Selor 2021 vernieuwde selectieprocedure

Same here. Ik denk dat de kans ook klein is dat er vacatures zullen tussen zitten in het Gentse :unsure: Maar je weet nooit.
Kans is inderdaad niet groot. Indien je geduld hebt en het gaat om een statutaire functie is het geen slecht idee om alsnog in Brussel te starten. Achteraf kan je nog altijd veranderen naar iets in Gent en heb je toch al wat klasseanciënniteit opgebouwd.

Mijn persoonlijke mening: al bij al is een functie in Brussel vaak veel interessanter (meer doorgroeimogelijkheden, taalpremie, meer interessante jobs). 3x telewerk is nu de norm wat het pendelen ook enorm beperkt. Zelf ook nog voor een FOD in Gent gewerkt en zag er enorm tegenop om te veranderen naar iets in Brussel. Uiteindelijk toch gedaan en nog geen moment spijt van gehad. Om een voorbeeld te geven; in lokale diensten zit de cultuur vaak nog wat in het verleden, in mijn oude dienst was telewerk tijdens corona "niet mogelijk" en hier zal na corona ook geen verandering in komen. De job valt echter gewoon perfect van thuis uit te doen. Dit is op basis van mijn persoonlijke ervaring, niet elke FOD in Gent zal zo zijn natuurlijk.
 
Kans is inderdaad niet groot. Indien je geduld hebt en het gaat om een statutaire functie is het geen slecht idee om alsnog in Brussel te starten. Achteraf kan je nog altijd veranderen naar iets in Gent en heb je toch al wat klasseanciënniteit opgebouwd.

Mijn persoonlijke mening: al bij al is een functie in Brussel vaak veel interessanter (meer doorgroeimogelijkheden, taalpremie, meer interessante jobs). 3x telewerk is nu de norm wat het pendelen ook enorm beperkt. Zelf ook nog voor een FOD in Gent gewerkt en zag er enorm tegenop om te veranderen naar iets in Brussel. Uiteindelijk toch gedaan en nog geen moment spijt van gehad. Om een voorbeeld te geven; in lokale diensten zit de cultuur vaak nog wat in het verleden, in mijn oude dienst was telewerk tijdens corona "niet mogelijk" en hier zal na corona ook geen verandering in komen. De job valt echter gewoon perfect van thuis uit te doen. Dit is op basis van mijn persoonlijke ervaring, niet elke FOD in Gent zal zo zijn natuurlijk.
Telewerk is inderdaad handig, maar ik neem aan dat je de eerste maanden wel iedere dag op kantoor aanwezig moet zijn, tot je ingewerkt bent. Aangezien het voor mij 1.5 à 2 uur duurt om in Brussel te geraken, zie ik dat toch niet direct zitten. 4u heen en terug om te gaan werken is niet min. Ik ging er ook wel al vanuit dat de meeste jobs in Brussel zouden zijn, maar ik had toch verwacht dat er hier en daar iets zou tussenzitten voor Gent, Antwerpen,... Tot nu toe is dat dus niet het geval.

Voorlopig heb ik ook nog niks zien passeren dat me zou interesseren. Je kan op de site van Selor ook solliciteren voor jobs in de financiële sector. Dan staat daar bij een bepaalde vacature dat je geen ervaring nodig hebt in de financiële wereld (wel dat het een troef is), en dat er een on-the-job opleiding voorzien wordt. Maar dan kijk ik in de sectie met de deelnamevoorwaarden, en daar staat dan wél plots dat achtergrondkennis een vereiste is :unsure: Namelijk dat je ofwel een diploma in die sector moet hebben, of 1 jaar relevante werkervaring.

Misschien toch maar eens proberen. Een nee heb je, een ja kun je krijgen. Met de nodige opleiding is dat wel een sector waarin ik goed zou kunnen zijn, geloof ik. Uiteindelijk heb ik een top 5 score behaald in die rangschikking, hopelijk kan ik dat toch een beetje uitspelen. Maar dan moet ik eerst een interessante vacature tegenkomen.
 
Telewerk is inderdaad handig, maar ik neem aan dat je de eerste maanden wel iedere dag op kantoor aanwezig moet zijn, tot je ingewerkt bent

Goh. Ik ben in april vorig jaar naar een administratie te gaan waarvan ik niets kende. Ik heb eigenlijk de week dat ik daar begon al thuis gewerkt. Collega's hebben mij veel dingen aangeleerd via bellen en schermdelen.
Ik denk wat de mogelijkheden hierin zijn heel hard gaan afhangen van uw dienst en vooral uw teamchef :/
 
Stuur je bewijs door naar P&O, als ze het accepteren mooi zwijgen en laten uitbetalen elke maand.
Geen enkele/kleine kans dat je in contact komt met een franstalig iemand ?
Een collega van mij die in Vlaanderen werkt heeft deze premie gekregen. Wij komen wel heel af en toe met Frans sprekende in contact. Maar wij zeggen eigenlijk standaard dat ze maar Frans moeten kiezen in het telefoon menu of een tolk moeten voorzien aangezien wij geen dossiers behandeling van het Franse taalgebied.

Ik werk er nog niet, maar ik heb binnenkort wel een gesprek, ik zal het ze dan gewoon vragen :unsure: voor zover ik het kan uitmaken bestaat de regio uit enkele faciliteitengemeenten, dan zou het in principe wel moeten kunnen, maar ik heb er geen zicht op in hoeverre ik effectief Frans ga nodig hebben. Ik doe die testen ook deels om te bewijzen dat ik effectief gemotiveerd ben :unsure:

Kans is inderdaad niet groot. Indien je geduld hebt en het gaat om een statutaire functie is het geen slecht idee om alsnog in Brussel te starten. Achteraf kan je nog altijd veranderen naar iets in Gent en heb je toch al wat klasseanciënniteit opgebouwd.

Mijn persoonlijke mening: al bij al is een functie in Brussel vaak veel interessanter (meer doorgroeimogelijkheden, taalpremie, meer interessante jobs). 3x telewerk is nu de norm wat het pendelen ook enorm beperkt. Zelf ook nog voor een FOD in Gent gewerkt en zag er enorm tegenop om te veranderen naar iets in Brussel. Uiteindelijk toch gedaan en nog geen moment spijt van gehad. Om een voorbeeld te geven; in lokale diensten zit de cultuur vaak nog wat in het verleden, in mijn oude dienst was telewerk tijdens corona "niet mogelijk" en hier zal na corona ook geen verandering in komen. De job valt echter gewoon perfect van thuis uit te doen. Dit is op basis van mijn persoonlijke ervaring, niet elke FOD in Gent zal zo zijn natuurlijk.

De functie waar ik nu binnenkort meer over ga weten is in een lokale afdeling. Maar ik ging er zo wat van uit dat ik hier eventueel kan binnenstromen in A2 en dan tikt de anciënniteit toch al wat aan. En als ik het hier niet leuk vind (het is niet per sé eerste keuze) kan ik nog altijd intern switchen naar een andere afdeling in een andere FOD, eventueel meer centraal in Brussel. Kan dat vlot, of gaat dat moeilijk?
 
Ik werk er nog niet, maar ik heb binnenkort wel een gesprek, ik zal het ze dan gewoon vragen :unsure: voor zover ik het kan uitmaken bestaat de regio uit enkele faciliteitengemeenten, dan zou het in principe wel moeten kunnen, maar ik heb er geen zicht op in hoeverre ik effectief Frans ga nodig hebben. Ik doe die testen ook deels om te bewijzen dat ik effectief gemotiveerd ben :unsure:



De functie waar ik nu binnenkort meer over ga weten is in een lokale afdeling. Maar ik ging er zo wat van uit dat ik hier eventueel kan binnenstromen in A2 en dan tikt de anciënniteit toch al wat aan. En als ik het hier niet leuk vind (het is niet per sé eerste keuze) kan ik nog altijd intern switchen naar een andere afdeling in een andere FOD, eventueel meer centraal in Brussel. Kan dat vlot, of gaat dat moeilijk?
Het is moeilijk op voorhand te voorspellen, veel hangt af van jouw interesses en bij welke FOD je gaat werken. Waar ik momenteel werk is het heel eenvoudig om van standplaats te veranderen maar dit is niet overal het geval. Om van FOD te veranderen zal je opnieuw via Selor moeten gaan (maar dan kan je ook gebruik maken van de "interne markt"). Toch nog een kleine opmerking bij wat ik in mijn voorgaande post zei, dit is niet meer dan mijn eigen mening op basis van enkele ervaringen van mijzelf en vrienden. Het is goed mogelijk dat dat in de realiteit veel beter meevalt dan dat ik hier vertel.
 
De functie waar ik nu binnenkort meer over ga weten is in een lokale afdeling. Maar ik ging er zo wat van uit dat ik hier eventueel kan binnenstromen in A2 en dan tikt de anciënniteit toch al wat aan.
Stond die A2 in het jobaanbod? Want anders ga je die niet zomaar krijgen. Het is niet zo dat je tegenwoordig nog louter op basis van anciënniteit naar een hoger niveau gaat he, je schuift gewoon op binnen dezelfde loonschaal.
 
Stond die A2 in het jobaanbod? Want anders ga je die niet zomaar krijgen. Het is niet zo dat je tegenwoordig nog louter op basis van anciënniteit naar een hoger niveau gaat he, je schuift gewoon op binnen dezelfde loonschaal.
Ja, stond er zo in. Je had wat ervaring nodig om in aanmerking te kunnen komen.

In het verlengde daarvan, kan je ook zakken van schaal bij een switch naar een andere functie? Stel dat iemand op A2 een andere functie wil die op A1 staat ingeschaald, wordt die dan terug op A1 betaald?
 
Ja, stond er zo in. Je had wat ervaring nodig om in aanmerking te kunnen komen.

In het verlengde daarvan, kan je ook zakken van schaal bij een switch naar een andere functie? Stel dat iemand op A2 een andere functie wil die op A1 staat ingeschaald, wordt die dan terug op A1 betaald?
Ik dacht van wel wanneer jij u daar vrijwillig op inschrijft.
Enkel wanneer het gedwongen is (overgang federaal naar regionaal vb vlaams, functie die men stopzet/ uitfaseert,...), dan kan men dat zomaar niet.
 
Lijkt mij inderdaad logisch dat je het loon krijgt van de functie, niet van je eigen graad.
 
Laatst bewerkt:
Ja, stond er zo in. Je had wat ervaring nodig om in aanmerking te kunnen komen.

In het verlengde daarvan, kan je ook zakken van schaal bij een switch naar een andere functie? Stel dat iemand op A2 een andere functie wil die op A1 staat ingeschaald, wordt die dan terug op A1 betaald?
Kheb A's geweten die naar B niveau zijn gegaan. Dat is dan in de loonschaal van B.
Er zijn ook heel wat universitairen die op B-niveau werken. Als je dat te lang doet en je solliciteert op A functies zak je in loon.
En er zijn ook A2-3 en zelfs A4's die gewoon het werk van een A1 doen. En ook B's die het werk van A's doen..
 
Kheb A's geweten die naar B niveau zijn gegaan. Dat is dan in de loonschaal van B.
Er zijn ook heel wat universitairen die op B-niveau werken. Als je dat te lang doet en je solliciteert op A functies zak je in loon.
En er zijn ook A2-3 en zelfs A4's die gewoon het werk van een A1 doen. En ook B's die het werk van A's doen..
Je mag wel niet vergeten dat je vroeger na x jaar uiteindelijk terecht kwam in het A2 traject. Je geraakte gewoonweg niet helemaal tot op het einde ervan.

In de nieuwe regeling heeft men van elk gewoon een apart traject gemaakt met hetzelfde eindpunt (onder druk van de vakbonden). Dus NA1 en NA2 eindigen met hetzelfde loon, het duurt voor een NA1 gewoon 5 jaar langer dacht ik. Al zou je als je als NA1 start dat nu wel kunnen halen.

A3 en A4 heb ik echter nog niet gezien dat die gewoon hetzelfde werk doen als een A1 of een A2.
Wij hebben ik geloof op 1000 personen ongeveer 9-10 A3s en 3 à 4 A4s, en meestal als managementrol (dus teamgeorïenteerd). In de expertenrol ben ik ze (A3 niveau) niet meer tegengekomen (alhoewel dat bij de juristen er 10 jaar geleden er 2 waren, maar die zijn ondertussen vertrokken of op pensioen).

Op nicheentiteiten na (inspecteur van financiën, rekenhof,...)

Daarnaast is men om ingenieurs en informatici te rekruteren (+/- 5 jaar geleden) overgegaan naar A2 niveau omdat men anders quasi geen respons kreeg, wat voor de andere profielen minder het geval was.
 
Hier hebben wij toch ook enkele A3's die slechter presteren dan enkele personeelsleden op niveau B. Is wel een 'uitstervend ras', zijn personeelsleden die tegen hun pensioen zitten en die graag behaald hebben toen de cultuur nog anders zat (heb ik mij laten vertellen).

Kheb A's geweten die naar B niveau zijn gegaan. Dat is dan in de loonschaal van B.
Er zijn ook heel wat universitairen die op B-niveau werken. Als je dat te lang doet en je solliciteert op A functies zak je in loon.
En er zijn ook A2-3 en zelfs A4's die gewoon het werk van een A1 doen. En ook B's die het werk van A's doen..

Is het niet zo dat je nooit in loon kan zakken? Ik meen mij te herinneren dat elke bevordering ook effectief een loonsverhoging moet inhouden?

EDIT: Gebaseerd op artikel hieronder


Art. 13.§ 1. De geldelijke anciënniteit die verworven wordt na de indiensttreding evolueert per volledige maand. De onvolledige maanden worden niet in aanmerking genomen. § 2. Voor de ambtenaren, met inbegrip van de stagiairs, evolueert de geldelijke anciënniteit per volledige maand indien ze in dienstactiviteit of in disponibiliteit zijn en ook bij verminderde prestaties voor persoonlijke aangelegenheden § 3. Voor de contractuelen evolueert de geldelijke anciënniteit per volledige maand indien ze daadwerkelijk hun arbeidsovereenkomst uitvoeren.

In afwijking van het eerste lid evolueert de geldelijke anciënniteit zelfs in de gevallen van schorsing van de arbeidsovereenkomst : 1° indien de contractueel bezoldigd blijft door de federale dienst;2° indien de contractueel een verlof in het kader van de moederschapsbescherming of een ouderschapsverlof geniet;3° indien de contractueel in georganiseerde werkonderbreking is;4° indien de contractueel het verlof om dwingende reden geniet dat geregeld is door het koninklijk besluit van 11 oktober 1991 tot vaststelling van de nadere regelen voor de uitoefening van het recht op een verlof om dwingende reden.§ 4. In afwijking van dit artikel wordt de geldelijke anciënniteit met een derde verminderd wanneer de ambtenaar van niveau B of C tot het niveau A bevorderd wordt. Het resultaat wordt uitgedrukt in maanden en wordt naar boven afgerond naar het onmiddellijk hoger geheel getal. In voorkomend geval wordt de geldelijke anciënniteit gecorrigeerd om het gevolg van een vorige toepassing van gelijkaardige leeftijdsklassen als die bepaald in artikel 11, § 7, te neutraliseren.

De vermindering wordt evenwel tot 2 jaar beperkt voor de diensten gepresteerd in een functie van het niveau B en tot 5 jaar voor de diensten gepresteerd in een functie van de niveaus C en D. Deze regel kan niet tot gevolg hebben dat een totale vermindering van meer dan 5 jaar opgelegd wordt.

De vermindering wordt bovendien beperkt zodat de bevordering tot het niveau A een jaarlijkse weddeverhoging waarborgt van ten minste 1094 euro.

EDIT: Feignasse was me voor :^)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook heel wat universitairen die op B-niveau werken. Als je dat te lang doet en je solliciteert op A functies zak je in loon.
Normaal gezien is er een garantie dat je loon niet kan zakken, zie tweede bullet point: https://fedweb.belgium.be/nl/loopbaanpad/niveau_b/administratieve_loopbaan/geldelijke_impact
A3 en A4 heb ik echter nog niet gezien dat die gewoon hetzelfde werk doen als een A1 of een A2.
Wij hebben ik geloof op 1000 personen ongeveer 9-10 A3s en 3 à 4 A4s, en meestal als managementrol (dus teamgeorïenteerd). In de expertenrol ben ik ze (A3 niveau) niet meer tegengekomen (alhoewel dat bij de juristen er 10 jaar geleden er 2 waren, maar die zijn ondertussen vertrokken of op pensioen).
Bij ons worden er nog steeds A3 experten benoemd. Dat zijn dan ook wel echte experten in hun vak, maar in essentie doen ze nog steeds hetzelfde werk als wanneer ze nog A2 waren.
 
Dat is bij een bevordering. Als je op een A vacature solliciteert buiten een bevordering, ben je als B3 bvb. slechter af. (volgens collega's)
Klopt.

Als de vacature niet openstaat als promotie dan kan je slechter af zijn, aangezien het uw eigen keuze is om mee te doen.
 
Maar dan is het niet echt fair om dat te benoemen als dat ze nog gewoon hetzelfde werk doen natuurlijk.
Gaat vaak om juristen die een grote expertise hebben opgebouwd in een bepaalde niche. Mochten die als consultant hun diensten aanbieden aan besturen allerhande, ze zouden makkelijk een veelvoud kunnen verdienen. Dus op zich vind ik het niet abnormaal dat er hen via een A3 toch een aantrekkelijk loon wordt geboden.
 
Ah op die manier, maar valt dat dan niet op te lossen door meename van anciënniteit?
je hebt verschillende soorten anciënniteit, ik denk dat je eerdere ervaring in de privé meetelt als geldelijke anciënniteit maar niet als klasse anciënniteit.
 
Ah op die manier, maar valt dat dan niet op te lossen door meename van anciënniteit?
Dat kan, maar het is geen garantie dat uw ervaring van niveau B geteld gaat worden als niveau A. Hiernaast als je in de hoogste schaal van B zit, dan kan die lager zijn als de laagste schaal van A.
Ik weet dat een paar niveau's B (kort bij pensioen) daarover klaagde toen ik startte

Gaat vaak om juristen die een grote expertise hebben opgebouwd in een bepaalde niche. Mochten die als consultant hun diensten aanbieden aan besturen allerhande, ze zouden makkelijk een veelvoud kunnen verdienen. Dus op zich vind ik het niet abnormaal dat er hen via een A3 toch een aantrekkelijk loon wordt geboden.
Oh het ging mij niet over het feit dat dergelijke experten zo'n A3 functie zouden hebben. Voor mij mogen echte experten in andere velden (dus in het experten track ipv management track) dat ook verdienen. Mijn punt was eerder dat je dit niet gewoon kunt gelijkschakelen met het statement dat iemand als A3 gewoon exact hetzelfde werk doet als A1 of A2.
Voor sommige mensen lijkt dat dan wel dat die hetzelfde werk doet. Maar wanneer het moeilijk begint te worden (of kostelijk of niet standaard) dat is dan de reden waarom dat de A3's zijn. Inclusief ook de verantwoordelijkheid die ermee gepaard gaat als ze er langs zitten.

je hebt verschillende soorten anciënniteit, ik denk dat je eerdere ervaring in de privé meetelt als geldelijke anciënniteit maar niet als klasse anciënniteit.
Klopt. Daarom dat ik het voorbeeld hierboven gaf van die 20j (best case scenario kun je tot 20 jaar ervaring laten valideren).
Ik heb echter nog nooit gehoord dat men als men van de private sector komt eventjes klasse anciënniteit gaat geven. Het zou misschien kunnen als dat als mogelijkheid in de wet staat. Als je dat zeker wilt weten, dan moeten ze het maar aan selor vragen. Die worden daarvoor betaald om op van die moeilijke vragen te antwoorden :p.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan