Schimmel + vocht

Vrienden van mij huren een appartement van mij en ze hebben het probleem dat ze met condensvorming zitten aan de binnenzijde van de raam. (Niet tussen de dubbele beglazing)

Ook hebben ze sinds kort een Schimmelplek, mogelijks ook afkomstig door deze condens/vochtigheid?

In welke richting kijken we best?

Is het een gelijkvloers appartement? Meestal heeft het te maken met een vochtprobleem van de bouw zelf waardoor er veel water kan condenseren. Mogelijks een lek in die hoek?
 
Hier bijna twee jaar geleden ook vocht (druppels) gemerkt in de bovenhoeken van de slaapkamers (waar de zijgevel de hoek maakt met de voor- of achtergevel). Omdat dat tijdens een hevig bui was, een dakwerker gebeld omdat we dachten dat het een lek was.
De eerste die kwam: ah, nieuwe ramen gezet? Uw warmte botst op uw plafond, dat koud is en condenseert. Conclusie: dak isoleren.
Nu goed, dat stond toch op't programma: dus nieuw dak gelegd en laten isoleren. Probleem hield aan.
Omdat er op zolder nog kamers moesten komen en nog twee oude ramen in staken: die vervangen. En toen hield het op!

Of toch niet, kamers zijn ondertussen af en het vocht is terug.
Ondertussen is er al één iemand geweest en die denkt dat de betonplaat van de zolder te ver gegoten zodat er een koudebrug ontstaat. Blijkbaar vrij frequent met huizen van deze ouderdom. Enige oplossing: ventileren, met de ramen alleen al lukt het wel. Maar als de dochter op haar kamer wil spelen en de verwarming staat aan dan gaat het soms rap. Hij stelde dan ook voor om een centrale unit te zetten met warmterecuperatie.
Er moeten nog 2 anderen komen maar ik vermoed dat die hetzelfde gaan zeggen.
 
Hier ook een ouder huis, nieuwe ramen, en we slapen met de deur dicht en stoken ook niet in de slaapkamer. Nergens problemen, behalve in de slaapkamer waar we condensatie op de ramen opmerkten en het begin van wat schimmel.

Eens gereinigd met bleekwater en nu het raam op kipstand om voldoende te verluchten, zo lijkt de condensatie tenminste toch al weg na vrij korte tijd.

Enige oplossing: ventileren, met de ramen alleen al lukt het wel. Maar als de dochter op haar kamer wil spelen en de verwarming staat aan dan gaat het soms rap. Hij stelde dan ook voor om een centrale unit te zetten met warmterecuperatie.
Kan je hier iets meer over zeggen, wat voor een centrale unit?
 

Hiervoor heb je ergens een systeem staan dat lucht aanzuigt van buiten en deze via een warmtewisselaar de lucht laat verdelen naar binnen.

De slechte lucht die op natte plaatsen zoals de keuken en badkamer wordt weggezogen gaat ook naar deze unit en over de warmtewisselaar. Geeft zijn warmte af aan de koude binnenkomende lucht en gaat dan naar de afvoer naar buiten.

Aanvoer en afvoer moet in balans zijn.
Meestal is er toevoer van verse lucht in slaapkamers, bureaus, hobbyruimtes en livings. De afvoer vaak in keuken, gang, toilet en badkamer. Maar je mag in elke ruimte gerust aan en afvoeren, alleen moet de optelsom kloppen.

Belangrijk:
Je huis moet relatief goed luchtdicht zijn, anders is de balans moeilijk en ga je toch ongecontroleerde luchtverplaatsing van of naar buiten hebben (tocht)

Je moet het systeem balanceren en voldoen aan de minimum debieten.

Leidingen binnen de geïsoleerde schil of ze zelf isoleren. Anders krijg je condens in of op de buis.


Aandachtspunten:
Je moet natuurlijk leidingen kunnen leggen in je huis. Deze zijn minstens 70mm en kunnen oplopen tot 160-180mm afhankelijk van de debieten en gebruikte technologie (spiraalbuizen, plastieken maar meerdere combineren,...)

Afvoer voor condens bij de unit + elektriciteit

Kostprijs 3-8k€ gok ik.



Indien centraal niet mogelijk is omdat je of de ruimte niet hebt voor zo'n unit of geen buizen wil/kan leggen , bestaan er ook decentrale ventilatie systemen met wtw.

Bijvoorbeeld: https://www.ventilatieshop.be/blaub...kUQyNTiwI37_ht40NMZt8IeMkpnm59zEaAlb8EALw_wcB

Dat zou een oplossing kunnen zijn voor een beschimmelde kamer continue te verluchten met minimaal verlies.


Persoonlijk zou ik niet meer mijn raam willen openzetten... Hier continue C°21 beneden met vloerverwarming en boven ~C°20 en door de warmtewisselaar is de inkomende lucht vandaag 18 isch.

Lekker warm, verse lucht en geen schimmel.
Huidige luchtvochtigheid bij die temperaturen is 47%
 
Als toevoeging:

Condens is het condenseren van warmere vochtige lucht op een koud oppervlak bij het bereiken van het dauwpunt.

Dit is een functie van temperatuur en luchtvochtigheid.

Wil je dit beïnvloeden kan je proberen de luchtvochtigheid te veranderen door het raam open te zetten. Lucht in de winter heeft een lagere luchtvochtigheid.

Dit zorgt ook voor een lagere temperatuur waardoor het spanningsvlak in temperatuur tussen de omgevingslucht in de kamer en de beschimmelde muur verlaagt.

Alternatief zou je de kamer kunnen warmer stoken en zo je dauwpunt tot in de spouwmuur te verleggen en zo zorgen dat de binnenkant niet meer zo nat is.

Je kan ook gewoon de muur warmer maken door die te isoleren. Eventueel een paar centimeter binnenisolatie. Maar dan is het super belangrijk dat er geen luchtlekken zijn in de isolatie want anders krijg je schimmel in of achter je isolatie.(waar de muur dan wel koud is)

Technisch gezien zou je bijvoorbeeld accurub matten van 3cm kunnen verlijmen met daarop een gipsplaat. Of met voorzetmuur + luchtdichting. Er zijn nog wel wat opties...

Maar alles is maar effectief wat betreft comfort als je goede luchtdichting hebt. Anders tocht het toch maar. Maar mss niet genoeg tocht om geen schimmel te krijgen. Maar luchtdichtheid wil ook zeggen actief ventileren! Je wilt gezonde lucht binnen...

Vroeger zag je vaak condens op een raam omdat die minder goed isoleerde als de muur.
Nu bij nieuwe ramen zie je vaak dat in oude huizen de muren minder goed isoleren ipv de ramen. Gevolg diezelfde condens gaat nu op de muur voor schimmels zorgen.


Er is dus veel in rekening te nemen als je het probleem goed wilt oplossen.
 
Bon, na deze topic te lezen dacht ik ook ons bed eens van de muur te trekken want je weet maar nooit. Groot was mijn verbazing toen ik een plek zag met een soort uitstulpingen, ik denk salpeter door vocht in de muur. Dit is de muur tussen slaapkamer en badkamer...

Ons bad zou wel eens opnieuw afgekit mogen worden, mogelijk ligt het daaraan. Deze plek is onder de badrand dus zou vocht kunnen zijn dat tussen bad en muur raakt en daar problemen veroorzaakt. Een groter probleem zou kunnen zijn dat deze tegels en/of de voegen gewoon niet 100% waterdicht zijn. Hiervoor woonde hier 1 ouder persoon, nu zijn we met twee en douchen we dagelijks, dus misschien is er gewoon zoveel meer vocht dat dit begint op te vallen.

Ik zoek eigenlijk tips over hoe dit aan te pakken? Zelf afkitten en zien hoe het loopt, of meteen een expert inschakelen?
 
Bon, na deze topic te lezen dacht ik ook ons bed eens van de muur te trekken want je weet maar nooit. Groot was mijn verbazing toen ik een plek zag met een soort uitstulpingen, ik denk salpeter door vocht in de muur. Dit is de muur tussen slaapkamer en badkamer...

Ons bad zou wel eens opnieuw afgekit mogen worden, mogelijk ligt het daaraan. Deze plek is onder de badrand dus zou vocht kunnen zijn dat tussen bad en muur raakt en daar problemen veroorzaakt. Een groter probleem zou kunnen zijn dat deze tegels en/of de voegen gewoon niet 100% waterdicht zijn. Hiervoor woonde hier 1 ouder persoon, nu zijn we met twee en douchen we dagelijks, dus misschien is er gewoon zoveel meer vocht dat dit begint op te vallen.

Ik zoek eigenlijk tips over hoe dit aan te pakken? Zelf afkitten en zien hoe het loopt, of meteen een expert inschakelen?
Goh, als het echt heel lokaal is vermoed ik inderdaad dat de silicone vervangen moet worden, als het echt een oud gebouw is kan het natuurlijk dat er geen kerdi doek geplaatst is achter de tegels. In het tweede geval is er geen echt goeie oplossing buiten alles opnieuw doen. Je hebt wel van die halfbakken oplossingen zoals acrylverf maar daar zou ik eerlijk gezegd niet mee beginnen.
 
Goh, als het echt heel lokaal is vermoed ik inderdaad dat de silicone vervangen moet worden, als het echt een oud gebouw is kan het natuurlijk dat er geen kerdi doek geplaatst is achter de tegels. In het tweede geval is er geen echt goeie oplossing buiten alles opnieuw doen. Je hebt wel van die halfbakken oplossingen zoals acrylverf maar daar zou ik eerlijk gezegd niet mee beginnen.
Is er een manier om dat zelf na te kijken? Huis is van 1930, die tegels aan de douche zijn recenter maar de vorige eigenaar woonde er sinds '67 ofzo dus best mogelijk dat er geen kerdi-mat aanwezig is, als ze dat jaren geleden zelf hebben gedaan ofzo.
 
Is er een manier om dat zelf na te kijken? Huis is van 1930, die tegels aan de douche zijn recenter maar de vorige eigenaar woonde er sinds '67 ofzo dus best mogelijk dat er geen kerdi-mat aanwezig is, als ze dat jaren geleden zelf hebben gedaan ofzo.
Een tegel verwijderen denk ik dat de enige manier is of het vragen als de vorige eigenaar nog te contacteren valt. Ik was nog vergeten dat bij oude badkamers er ook vaak geen afdichtingsband tussen de badkuip/douchebak rand zit en de muur waardoor bij het loskomen van de silicone deze problemen rapper voorkomen.
 
Thuis staan de ramen, op de slaapkamer eigenlijk altijd op kiepstand. Het moet al vriezen dat het kraakt eer we die dicht doen. Ik vind dat persoonlijk ook veel aangenamer om in te slapen dat een kamer waarvan de ramen dicht zijn.
 
Terug
Bovenaan