Selor 2021 vernieuwde selectieprocedure

Hey ik heb een vraagje,

Ik heb ook voor de overheid gesolliciteerd, als dossierbehandelaar asiel & migratie, en ik sta nu sinds een paar dagen op de laureatenlijst (op nr. 26 maar ik denk dat er maar 30 mensen op staan). Heb jij misschien enig idee of ik er vanuit mag gaan dat ik de komende tijd een jobaanbieding zal hebben? Want ik vind het zelf heel onduidelijk of dit over 2 weken is of misschien pas over een half jaar.....
Dat hangt af van hoeveel jobs er zijn en hoeveel mensen de job nog willen.
Ik heb absoluut geen ervaring met die specifiek overheidsdienst maar de twee keer dat ik op de lijst stond, had ik binnen de maand een job.
 
  • Leuk
Waarderingen: Katy
kan nog van andere dingen afhangen ook.
ik had binnen de 2 weken mijn jobaanbieding, maar dan moest ik nog een psychologische computertest en een medische controle ondergaan.
pas daarna kwam de aanwerving. maar dan waren we wel al 2 maand verder, en moest ik nog 3 maand opzeg doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Katy
Hey iedereen

Vorig jaar (november 2021) nam ik al eens deel aan een eerste testronde van Selor, toen had ik een goede score voor abstract- en verbaal redeneervermogen, maar ben ik helaas een beetje de mist ingegaan bij de situationele beoordelingstest. De test abstract redeneervermogen bestond toen enkel uit deze test:
"In een variant van deze test, krijg je verschillende rijen met telkens 1 of meerdere basisfigu(u)r(en) en 1 of meerdere eindfigu(u)r(en). Tussen beide types figuren staan één of meerdere symbolen. Jouw taak bestaat erin de figuren met elkaar te vergelijken en zo het effect van elke symbool te achterhalen."
(Hiervoor heb ik ook een oefenboek aangeschaft dat mij echt enorm geholpen heeft).

Binnenkort doe ik mee aan een andere testronde (voor attaché niveau A1), waarvoor ik weer een test abstract redeneren moet afleggen, alsook postbakoefening. Toen ik een kijkje nam op de website van Selor zag ik ook nog deze uitleg staan bij de pagina over abstract redeneren;

"In een andere testvariant krijg je een figurenreeks waarbij verschillende figuren in een logische volgorde staan. Je moet de volgende figuur in de reeks kiezen uit een aantal mogelijkheden."
"Andere testvarianten tonen je stroomdiagrammen. Elk van de diagrammen hebben een aantal lege cellen waarvoor je de inhoud moet kiezen op basis van de beschikbare informatie."
"Nog een andere testvariant bestaat uit het uitvoeren van één of meerdere bewerkingen op een lettercombinatie. Jij moet de nieuwe lettercombinaties achterhalen."


Heeft er iemand tips hoe je je best voorbereidt op de drie bovenstaande testen? Heb de indruk dat dat toch nieuwe opgaven zijn binnen de testcategorie abstract redeneren, aangezien die uitleg er volgens niet bij stond vorig in november 2021... Verder vind ik ook alleen oefenboeken voor de test met de basis- en eindfiguren.

Alvast bedankt!!
 
Schermafbeelding-2022-04-26-om-13-48-31.png


LET'S FUCKING GOOOOOOOO
Proficiat, ben je al ingegaan op een aanbieding? of zat er nog niets tussen...
 
Hey iedereen

Vorig jaar (november 2021) nam ik al eens deel aan een eerste testronde van Selor, toen had ik een goede score voor abstract- en verbaal redeneervermogen, maar ben ik helaas een beetje de mist ingegaan bij de situationele beoordelingstest. De test abstract redeneervermogen bestond toen enkel uit deze test:
"In een variant van deze test, krijg je verschillende rijen met telkens 1 of meerdere basisfigu(u)r(en) en 1 of meerdere eindfigu(u)r(en). Tussen beide types figuren staan één of meerdere symbolen. Jouw taak bestaat erin de figuren met elkaar te vergelijken en zo het effect van elke symbool te achterhalen."
(Hiervoor heb ik ook een oefenboek aangeschaft dat mij echt enorm geholpen heeft).

Binnenkort doe ik mee aan een andere testronde (voor attaché niveau A1), waarvoor ik weer een test abstract redeneren moet afleggen, alsook postbakoefening. Toen ik een kijkje nam op de website van Selor zag ik ook nog deze uitleg staan bij de pagina over abstract redeneren;

"In een andere testvariant krijg je een figurenreeks waarbij verschillende figuren in een logische volgorde staan. Je moet de volgende figuur in de reeks kiezen uit een aantal mogelijkheden."
"Andere testvarianten tonen je stroomdiagrammen. Elk van de diagrammen hebben een aantal lege cellen waarvoor je de inhoud moet kiezen op basis van de beschikbare informatie."
"Nog een andere testvariant bestaat uit het uitvoeren van één of meerdere bewerkingen op een lettercombinatie. Jij moet de nieuwe lettercombinaties achterhalen."


Heeft er iemand tips hoe je je best voorbereidt op de drie bovenstaande testen? Heb de indruk dat dat toch nieuwe opgaven zijn binnen de testcategorie abstract redeneren, aangezien die uitleg er volgens niet bij stond vorig in november 2021... Verder vind ik ook alleen oefenboeken voor de test met de basis- en eindfiguren.

Alvast bedankt!!
Hey! Ik had ook veel stress voor de testen, maar ik heb mij voorbereid via deze website :https://assessmentacademy.com/nl/aanbod/ (hier staan ongeveer alle mogelijke testen op, zodat je wel een goed beeld krijgt van wat je moet verwachten). Uiteindelijk was ik er ook goed op door, dus hopelijk kan het u ook helpen :) Het is wel betalend en ik heb uiteindelijk wel 30euro betaald voor zo een pakket voor 30 dagen, maar vond het echt wel nuttig!
 
Proficiat, ben je al ingegaan op een aanbieding? of zat er nog niets tussen...

Moet toegeven dat er echt veel interessante vacatures zijn. Probleem is dat het allemaal in Brussel is en dat ik met een interim contract werk en voor juni alleen al moet ik op 4 sollicitatie gesprekken gaan, allemaal op verschillende datums....

Mijn vraag is wat kan ik verwachten op zo een interview die 40 min duurt? Waar moet ik mij op voorbereiden?
 
Laatst bewerkt:
Om niet meteen een nieuw topic te openen. Iemand ervaring met de taaltesten Frans (B1 niveau) en hoe dit voor te bereiden?
 
Moet toegeven dat er echt veel interessante vacatures zijn. Probleem is dat het allemaal in Brussel is en dat ik met een interim contract werk en voor juni alleen al moet ik op 4 sollicitatie gesprekken gaan, allemaal op verschillende datums....

Mijn vraag is wat kan ik verwachten op zo een interview die 40 min duurt? Waar moet ik mij op voorbereiden?
Interviews zijn via de star methode. Je kan je er dus goed op voorbereiden. Bovendien is het ook belangrijk dat je je een beetje inleest over de administratie/overheidsdienst. Een klassieke vraag is bijvoorbeeld wanneer/hoe de overheidsdienst nog in het nieuws is geweest.
Ook is het kennen van het organigram + de naam van de minister ook wel een goed idee. Mijn ervaringen komen van sollicitaties bij de FOD Financiën.

Om niet meteen een nieuw topic te openen. Iemand ervaring met de taaltesten Frans (B1 niveau) en hoe dit voor te bereiden?

Ik heb dit in januari gedaan. Ik had min hier op niet voorbereid en was gebuisd. Ik ben wel slecht in Frans.
Je krijgt een luisteroefeningen. Eigenlijk een conversatie en jij moet dan aanduiden waarover het ging. Er is ook een invuloefening waar je moet lezen en dan het juiste woord kiezen.
 
Om niet meteen een nieuw topic te openen. Iemand ervaring met de taaltesten Frans (B1 niveau) en hoe dit voor te bereiden?
Lees- en luisterproeven vond ik eenvoudig, da's wat basis woordjes Frans. Mondeling was moeilijker, ze hadden mij daar bijna gebuisd terwijl ik het gevoel had dat het goed ging. Je moet vooral vlot kunnen spreken over je professioneel verleden en over jezelf.
 
De generieke screening van destijds is blijkbaar niet meer van toepassing? (abstract redeneren, postbak en situationeel).

Volgende week leg ik een examen af voor ANG22184. Bij selectieprocedure staat aangegeven dat het louter en alleen om een dossiertest zou gaan.

Is dit quasi hetzelfde als een postbaktest? Iemand die nieuwe dossiertesten voor de masters al eens succesvol afgerond? Ik tast hier een beetje in het duister.
 
Ik ben geslaagd voor de wervingsreserve shift douanier (niveau C) en heb plaats 55 op de laureatenlijst van 100 en dat voor 1 jaar, voor de eerste jobaanbieding (17 vacatures) die ik gekregen heb ben ik er op basis van de ranking niet bij in de mail stond dat ik bij eventuele nieuwe jobaanbiedingen opnieuw de kans zal krijgen om te reageren. Als er een lijst van 100 kandidaten is aangelegd dan is toch omdat er in de toekomst nog plaatsen gaan vrijkomen hoop ik?
 
Interviews zijn via de star methode. Je kan je er dus goed op voorbereiden. Bovendien is het ook belangrijk dat je je een beetje inleest over de administratie/overheidsdienst. Een klassieke vraag is bijvoorbeeld wanneer/hoe de overheidsdienst nog in het nieuws is geweest.
Ook is het kennen van het organigram + de naam van de minister ook wel een goed idee. Mijn ervaringen komen van sollicitaties bij de FOD Financiën.



Ik heb dit in januari gedaan. Ik had min hier op niet voorbereid en was gebuisd. Ik ben wel slecht in Frans.
Je krijgt een luisteroefeningen. Eigenlijk een conversatie en jij moet dan aanduiden waarover het ging. Er is ook een invuloefening waar je moet lezen en dan het juiste woord kiezen.

Heel fel bedankt voor deze tips, heeft mij echt geholpen. Ik heb een score van 72% is dit een goede score of wat is een score die je nodig moet hebben voor een jobaanbieding te krijgen? Vrijdag weet ik op welke plaats ik sta, er zijn 3 plaatsen dus gaat spannend worden.
 
20 aanwervingen dit jaar, meer zal het niet zijn.
gelukkig zijn we al mei, en kan er tegen 1 januari al veel veranderd zijn
Bedankt voor je antwoord intussen opgeschoven naar plaats 37 op de laureatenlijst, hopelijk komen er nog aanbiedingen voor niveau C.
 
Heel fel bedankt voor deze tips, heeft mij echt geholpen. Ik heb een score van 72% is dit een goede score of wat is een score die je nodig moet hebben voor een jobaanbieding te krijgen? Vrijdag weet ik op welke plaats ik sta, er zijn 3 plaatsen dus gaat spannend worden.

Proficiat!
Ik was er echt maar net door. 52% ofzo? Ik ben echt super super slecht in interviews. Ik had er uren voorbereidiny in gestoken maar toch kreeg ik de commentaar "heeft zich niet goed voorbereid" 😂.
72% is zeker goed!

Of het goed genoeg is om een van die drie plaatsjes te pakken te krijgen is natuurlijk afwachten. Maar veel kans als je er niet direct bij bent, dat er in de niet zo verre toek
 
Heeft iemand recent (in 2022 of eind 2021) de generieke screening bevordering niveau A gedaan? Welk type vragen krijg je bij abstract redeneervermogen? De dominoblokjes? En heeft iemand zoveel mogelijk tips om deze testen te doen? Is de eerste keer voor dit niveau en ik heb er toch een beetje stress voor :) alle hulp/tips zijn welkom!!
 
Proficiat!
Ik was er echt maar net door. 52% ofzo? Ik ben echt super super slecht in interviews. Ik had er uren voorbereidiny in gestoken maar toch kreeg ik de commentaar "heeft zich niet goed voorbereid" 😂.
72% is zeker goed!

Of het goed genoeg is om een van die drie plaatsjes te pakken te krijgen is natuurlijk afwachten. Maar veel kans als je er niet direct bij bent, dat er in de niet zo verre toek

Eerste sollicitatie en ik heb de job! De job inhoud is heel interessant maar is de minst interessante van de volgende 5 sollicitaties die ik nog heb opstaan. En ik heb een week om te beslissen, das echt om zot van te worden.
 
Een vraag: ik ben na 15 jaar overgestapt naar een hogere functie binnen een eenzelfde FOD. Via extern examen Selor. In de vacature werd omschreven dat de jaren die je gewerkt hebt in de privé-sector kunnen meegeteld worden (voor mij zijn dit 9 jaar privé, aangevuld met 15 jaar overheid).
Aangezien het méér dan 15 jaar geleden is dat ik in de privésector gewerkt heb, kan ik de tewerkstellingsattesten van destijds niet meer voorleggen. Tegenwoordig staan alle gewerkte jaren in een overzicht op MYPension & MYCareer. In MyPension staat zelfs expliciet vermeld dat ik als bediende gewerkt heb. Heeft MyPension dan geen officiële waarde voor dergelijke zaken?
Nu laat de personeelsdienst mij weten dat zij dit niet in beschouwing nemen. Mijn 9 jaar privé kunnen niet meegeteld worden. Iemand ervaring hiermee? FOD Justitie - FOD Financiën. Tips zijn welkom!
 
Zijn die 9 jaar destijds al niet meegenomen op het moment dat je voor de overheid begon te werken? Zo ja dan zitten die verwerkt in je huidige overheidsanciënniteit en is het misschien logisch dat deze niet nogmaals worden meegerekend?
 
Terug
Bovenaan