaal redelijk snel terug aardse vervuiling. 😅
 
je moet natuurlijk ook wel de voordelen afwegen tov de nadelen. Iemand die in the middle of nowhere woont of machines en crews die aan het werk zijn op bergen of in jungle en woestijn gebieden zullen altijd een goeie internet verbinding ter beschikking hebben. Zo'n arme stakker die geen of een heel slechte verbinding heeft ga je moeilijk uitgelegd krijgen dat deze evolutie moet tegengehouden worden omdat ze het moeilijker maken mooie ruimtefotos te trekken.
Los hiervan opent het natuurlijk ook een hele hoop andere mogelijkheden. Stel u gewoon eens voor hier bij ons: Niet meer gebonden aan de lokale providers met hun quasi monopolies. En wat met online content die geografisch gebonden is (Netflix etc)?
Ze hebben de aarde zo vervuild, nu die verzadigd is beginnen ze gewoon bij het volgende, de ruimte rondom de aarde.
Beetje flauw niet? Het feit dat je hier op het forum post, maakt ook dat je bepaalde middelen/technologieën hebt aangewend die mee voor vervuiling gezorgd hebben. En ik denk trouwens dat de aarde in zijn 4.5 miljard bestaan wel ergere dingen heeft meegemaakt dan de moderne mens.
 
je moet natuurlijk ook wel de voordelen afwegen tov de nadelen. Iemand die in the middle of nowhere woont of machines en crews die aan het werk zijn op bergen of in jungle en woestijn gebieden zullen altijd een goeie internet verbinding ter beschikking hebben. Zo'n arme stakker die geen of een heel slechte verbinding heeft ga je moeilijk uitgelegd krijgen dat deze evolutie moet tegengehouden worden omdat ze het moeilijker maken mooie ruimtefotos te trekken.
ik ben voorstander van geglobaliseerd (vrij) internet op de meest ontoegankelijke plaatsen. Zeker met mijn crypto portefeuille in het achterhoofd :D
Dat ik geen mooie fotos kan trekken is nen zuren idd maar we moeten opletten dat we niet tegen het kessler syndrome aanlopen ook natuurlijk.
 
Moet wel zot zijn om een onontdekte amazone-stam te zijn en zo gedurende 5-10 jaar steeds meer satellieten waar te nemen in de nachtelijke hemel.
Maar dat zal denk ik niet gebeuren. De meeste cubesats gaan sowieso al vrij moeilijk waar te nemen zijn door hun kleine afmeting.. En als je je satellieten een likje zwarte verf geeft gaan die ook veel minder licht reflecteren. Mss moet dat de focus worden van nieuw onderzoek: Een soort 'vantablack' ontwikkelen dat bestand is tegen jarenlange blootstelling aan het licht van de zon in een vacuum. En je satellieten zodanig ontwikkelen dat daardoor geen thermische problemen ontstaan.
 
Moet wel zot zijn om een onontdekte amazone-stam te zijn en zo gedurende 5-10 jaar steeds meer satellieten waar te nemen in de nachtelijke hemel.
Maar dat zal denk ik niet gebeuren. De meeste cubesats gaan sowieso al vrij moeilijk waar te nemen zijn door hun kleine afmeting.. En als je je satellieten een likje zwarte verf geeft gaan die ook veel minder licht reflecteren. Mss moet dat de focus worden van nieuw onderzoek: Een soort 'vantablack' ontwikkelen dat bestand is tegen jarenlange blootstelling aan het licht van de zon in een vacuum. En je satellieten zodanig ontwikkelen dat daardoor geen thermische problemen ontstaan.
Idd. Moet wel gek zijn. Je ziet ze echt wel letterlijk vliegen he. Daarvoor heb je geen telescoop of zo nodig. Het iss is denk ik een van de meer heldere objecten aan de hemel. Magnitude -2 als ik me niet vergis. Venus op zijn helderste is -4.4
Wat betreft dat verven van....
Je moet die dingen natuurlijk ook nog kunnen tracken he. Kwil me niet voorstellen dat zo een vantablack satellite desintegreert en je de stukken niet meer kan volgen. Die snelheden en de krachten die hiermee gepaard gaan zijn echt wel immens hoor.
 
Laatst bewerkt:
Je moet die dingen natuurlijk ook nog kunnen tracken he. Kwil me niet voorstellen dat zo een vantablack satellite desintegreert en je de stukken niet meer kan volgen. Die snelheden en de krachten die hiermee gepaard gaan zijn echt wel immens hoor.
Zolang je ze nog kunt tracken met andere frequenties buiten het zichtbare spectrum is er geen probleem. Gebeurt nu vooral met radiogolven.
 
Zolang je ze nog kunt tracken met andere frequenties buiten het zichtbare spectrum is er geen probleem. Gebeurt nu vooral met radiogolven.
Radiogolven kunnen blijkbaar wel niet alles tracken. Optische elementen worden ook gebruikt.

Radar and optical detectors such as lidar are the main tools for tracking space debris. Although objects under 10 cm (4 in) have reduced orbital stability, debris as small as 1 cm can be tracked,[137][138] however determining orbits to allow re-acquisition is difficult. Most debris remain unobserved. The NASA Orbital Debris Observatory tracked space debris with a 3 m (10 ft) liquid mirror transit telescope.[139] FM Radio waves can detect debris, after reflecting off them onto a receiver.[140] Optical tracking may be a useful early-warning system on spacecraft.
 
je moet natuurlijk ook wel de voordelen afwegen tov de nadelen. Iemand die in the middle of nowhere woont of machines en crews die aan het werk zijn op bergen of in jungle en woestijn gebieden zullen altijd een goeie internet verbinding ter beschikking hebben. Zo'n arme stakker die geen of een heel slechte verbinding heeft ga je moeilijk uitgelegd krijgen dat deze evolutie moet tegengehouden worden omdat ze het moeilijker maken mooie ruimtefotos te trekken.
Dat zal toch nog een heel lang tijd duren tegendat Starlink en consoorten beschikbaar is voor de arme stakker. :p

Called the “Better Than Nothing Beta” test, according to multiple screenshots of the email seen by CNBC, initial Starlink service is priced at $99 a month – plus a $499 upfront cost to order the Starlink Kit.

En je kan je starlink niet zomaar van plaats veranderen

Can I travel with Starlink, or move it to a different address?
Starlink satellites are scheduled to send internet down to all users within a designated area on the ground. This designated area is referred to as a cell.

Your Starlink is assigned to a single cell. If you move your Starlink outside of its assigned cell, a satellite will not be scheduled to serve your Starlink and you will not receive internet. This is constrained by geometry and is not arbitrary geofencing.


Ik vraag mij ook af hoeveel starlinks je kan hebben in een zone voordat er een bottleneck is. Wat is de capaciteit per satelliet?

Argument van vrij internet is ook snel weg gezien je stalink-modem tot een cel beperkt is dus ze weten perfect in welke regio die zich bevindt. (Dus geoblocking blijft mogelijk)
 
Terug
Bovenaan