Selor 2021 vernieuwde selectieprocedure

Kijk ook even na of de ervaring die men valoriseert u de mogelijkheid geeft om in een hoge graadschaal in te stromen.
Sinds 2023 is die mogelijkheid voorzien. Dus dat je als je minstens 3 jaar ervaring hebt en het de A11 loonschaal betreft dat je in de A12 start. Of als je >8 jaar aantoonbare ervaring hebt dat je dan in de A13 start (met dan tegelijkertijd 8 jaar schaalanciënniteit). Dat kan al een serieus verschil geven.
Bovenstaande drempels wel even verifiëren (doe dit uit het geheugen van dat eens gelezen te hebben)

Dat heeft men ingevoerd om meer mensen van de private sector te kunnen aantrekken. Maar niet zeker of het al diende te staan in de vacature dat men dit toepast...
Dat is enkel voor nieuwe aanwervingen zeker?

Regelgeving hierover ergens online staan?
Edit: Al gevonden.

Hangt er natuurlijk maar vanaf wat men bijzonder nuttige ervaring vind hé
 
meestal aanvaarden ze het wel ze.
bij mij deden ze vooral moeilijk over de bewijzen. bvb bij G4S ooit eens kwartier vroeger naar huis mogen gaan, planning toen dat ingeboekt als onbetaalde afwezigheid -> heel die maand hebben ze niet mee geteld.

hetzelfde met elke maand waar ik EW had of (wat G4S dan als standby hanteerde)

toch bijna 4 jaar verloren zo.
 
Dat is enkel voor nieuwe aanwervingen zeker?

Regelgeving hierover ergens online staan?
Edit: Al gevonden.

Hangt er natuurlijk maar vanaf wat men bijzonder nuttige ervaring vind hé
Ik bedoelde echter eerder deze versie :

Wat een uitbreiding was van de versie die jij al had gevonden.
Ik ben niet 100% zeker of het enkel over nieuwe aanwervingen gaat, ik twijfel of het ook niet geldt voor mobiliteit. Is iets voor de vakbond om zich erin te moeien.

Leek mij echter wel iets interessant om naar te kijken voor starters of dat voor hun van toepassing is. Dat kan namelijk een serieus verschil maken over de volledige loopbaan heen.
 
Ik heb ook nog een vraag i.v.m. de laureatenlijst en de vacatures. Zoals het voorbeeld hierboven. Er zijn 51 vacatures... Krijgen de eerste 51 (die aangeven dat ze een jobaanbieding willen ontvangen) dan gelijktijdig de 51 vacatures te zien? Iedereen geeft zijn voorkeur door en naargelang uw plaats op de lijst en uw voorkeur worden de plaatsen toebedeeld. Of gaan ze eerst de eerste vb. 20 aanschrijven en nadien de volgende lading...?
 
Goeiemiddag,

afgelopen weken ook examens meegedaan voor FOD Financiën (Master Minds (ANG23464))
De laureatenlijst staat sinds vandaag online.

Er zijn volgens de vacature 51 plekken.
Ik sta op plek 40.
Wil dit zeggen dat ik 100% zeker een aanbieding krijg?

Er werd mij ook verteld dat je voorkeuren kon opgeven, waar dan, ik zie helemaal niets.
Of zou dit later volgen?

Tot slot vraag ik mij af hoe strikt "Valorisatie van beroepservaring" is ?
Op zich doe ik nu financieel administratief werk en ik ga naar een administratie die financiën doet.
Kan moeilijk inschatten of dit geldig is (want in zelfde richting) of totaal niet (want de jobaanbiedingen kunnen enorm uitgebreid zijn, bij de douane bvb kun je het niet vergelijken..)

Bedankt voor alle replies al hierop.

Even een update: Er zijn nu blijkbaar 'maar' 35 plekken ipv 51 plekken.
En er is een oudere laureatenlijst, waardoor ik van plek 40 naar plek 154 ben getuimeld...
Dat wordt krap voor 35 plekken..

Bovendien zijn er nu (toevallig) wel heel weinig plekken in de buurt (4 plekken waar ik minder dan anderhalf uur voor zou moeten reizen).

In principe was mijn idee om enkel deze dichte/haalbare plekken te nemen.
Gezien mijn 40ste plek op 51 zou het dan ofwel deze keer zijn, en indien niet, zou ik er sowieso bij de volgende lijst bij zijn.

Maar ik vraag mij nu volgende af:
1) Hoe vaak zijn er vacatures voor FOD Finan op Master niveau? Een kennis van mij zei dat dit soms 2-3jaar niet was.
Mijn laureatenlijst blijft maar 1 jaar geldig en vlak voor mij waren er maar liefst 101 bijgekomen (en de restjes mensen van die vacature staan nu dus allemaal voor mij). 151 nieuwe plekken in geen 6 maanden tijd, wil dat zeggen dat ze niet meteen nieuwe mensen zullen nodig hebben en ik maar beter hoop dat ik er nu bij ben? Want een nieuwe vacature binnen het jaar zal mss niet gebeuren?

2) Welke rol spelen verkiezingen hierin? We mogen straks gaan stemmen, wil dat zeggen dat er bvb tot januari volgend jaar nog weinig beslist zal worden (op vlak van nieuwe vacatures)? Want ook dan ga ik niet ver raken met mijn laureatenlijst die maar een jaartje geldig blijft lijkt mij (tot februari 2025).


Door bovenstaande begin ik nu sterk te twijfelen om alle BXL locaties ook toe te voegen.
Op zich moet je maar 2x per week ter plekke zijn (zal sowieso kut zijn om +/- 4uur/dag te reizen, maar is niet onhaalbaar).

Hangt dus beetje af van hoe vaak ze mensen zoeken. Indien ik ergens zou weten dat er sowieso binnen het jaar een nieuwe vacature uitgeschreven wordt, dan kunnen ze volgens mij onmogelijk om mij heen (de volgende keer).

Indien dat niet het geval is, wordt het volgens mij moeilijk en doe er best alles aan om er nu al bij te zijn...

Of zie ik dat verkeerd?
 
Ik moet voor 29 februari beslissen.
Wordt die laureatenlijst nog upgedatet naar een meer actuele plek?

Of wordt dat pas aangepast NADAT al deze vacatures ingevuld zijn?

Ik zag in dit topic (of in het archieftopic) dat mensen hun plekken zagen verbeteren. Maar weet niet wanneer dat exact was en of dat ze op dat moment al een aanbieding hadden.
 
Welke rol spelen verkiezingen hierin? We mogen straks gaan stemmen, wil dat zeggen dat er bvb tot januari volgend jaar nog weinig beslist zal worden (op vlak van nieuwe vacatures)? Want ook dan ga ik niet ver raken met mijn laureatenlijst die maar een jaartje geldig blijft lijkt mij (tot februari 2025).

Helaas spelen de verkiezingen hier wel een rol. Ik ken iemand die meedoet voor een bevordering en vreest dat alles niet rond gaat zijn voor de verkiezingen.
Exact hoe groot of wat de invloed hiervan is, lijkt me ook af te hangen hoe dringend bepaalde plaatsen gevuld moeten worden.
Ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee.

De laureaten lijsten worden soms wel verlengd. Hoe vaak en waarom kan ik ook niet zeggen.



Door bovenstaande begin ik nu sterk te twijfelen om alle BXL locaties ook toe te voegen.
Op zich moet je maar 2x per week ter plekke zijn (zal sowieso kut zijn om +/- 4uur/dag te reizen, maar is niet onhaalbaar).

Hangt er een beetje vanaf. Ik stond ooit vrij laag op en lijst (exacte positie weet ik niet meer) en heb toch redelijk snel een aanbod gekregen. U voorkeur locatie kan hier invloed hebben. Niet alle locaties zijn even geliefd.

Over het telewerken... Op mijn dienst en standplaats moesten de stagiaires de eerste maanden zo goed als alle dagen op kantoor zijn.

Na je stage (of soms tijdens al) kan je mogelijk ook gebruik maken van interne mobiliteit om naar een ander kantoor te gaan .
 
Hoe lang duurt het vooraleer we een voorstel krijgen? Ik zit namelijk hoog op de Laureatenlijst, en voor de jobaanbieding waarop ik gereageerd heb staat er een reactietijd tot vandaag (29/02). De vraag is: Wanneer weten we of we aangenomen worden of niet? Ik heb namelijk andere voorstellen gekregen (privé sector, en die kunnen geen weken wachten..)
 
Hoe lang duurt het vooraleer we een voorstel krijgen? Ik zit namelijk hoog op de Laureatenlijst, en voor de jobaanbieding waarop ik gereageerd heb staat er een reactietijd tot vandaag (29/02). De vraag is: Wanneer weten we of we aangenomen worden of niet? Ik heb namelijk andere voorstellen gekregen (privé sector, en die kunnen geen weken wachten..)
Ik denk toch zeker een week of twee.
 
Hoe lang duurt het vooraleer we een voorstel krijgen? Ik zit namelijk hoog op de Laureatenlijst, en voor de jobaanbieding waarop ik gereageerd heb staat er een reactietijd tot vandaag (29/02). De vraag is: Wanneer weten we of we aangenomen worden of niet? Ik heb namelijk andere voorstellen gekregen (privé sector, en die kunnen geen weken wachten..)

Ik heb voor dezelfde lijst gesolliciteerd.
Er stond bij minstens 3 weken vanaf 1/3.

Dus pak maar die job in de privé, zo schuif ik nog een plekje op ;)

(ben wel serieus over die 3 weken)
 
Hoe lang duurt het vooraleer we een voorstel krijgen? Ik zit namelijk hoog op de Laureatenlijst, en voor de jobaanbieding waarop ik gereageerd heb staat er een reactietijd tot vandaag (29/02). De vraag is: Wanneer weten we of we aangenomen worden of niet? Ik heb namelijk andere voorstellen gekregen (privé sector, en die kunnen geen weken wachten..)
Ik sta op de laureatenlijst voor Douane, waar je uiterlijk 25/02 je voorkeuren moest doorgeven. Ik stond niet hoog genoeg om in aanmerking te komen voor één van de posities die ik heb doorgegeven, maar ik ben intussen wel gestegen op de laureatenlijst (én met meer posities dan er vacatures waren). Ik veronderstel dat de hoger gerangschikte sollicitanten de afgelopen week dus wel een bericht hebben gekregen.

Het gaat hier nu wel over één administratie, dus dat zal net iets vlotter verlopen dan voor de verschillende administraties samen, maar langer dan drie weken zou dat toch niet mogen duren.

Als je hoog gerangschikt staat én voldoende standplaatsen hebt doorgegeven, veronderstel ik dat je een voorstel zult ontvangen.
Je kunt een voorstel in de privé accepteren om dan uiteindelijk toch niet op te starten. Niet erg sympathiek t.o.v. die werkgever, maar je hebt dan wel de zekerheid van een contract.
 
Hoe lang duurt het vooraleer we een voorstel krijgen? Ik zit namelijk hoog op de Laureatenlijst, en voor de jobaanbieding waarop ik gereageerd heb staat er een reactietijd tot vandaag (29/02). De vraag is: Wanneer weten we of we aangenomen worden of niet? Ik heb namelijk andere voorstellen gekregen (privé sector, en die kunnen geen weken wachten..)

Ik merk nu trouwens op dat er bij mij nergens iets staat dat ik deze jobaanbieding aanvaard heb (heb dit nochtans 100% zeker gedaan).
Heb jij ook gewoon dit scherm, of moet ik mij zorgen maken dat er iets misgegaan is?


 
Bedankt voor alle replies al hierop.

Even een update: Er zijn nu blijkbaar 'maar' 35 plekken ipv 51 plekken.
En er is een oudere laureatenlijst, waardoor ik van plek 40 naar plek 154 ben getuimeld...
Dat wordt krap voor 35 plekken..

Bovendien zijn er nu (toevallig) wel heel weinig plekken in de buurt (4 plekken waar ik minder dan anderhalf uur voor zou moeten reizen).

In principe was mijn idee om enkel deze dichte/haalbare plekken te nemen.
Gezien mijn 40ste plek op 51 zou het dan ofwel deze keer zijn, en indien niet, zou ik er sowieso bij de volgende lijst bij zijn.

Maar ik vraag mij nu volgende af:
1) Hoe vaak zijn er vacatures voor FOD Finan op Master niveau? Een kennis van mij zei dat dit soms 2-3jaar niet was.
Mijn laureatenlijst blijft maar 1 jaar geldig en vlak voor mij waren er maar liefst 101 bijgekomen (en de restjes mensen van die vacature staan nu dus allemaal voor mij). 151 nieuwe plekken in geen 6 maanden tijd, wil dat zeggen dat ze niet meteen nieuwe mensen zullen nodig hebben en ik maar beter hoop dat ik er nu bij ben? Want een nieuwe vacature binnen het jaar zal mss niet gebeuren?

2) Welke rol spelen verkiezingen hierin? We mogen straks gaan stemmen, wil dat zeggen dat er bvb tot januari volgend jaar nog weinig beslist zal worden (op vlak van nieuwe vacatures)? Want ook dan ga ik niet ver raken met mijn laureatenlijst die maar een jaartje geldig blijft lijkt mij (tot februari 2025).


Door bovenstaande begin ik nu sterk te twijfelen om alle BXL locaties ook toe te voegen.
Op zich moet je maar 2x per week ter plekke zijn (zal sowieso kut zijn om +/- 4uur/dag te reizen, maar is niet onhaalbaar).

Hangt dus beetje af van hoe vaak ze mensen zoeken. Indien ik ergens zou weten dat er sowieso binnen het jaar een nieuwe vacature uitgeschreven wordt, dan kunnen ze volgens mij onmogelijk om mij heen (de volgende keer).

Indien dat niet het geval is, wordt het volgens mij moeilijk en doe er best alles aan om er nu al bij te zijn...

Of zie ik dat verkeerd?
Vind het wel belachelijk dat er in de vacatures - voor zowel Fod Fin als AADA - 50 vacatures aangekondigd stonden maar er uiteindelijk maar de helft reëel van zijn. Ook de vragen tijdens het interview als "bij welk departement denk je het beste te passen" deden er uiteindelijk niets toe aangezien de plaatsen specifiek en beperkt zijn, en gewoon worden ingevuld volgens de rangorde.
 
Vind het wel belachelijk dat er in de vacatures - voor zowel Fod Fin als AADA - 50 vacatures aangekondigd stonden maar er uiteindelijk maar de helft reëel van zijn. Ook de vragen tijdens het interview als "bij welk departement denk je het beste te passen" deden er uiteindelijk niets toe aangezien de plaatsen specifiek en beperkt zijn, en gewoon worden ingevuld volgens de rangorde.
heb je gelijk in hoor! Ik sta derde op de lijst, maar op de consultatie sta ik 18de (voorrang voor oudere lijst).. ik wil enkel in Brussel werken en daarvoor zijn er maar 5 of 6 plaatsen. Ik heb uiteindelijk een voorstel getekend voor in het privé. Hopelijk maak ik iemand blij met het verlaten van dat stom lijstje :)
 
Vind het wel belachelijk dat er in de vacatures - voor zowel Fod Fin als AADA - 50 vacatures aangekondigd stonden maar er uiteindelijk maar de helft reëel van zijn. Ook de vragen tijdens het interview als "bij welk departement denk je het beste te passen" deden er uiteindelijk niets toe aangezien de plaatsen specifiek en beperkt zijn, en gewoon worden ingevuld volgens de rangorde.
da's toch logisch? als er 50 vacatures zijn over heel de FOD, en er zijn 50 kandidaten na de selectie, dan gaat het al heel toevallig zijn dat voor alle 50 hun voorkeur evenredig verdeeld gaat zijn over de beschikbare vacatures he. en dus moeten ze selecteren, en dat gebeurt (terecht) op basis van uw rangorde.
dat zij vragen bij welke administratie jij het beste lijkt te passen, is eerder nagaan of jij de verschillende administraties binnen die FOD kent, en ongeveer weet wat ze doen.

Bij de overheid geldt uiteindelijk: eerst zien dat je binnen geraakt, daarna kan je nog alle kanten uit.
 
Efkes on a side note, maar die selectieproeven en -gesprekken van de federale overheid zijn toch echt iets van de prehistorie.
 
Terug
Bovenaan