(Seksueel) misbruik in de academische wereld

Het is volgens mij altijd moeilijk als je ziet dat er iets verkeerd loopt/iemand over de schreef gaat, en het slachtoffer je dan vraagt om zeker geen kabaal te maken. Een vriendin van mij kwam zo destijds in een nogal toxische onderzoeksgroep terecht, waar -toevallig- elke vrouw haar doctoraat stopte, terwijl de mannen veel minder problemen hadden. De verhalen over de leidinggevende prof. als gefrustreerde homoseksueel, die wel dikke vrienden was met zijn mannelijke doctorandi, maar de vrouwen behandelde als een soort vijandige partij, zullen daar ook wel redelijk wat grond van waarheid hebben gehad. Maar zo lang geen enkel van die vrouwen officieel een klacht wil indienen (intern of extern) is er dan officieel ook niets aan de hand, spijtig genoeg.
Voor zo een zaken moet je natuurlijk goede klokkenluider/vertrouwenspersoon systemen hebben die objectief en serieus werken. Ik kan mij wel inbeelden dat in bepaalde faculteiten sommige vertrouwenspersonen actie moeten gaan ondernemen tegen hoogleraren, vakgroepvoorzitters of zelfs decanen. Dat is een titanen werk.

Probleem is dat er dan pas in het geval van heel zware feiten zoals verkrachting of stevige pesterijen door de rechtbank ingegrepen wordt.
 
Geen idee :unsure:
In dit specifieke geval moet je (als KUL) ook kunnen staven waarom je de dader op non-actief zou zetten. En zoals @JPV zegt is dat moeilijk enkel en alleen op basis van een anonieme en onrechtstreekse bron. Nog moeilijker als er daarna mogelijks geen klacht bij de politie zou komen.

Normaal gezien zou het ook zo zijn dat je bij een misdaad rechtstreeks naar de politie stapt (en niet eerst naar de werkgever van de dader). Een onderwijsinstelling is op dat vlak iets speciaal he... Je zou kunnen opperen voor specifieke regels voor onderwijsinstellingen, waarbij elke melding (ongeacht die anoniem, persoonlijk, onrechtstreeks of rechtstreeks is) leidt tot een onmiddellijke preventieve schorsing, tot het verdere onderzoek afgehandeld is. Ik denk echter dat dat teveel problemen met zich mee zou brengen:
- Valse meldingen (zal niet frequent zijn, maar wanneer het gebeurt heeft het direct stevige gevolgen)
- De doorsnee prof werkt waarschijnlijk heel hard, dus als er plots iemand uitvalt is het niet evident op te vangen door de collega's (universiteiten zijn in hetzelfde bedje ziek als secundaire scholen: constante strijd voor mensen en middelen)
- Wat zou dat 'verder onderzoek' moeten inhouden
enz.


Benieuwd of we dat rapport ook publiek kunnen inkijken. Als klopt wat daar geschreven wordt kan de KUL niets verweten worden. Althans, wettelijk gezien. En toch blijft het wringen bij mij.
 

Benieuwd of we dat rapport ook publiek kunnen inkijken. Als klopt wat daar geschreven wordt kan de KUL niets verweten worden. Althans, wettelijk gezien. En toch blijft het wringen bij mij.

Dat andere artikel dat nu op de VRT NWS site staat is ook interessant:

Ik heb zelf gedoctoreerd, dus dit is vrij herkenbaar.

Eigenlijk zit de hele academische wereld momenteel redelijk slecht in elkaar: gebaseerd op competitie en peer reviews (zelfs voor projectaanvragen - soms gaat dat over miljoenen - voor onderzoek), met lage slaagkansen voor projecten (10-20%). Dat schept een natuurlijke bodem voor machtsmisbruik, waarbij een prof met een dik CV veel invloed heeft, 'via via' in allerlei commissies en raden, over wat andere proffen (en de bijhorende onderzoekers) kunnen binnenhalen qua projecten en beurzen.

Het idee daarachter is dat je door die competitie de kwaliteit van het onderzoek verbetert - enkel de beste ideeën krijgen geld. Het is een soort gevecht voor fondsen. Het menselijke aspect verdwijnt echter in de prullenbak. Er wordt gevraagd naar objectiviteit in de beoordelingen, maar uiteraard is dat altijd 100% subjectief (de ene vindt een idee onhaalbaar/onzin/..., de andere vindt het geniaal/baanbrekend...). Men heeft ook allerlei metrics om elkaars CV te beoordelen (dit zie je trouwens in de hele maatschappij - 'the metric society' waarbij alle prestaties gemeten moet worden). Maar als er per toeval iemand in de beoordelingscommissie ziet die jou niet graag heeft, of die iemand anders liever heeft, dan kan je zwaaien naar je onderzoeksgeld.

De link met andere soorten misbruik (emotioneel, bv. de omgang met doctoraatsstudenten, of ook seksueel) is volgens mij dat het systeem ertoe leidt dat mensen met sociopathische trekjes beter gedijen in die wereld. Proffen die beenhard zijn tegenover hun onderzoekers zijn degenen die streven naar uitmuntendheid. Ik ken zo een paar voorbeelden van proffen bij wie ik nooit ofte nimmer zou hebben willen doctoreren, maar die wel extreem succesvol zijn.

Ik wil niet beweren dat elke prof een sociopaat is. In tegendeel, de meerderheid is dat niet. Maar volgens mij is de kans op sociopathie wel hoger (dan bv. in de doorsnee samenleving). Ik zie online dat er in 2021 ongeveer 1300 proffen bij de KUL actief waren: als daarvan zelfs minder dan 1% een gebrek aan emoties heeft, dan zit je met 13 wacko's/potentieel rotte appels.

Niet alleen bij de KUL, maar bij quasi elke (grotere) universiteit die internationaal competitief wil zijn.
 
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Uiteindelijk zit je met een prof. die zijn onderzoeksgroep laat draaien, en hiervoor geldt binnenhaalt uit verschillende bronnen: subsidies van instellingen zoals FWO en VLAIO, EU-subsidies, bilaterale projecten met de industrie, geld vanuit de faculteit, enz.
Dan zit je met een personeelsdienst die vierkant draait (verloop, slechte opvolging dossiers) en op het einde gewoon "begin contract" en "einde contract" doorkrijgt, meestal vanuit allemaal verschillende administratieve diensten gelinkt aan het subsidiekanaal en/of de prof. zelf. Ik betwijfel ten sterkste dat er iemand, buiten dichte collega's en andere doctorandi, enig overzicht hebben om te besluiten dat er toch wel veel vrouwen vertrekken (en dan gewoon einde contract vermoed ik, geen ontslag). Dus dan is je pool van mensen die een klacht kunnen indienen al wat minder, en zit je ook gewoon met twijfel. Ik heb tijdens mijn doctoraat ook wel wat tranen zien vloeien bij (vrouwelijke) collega's, maar dat was dan vermoed ik wel gewoon gelinkt aan het werk zelf, niet aan misbruik. Uiteindelijk heb je dan het slachtoffer zelf, en als die zich sterk houdt, of gewoon liever geen kabaal maakt, zit je met de situatie zoals ze is.

En in dit alles heb je dan nog geen rekening gehouden met het bystander effect.
In het grootste deel van de gevallen zal je het inderdaad niet merken, maar in jouw specifieke voorbeeld had tenminste jij al in de gaten dat er mogelijk iets aan de hand is. Niet dat ik je persoonlijk iets kwalijk neem of zo, maar de redenering dat er sowieso niets gedaan kan worden omdat niemand heeft geklaagd vind ik wat raar. Niet raar in de zin dat ik snap dat dat mogelijk de procedures zijn, maar wel raar dat dat mogelijk de procedures zijn.
 

:biglaugh:

Kan een minister van Justitie effectief niet subsidies on hold zetten tot zo'n dingen uitgeklaard zijn? behoort dat niet tot hun rechten of machten? Ik heb de indruk dat de Minister van Justitie hier in Polen zulke dingen ook doet.
 
Kan een minister van Justitie effectief niet subsidies on hold zetten tot zo'n dingen uitgeklaard zijn? behoort dat niet tot hun rechten of machten? Ik heb de indruk dat de Minister van Justitie hier in Polen zulke dingen ook doet.

Ze gaat uiteraard gewoon even wachten tot de media aandacht (die ze zelf gecreëerd heeft) is gaan liggen, en dan stilletjes de subsidies toekennen en hopen dat er niet teveel over bericht wordt.
 

Benieuwd of we dat rapport ook publiek kunnen inkijken. Als klopt wat daar geschreven wordt kan de KUL niets verweten worden. Althans, wettelijk gezien. En toch blijft het wringen bij mij.
Waarom dan juist?
Ik krijg de indruk dat men iedere behandeling van dit soort problemen onmiddellijk en veel te snel probeert te trekken in een air van doofpotoperatie zus en rape culture zo, simpelweg omdat men de procedures in sereniteit voert en sommige mensen liever publieke schandpalen inrichten.

De gewoonlijke kranten doen hier gretig aan mee met de nodige opiniemakers . De standaard voert bv. een onderzoekster aan met krasse uitspraken als 'universiteiten = historische ongelijkheidsregimes' en 'Meldpunten kerkhoven waar klachten een stille dood sterven'. Bias ten top.

Ook ivm. het incident aan de VUB wanneer een woordvoerster tal van maatregelen opsomt die men getroffen heeft, kan een journaliste niet laten om nog een laatste verontwaardigende vraag 'Maar ze zijn wel nog steeds studenten!?' waarmee ze aanstuurt dat het voor haar eigenlijk ook nooit goed genoeg zal zijn. Tsja ...

Bij ons valt het al bij al wel mee met dat grensoverschrijdend gedrag. 1 geïsoleerd geval waarvan iedereen incl. slachtoffer het probleem bij een compleet gebrek aan sociale vaardigheden van een wereldvreemde prof. kon leggen zonder kwade bedoelingen. En dan is er nog een andere gereputeerde die erin slaagt om iedere phd studente oncomfortabel te laten voelen. Het feit dat ik dit weet wil zeggen dat onder vrouwelijke phd studenten op zijn minst publiekelijk over gepraat wordt over dat grens'opzoekend' gedrag. Mocht er ooit sprake zijn van een grens'overschrijdend' gedrag zullen de machtsverhoudingen zeker niet in het voordeel van die bewuste persoon liggen.
 
Waarom dan juist?
Ik krijg de indruk dat men iedere behandeling van dit soort problemen onmiddellijk en veel te snel probeert te trekken in een air van doofpotoperatie zus en rape culture zo, simpelweg omdat men de procedures in sereniteit voert en sommige mensen liever publieke schandpalen inrichten.

Dat is nochtans niet mijn uitgangspunt geweest noch heb ik de term rape culture in de discussie aangebracht. Dat was iemand anders.

Er wordt nagenoeg uitsluitend gekeken naar de periode vanaf 2018 in dit dossier. Omdat de klacht pas in 2018 werd neergelegd begint daar het wettelijke en procedurele verhaal. Maar dat stuk van de tijdslijn is niet waar ik meer licht op wil zien schijnen. Mij is het te doen om de twee jaren voorafgaand aan 2018. Namelijk vanaf 2016 tot en met 2018 maar misschien eigenlijk nog verder terug.

Waarom dan? Omdat ik pertinent weiger te geloven dat het binnen de universiteit niet geweten was dat er een probleem was met die prof. Notabene iemand op dit eigenste forum heeft al getuigd dat het jaren voor de verkrachting in 2016 een vetzakske was. Ik heb geen bewijzen. Noem het een buikgevoel @JorisBlack. Zou het niet interessant zijn indien wordt uitgespit tot in welke maten de geruchten rond die prof te ore zijn gekomen bij bijvoorbeeld het decanaat? Zijn we dan effectief zo goedgelovig dat dit alles mooi geïsoleerd is gebleven in de onmiddellijke omgeving van die prof? Dat kán toch niet?

Geruchten en roddelen is des mensen. De universiteit is daar geen uitzondering in.



Bizar interview met Demir hier.
 
Dat is nochtans niet mijn uitgangspunt geweest noch heb ik de term rape culture in de discussie aangebracht. Dat was iemand anders.

Er wordt nagenoeg uitsluitend gekeken naar de periode vanaf 2018 in dit dossier. Omdat de klacht pas in 2018 werd neergelegd begint daar het wettelijke en procedurele verhaal. Maar dat stuk van de tijdslijn is niet waar ik meer licht op wil zien schijnen. Mij is het te doen om de twee jaren voorafgaand aan 2018. Namelijk vanaf 2016 tot en met 2018 maar misschien eigenlijk nog verder terug.

Waarom dan? Omdat ik pertinent weiger te geloven dat het binnen de universiteit niet geweten was dat er een probleem was met die prof. Notabene iemand op dit eigenste forum heeft al getuigd dat het jaren voor de verkrachting in 2016 een vetzakske was. Ik heb geen bewijzen. Noem het een buikgevoel @JorisBlack. Zou het niet interessant zijn indien wordt uitgespit tot in welke maten de geruchten rond die prof te ore zijn gekomen bij bijvoorbeeld het decanaat? Zijn we dan effectief zo goedgelovig dat dit alles mooi geïsoleerd is gebleven in de onmiddellijke omgeving van die prof? Dat kán toch niet?

Geruchten en roddelen is des mensen. De universiteit is daar geen uitzondering in.



Bizar interview met Demir hier.

Idd bizar interview met Demir :unsure:

Uw ander punt: vandaag dit artikel gelezen

In het kort: informele klachten van enkele studentes in 2010 voor "aanrakingen, bemerkingen over de verschijningen van deze studentes, alsook volgens de klaagster(s) 'opgedrongen' werkvergaderingen op kot bij enkele studentes".
En dit:
De ombudsman zelf had nadien nog een paar gesprekken met F.D. Hoewel die de feiten ontkende, werd hem gewezen op "het volstrekt ontoelaatbare van zo'n gedrag en de mogelijke consequenties" en werd hem "aangemaand om dergelijk gedrag in de toekomst te vermijden".
Dus ja, het was al geweten dat het een vetzak was. Maar de klachten toen waren niet ernstig genoeg, en de studentes zelf durfden er niet verder mee te gaan. Tussen 2010 en 2016 blijkbaar geen info.
Naar mijn mening ook belangrijk: in 2010 keken we daar als samenleving nog compleet anders naar dan nu.

De kernvraag is hoe men daar dan eigenlijk mee moet omgaan. Misschien een soort waarschuwingssysteem? In de zin van: na een eerste klacht een waarschuwing, na een tweede een soort lichte straf, na een derde ontslag?
Ik weet het niet... Ik begrijp ergens ook wel dat de KUL haar proffen liever niet buiten gooit. Ten eerste zijn die vastbenoemd (en dat gaat niet snel veranderen) dus de reden voor ontslag moet zeer goed onderbouwd zijn. Ten tweede vervang je die mensen niet zo maar op 1 2 3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Idd bizar interview met Demir :unsure:

Uw ander punt: vandaag dit artikel gelezen

In het kort: informele klachten van enkele studentes in 2010 voor "aanrakingen, bemerkingen over de verschijningen van deze studentes, alsook volgens de klaagster(s) 'opgedrongen' werkvergaderingen op kot bij enkele studentes".
En dit:

Dus ja, het was al geweten dat het een vetzak was. Maar de klachten toen waren niet ernstig genoeg, en de studentes zelf durfden er niet verder mee te gaan. Tussen 2010 en 2016 blijkbaar geen info.
Naar mijn mening ook belangrijk: in 2010 keken we daar als samenleving nog compleet anders naar dan nu.

De kernvraag is hoe men daar dan eigenlijk mee moet omgaan. Misschien een soort waarschuwingssysteem? In de zin van: na een eerste klacht een waarschuwing, na een tweede een soort lichte straf, na een derde ontslag?
Ik weet het niet... Ik begrijp ergens ook wel dat de KUL haar proffen liever niet buiten gooit. Ten eerste zijn die vastbenoemd (en dat gaat niet snel veranderen) dus de reden voor ontslag moet zeer goed onderbouwd zijn. Ten tweede vervang je die mensen niet zo maar op 1 2 3.

Bijzonder opmerkelijke paragraaf in dat artikel

‘Volstrekt ontoelaatbaar gedrag’​

Corveleyn vroeg destijds de studentes klacht neer te leggen, waarna nog een persoon opdook die een getuigenis aflegde over gelijkaardige feiten. Die klachten kwamen er niet. De studentes hadden geen formele bewijzen in handen. Bovendien bevonden ze zich in een afhankelijkheidsrelatie ten opzichte van de professor. De ombudsman zelf had nadien nog een paar gesprekken met F.D. Hoewel die de feiten ontkende, werd hem gewezen op “het volstrekt ontoelaatbare van zo’n gedrag en de mogelijke consequenties” en werd hem “aangemaand om dergelijk gedrag in de toekomst te vermijden”.

Er kan dus geen twijfel over bestaan dat de ombudsman de getuigenissen van de studentes geloofwaardig achtte. Dat zet mijn eerdere posts toch wel kracht bij vind ik. Er was binnen de instelling van de universiteit dus reeds in 2010 een besef dat er een groot probleem was. Hoewel 2010 ondertussen 12 jaar geleden is onderschrijf ik toch niet de stelling dat de samenleving op dat moment anders naar dit gedrag keek. Alsook bevestigd door de strenge veroordeling van het gedrag van F.D. door de ombudsman.

Is het mogelijk dat de demarche van Demir berust op eenzelfde wringend gevoel als het mijne? Ze was tenslotte zelf studente aan de KUL. Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat haar noodzakelijk wat is overkomen. Maar over deze gehele historie ligt wat mij betreft toch een extra sausje wat de media (met uitzondering van De Morgen) lijkt te negeren. En komt dat de KUL maar wat goed uit.
 
Bijzonder opmerkelijke paragraaf in dat artikel



Er kan dus geen twijfel over bestaan dat de ombudsman de getuigenissen van de studentes geloofwaardig achtte. Dat zet mijn eerdere posts toch wel kracht bij vind ik. Er was binnen de instelling van de universiteit dus reeds in 2010 een besef dat er een groot probleem was. Hoewel 2010 ondertussen 12 jaar geleden is onderschrijf ik toch niet de stelling dat de samenleving op dat moment anders naar dit gedrag keek. Alsook bevestigd door de strenge veroordeling van het gedrag van F.D. door de ombudsman.

Is het mogelijk dat de demarche van Demir berust op eenzelfde wringend gevoel als het mijne? Ze was tenslotte zelf studente aan de KUL. Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat haar noodzakelijk wat is overkomen. Maar over deze gehele historie ligt wat mij betreft toch een extra sausje wat de media (met uitzondering van De Morgen) lijkt te negeren. En komt dat de KUL maar wat goed uit.

Dat laatste zinnetje vind ik weeral zo onnozel. Alsof je nog steeds de indruk wilt wekken dat de KUL opzettelijk dingen zou verzwijgen.
 
Dat laatste zinnetje vind ik weeral zo onnozel. Alsof je nog steeds de indruk wilt wekken dat de KUL opzettelijk dingen zou verzwijgen.

Dat is wat jij ervan maakt. Spijtig dat je enkel daarop inpikt trouwens. De vraag is wat er na dat gesprek met die ombudsman is gebeurd. De professor werd er eens over aangesproken en vervolgens kan de ombudsman weer op beide oren slapen? Alsof in de daaropvolgende zes jaar tot aan de verkrachting en de daaropvolgende twee jaar aan communicatie met een intermediaire vertrouwenspersoon de professor zijn activiteiten naar alle waarschijnlijk niet gewoon heeft verder gezet.

Het lijkt soms of het hier enkel wit of zwart kan zijn. Ofwel valt de universiteit geen enkele fout te verwijten ofwel ben je een complotdenker. De realiteit zit volgens mij eerder in het midden. En dat betekent voor mij dat je naar alle waarschijnlijkheid voor bepaalde mensen op bepaalde leidinggevende functies binnen de faculteit kan spreken over (moreel) schuldig verzuim.

Dat is het onderzoek dat moet gevoerd worden wat mij betreft.
 
Advocate Christine Mussche maakt bij ROB-tv melding van klachten die teruggaan tot 2010. De VRT bericht dat er tussen 2013 en 2019 minstens 24 mensen meldingen maakten over de man. Waaronder ook meldingen van leidinggevenden zoals een decaan en een departementsvoorzitter. Maar een interne tuchtprocedure kon niet overgaan tot sancties, want de klachten waren op dat moment al verjaard. Daarom heeft het geduurd tot een externe preventieadviseur een rapport kon opstellen alvorens er iets kon worden ondernomen.
‘Ondanks de talrijke meldingen en de geloofwaardige getuigenissen heeft het rijkelijk lang geduurd voor er iets is gebeurd’, zegt Mussche aan De Standaard. ‘Herhaaldelijk aandringen heeft helaas niet geleid tot sneller handelen.’

De man behoudt zijn job en titel als professor, maar mag geen enkele leidinggevende functie uitvoeren tot aan zijn emeritaat en daardoor dus geen onderzoek kan uitvoeren waarvoor andere medewerkers nodig zijn.

Voor de duidelijkheid. Het gaat hier over een andere professor. Wederom dezelfde kronkels die terugkomen. We kunnen er niets aan doen de klachten zijn verjaard. 24 individuele meldingen op 6 jaar tijd. Dat is 1 melding per kwartaal. 6 jaar lang. De man was het onderwerp van een Pano reportage. Ontslag zou je denken. Niet dus. Te gek voor woorden.
 
Lijkt me niet echt een goede vergelijking, ik vermoed dat jij ook sneller zal merken dat het bij de buren brandt dan dat de vrouw daar misbruikt wordt.

De VUB prof die ontslagen is vanwege vetzakkerij liep hand in hand rond met zijn doctoraatstudente op de campus.

Zo verborgen is het vaak allemaal niet.
 
Professoren en consoorten hebben gewoon pervers veel macht. Ik ben ook zo eens door een prof gekloot geweest

Heb ook zo'n akkefietje meegemaakt en had zelf geen idee waarom ik gebuisd was. Ben toen uiteindelijk verhaal gaan halen op zijn bureau.

Na wat rond de pot draaien wist hij mij dan te zeggen dat hij mij te "familiair en ordinair" vond op het mondeling examen.

Ben toen toch ook in shock zijn bureau uitgewandeld.

Tja en wat kan je daar dan als student tegen doen. 🤷‍♂️
 
Zou hij nu nog de fysieke testen in Het Huis mogen doen bij Goens? (wetende dat Goens ook zo'n bullebak is op de werkvloer als leidinggevende)
 


Voor de duidelijkheid. Het gaat hier over een andere professor. Wederom dezelfde kronkels die terugkomen. We kunnen er niets aan doen de klachten zijn verjaard. 24 individuele meldingen op 6 jaar tijd. Dat is 1 melding per kwartaal. 6 jaar lang. De man was het onderwerp van een Pano reportage. Ontslag zou je denken. Niet dus. Te gek voor woorden.

Dit is nog wel totaal iets anders dan die andere prof die een studente verkracht heeft.

Hier gaat het over machtsmisbruik naar zijn personeel (=doctorandi) toe.
En dat is net een voorbeeld van wat ik in een eerdere post geschreven heb: een zeer succesvolle prof die ook vaak in de media kwam. Dominante persoonlijkheid, extreem hard/ongevoelig tegenover doctorandi = ze worden gepusht tot het uiterste = goede resultaten = succesvolle prof. Oh ja, en als neveneffect ook een emotioneel bloedbad onder die doctorandi. :unsure:

De reden dat hij niet ontslagen is, is vermoedelijk het feit dat proffen ook vastbenoemd zijn. Dan is het de vraag wat er nodig is om iemand die vastbenoemd is te ontslaan. Verkrachting - laat ons hopen dat dat zwaar genoeg is. Een toxische cultuur creëren in je onderzoeksgroep - dat is dus niet voldoende.
 
Ik zou nog verder durven gaan: zo iemand is vergelijkbaar met een 'slechte baas' in een bedrijf.
In dat opzicht vraag ik me af wat iemand die niks met dat bedrijf te maken heeft voor recht heeft om commentaar te geven op hoe die baas dat bedrijf leidt.

Het enige verschil is dat er hier een overkoepelende organisatie is (de universiteit) die bepaalde waarden voorschrijft. Dus de 'baas' (die prof) heeft wel verantwoording af te leggen t.o.v. die organisatie.

Zo lang dat het enkel gaat over problemen met medewerkers (doctorandi, postdocs, ander personeel) vind ik eigenlijk dat niemand hier of in de media het recht heeft om daar iets over te zeggen. Dat is intern, tussen werkgever en werknemer. Als je ergens werkt, en je baas is een eikel, dan kan je ontslag nemen. (ok, doctorandi zijn een randgeval, wegens dubbel statuut: die zijn student én personeel)

Van zodra dat er effectief studenten betrokken zijn, dan mag (en moet) er wel geluisterd worden naar meningen van buiten de universiteit, aangezien het in dat opzicht gaat over een onderwijsinstelling. Een student is geen werknemer, en verdient bescherming tegen eender welke vorm van machtsmisbruik.
 
Terug
Bovenaan