Roken in de publieke ruimte

Het hele punt is dat binnen de wetgeving mensen nog altijd schadelijke dampen inademen omdat binnen de wet men gewoon naast elkaar mag roken.

Dusja, dan kan je discussiëren of de wetgeving niet moet aangepast worden hé. Het is een beetje vreemd voor mij dat je de wet als een soort onveranderlijke grens ziet, en als je meer wil ben je een azijnpisser. Dat brengt ons bij eerdere posts zoals die van Janus en mij waar de vergelijking werd gemaakt met zaken die we nu vanzelfsprekend vinden, maar waar ook ooit protest tegen was. "Leven & laten leven, met wat verdraagzaamheid en begrip komen we er wel" kon toen ook gebruikt worden om dronken rijden te blijven tolereren toch?

Soit, ik vind dat we hier nu wel al een tijdje in cirkels draaien.

Alé kom, omdat ge het verdiend hier zijn mijn 2 cents. Als roker zijnde.

De discussie is gestart met roken op een terras in de buitenlucht. Verbieden ja of nee?

Wat je krijgt met een verbod, is dat mensen naast het terras op de stoep van de buren gaan roken. Je kunt erop wachten dat zij daar last van krijgen en gaan klagen. En mensen mogen buiten het terras niet met een drankje staan, dus het personeel moet voor politieagentje spelen.
Zolang je wel naast het terras mag roken, blijven mensen meeroken. Zeker als iedereen daar op een kluitje staat, omdat het op het terras niet meer mag. Als de overheid wil voorkomen dat mensen meeroken, moet je het in de openbare ruimte helemaal verbieden. Alleen op een terras is willekeur in mijn ogen.

Het totaal verbod. De voornaamste argumentatie hiervoor is dat het schadelijk is voor de mede mens. Die houding is begrijpelijk, want roken schaadt ook de omgeving. De noodzaak tot bescherming van meerokers was daarom jarenlang het uitgangspunt van het anti-rookbeleid. Maar hoeveel schade veroorzaakt de roker die buiten een sigaret opsteekt? En ja, ik weet het antwoord zelf op deze vraag niet, maar ik heb de indruk dat niemand dat hier in het topic weet, en er wordt langs beide kanten een wilde gok gedaan vanuit het buikgevoel. Ook in de openlucht zijn natuurlijk situaties denkbaar waarin je nicotinewalmen slecht kunt omzeilen, bijvoorbeeld wanneer je in de rij staat. Maar in het algemeen kun je buiten wel om die rokers heen. Het kan irritant zijn als je aan de ingang van een gebouw door een 'haag van rokers' moet, maar hoeveel schade gaan je longen daarvan oplopen?

Voorstanders van een algemeen verbod voor rokers hier, beroepen zich dan ook meestal op het schadebeginsel. Alleen weten we het niet persé hoe extreem dit schadebeginsel is voor de mede-omgeving in deze specifieke gevallen. En dan begeven we ons op het terrein van het paternalisme. Let op, we zijn hier nog altijd bezig over publieke ruimtes in openlucht. Niemand ontkent hier de schade dat je kan oplopen van het passief meeroken in gesloten ruimtes.

De boodschap is kennelijk dat roken niet meer geaccepteerd wordt.

Wat valt uit dit alles te concluderen? Allereerst dat het nogal overdreven is te beweren dat niet-rokers daadwerkelijk schade ondervinden van cinemabezoekers, mensen op café of medegymnasiasten die in de pauze een sigaretje opsteken in de buitenlucht .

Moeten we de roker dan tegen zichzelf beschermen? Gezien de verslavende werking van nicotine, is voorlichting zeker nodig en is subtiele ontmoediging vaak te rechtvaardigen. Maar een straatverbod zou betekenen dat de roker zelf niet kan bepalen wat zwaarder weegt: het genot van een sigaret of de eigen gezondheid.

Het is een emotionele discussie, en dat zie je ook aan de extreme standpunten dat hier worden ingenomen. Terecht langs beide kanten van het spectrum. Maar hoe ver gaan we dit drijven.

Roken is uiteindelijk een verslaving en beginnen met roken is vaak minder een bewuste keuze dan gedacht. Dat geldt overigens ook voor andere slechte leefstijlpatronen, zoals te veel en te vet eten. Echter is er geen restaurant dat het in zijn hoofd haalt mensen met obesitas te weigeren, maar voor rokers bestaat aanzienlijk minder coulance.

Als het excuus echt "we doen het voor de kinderen op terrassen" is, dan zal het niet lang duren vooraleer kinderen op terrassen worden verboden :')

Dat is zeker. Hier thuis is dat ook zo, maar toch ben ik voorstander van het algemene verbod 😜

Dat keert terug naar de hoffelijkheidsdiscussie.
"dat doe je niet". Klopt, maar niet iedereen houdt zich daaraan. En ik ben zeker dat bv. een Straddle de definitie van "druk" terras zeer subjectief zou inkleuren.
En terrassen die zogezegd veel leeg zijn, zullen niet lang meer blijven bestaan.

Dat is in mijn ervaring meestal niet zo, zeker in de stad.
https://www.google.com/maps/uv?pb=!...hUKEwimvYKDwM7yAhXRgP0HHbkcDEUQoiowFHoECGEQAw

Terras waar ik wel 's zit... Als je aan de buitenzijde van die tafeltjes zit en de wind blaast niet richting terras... dan zie ik geen reden waarom je daar niet kan roken. En zijn de omstandigheden niet optimaal dan wandel je een eindje verder de tuin in, rookt je sigaret en keert terug naar je tafel.

Ik maak dan wel de assumptie dat er geen kettingrokers aan zo'n tafel zitten. Waarmee ik wil zeggen dat er bijvoorbeeld 1 sigaret voor en 1 na de maaltijd wordt genuttigd. Wie daar iets op tegen zou hebben noem ik dan toch een azijnpisser.

Na de Covid-pas misschien de hoffelijkheidpas invoeren. Dan kunnen alle gestampte boeren samenhokken en GAS-boetes verzamelen. Wie hoffelijk is loopt rond in andere kringen waar regels niet hoeven :)

Ik haat de geur van sigarettenrook (en weed) echt, dat ruikt echt altijd fel en vies, maar ik ben het dan ook niet gewend. Ik rook niet en niemand in mijn vriendenkring en familie rookt. Als iemand in mijn buurt op een terrasje een opsteekt kruipt dat echt direct in mijn neus en stoort mij dat ook. Ik snap ook de aantrekking niet, alcoholische dranken kunnen tenminste nog lekker zijn en je sleept niemand mee in het nuttigen ervan maar iedereen die ik ken die rookt vond roken in het begin ook gewoon vies maar het gewoon gewoon geworden. 't Is ook zo dat, in mijn ervaring, alle rokers in mijn buurt mij storen al vanaf de eerste sigaret. Als je alcohol drinkt dan moet je er toch al een paar binnen hebben eer je echt stoort en er zijn veel mensen die het wel binnen de perken houden (of gewoon moe worden en een beetje wenen als ze dronken zijn zoals ik :unsure: )

Dat gezegd zijnde, voor mij hoeft dat niet verboden te worden, ik verwacht ook wel op café dat ik zo'n dingen kan tegenkomen. Ik ben al heel blij dat er binnen niet meer gerookt mag worden. Wat voor mij wel zou mogen verboden worden is roken in stations bv. Daarvan kun je niet zeggen ga dan ergens anders heen. Iemand die duidelijk dronken is in een station zal toch ook vlug een agent of twee tegenkomen. Moesten alle rokers hun peuken een beetje deftig wegdoen en niet gewoon schaamteloos op de grond gooien, 't zou ook al een verschil maken.

Maar ik zou dus niet pleiten voor een totaalverbod, we moeten toch de mensen nog een beetje kunnen laten doen. Ik heb bijvoorbeeld twee hondjes en ik vind het ook echt jammer dat ik die niet eens kan loslaten als niemand in de buurt is zonder kans op een boete, tenzij op zo'n mottige kleine hondenweide. Ik ben blij dat er wel een wetgeving is ivm kaka opruimen maar ik ben ook blij dat er geen verbod is tegen honden uitlaten in de stad bijvoorbeeld. Alhoewel ik het zoveel mogelijk probeer tegen te houden belandt er soms wel eens een klein plasje tegen een gevel en ik kan mij goed inbeelden dat dat de mensen/maatschappij stoort. Waarvoor sorry :unsure:

De discussie is gestart met roken op een terras in de buitenlucht. Verbieden ja of nee?

Wat je krijgt met een verbod, is dat mensen naast het terras op de stoep van de buren gaan roken. Je kunt erop wachten dat zij daar last van krijgen en gaan klagen. En mensen mogen buiten het terras niet met een drankje staan, dus het personeel moet voor politieagentje spelen.
Zolang je wel naast het terras mag roken, blijven mensen meeroken. Zeker als iedereen daar op een kluitje staat, omdat het op het terras niet meer mag. Als de overheid wil voorkomen dat mensen meeroken, moet je het in de openbare ruimte helemaal verbieden. Alleen op een terras is willekeur in mijn ogen.

Het totaal verbod. De voornaamste argumentatie hiervoor is dat het schadelijk is voor de mede mens. Die houding is begrijpelijk, want roken schaadt ook de omgeving. De noodzaak tot bescherming van meerokers was daarom jarenlang het uitgangspunt van het anti-rookbeleid. Maar hoeveel schade veroorzaakt de roker die buiten een sigaret opsteekt? En ja, ik weet het antwoord zelf op deze vraag niet, maar ik heb de indruk dat niemand dat hier in het topic weet, en er wordt langs beide kanten een wilde gok gedaan vanuit het buikgevoel. Ook in de openlucht zijn natuurlijk situaties denkbaar waarin je nicotinewalmen slecht kunt omzeilen, bijvoorbeeld wanneer je in de rij staat. Maar in het algemeen kun je buiten wel om die rokers heen. Het kan irritant zijn als je aan de ingang van een gebouw door een 'haag van rokers' moet, maar hoeveel schade gaan je longen daarvan oplopen?

Voorstanders van een algemeen verbod voor rokers hier, beroepen zich dan ook meestal op het schadebeginsel. Alleen weten we het niet persé hoe extreem dit schadebeginsel is voor de mede-omgeving in deze specifieke gevallen. En dan begeven we ons op het terrein van het paternalisme. Let op, we zijn hier nog altijd bezig over publieke ruimtes in openlucht. Niemand ontkent hier de schade dat je kan oplopen van het passief meeroken in gesloten ruimtes.

Wat valt uit dit alles te concluderen? Allereerst dat het nogal overdreven is te beweren dat niet-rokers daadwerkelijk schade ondervinden van cinemabezoekers, mensen op café of medegymnasiasten die in de pauze een sigaretje opsteken in de buitenlucht .

Moeten we de roker dan tegen zichzelf beschermen? Gezien de verslavende werking van nicotine, is voorlichting zeker nodig en is subtiele ontmoediging vaak te rechtvaardigen. Maar een straatverbod zou betekenen dat de roker zelf niet kan bepalen wat zwaarder weegt: het genot van een sigaret of de eigen gezondheid.

Het is een emotionele discussie, en dat zie je ook aan de extreme standpunten dat hier worden ingenomen. Terecht langs beide kanten van het spectrum. Maar hoe ver gaan we dit drijven.

Roken is uiteindelijk een verslaving en beginnen met roken is vaak minder een bewuste keuze dan gedacht. Dat geldt overigens ook voor andere slechte leefstijlpatronen, zoals te veel en te vet eten. Echter is er geen restaurant dat het zijn hoofd haalt mensen met obesitas te weigeren, maar voor rokers bestaat aanzienlijk minder coulance.
Wel, dit is zo'n genuanceerde post dat ik weinig kan vinden om zwaar tegen te spreken. Ik denk dat elke wet een afweging gaat zijn, rekening houdend met het feit dat niet iedereen de wet volgt, en je nu eenmaal niet te extreem kan gaan (het draagvlak zeker).

Dat schadebeginsel is inderdaad de clou, en ik weet het zelf ook niet. Afstand tot de roker gaat sowieso negatief correleren met de concentratie aan schadelijke stoffen, maar dan zijn er nog hopen factoren. Ik kan mij inbeelden dat het ook niet echt iets is dat makkelijk kan bestudeerd worden op realistische manier. Het begint al bij "risico op kanker", niet zo eenvoudig te bestuderen hoe sterk dat effect net is.

Dat je dan bv. roken op terras verbiedt, is dat uiteraard een soort van imperfecte benadering om de roker verder weg te houden van andere mensen. Sowieso gaan daar zoals bij elke wet een paar absurde zaken uit ontstaan.

Het grote verschil met roken en zaken zoals obesitas of alcohol is dat je rechtstreeks andere mensen kan schaden. We moeten ook niet onnozel doen natuurlijk, is maar omdat de algemene houding tegenover roken eerder negatief is geworden, dat zo'n zaken besproken worden. Persoonlijk vind ik dat roken moet ontmoedigd worden, en zo'n verbod kan een manier zijn. Of het effectief een goede manier is, is niet aan mij om te beslissen.

Ik haat de geur van sigarettenrook (en weed) echt, dat ruikt echt altijd fel en vies, maar ik ben het dan ook niet gewend. Ik rook niet en niemand in mijn vriendenkring en familie rookt. Als iemand in mijn buurt op een terrasje een opsteekt kruipt dat echt direct in mijn neus en stoort mij dat ook. Ik snap ook de aantrekking niet, alcoholische dranken kunnen tenminste nog lekker zijn en je sleept niemand mee in het nuttigen ervan maar iedereen die ik ken die rookt vond roken in het begin ook gewoon vies maar het gewoon gewoon geworden. 't Is ook zo dat, in mijn ervaring, alle rokers in mijn buurt mij storen al vanaf de eerste sigaret. Als je alcohol drinkt dan moet je er toch al een paar binnen hebben eer je echt stoort en er zijn veel mensen die het wel binnen de perken houden (of gewoon moe worden en een beetje wenen als ze dronken zijn zoals ik :unsure: )

Dat gezegd zijnde, voor mij hoeft dat niet verboden te worden, ik verwacht ook wel op café dat ik zo'n dingen kan tegenkomen. Ik ben al heel blij dat er binnen niet meer gerookt mag worden. Wat voor mij wel zou mogen verboden worden is roken in stations bv. Daarvan kun je niet zeggen ga dan ergens anders heen. Iemand die duidelijk dronken is in een station zal toch ook vlug een agent of twee tegenkomen. Moesten alle rokers hun peuken een beetje deftig wegdoen en niet gewoon schaamteloos op de grond gooien, 't zou ook al een verschil maken.

Maar ik zou dus niet pleiten voor een totaalverbod, we moeten toch de mensen nog een beetje kunnen laten doen. Ik heb bijvoorbeeld twee hondjes en ik vind het ook echt jammer dat ik die niet eens kan loslaten als niemand in de buurt is zonder kans op een boete, tenzij op zo'n mottige kleine hondenweide. Ik ben blij dat er wel een wetgeving is ivm kaka opruimen maar ik ben ook blij dat er geen verbod is tegen honden uitlaten in de stad bijvoorbeeld. Alhoewel ik het zoveel mogelijk probeer tegen te houden belandt er soms wel eens een klein plasje tegen een gevel en ik kan mij goed inbeelden dat dat de mensen/maatschappij stoort. Waarvoor sorry :unsure:
Ik haat de geur van natte hond. Als iemand in mijn buurt komt met een natte hond dan kruipt dat meteen in mijn neus en stoort me dat. Ik snap ook de aantrekking niet om met een natte hond te wandelen. Ben nog geen enkele hondeneigenaar tegengekomen die vindt dat een natte hond goed ruikt. Maar je wordt dat blijkbaar gewoon.

Nu ik ben niet tegen een totaalverbod op honden. Als mensen een hond willen dan doen ze maar, zolang ze dat beestje maar goed verzorgen, beseffen dat zo'n beest voor overlast kan zorgen en zich daar ook naar gedragen.

Hoffelijkheid dus :)

Ik haat de geur van natte hond. Als iemand in mijn buurt komt met een natte hond dan kruipt dat meteen in mijn neus en stoort me dat. Ik snap ook de aantrekking niet om met een natte hond te wandelen. Ben nog geen enkele hondeneigenaar tegengekomen die vindt dat een natte hond goed ruikt. Maar je wordt dat blijkbaar gewoon.

Nu ik ben niet tegen een totaalverbod op honden. Als mensen een hond willen dan doen ze maar, zolang ze dat beestje maar goed verzorgen, beseffen dat zo'n beest voor overlast kan zorgen en zich daar ook naar gedragen.

Perfect voorbeeld geef je daar.

De kak van honden in publieke ruimten stoorde heel veel mensen.
Oproepen tot hoffelijkheid en sensibiliseren werkte niet --> verplichting bij wet om kak op te kuisen en zakjes te gebruiken.

Natte honden zijn momenteel blijkbaar geen breed gedragen maatschappelijk probleem, dus is er daar tot nu toe geen debat over.

Dit jaar is trouwens de 15de verjaardag van het verbod op roken op kantoor in Belgie. Nog maar 15 jaar!

Kan je je nog anders voorstellen?

100% zeker dat @Straddle in die tijd hevig tegenstander was met het argument "als het je niet aanstaat, moet je maar veranderen van werk".

Maar je bent niet tegen een totaalverbod op honden? Ik hoop dat je het omgekeerde bedoelde.

Verder best een irritante manier om aan te tonen dat je't eens bent met mij.

En mijn honden hebben een jasje aan als het fel regent, you're welcome!

d
Dit jaar is trouwens de 15de verjaardag van het verbod op roken op kantoor in Belgie. Nog maar 15 jaar!

100% zeker dat @Straddle in die tijd hevig tegenstander was met het argument "als het je niet aanstaat, moet je maar veranderen van werk".
Neen, toen dat verbod er kwam was ik zelf een roker en helemaal voor het bannen van roken uit horeca. Dat was in mijn ogen een no-brainer, voor vele rokers trouwens.

Maar je bent niet tegen een totaalverbod op honden? Ik hoop dat je het omgekeerde bedoelde.

Verder best een irritante manier om aan te tonen dat je't eens bent met mij.

En mijn honden hebben een jasje aan als het fel regent, you're welcome!
Sorry daarvoor... was gewoon om aan te tonen dat als iedereen een beetje hoffelijk is er eigenlijk nooit problemen zijn over zaken als roken of honden.

Ik heb zelf inderdaad niets met honden (zelfs bang van) en vanuit dat perspectief zie ik toch twee groepen: de hoffelijke hondeneigenaar en de boertige hondeneigenaar. Met de eerste groep zijn er nooit problemen en zouden er geen regels moeten zijn genre: opkuisen, leiband, ... De boertige groep daarentegen kan je je afvragen of ze wel in staat zijn om een hond te hebben. Maar je kan het houden van een hond niet verbieden omwille van die boerkes. Dan straf je iedereen die dat wel goed doet er meteen bij. Ik ben dus niet voor een totaalverbod op honden (uiteraard).

Wel, dat is met rokers net hetzelfde... de hoffelijke roker zal zelf kunnen oordelen wanneer hij rookt. De boertige roker steekt zijn sigaret uit wanneer het hem uitkomt en zal geen rekening houden met de omstandigheden. Eigenlijk zouden we die boertige rokers moeten verbieden om te roken :)

17e verjaardag eigenlijk. Het is sinds 1 jan 2004 verboden te roken op de werkplek.

Roken is uiteindelijk een verslaving en beginnen met roken is vaak minder een bewuste keuze dan gedacht. Dat geldt overigens ook voor andere slechte leefstijlpatronen, zoals te veel en te vet eten. Echter is er geen restaurant dat het in zijn hoofd haalt mensen met obesitas te weigeren, maar voor rokers bestaat aanzienlijk minder coulance.
Eindelijk eens iemand met een duidelijke en gestructureerde samenvatting.

En je hebt gelijk, heb ik last van een roker die thuis (of ergens op zijn eentje buiten) rookt? nee, buiten een maatschappelijke kost maar die laat ik even in het midden. Ik ben dan zelf ook eerder voorstander om in de "tussenfase" dat roken verbieden niet gaat gebeuren, de situatie om te draaien. In plaats van roken op publieke ruimten toe te laten, net zoals in veel wereldsteden specifieke "rokersplaatsen" te maken. Een beetje zoals de rokerswagons vroeger in de trein.
Enerzijds omdat het ontmoedigend werkt. De meeste rokers vinden ook dat zo'n rokerskot stinkt en het is een extra drempel. Anderzijds omdat je daarmee effectief geen niet-rokers stoort. Maar op termijn wil je eigenlijk naar een afschaffing van tabak he (niet persé van nicotine trouwens).

Eerlijk gezegd komt het voor een groot deel daarop neer voor mij: het genot van de roker maakt precies een objectieve kijk op zijn gezondheid niet mogelijk. Ik zit zelf in de geneesmiddelenindustrie en als je de regularisatie daarvan zou toepassen op tabak, zou dat nooit vrij in de handel kunnen gebracht worden als dat nu uitgevonden wordt. Alcohol zou het dan trouwens ook wat moeilijker krijgen. Vorig jaar is een geneesmiddel uit handel gehaald omdat er soms sporen van een kankerverwekkende stof in gevonden werden. Als je dan kijkt naar de gevolgen van roken, een korte bloemlezing:
  • Sterk verhoog risico op meerdere kankers
  • sterk verhoogd risico op hart- en vaatziekten
  • verhoogd risico op luchtwegproblemen zoals COPD en allergie
  • verminderde vruchtbaarheid
  • langdurige mannelijke rokers hebben 30 tot 70% meer kans op erectiestoornissen
  • veel meer tandproblematiek
Toch absurd dat dit dan wel nog vrij te koop is als je dat zo leest. Nu kan je zeggen dat de roker uiteindelijk zelf kiest om deze verantwoordelijkheden te dragen, maar dat is natuurlijk niet zo. Rokers hebben gewoon een zware maatschappelijke kost. Enerzijds dragen we allemaal bij aan de gezondheidszorg die nodig is voor de meeste van bovenstaande problemen. Anderzijds zijn rokers ook economisch een relatief zware last, aangezien ze meer ziektedagen hebben en een langdurige roker gemiddeld 5-10 jaar minder lang leeft en dus ook minder aan onze economie bijdraagt (ik ben geen kenner op het vlak van economie, maar daar is ook een specifieke parameter van, de ’gezonde levensjaren’).

Dit is voor mij gewoon een belangrijk argument om tenminste de discussie over het stoppen van roken te voeren. Persoonlijk vind ik ook dat er niet zomaar ineens een algemeen verbod moet komen, op korte termijn is dat economisch niet verantwoord met onze begrotingstekorten en er moet misschien ook wel zelfs op dit vlak rekening gehouden worden let persoonlijke vrijheid. Maar zoals ik al eens gezegd heb, moet er veel meer gedaan worden om het roken te ontraden om te zorgen dat het aantal rokers blijft dalen, wat wel gebeurt maar misschien niet snel genoeg. En een verbod op roken op terrassen of bepaalde openbare plaatsen lijkt me op dat vlak een maatregel die resultaat kan halen. Want zoals je zegt zijn er waarschijnlijk nog velen die door sociale druk met roken beginnen. Hoe meer roken uit het openbare leven verdrongen wordt, hoe minder er dan misschien beginnen te roken.

Soit, dat is mijn voornaamste argument om roken op een terras te verbieden, veel meer nog dan het potentieel storen van mensen rond u (wat voor mij subjectief ook wel zo is). Want op enkele uitzonderingen na (zoals mijn allergische vader) ga je van een tijdje naast een roker in de buitenlucht te zitten niet heel veel onmiddellijk gezondheidslast hebben, op de geurhinder na.

Geef gewoon één goede reden waarom je het überhaupt nodig vindt om een kankerstok op te steken.
Omdat het een genotsmiddel is. Ik geniet af en toe (misschien jammer genoeg kan je zeggen, ik ben me ten volle bewust van de gevolgen) van een sigaret. Dat is net zoals alcohol (en bepaalde andere dingen :unsure:) een middel met een ontspannende, relaxerende werking.

Mijn standpunt daarin is dat roken moet verdwijnen, dat moet niet abrupt, maar ik ben wel voorstander van het laten uit te doven, en dan heb je (meer) regularisatie nodig.
Ik see what you did there.

Van mij mogen rokers hun sigaret opsteken op het terras. En anders effectief verbieden van te roken daar zou ik ook niet tegen zijn. Maar zolang roken is toegestaan mogen ze het van mij in de buitenlucht gerust doen.

om aan te tonen dat als iedereen een beetje hoffelijk is er eigenlijk nooit problemen zijn over zaken als roken of honden.
Wel, zoals gezegd lukt dat niet voor veel dingen in een maatschappij. Vandaar zijn er wetten.
de hoffelijke hondeneigenaar en de boertige hondeneigenaar. Met de eerste groep zijn er nooit problemen en zouden er geen regels moeten zijn genre: opkuisen, leiband, ... De boertige groep daarentegen kan je je afvragen of ze wel in staat zijn om een hond te hebben. Maar je kan het houden van een hond niet verbieden omwille van die boerkes. Dan straf je iedereen die dat wel goed doet er meteen bij. Ik ben dus niet voor een totaalverbod op honden (uiteraard).
Wat we dus doen, is het voor iedereen verplichten om hondenpoepzakjes te gebruiken zodat we niet moeten rekenen op eventuele hoffelijkheid omdat dat niet werkte in het verleden.
Wel, dat is met rokers net hetzelfde... de hoffelijke roker zal zelf kunnen oordelen wanneer hij rookt. De boertige roker steekt zijn sigaret uit wanneer het hem uitkomt en zal geen rekening houden met de omstandigheden. Eigenlijk zouden we die boertige rokers moeten verbieden om te roken :)
Dat is hier eigenlijk de discussie. De boertige roker weet niet dat hij stoort op terras, dus pleiten we hier voor een verbod op roken op terras.

Roken zelf mag hij nog zonder problemen thuis, in zijn hof, bij vrienden, enzovoort.

Ja, want recreatie en een professionele setting kun je gelijktrekken...

Mensen hebben het recht om zelf ongezonde dingen te doen, zolang het de maatschappij niet te overdreven erg schaadt.
Vandaar dat heroine verboden is, en roken toegelaten.

Dat roken en alcohol schadelijk zijn voor de maatschappij, dat weten we ook al lang.
De vraag stelt zich daar gewoon hoeveel schade je aanvaardt, versus de individuele keuzevrijheid.
Alcohol en roken hebben uiteraard al een eeuwenlange ingeburgerdheid, vandaar dat het langer duurt om restricties in te voeren.

Voorlopig hebben we als maatschappij beslist dat heroïne teveel schade oplevert, en roken/alcohol niet genoeg om het te verbieden.
En omdat er geen algemene ingeburgerdheid en traditie was in heroïne, was een verbod uiteraard veel breder gedragen en gemakkelijker in te voeren.

Maar we zorgen er (via wetten!) wel voor dat de rechtstreekse schade of overlast voor anderen beperkt blijft (verbod op dronken rijden, openbare dronkenschap, roken op kantoor/restaurant/ en nu terras...?) .

Terug
Bovenaan