Ronde van Zwitserland 11/06 - 18/06

Magnus Sheffield zwaar gevallen en afgevoerd met de helikoper, maar volgens bronnen"relatief ok". Gino Mäder in dezelfde bocht zwaar gecrasht en daar gaan wel verontrustende geruchten over rond. Het woord "reanimatie" passeerde op Twitter... Maar geen officieel nieuws dus afwachten en duimen.

Niemand die toch verwachtte dat hij hier potten ging breken? Die kerel komt terug van covid & een gigantisch grote teleurstelling in de giro? Give the guy some credits... Laten we blij zijn dat we zo'n talenten rondrijden hebben
Bijna iedereen gaf hem 5 sterren in de pronostiek hier :p
Er is hier ook gezegd dat zelfs op basisniveau hem niemand van eindwinst kan houden.

Natuurlijk waren er verwachtingen eh.
Ik zie trouwens ook niet in waarom we of ik niet blij zou zijn zijn dat hij meerijdt (dat het een Belg is dat kan eerlijk gezegd aan mijn reet roesten), maar wel om de juiste redenen.

Laatst bewerkt:
Sheffield is er relatief goed aan toe (er zijn foto's waarop die gewoon recht zit), maar Mader is inderdaad in dezelfde bocht in de "afgrond" gereden en dat ziet er heel slecht uit.

Was een razendsnelle afdaling natuurlijk. Ayuso haalde 100 op een bepaald moment. Mooi asfalt brede wegen mooi overzicht en de finish ligt beneden terwijl het klassement op het spel staat dus iedereen gaat daar vol naar beneden dan een foutje kan zware gevolgen hebben. Moeten ze echt heel goed mee oppassen met aankomen in een afdaling. Evenepoel gaf blijkbaar voor de start al kritiek op de aankomst.

45" achter op Skjelmose. Gaat toch een ferme tijdrit moeten rijden hoor zondag. Is niet dat hij de beste vorm te pakken heeft of zo de Evenepoel van de Giro of Vuelta zou dat wel makkelijk kunnen maar deze Evenepoel gaat toch gewoon spannend worden.
Spannend sowieso zondag maar kan hem nog winnen lijkt me.. Morgen en overmorgen nog wat seconden proberen terugpakken via boni's of te moeilijk?

Ik zie trouwens ook niet in waarom we of ik niet blij zou dat hij meerijdt (dat het een Belg is dat kan eerlijk gezegd aan mijn reet roesten), maar wel om de juiste redenen.
Persoonlijk ben ik supporter van alle Belgen in koers en dat er zo een toptalent(en) meerijdt zouden we moeten koesteren ipv altijd die zielige minimaliserende commentaar te verkondigen "bv. zie je wel hij kan niet mee". Hij is gewoonweg niet in topvorm momenteel en op dit WT niveau betaal je dat cash ook al noem je REV. Komt ook nog eens terug uit ziekte --> COVID. Bij heel wat mensen blijft dat maanden in hun lijf hangen.

Ik vind hem enorm weerbaar en verstandig de manier waarop hij in Zwitserland rondrijdt.

Goh Skjelmose werd 2e in Hoei dus die kan ook wel finishen lijkt me. Wordt niet makkelijk.
Inderdaad klopt idd. Gisteren werd Skjelmose er wel goed opgelegd in de sprint door REV maar morgen is het weer een andere aankomst, andere dag enzovoorts.. ;)

Volgens dit zou Mader in "stabiele toestand" in het ziekenhuis liggen. Hopelijk klopt dit.

Sheffield zoals eerder gezegd er beter aan toe, die zat recht op de plaats waar ze vielen. Schouder wel geraakt, maar met wat hulp zelf uit het "ravijn" geklommen.

Volgens dit zou Mader in "stabiele toestand" in het ziekenhuis liggen. Hopelijk klopt dit.

Sheffield zoals eerder gezegd er beter aan toe, die zat recht op de plaats waar ze vielen. Schouder wel geraakt, maar met wat hulp zelf uit het "ravijn" geklommen.
Laat ons hopen.
Toch altijd maar kippevel als je zulke berichten leest :frown:

Persoonlijk ben ik supporter van alle Belgen in koers en dat er zo een toptalent(en) meerijdt zouden we moeten koesteren ipv altijd die zielige minimaliserende commentaar te verkondigen "bv. zie je wel hij kan niet mee". Hij is gewoonweg niet in topvorm momenteel en op dit WT niveau betaal je dat cash ook al noem je REV. Komt ook nog eens terug uit ziekte --> COVID. Bij heel wat mensen blijft dat maanden in hun lijf hangen.

Ik vind hem enorm weerbaar en verstandig de manier waarop hij in Zwitserland rondrijdt.
Volgens mij heb je mijn post ook niet gelezen.
Het is wel duidelijk dat God niet in absolute topvorm is.
De teneur dat hij hier iedereen even ging oprollen is toch wel al veranderd. Kans dat hij met eindwinst naar huis gaat is wel nog altijd groot.

Ik zeg letterlijk dat hij niet in topvorm is.
Mij gaat het erom dat men verwacht dat hij zelfs op halve kracht nog iedereen oprolt. Ik wist op voorhand niet met welke vorm hij hier aan de start ging staan
Maar wat ik wel weet is dat het niet zo voor de hand liggend is, ook al heet je Remco. Voor mij is dat geen schande, wel een vaststelling.

Je moet trouwens wel consequent zijn. De loftrompet afsteken en alles is top, hij rijdt niet goed en ineens ja maar dit of dat.
Die covid was nu niet alsof hij daar wekenlang doodziek van geweest is. Ja hij was ziek en heeft het gevoeld, maar is vrij snel gewoon terug gaan trainen.

En ik herhaal het ik ben in de eerste plaats fan van mooie koers en toffe protagonisten.
Of dat nu een Belg, Nederlander, Deen of Marokkaan is. Een Ayuso of Skjelmose, hoe die mannen rijden daar smul ik van.

Was een razendsnelle afdaling natuurlijk. Ayuso haalde 100 op een bepaald moment. Mooi asfalt brede wegen mooi overzicht en de finish ligt beneden terwijl het klassement op het spel staat dus iedereen gaat daar vol naar beneden dan een foutje kan zware gevolgen hebben. Moeten ze echt heel goed mee oppassen met aankomen in een afdaling. Evenepoel gaf blijkbaar voor de start al kritiek op de aankomst.
Waren Sheffield en Mader samen? Voor klassement?

Hopelijk stabiliseert Mäder snel 🙏.

Ik weet nu niet of de kritiek op de organisatie echt gerechtvaardigd is,
Zwitserse cols zijn in het algemeen toch echte boulevards met heel deftig wegdek,
waar je de bochten dan nog eens super goed kan inschatten.

In TdF is aankomen in de vallei schering en inslag e.g. Morzine, Le Grand Bornand

On a side note, in zoverre het nog niet duidelijk was,
moet zowat de jongste gemiddelde top 10 ooit zijn qua GC in een etappekoers, neen ?

Skelmose - 22
Gall - 25
Ayuso - 20
Evenepoel - 23
Bilbao - 33
Kelderman - 32
Bardet - 32
Uran - 36
Uijtdebroeks - 20
Teuns - 31

Gezien Skelmose of Ayuso zeker meer dan aardig tegen de klok rijden, pakt 1 van die 2 zijn eerste WT rittenkoers van een week lijkt me?
Remco meer dan een seconde per kilometer goedmaken, geloof ik niet in tbh en zou ook een beetje jammer zijn, Skelmose of Ayuso verdienen zeker te winnen.

We dachten nog maar net een nieuwe lichting te hebben en er staat weer al een jongere & nog betere? ronde lichting klaar om het over te nemen :crazy:

Laatst bewerkt:
Ik weet nu niet of de kritiek op de organisatie echt gerechtvaardigd is,
Zwitserse cols zijn in het algemeen toch echte boulevards met heel deftig wegdek,
waar je de bochten dan nog eens super goed kan inschatten.
Door de boulevards is Zwitserland ook wel gekend om hun heel snelle afdalingen. Bij Uran zie ik een topsnelheid van 102km/u. Ik wil gerust morgen eens wat tour etappes nalopen, denk niet dat ze daar boven de 100 gaan.

Ik denk dat renners toch liever een regelmatige afdaling hebben met echte haarspeldbochten dan degene in Zwitserland, waar je dan gemakkelijke bochten hebt aan 75 per uur.

Het blijft natuurlijk een mega gevaarlijke sport. Moeilijk discussie. Je kan niet alle gevaar mijden.

On a side note, in zoverre het nog niet duidelijk was,
moet zowat de jongste gemiddelde top 10 ooit zijn qua GC in een etappekoers, neen ?

Skelmose - 22
Gall - 25
Ayuso - 20
Evenepoel - 23
Bilbao - 33
Kelderman - 32
Bardet - 32
Uran - 36
Uijtdebroeks - 20
Teuns - 31

Met 5 30+ in je top 10 ga je niet in de buurt komen van de jongste ooit natuurlijk. Gemiddelde leeftijd van die 10 ligt op 27,4. De Vuelta vorig jaar had bv enkel Uran als 30+. Dan nog renners zoals Evenepoel, Rodriguez, Ayuso en Arensman zorgen ervoor dat het gemiddelde daar alvast nog een stuk lager zal gelegen hebben.

Gezien Skelmose of Ayuso zeker meer dan aardig tegen de klok rijden, pakt 1 van die 2 zijn eerste WT rittenkoers van een week lijkt me?
Remco meer dan een seconde per kilometer goedmaken, geloof ik niet in tbh en zou ook een beetje jammer zijn, Skelmose of Ayuso verdienen zeker te winnen.

We dachten nog maar net een nieuwe lichting te hebben en er staat weer al een jongere & nog betere? ronde lichting klaar om het over te nemen :crazy:

Ayuso en Skjelmose deden vandaag zeker een goeie zaak als de stand de komende 2 dagen zo blijft maakt een van hen een grote kans inderdaad. Nu als Evenepoel er nog in slaagt om 45" goed te maken in die tijdrit dan zie ik niet in waarom hij het niet zou verdienen? Het blijft alleszins spannend tot het einde wat het toch al interessanter maakt om allemaal te volgen dan de Dauphine.

Dat Ayuso een topper is dat was al duidelijk sinds de Vuelta natuurlijk en ook bij de jeugd was dat een monster. Of de rest echt dat niveau van een Pogacar (2 GTs, 4 monumenten tot nu toe) of Evenepoel (1 GT, 2 monument, 1 WK tot nu toe) gaat halen lijkt me toch straf zoveel GT/Monumenten zijn er niet op een seizoen dus gaan niet allemaal grote zeges kunnen pakken.

Op die Ayuso is toch ook geen peil te trekken. Dinsdag degelijk, gisteren gelost als een baksteen en vandaag iedereen op een hoopje gereden.

Door de boulevards is Zwitserland ook wel gekend om hun heel snelle afdalingen. Bij Uran zie ik een topsnelheid van 102km/u. Ik wil gerust morgen eens wat tour etappes nalopen, denk niet dat ze daar boven de 100 gaan.

Ik denk dat renners toch liever een regelmatige afdaling hebben met echte haarspeldbochten dan degene in Zwitserland, waar je dan gemakkelijke bochten hebt aan 75 per uur.

Het blijft natuurlijk een mega gevaarlijke sport. Moeilijk discussie. Je kan niet alle gevaar mijden.

Gallibier gaan ze ook wel boven de 100, maar niemand zegt dat ze zo snel die berg afmoeten natuurlijk... ik vind niet dat er de organisatie iets te verwijten valt hier.

Ayuso en Skjelmose deden vandaag zeker een goeie zaak als de stand de komende 2 dagen zo blijft maakt een van hen een grote kans inderdaad. Nu als Evenepoel er nog in slaagt om 45" goed te maken in die tijdrit dan zie ik niet in waarom hij het niet zou verdienen? Het blijft alleszins spannend tot het einde wat het toch al interessanter maakt om allemaal te volgen dan de Dauphine.

Dat Ayuso een topper is dat was al duidelijk sinds de Vuelta natuurlijk en ook bij de jeugd was dat een monster. Of de rest echt dat niveau van een Pogacar (2 GTs, 4 monumenten tot nu toe) of Evenepoel (1 GT, 2 monument, 1 WK tot nu toe) gaat halen lijkt me toch straf zoveel GT/Monumenten zijn er niet op een seizoen dus gaan niet allemaal grote zeges kunnen pakken.

Maar qua niveau heb ik dan eerder over rittenkoersen. Zware blessures buiten beschouwing gelaten zie ik deze nog jongere generatie toch ook al zeker blijven meedoen voor de knikkers in rittenkoersen van een week. Toch opzienbarende evolutie, 10 jaar terug waren het late twenties, early 30’ers die de plak zwaaiden in rittenkoersen. Ik veronderstel dat er nu mannen van het kaliber Bilbao/Bardet dachten: "Yes Pogi of Vingegaard rijden niet mee, hier is onze kans!" .. en dan worden ze langs alle kanten opgerold deze TdS door gastjes van 20-21-22, wat mij betreft het meest crazy gegeven van het ganse wielerjaar tot dusver imo, echt onder de indruk :crazy::eek:

Als Remco het laken naar zich toetrekt, wint ie natuurlijk maar om nu te zeggen dat ie de TdS dan gekleurd gaat hebben, daarvoor moet ie toch ook bergop er eens bovenuit gestoken hebben en dat was verre van het geval. Weet eigenlijk niet goed wat ik er moet van vinden van deze prestatie. Okay corona & 10-14 dagen er uit geweest, maar een Ayuso heeft ook héél lang in de lappenmand gelegen dit seizoen...

Ik vraag me af als je nu een Vingegaard hier nog tussenzet, hoeveel minuten krijgt dit peloton dan aan de broek of overschatten we het niveau van Jonas of onderschatten we deze TdS contenders.

Ik weet echt niet meer hoe we renners nog moeten inschatten na deze Tour de Suisse :cry:

Ik vraag me af als je nu een Vingegaard hier nog tussenzet, hoeveel minuten krijgt dit peloton dan aan de broek of overschatten we het niveau van Jonas of onderschatten we deze TdS contenders.

Ik weet echt niet meer hoe we renners nog moeten inschatten na deze Tour de Suisse :cry:

In deze denk ik niet dat we kunnen spreken van we :P

Het lijkt me duidelijk dat Vingegaard nog beter is dan deze mannen.
Maar de renners hier zijn zeker ook van een hoog niveau hoor, daar hoef je geen schrik van te hebben.

Gallibier gaan ze ook wel boven de 100, maar niemand zegt dat ze zo snel die berg afmoeten natuurlijk... ik vind niet dat er de organisatie iets te verwijten valt hier.
Misschien moeten ze bij de f1 terug zonder gordel gaan rijden en alle rails en bandenmuren verwijderen. Niet zegt dat ze zo hard moeten rijden 🤡.

I mean, het is een sport, de snelste wint. En hun job om geld mee te verdienen. Wat verwacht je ofzo?

Terug
Bovenaan