Roken in de publieke ruimte

Let op je taalgebruik.
Roken heb ik nochtans ook een keer geprobeerd. Dat brandde in mijn keel, ik moest direct kuchen, en gaf totaal geen speciaal gevoel of zo. Waarna ik dacht "jah, waarom zou ik dat verder doen".
Na mijn eerste 5 pinten daarentegen, heb ik mijn eerste tongzoen durven draaien. Die ervaring was beter :cool:
Je hebt duidelijk niet lang genoeg doorgebeten. IMO zijn beide wel een acquired taste. Voor roken is het eigenlijk wachten tot uw lichaam echt verslaafd is aan de nicotine. Als je dan lang genoeg wacht en er eentje opsteekt, dan geeft dat eerste trekje toch wel een kickje. Dus het is wel een beetje een drug in dat opzicht.

Maar eerlijkgezegd als ik hier sommige moraalridders bezighoor dan heb ik precies ineens goesting om terug beginnen te paffen. Dan kan ik die onnozelaars die hier zo zitten te melken eens goed ambeteren. Want dat is echt wel waar rokers mee bezig zijn, hoe dat ze niet-rokers het leven zuur kunnen maken.

Zolang er elke dag meer dan honderdduizenden Vlamingen zijn die te egoïstisch zijn om normale vervoersmiddelen te gebruiken en gewoon in een auto kruipen, krijgen rokers van mij carte blanche.

Ik verkies zonder enige twijfel een autovrije stad boven een rookvrije stad.

Zolang er elke dag meer dan honderdduizenden Vlamingen zijn die te egoïstisch zijn om normale vervoersmiddelen te gebruiken en gewoon in een auto kruipen, krijgen rokers van mij carte blanche.

Kent ge een goed adres voor zo'n "beam me up Scotty"-toestelleke?

En ook totdat alle houtkachels, vuurkorven, gascentrales en barbecues afgeschaft zijn!

Why? De roker doet niets mis, het is zijn volste recht om te roken op een terras.
Net zoals het je volste recht is om op het terras luidkeels een aria te zingen of te grunten (metalzang). Even maatschappelijk aanvaard om dit te doen?

Er zijn zaken waarbij je niet stilstaat, maar die je nu nooit meer zou toelaten in de straat, zoals roken. En dat moet je aan het denken zetten.

De ICE motor, en wagens ermee uitgerust, zijn nu wel verantwoordelijk voor een groot deel van onze welvaart. Roken, bwa ja dat is tof enzo voor wie rookt.

Dit soort redeneringen lees je wel vaker als het over gedragdveranderingen gaat, iets anders aanbrengen dat "eerst" moet aangepakt worden, wat dan uiteraard complex of gewoon onmogelijk is. Je kan ook parallel werken. Het is niet of onze wagens zijn nog altijd dezelfde als 40 jaar geleden.

Net zoals het je volste recht is om op het terras luidkeels een aria te zingen of te grunten (metalzang). Even maatschappelijk aanvaard om dit te doen?

Er zijn zaken waarbij je niet stilstaat, maar die je nu nooit meer zou toelaten in de straat, zoals roken. En dat moet je aan het denken zetten.

Of beginnen masturberen op terras omdat die jonge deernes twee tafels verder er zo lekker uit zien.
Dat doet ge puur uit eigengenot zonder dat ge daar eigenlijk iemand fysieke schade mee berokkent, maar dat aanvaarden we (gelukkig) ook niet als maatschappij.

Of beginnen masturberen op terras omdat die jonge deernes twee tafels verder er zo lekker uit zien.
Dat doet ge puur uit eigengenot zonder dat ge daar eigenlijk iemand fysieke schade mee berokkent, maar dat aanvaarden we (gelukkig) ook niet als maatschappij.
Of dat aanvaardbaar is hangt van het terras af. Het gaat ook niet over de fysieke schade maar over het storend karakter. Ik rook zelf niet meer maar tijdens mijn rookperiode wou ik anderen niet storen met mijn gewoonte. Dus dan handel je daarnaar.

Ik had in het zesde middelbaar een leraar die pijp rookte. Was de leraar kunstgeschiedenis en we gingen met hem op GWP. Kan me nog herinneren dat we daar ook een terraske mee deden en hij gewoon zijn pijp rookte. Dat was nog redelijk cava qua geur. Of misschien hield ik toen gewoon mn mond ipv te zeggen dat het stoorde, mietje dat ik was (en ben)

Eigenlijk is de conclusie hier gewoon: Alles wat ik doe moet kunnen, en wat de rest doet en mij op de 1 of andere manier stoort moet verboden worden.
blijven ontkennen hoor!
Als ge niets zinniger weet te posten, gelieve dan weg te blijven uit de discussies. Ofwel komt ge hier met argumentatie en deel je je mening op een respectvolle manier ofwel vind je het de moeite niet en blijf je weg, maar laat kinderachtig gedrag achterwege aub.

Mag dat op een terras? Bij mijn weten moet je je nog altijd gedragen en ik heb onlangs nog weet van een paar zatlappen die de zaak moesten verlaten omdat ze te luid werden. Voor roken zijn er duidelijke regels: binnen mag het niet, buiten mag het wel.

Mag dat op een terras? Bij mijn weten moet je je nog altijd gedragen en ik heb onlangs nog weet van een paar zatlappen die de zaak moesten verlaten omdat ze te luid werden. Voor roken zijn er duidelijke regels: binnen mag het niet, buiten mag het wel.

Zoiets situeert zich dan eerder op de grens tussen een uitbater die zelf mag bepalen wanneer iemand niet meer welkom is, en openbare dronkenschap in het algemeen.

Openbare dronkenschap is sowieso iets wat heel ruim geïnterpreteerd kan worden en waar slechts in een zeer miniem aantal van de gevallen tegen wordt opgetreden.

Zowel zingen als roken mag enkel met toestemming van de zaakvoerder als je op het terras zit. Beide zijn in principe vergelijkbaar qua recht, het is enkel de gewoonte dat een zaakvoerder niks zal doen tegene mensen die roken, maar wel tegen mensen die nuchter zingen.

Sta je echter 2 meter verder, weg van het terras, maar even goed hoorbaar, kan men er niks tegen doen.

En vinden jullie het even erg/erger als de sigaret een sigaar wordt? :unsure:

Om hierop verder te borduren: Vapen wordt niet als hinderlijk ervaren omdat de geur 'lekker' ruikt voor velen. Wat als morgen blijkt dat passief vapen ook gezondheidsrisico's kan opleveren? (puur hypothetisch hé, ik weet niet hoe (on)gezond vapen is). Zelfde regels als voor roken dan? Of vinden we dat dan minder 'asociaal'?

Terug
Bovenaan