Sociale woningen

Wat betreft de sociale woningmarkt is er

Men is x-aantal jaren terug al op de proppen gekomen met het bindend sociaal objectief om steden en gemeenten te verplichten in sociaal woonaanbod te voorzien. Dus er is al wel wat werk in gestoken.
Niet alle steden en gemeenten komen dat BSO echter na.

Langs de andere kant kunnen steden en gemeenten die hun BSO reeds behaald hebben, zich jaarlijks engageren voor een woonbeleidsconvenant op te stellen om eigenlijk meer sociale woningen te voorzien dan het BSO voorschreef. Waarom is dat belangrijk, dat woonbeleidsconvenant, omdat er anders geen enkel vorm van subsidies zou zijn voor de SHM's.

Dus zeggen dat er een falend beleid, dat vind ik wat kort door de bocht.
Er zijn nu eenmaal meerdere factoren waar je rekening mee moet houden. Dan denk ik maar aan de huidige inwoners (die niet staan te wachten op sociale woningen) en ook gewoon de plaats ervoor hebben.
Zoals ge zelf zegt is er een BSO, maar staat er geen verplichting/sanctie tegenover als gemeenten en steden hun cijfer niet halen.

En met een wachtlijst van meer dan 150.000 huurders lijkt me het huidige beleid toch geen succes.

Hopelijk slaat SVK-PRO aan en komen er meer beschikbare woningen op de markt voor dit doelpubliek.
 
Zoals ge zelf zegt is er een BSO, maar staat er geen verplichting/sanctie tegenover als gemeenten en steden hun cijfer niet halen.

En met een wachtlijst van meer dan 150.000 huurders lijkt me het huidige beleid toch geen succes.

Hopelijk slaat SVK-PRO aan en komen er meer beschikbare woningen op de markt voor dit doelpubliek.
Het BSO op zich is een verplichting.
Als bij de voortgangstoets blijkt dat een gemeente niet voldoende inspanning levert, dan worden ze verplicht een overeenkomst af te sluiten met een SHM of lokaal bestuur. Doen ze dit niet, dan zal de minister zelf optreden om die overeenkomst te sluiten.

Er onderuit komen gaan ze dus niet doen. Alleen zullen deze processen de termijn van het behalen van het BSO wel achteruit schuiven.

Ik vind de stap naar SVK-PRO een logische stap, alleen weet ik niet of dit automatisch meer sociale woningen zal opleveren.
Waarom gaan mensen dan wel meer geneigd zijn hun woning via het SVK te verhuren?

Want je zegt wel falend beleid, maar ook wij hebben dit in de hand.
Wij kunnen ook massaal kiezen voor te verhuren via het SVK, maar aangezien geld voor ons belangrijker is dan het hogere doel (en gemak) doen we er veel te weinig mee.
 
Het BSO op zich is een verplichting.
Als bij de voortgangstoets blijkt dat een gemeente niet voldoende inspanning levert, dan worden ze verplicht een overeenkomst af te sluiten met een SHM of lokaal bestuur. Doen ze dit niet, dan zal de minister zelf optreden om die overeenkomst te sluiten.

Er onderuit komen gaan ze dus niet doen. Alleen zullen deze processen de termijn van het behalen van het BSO wel achteruit schuiven.

Ik vind de stap naar SVK-PRO een logische stap, alleen weet ik niet of dit automatisch meer sociale woningen zal opleveren.
Waarom gaan mensen dan wel meer geneigd zijn hun woning via het SVK te verhuren?

Want je zegt wel falend beleid, maar ook wij hebben dit in de hand.
Wij kunnen ook massaal kiezen voor te verhuren via het SVK, maar aangezien geld voor ons belangrijker is dan het hogere doel (en gemak) doen we er veel te weinig mee.
Svk pro gaat grote spelers kunnen aantrekken vanuit de privé, wat nu natuurlijk niet is.

Met de fusie van SHM en SVK naar woonmaatschappijen gaat er ook meer interne middelen zijn voor SVK's om hun werking uit te bouwen en hopelijk tot meer aantrek van verhuurders.
 
Ze houden nu eenmaal geen rekening met het kapitaal dat mensen op hun spaarrekening hebben staan bij het toewijzen van sociale woningen.
Klopt. Ken persoonlijk aantal ex-zelfstandigen die op basis van laag pensioen aan sociale woning geraakt zijn maar wel rijkelijk leven op de interest op het kapitaal dat ze hebben opgebouwd.
 
Kunt u afvragen wie die hoogopgeleide politici zijn die Zulke systemen uitdokteren en vooral in standhouden.

En dan heeft men schrik voor het gepeupel (bv referenda) want “ze snappen het niet”.
 
Svk pro gaat grote spelers kunnen aantrekken vanuit de privé, wat nu natuurlijk niet is.

Met de fusie van SHM en SVK naar woonmaatschappijen gaat er ook meer interne middelen zijn voor SVK's om hun werking uit te bouwen en hopelijk tot meer aantrek van verhuurders.
Dat zal imo alleen maar gebeuren als de huurprijs bij het SVK omhoog zal gaan. En dat zit er niet meteen in, aangezien het het nu van sociaal verhuurkantoor zou wegnemen.

We kunnen maar hopen.
 
Dat zal imo alleen maar gebeuren als de huurprijs bij het SVK omhoog zal gaan. En dat zit er niet meteen in, aangezien het het nu van sociaal verhuurkantoor zou wegnemen.

We kunnen maar hopen.
Inderdaad, anderzijds gaan er altijd woningen zijn van 20 - 30 jaar oud die conform zijn met de Wooncode, maar daarom niet afgewerkt genoeg om op de hogere huurmarkt te komen.
 
We moeten ook niet doen dat het zo'n cadeau is hé. Het zijn geen luxe-villa's, gewoon sociale woningen. Als je echt genoeg geld hebt, ga je daar niet voor je plezier wonen.
 
Een familielid van mij heeft een 8-9-tal jaren geleden een appartement van de VMSW gekocht met zijn toen bescheiden loon. Intussen van job veranderd, vriendin die ook werkt, en een huis gekocht. Appartement verkocht (met boete van 10 of 20k, omdat het "te snel" was voor een sociale woning). Koper was een startende single als ik me niet vergis, prijs was marktconform (officiele schatter enzo aan te pas gekomen, geen opbiedingen etc. maar "gewoon" iets onder de vraagprijs). Uiteindelijk heeft de verkoop een fikse winst opgeleverd, naast het bijna gratis wonen door de goedkope lening van de VMSW.

Dat geld komt nu terecht bij oudere mensen (verkopers van het huis) dus het is natuurlijk een trade-off: enerzijds zijn er twee "generaties" die een betaalbaar appartement hebben (gehad), en anderzijds iemand die er nu op vooruit kan gaan en dan nog de derde partij die hier wat buiten staat want ze hadden sowieso hun geld van een ander potje gehad bij de verkoop. Nu is het wel zo dat subsidies indirect in hun handen zijn terecht gekomen. Is dit erg? Geen idee.
Had dit niet kunnen gebeuren indien het een huurappartement was? Zeker en vast. Het geconsolideerde kapitaal van die 9 jaar appartement en lening afbetalen heeft het mogelijk gemaakt om er op vooruit te gaan. Vind ik het erg dat ik hieraan meebetaal? Neuh.

Ik vind het veel erger dat de waarde van mijn nieuwbouw huis voor meer dan 50% uit voorheen betaalde belastingen (bij elkaar opgeteld inkomensbelasting + BTW + registratierechten) gaat bestaan, dat wel.
 
Het is wel schrijnend dat men meer wil inzetten op sociale woningbouw.
Dat is eigenlijk gewoon toegeven dat de kost van wonen niet beheersbaar is.
 
Een jaar lang in sociale woningen gewerkt van Oostende tot de Panne. Als chauffagist kom je van de garage tot de slaapkamers. Toch soms bizar volk hoor die sociale huurders. Er waren er dus bij die met een fonkelnieuwe q5 of BMW gt reden. Eens een ex zelfstandig boekhouder gehad die deed alsof het zijn eigen woning was en begon te zagen over roest aan zijn radiator dat er plots zou gekomen zijn door dat ik de radiator ontlucht heb, alsof het mijn schuld was. Ook veel Brusselaars/Walen die hier een sociale woning of appartement aan de kust hebben, maar bizar genoeg nooit thuis waren. We kregen dan na 3 gemiste afspraken een loper van de verhuurmaatschappij en dan was het duidelijk dat er daar niet echt gewoond werd. Dan ook een sociale woning waar een Nederlander woont, die doodleuk met Nederlandse nrplaten blijft rondrijden en zelf iemand met nr platen uit Zuid-Frankrijk. Tot slot ook iemand gehad die zijn appartement in brand gestoken had.
 
Het is wel schrijnend dat men meer wil inzetten op sociale woningbouw.
Dat is eigenlijk gewoon toegeven dat de kost van wonen niet beheersbaar is.
De kost van wonen* is niet beheersbaar in een vrije markt.

Men wil (verstaanbaar) op een aflegbare afstand van werk/familie/vrienden/hobbies zitten, en liefst in een "goede buurt" (vrij te interpreteren).
Een groeiende bevolking (met deels een groeiend vermogen?) wil op een beperkte oppervlakte hun woonst hebben.
Vraag en aanbod maken de vroeger "normale" woningen onbetaalbaar.
Niettegenstaande dat er dus eigenlijk te veel woningen bijgebouwd worden gezien onze totale populatie.
Ofwel wil men deze nieuwe woningen niet (I doubt it) ofwel voldoen de oude woningen die er nog zijn niet aan de "moderne noden".

Zeg ik nu dat mensen minder kieskeurig moeten zijn? Maybe. Maar het blijft volgens mij een onvermijdelijk probleem dat "gewild" vastgoed in prijs zal stijgen (en ongewild zou moeten dalen, maar die rijden gewoon mee op de golf...).
Zijn socialie woningen de oplossing? Nee tuurlijk niet. Sociale woningbouw is een lapmiddel omdat de maatschappij faalt in het voorzien van een grondrecht op een meer structurele manier. Zou ik ze daarom direct afschaffen? Nee tuurlijk niet.

De hele "van het gas af" heisa in Nederland gaat mensen die nog betaalbare woningen hebben gekocht "in den tijd" kei hard op kosten jagen. Resultaat? Ook die woningen worden duurder gemaakt, gewoon omdat er kosten zijn gemaakt. Niemand wil zijn huis onder de kostprijs verkopen.
 
Een jaar lang in sociale woningen gewerkt van Oostende tot de Panne. Als chauffagist kom je van de garage tot de slaapkamers. Toch soms bizar volk hoor die sociale huurders. Er waren er dus bij die met een fonkelnieuwe q5 of BMW gt reden. Eens een ex zelfstandig boekhouder gehad die deed alsof het zijn eigen woning was en begon te zagen over roest aan zijn radiator dat er plots zou gekomen zijn door dat ik de radiator ontlucht heb, alsof het mijn schuld was. Ook veel Brusselaars/Walen die hier een sociale woning of appartement aan de kust hebben, maar bizar genoeg nooit thuis waren. We kregen dan na 3 gemiste afspraken een loper van de verhuurmaatschappij en dan was het duidelijk dat er daar niet echt gewoond werd. Dan ook een sociale woning waar een Nederlander woont, die doodleuk met Nederlandse nrplaten blijft rondrijden en zelf iemand met nr platen uit Zuid-Frankrijk. Tot slot ook iemand gehad die zijn appartement in brand gestoken had.

Euh wat? Kan je daar is over vertellen :D
 
Terug
Bovenaan