Schimmel + vocht

DEN_DWOAZN

Active member
Vrienden van mij huren een appartement van mij en ze hebben het probleem dat ze met condensvorming zitten aan de binnenzijde van de raam. (Niet tussen de dubbele beglazing)

Ook hebben ze sinds kort een Schimmelplek, mogelijks ook afkomstig door deze condens/vochtigheid?

In welke richting kijken we best?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de verhuurder. ;)
Eens opnemen met de verzekeringsmaatschappij of eventueel eens foto's posten hier?
Want wat je nu beschrijft is wel heel erg vaag natuurlijk "een schimmelplek".
Is er ventilatie? Als er bvb roosters in de ramen zitten en die roosters klappen ze toe bvb, is de oplossing poepsimpel natuurlijk.
 
Die van de verhuurder.
Hangt ervanaf.

Vocht en schimmel door condens worden veroorzaakt door slechte verluchting en/of verwarming. Het aanwezige vocht in de lucht kan niet weg en hecht zich aan koude plaatsen. Dit zijn dan de zwarte stipjes.

De verhuurder is enkel hiervoor verantwoordelijk als er een structureel verluchtings of verwarmingsprobleem is. Bv geen ramen die open kunnen, of geen mogelijkheid tot verwarming.

Gaat om opstijgend of dalend vocht, de witte kringen op de muren/plafonds zijn structureel en altijd voor de verhuurder. Tenzij deze kan aantonen dat de huurder schade heeft veroorzaakt aan de structuur met de vochtschade als gevolg.
 
In onze flat hebben wij hetzelfde probleem in de slaapkamer. Als mijn vrouw en ik beide in de kamer slapen, dan hebben we 's ochtends veel condensatie op de onderkant van de ramen. We hebben ons daar eigenlijk vrij weinig van aangetrokken voor enkele maanden en toen we 2 weken terug de grote kleerkast verschoven omdat mijn vrouw aan de binnenkast van die kast precies wat schimmel gewaar begon te worden, zagen we dat de hele muur gewoon zwart van de schimmel was. Geen plezante ervaring.

Gans opgekuist met water vermengd met azijn, schimmel afgeschrobt en achteraf weer ingespoten met water vermengd met citroen en weer de hele muur geschrobd om er zeker van te zijn dat alles weg is. Helaas hebben we onderaan de muur op de aansluiting met de vloer zo'n 5 centimeter hoge plastieken latten die de vloer op hun plaats houden en die we niet kunnen verwijderen om daar ook schoon te maken. Gisteren weer de kast weggeschoven en je ziet van daaruit toch weer zwarte/witte puntjes/plekjes zich verspreiden, dus dat wordt elke 2 weken schoonmaken. Gelukkig blijft de wedergroei beperkt en verhuizen we binnen 1 maand naar een nieuwe locatie.

In ons geval denk ik dat het onze fout is. Wij hebben geen droogmachine op deze flat en lieten onze was altijd drogen op een droogrek in onze slaapkamer. De verwarming brandt ook bijna altijd, ook 's nachts. Weliswaar op stand 3 van de 5, maar toch, quasi altijd actief. Raam werd dagelijks wel opengezet voor een kwartiertje, maar dat was dus duidelijk niet voldoende.
Vanaf nu laten we geen was meer drogen in de slaapkamer, laten we de deur open 's nachts en verluchten we de kamer voor een half uur.
 
Zoals @pardal zegt is dat waarschijnlijk een gebrek aan verluchting en/of slechte isolatie (of net extra bij geïsoleerd zonder verluchting)

Wij hebben daar ook redelijk wat last van gehad. Ouder appartement, dubbele beglazing en ge hebt 9 van de 10 prijs.
En dan inderdaad vooral in de slaapkamer, 8 uur aan een stuk uitademen zorgt voor enorm veel vocht dat zich in eerste instantie op de ramen zal zetten en/of andere koude bruggen in de buurt.
Vaak net boven de ramen.
En ook achter kasten/bedden blijft dat steken.
De keuken is ook nog zo een boosdoener, een oudere dampkap en dan koken zal enorm veel aanslag op de ramen geven. Als er dan niet verlucht wordt gaat die zich ook op de koude bruggen zetten en als dan niet verlucht wordt krijgt ge schimmel.

De schimmel ziet er dan vaak zo uit versus reactie op leidinglekken od die er vaak zo uit ziet.

Daar is maar een goeie oplossing op en dat is verluchten en blijven verluchten. En dan niet een kwartiertje de raam wat open zetten maar echt voor trek proberen zorgen en lange periodes de ramen open zetten.
Idealiter zelfs tijdens het slapen al is dat niet fijn in de winter.

Bij ons heeft het installeren van warmtepompen ook wel wat geholpen. Er bestaat ook anti schimmel product waar we dan mee veegde maar dat pakte de verf mee.
Anti-schimmel verf bestaat ook, maar ik weet niet in welke mate dat echt efficiënt is want ik heb het niet gebruikt.
Sinds we de warmtepompen hebben lijkt het bij ons weg te blijven op de muren.

Hier staan ook nog wel wat goeie tips:

 
Een hygrometer in de slaapkamer plaatsen kan helpen, zodat de luchtvochtigheid in het oog gehouden kan worden. Hier hebben we vorige week onze slaapkamer wat heringericht en kwamen we er ook achter dat er schimmel achter het nachtkastje en de kleerkast zat op de muur. Heb enkele hygrometers gekocht waarmee ik via een app een daggrafiek kan zien van de temp en rel luchtvochtigheid. Deze heb ik verspreid over het huis geplaatst en op veel plaatsen hebben we een relatieve luchtvochtigheid van 60-70 procent. +70 percent zou ideaal zijn om schimmels te kweken. Vooral in de slaapkamer loopt het snel op naar 70 procent en meer als er geen raam openstaat. Nu laten we gewoon in de ruimtes waar we zijn de raam open staan op een kier. Dagelijks alleen even verluchten is eigenlijk niet voldoende in een ruimte waar je een hele tijd verblijft, je moet ook blijven ventileren zolang je aanwezig bent in de ruimte.

In de slaapkamer is de richtregel om 2x per dag 15 min te verluchten (= ramen wijd openzetten) en zolang je in de ruimte bent ook te ventileren (dus 's nachts de raam op een kier/kiepstand laten staan). En stoken is natuurlijk ook belangrijk om de relatieve luchtvochtigheid naar beneden te halen. De buitenlucht heeft dikwijls een hoge relatieve luchtvochtigheid, maar door die te verwarmen daalt die.

Sinds we bovenstaande richtlijnen volgen hebben we geen condens meer op de ramen. Of de schimmel terugkomt is nog even afwachten, maar voorlopig niet. Hier is het sowieso wel de bedoeling dat we op termijn een centraal ventilatiesysteem met warmterecuperatie gaan installeren, zodat de warmte wat beter binnenblijft. Want dat is dan weer het nadeel, ventileren en verluchten kost energie...
 
In onze flat hebben wij hetzelfde probleem in de slaapkamer. Als mijn vrouw en ik beide in de kamer slapen, dan hebben we 's ochtends veel condensatie op de onderkant van de ramen. We hebben ons daar eigenlijk vrij weinig van aangetrokken voor enkele maanden en toen we 2 weken terug de grote kleerkast verschoven omdat mijn vrouw aan de binnenkast van die kast precies wat schimmel gewaar begon te worden, zagen we dat de hele muur gewoon zwart van de schimmel was. Geen plezante ervaring.

Gans opgekuist met water vermengd met azijn, schimmel afgeschrobt en achteraf weer ingespoten met water vermengd met citroen en weer de hele muur geschrobd om er zeker van te zijn dat alles weg is. Helaas hebben we onderaan de muur op de aansluiting met de vloer zo'n 5 centimeter hoge plastieken latten die de vloer op hun plaats houden en die we niet kunnen verwijderen om daar ook schoon te maken. Gisteren weer de kast weggeschoven en je ziet van daaruit toch weer zwarte/witte puntjes/plekjes zich verspreiden, dus dat wordt elke 2 weken schoonmaken. Gelukkig blijft de wedergroei beperkt en verhuizen we binnen 1 maand naar een nieuwe locatie.

In ons geval denk ik dat het onze fout is. Wij hebben geen droogmachine op deze flat en lieten onze was altijd drogen op een droogrek in onze slaapkamer. De verwarming brandt ook bijna altijd, ook 's nachts. Weliswaar op stand 3 van de 5, maar toch, quasi altijd actief. Raam werd dagelijks wel opengezet voor een kwartiertje, maar dat was dus duidelijk niet voldoende.
Vanaf nu laten we geen was meer drogen in de slaapkamer, laten we de deur open 's nachts en verluchten we de kamer voor een half uur.
Waarom zou je maar een halfuur verluchten? Laat dat raam tenminste open zolang je niet aanwezig bent op de kamer? En als je niet in een lawaaierige buurt woont het gewoon quasi altijd openlaten?
 
Waarom zou je maar een halfuur verluchten? Laat dat raam tenminste open zolang je niet aanwezig bent op de kamer? En als je niet in een lawaaierige buurt woont het gewoon quasi altijd openlaten?
Omdat sommige mensen graag een warme slaapkamer hebben om te slapen, om zich aan te kleden,...
 
Omdat sommige mensen graag een warme slaapkamer hebben om te slapen, om zich aan te kleden,...
Om te slapen begrijp ik, maar als je in ruil een hoop schimmel krijgt achter je kasten ga je toch verluchten door de dag zeker? Een halfuur heeft geen nut.
 
Zou een decentraal ventilatie systeem met warmte recuperatie geen goed oplossing zijn? Kost zo een 1750€ per unit maar dan wordt de binnenlucht wel altijd goed droog gehouden. Is volgens mij een betere oplossing dan vertrouwen op actief verluchten.
 
Waarom zou je maar een halfuur verluchten? Laat dat raam tenminste open zolang je niet aanwezig bent op de kamer? En als je niet in een lawaaierige buurt woont het gewoon quasi altijd openlaten?

Omdat die slaapkamer doorheen de dag ook gebruikt wordt door onze 4-maanden oude baby die daar slaapt. En omdat volgens verscheidene websites je tijdens de wintermaanden met 30 minuten verluchten toekomt. Waarom is een half uur volgens jou niet voldoende?

En de raam ganse dag open laten staan wanneer het buiten vriest? 't Is hier al 3 weken tegen het nulpunt of tot -5C. Klinkt me ook niet lekker.
 
Omdat die slaapkamer doorheen de dag ook gebruikt wordt door onze 4-maanden oude baby die daar slaapt. En omdat volgens verscheidene websites je tijdens de wintermaanden met 30 minuten verluchten toekomt. Waarom is een half uur volgens jou niet voldoende?

En de raam ganse dag open laten staan wanneer het buiten vriest? 't Is hier al 3 weken tegen het nulpunt of tot -5C. Klinkt me ook niet lekker.
Kijk nog eens achter uw kast, daar ligt het antwoord.

Op een halfuur is die condens op uw ramen niet weg hoor. Hier staat het raam op kip en/of de verluchtingsrooster open vanaf dat we opstaan. Als de baby gaat slapen dan doen we het uiteraard toe. Is hij terug op, raam terug open totdat we gaan slapen.
 
Kijk nog eens achter uw kast, daar ligt het antwoord.

Op een halfuur is die condens op uw ramen niet weg hoor. Hier staat het raam op kip en/of de verluchtingsrooster open vanaf dat we opstaan. Als de baby gaat slapen dan doen we het uiteraard toe. Is hij terug op, raam terug open totdat we gaan slapen.

Dat dagelijks half uur verluchten zijn we pas begonnen nadat we de schimmel ontdekt hebben, daarvoor deden we dat niet. De schimmel is dus niet ontstaan omdat een half uur verluchten onvoldoende is.
Wel omdat we dagelijks was droogden en de kamer weinig verluchtten.

Kan natuurlijk nog altijd onvoldoende zijn, daar niet van, maar verscheidene websites gaven aan dat dat voldoende is en we volgen hun aanbevelingen enkel.
 
Terug
Bovenaan