Selor 2021 vernieuwde selectieprocedure

Nee, sorry ik kan niet helpen !

Hier zitten er wel wat van AAD&A denk ik. Ik ben eens aan het rondkijken en ik vraag me af of er jobs zijn op A-niveau met shiften/ in het veld. Of is dat standaard dag & bureauwerk...?
 
over watt ging de SJT en postvak oefening?
iemand dat me kan helpen aub !
"over wat" is de verkeerde vraag.

mijn postvakoefening (niv C) ging over de groen-afdeling van een gemeente. maar dat zijn geen vragen met antwoorden he. je kan daar niet op blokken.
het is gewoon een test om te beoordelen hoe jij zou werken in zo'n functie. jij zit op de "dispatch", je moet vanalle taken inplannen, je krijgt opdrachten die je moet verdelen, en vragen van je personeel om verlof etc.

situationele is hetzelfde: je kan daar niet voor blokken. je krijgt verschillende situaties, met telkens verschillende reacties. jij moet dan de situatie beoordelen, en inschatten hoe goed of slecht die reacties zijn. ermee rekening houdend dat daar geen volgorde in is: de kunnen (bvb) allemaal héél slecht zijn, of allemaal héél goed.

Nee, sorry ik kan niet helpen !

Hier zitten er wel wat van AAD&A denk ik. Ik ben eens aan het rondkijken en ik vraag me af of er jobs zijn op A-niveau met shiften/ in het veld. Of is dat standaard dag & bureauwerk...?
de meeste A's zitten niet in shiften.
of je bureau-werk hebt of in het veld staat... hangt énorm af van waar je terecht komt,
 
Nee, sorry ik kan niet helpen !

Hier zitten er wel wat van AAD&A denk ik. Ik ben eens aan het rondkijken en ik vraag me af of er jobs zijn op A-niveau met shiften/ in het veld. Of is dat standaard dag & bureauwerk...?
Er zijn momenteel nog een 3tal A-niveaus in shift. Dat waren er meer, maar wanneer een A shift vertrekt, wordt die consequent vervangen door een dagdienst. Dat is dus duidelijk iets dat ze op die manier laten uitsterven. Nieuw binnenkomen in shift als A-niveau zal dus hoogst waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Er zijn wel jobs op A-niveau die meer in het veld zijn, nl. bij opsporingen en in de eerste en 2de lijnsdiensten. Hou er wel rekening mee dat de A-niveau doorgaans enkel mee gaat bij grotere acties en de meeste dagen eerder ondersteunend werkt voor de B en C-niveaus.

Ik zit zelf in zo'n job in 1ste lijn en zal gemiddeld een 2tal dagen per maand effectief mee controles doen. De rest is bureauwerk (opvolging van de dossiers van de rest van het team, vragen van firma's beantwoorden...), uitzoeken hoe we de problemen de de andere medewerkers tegenkomen kunnen oplossen, coachen en ondersteunen van nieuwere medewerkers, teamoverleg organiseren, vergaderingen bijwonen met andere diensten en externen....

Bij opsporingen zullen de A-niveaus doorgaans wel meer buiten komen, maar ook daar gaan zij vooral de moeilijke dossiers afwerken. Zij gaan de grote inval mee doen, maar de voorafgaande observaties gaan dan weer meer door C- en B-niveaus gebeuren.

In 2de lijn werken de A1'en wel als dossierbeheerder. Zij hebben een aantal firma's die zij opvolgen en waarvoor ze aanspreekpunt zijn. Zij doen hetzelfde werk als de B's, maar bij de complexere firma's. Daarbij hoort het uitvoeren van audits en tellingen ter plaatse. Dus is het de bedoeling dat zij ook regelmatig zelf ter plaatse gaan. Dat is dan wel meer boekhoudkundige opvolging. Dus je gaat daar niet de meest actievolle controles doen. Maar ik denk wel dat het een best interessante en gevarieerde job kan zijn. En eentje waarbij je als A-niveau nog wel echt op het terrein komt.
 
Hoelang duurt het gemiddeld tot je een jobaanbieding krijgt na de publicatie van de laureatenlijst? Ik sta sinds 18 december op een lijst (er waren vrij veel beschikbare plaatsen en adhv mijn plaats op de lijst zou ik dus zeker een aanbieding moeten ontvangen). Er zat natuurlijk het kerstreces tussen, dus in principe duurt het nu 2 weken, denk ik? Ik weet niet of dat langer is dan gewoonlijk of vrij normaal bij Selor? Ik zag hier al voorbeelden op het forum waarbij het slechts een aantal dagen duurde, vandaar de vraag.
 
Is het een algemene laureatenlijst (bijvoorbeeld '10 Masters voor X") of was het reeds voor een specifieke functie met interview bij? Ik heb zelf gesolliciteerd voor een specifieke functie en op 22 december bericht gekregen dat mijn resultaten bekend waren, op 3 januari kreeg ik mijn ranking in de laureatenlijst en op 10 januari een jobaanbieding. Maar de snelheid (traagheid) hangt waarschijnlijk ook af van de specifieke dienst die de aanwerving doet. En als er veel beschikbare plaatsen zijn zou het kunnen dat ze eerst alles regelen met de personen die hoger in de laureatenlijst staan? Je kan altijd eens de verantwoordelijke contacteren die bij je jobomschrijving onder "over de procedure" staat. Die zal je kunnen laten weten of alle jobaanbiedingen al verstuurd zijn of niet. Ik heb het zelf ook zo gedaan toen ik ongeduldig werd.
 
zou je al moeten hebben, tbh.
kerstverlof is tussen kerst en nieuwjaar, 2de week telt niet echt.

het hangt idd ook wel af van de FOD en de administratie waar je solliciteert, maar als die lijst al sinds 18/12 uit is, dan kan je je af vragen waar ze op wachten.
 
Bedankt voor de reacties! Ik bedenk me wel net dat ik ook nog geen plaats ben opgeschoven sinds de bekendmaking. Mochten ze al aanbiedingen hebben uitgestuurd, zou dat wel het geval moeten zijn, niet? Het gaat over een algemene vacature zonder interview (voorlopig), misschien vandaar wat vertraging inderdaad...
Ik zal alleszins een mailtje sturen, dan is het meteen uitgeklaard :)
 
Nooit gedacht maar ik ben geslaagd voor die k*ttesten, zowel op niveau A als B 😲
Op de dossiertest heb ik zelfs heel goed gescoord (30,5 en 34/40). Op de SJT heb ik 1 keer net de helft en 1 keer net gebuisd.

Ik zal vermoedelijk ergens onderaan de laureatenlijst bengelen. Afwachten dus!
 
Nooit gedacht maar ik ben geslaagd voor die k*ttesten, zowel op niveau A als B 😲
Op de dossiertest heb ik zelfs heel goed gescoord (30,5 en 34/40). Op de SJT heb ik 1 keer net de helft en 1 keer net gebuisd.

Ik zal vermoedelijk ergens onderaan de laureatenlijst bengelen. Afwachten dus!
Met die testen kom je toch nog niet op een laureatenlijst?
Er is eerst nog een gesprek in principe en op basis daarvan kom je op de lijst
 
Klinkt logisch maar ik heb de indruk dat dat voor deze functies niet zo is.
Het was meteen een functiespecifieke screening.

grmbl die link koppelt niet correct door. Op volledige beschrijving drukken ipv samenvatting en dan procedure.

Er wordt een rangorde opgesteld. En men zal in functie van de rangorde de functies aanbieden. Deze lijst zal 2j geldig blijven en het kan zijn dat voor andere vergelijkbare taken bij dezelfde of andere entiteiten er toch nog een aparte procedure volgt, zoals een interview.
 
Met die testen kom je toch nog niet op een laureatenlijst?
Er is eerst nog een gesprek in principe en op basis daarvan kom je op de lijst

Het is zelden maar er zijn selecties zonder interview. Dat is voor de selecties waar ze heel dringend een heel berg volk nodig hebben.

Dat lijkt mij zoééntje hier. 100 man gezocht bij de rechtbanken.
 
mja, voor onze collega's in Antwerpen is het nu ook "versnelde selectie", maar da's computer-proeven en interview, gewoon op dezelfde dag.

functie-specifieke testen zijn toch altijd vóór het interview?

bij mij was het indertijd:
1) generieke competentie-test
2) functie-specifieke test
3) interview
 
Ik heb gisteren een eerste vacature voorgesteld gekregen. Ik had de indruk dat er inderdaad nog een interview volgt.
Ik sta ergens rond de 250e plaats voor zowel bachelor als master dus het zou me raar lijken dat ik meteen een aanbieding krijg zonder extra screening.
 
maar zo werkt het niet.
als jij een job-aanbieding hebt ontvangen, dan is de hele selectie-procedure bij Selor afgerond.

jij staat 250e, dus jij zal als 250e een aanbieding krijgen. dwz dat 249 personen voor jou óók een jobaanbieding gekregen hebben. (ofwel aanvaard, ofwel geweigerd, ofwel genoeg vacatures om in groep te ontvangen).
als voor de vacature die jij ontvangt, géén extra extra screening zou moeten plaatsvinden, dan gaan ze dat ook niet meer doen. die kans is klein, maar is vooral afhankelijk van de FOD en de administratie waar je terecht komt, en van de functie.

nu, die 250ste plaats is wel de reden waarom het zo lang geduurd heeft voor je de aanbieding gekregen hebt, tbh. meestal zijn er maar een beperkt aantal plaatsen voor onmiddellijke selectie.
 
Hallo iedereen,
Binnenkort een 'dossiertest niv C' bij werkenvoor.
Kan me iemand zeggen wat dit juist is?
Alvast bedankt
 
Goeiemiddag,

afgelopen weken ook examens meegedaan voor FOD Financiën (Master Minds (ANG23464))
De laureatenlijst staat sinds vandaag online.

Er zijn volgens de vacature 51 plekken.
Ik sta op plek 40.
Wil dit zeggen dat ik 100% zeker een aanbieding krijg?

Er werd mij ook verteld dat je voorkeuren kon opgeven, waar dan, ik zie helemaal niets.
Of zou dit later volgen?

Tot slot vraag ik mij af hoe strikt "Valorisatie van beroepservaring" is ?
Op zich doe ik nu financieel administratief werk en ik ga naar een administratie die financiën doet.
Kan moeilijk inschatten of dit geldig is (want in zelfde richting) of totaal niet (want de jobaanbiedingen kunnen enorm uitgebreid zijn, bij de douane bvb kun je het niet vergelijken..)
 
Goeiemiddag,

afgelopen weken ook examens meegedaan voor FOD Financiën (Master Minds (ANG23464))
De laureatenlijst staat sinds vandaag online.

Er zijn volgens de vacature 51 plekken.
Ik sta op plek 40.
Wil dit zeggen dat ik 100% zeker een aanbieding krijg?

Er werd mij ook verteld dat je voorkeuren kon opgeven, waar dan, ik zie helemaal niets.
Of zou dit later volgen?

Tot slot vraag ik mij af hoe strikt "Valorisatie van beroepservaring" is ?
Op zich doe ik nu financieel administratief werk en ik ga naar een administratie die financiën doet.
Kan moeilijk inschatten of dit geldig is (want in zelfde richting) of totaal niet (want de jobaanbiedingen kunnen enorm uitgebreid zijn, bij de douane bvb kun je het niet vergelijken..)
Jij gaat inderdaad uw voorkeuren nog kunnen doorgeven.

Als er natuurlijk maar 3 plaatsen zijn op de plek die jou voorkeur heeft (en je kiest niets anders) dan kan het zijn dat je er niet bijbent.
Als je alles zou aanduiden dan ga je altijd mogen starten op plaats 40
Hangt er dus vanaf hoe breed je opties zijn en flexibel je bent in je voorkeuren

Toen ik op financiën begon waren ze vrij flexibel in die valorisatie.
Collega van mij heeft ook jaren als leerkracht kunnen laten valoriseren.
Het moeilijkste zal soms zijn om een attest van je ex-werkgever vast te krijgen :)
 
Kijk ook even na of de ervaring die men valoriseert u de mogelijkheid geeft om in een hoge graadschaal in te stromen.
Sinds 2023 is die mogelijkheid voorzien. Dus dat je als je minstens 3 jaar ervaring hebt en het de A11 loonschaal betreft dat je in de A12 start. Of als je >8 jaar aantoonbare ervaring hebt dat je dan in de A13 start (met dan tegelijkertijd 8 jaar schaalanciënniteit). Dat kan al een serieus verschil geven.
Bovenstaande drempels wel even verifiëren (doe dit uit het geheugen van dat eens gelezen te hebben)

Dat heeft men ingevoerd om meer mensen van de private sector te kunnen aantrekken. Maar niet zeker of het al diende te staan in de vacature dat men dit toepast...
 
Terug
Bovenaan