Rijexamen is verkapt inburgerings- en taalexamen

In dit voorbeeld gaat het om het rijbewijs dat specifiek daarom ook in het Engels kan. Dus het is zelfs al niet meer "1 van de landstalen", maar gewoon "je moet u kunnen uitdrukken in een taal die de meeste mensen hier verstaan". Ik vind de vereiste om Engels/Frans/Nederlands/Duits te kunnen, nu toch niet zo extreem. 2 van die 4 talen worden in quasi heel Afrika gesproken. Het overgrote deel van de mensen in Azië spreken Engels dus is het probleempunt nog Latijns-Amerika en Oost-Europa?
Ik betwijfel ten zeerste dat je in die landen met jouw specifieke taaleisen moet afkomen...
Ik snap niet goed waarop je reageert eigenlijk, heb je de thread helemaal gelezen?
Het deel in het vet vind ik trouwen "nogal" optimistisch.
 
Ik moet toch lachen met de spreidstand die sommige mensen hier aannemen. Langs de ene kant schieten ze in een halve kramp omdat ik in de racisme-thread zei dat veel (oudere witte) Belgen problematisch gedrag vertonen en delen van onze cultuur as such integratie in de weg staan, en langs de andere kant zie je ze hier ook in een kramp schieten omdat het theoretisch rijexamen niet in 300 talen kan afleggen "omdat dat integratie bemoeilijkt".
Het moet allemaal makkelijk zijn (waar ik op zich nog wel sympathie voor heb), maar ze voor de rest maar laten ploeteren als ze voor de rest geen énkele aansluiting hebben met de rest van de maatschappij, dat is dan zogezegd wel de oplossing.
Maar dat we het N-woord niet meer mogen zeggen en er 2 artikels verschijnen met 'witte mensen' ipv blank, ho maar dan borrelt al het maagzuur op.

Ik voel mij aangesproken dus ik ga ook reageren ook.

Ik ben voorstander om iedereen gelijke kansen te geven én zo goed mogelijk met elkaar samen te leven.

En dat doe je langs ene kant door mensen een eerlijke kans te geven die zich hier willen integreren en geen onnoodzakelijke zaken daardoor in de weg te leggen. Dus een eerlijke kans om snel mobiel te zijn en die kansen te grijpen.

En langs de andere kant doe je dat door als samenleving ook extremistisch gedachtegoed te weren dat enkel de mensen uit elkaar duwt. Hence, mijn afkeer voor oa heel dat woke-gedoe.

Ik snap niet hoe je dat als spreidstand ziet, hoor. Denk eerder dat je misschien deze keer mensen te snel in een hokje wil duwen.
 
Ik denk dat die regel van die competenties vooral valt onder:

there is a risk that while you are in Australia you would:
  • engage in criminal conduct
Zoals je wel vaker ziet in de tv-programma's van de australische migratiedienst, gaan ze ervan uit dat je criminele feiten gaat plegen als je geen profiel hebt dat werk gaat vinden.

In dit voorbeeld gaat het om het rijbewijs dat specifiek daarom ook in het Engels kan. Dus het is zelfs al niet meer "1 van de landstalen", maar gewoon "je moet u kunnen uitdrukken in een taal die de meeste mensen hier verstaan". Ik vind de vereiste om Engels/Frans/Nederlands/Duits te kunnen, nu toch niet zo extreem. 2 van die 4 talen worden in quasi heel Afrika gesproken. Het overgrote deel van de mensen in Azië spreken Engels dus is het probleempunt nog Latijns-Amerika en Oost-Europa?
Ik betwijfel ten zeerste dat je in die landen met jouw specifieke taaleisen moet afkomen...
Het overgrote deel van de mensen in Azië spreken denk ik eerder Russisch (of andere slavische taal), Chinees of Indisch. In de centrumsteden kan daar Engels bijkomen, maar dit is verre van de regel hoor.
 
Het overgrote deel van de mensen in Azië spreken denk ik eerder Russisch (of andere slavische taal), Chinees of Indisch. In de centrumsteden kan daar Engels bijkomen, maar dit is verre van de regel hoor.
Maar het gaat enkel over diegenen die migreren he... En dat zijn vooral diegenen uit stedelijke gebieden.
 
Het overgrote deel van de mensen in Azië spreken denk ik eerder Russisch (of andere slavische taal), Chinees of Indisch. In de centrumsteden kan daar Engels bijkomen, maar dit is verre van de regel hoor.
Arabisch zal daar ook een veel gesproken taal zijn.
 
Het is niet dat zijn vrouw de tram of de bus niet mag opstappen als ze wilt gaan pendelen he :)

Dat is ook wel vaak een enorm tijdverlies hé.
Tijd die je dan kan spenderen aan een cursus of sociaal contact via verengingen die je integratie dan weer bevorderen.
 
Ik begrijp de persoonlijke frustratie waar deze thread vandaan komt, je ziet een aantal zaken die niet goed geregeld zijn zoals inburgeringscursussen en je vraagt je dan af waarom iets als een rijbewijs behalen zoveel strenger is...

Het absurde is echter inderdaad dat als je een integratiebeleid zou moeten uittekenen op een blad papier, iets als een rijbewijs inderdaad een formaliteit zou moeten zijn, dat je gerust in een worst case scenario nog in de taal van het land van oorsprong zou mogen behalen, met als doel dat je dan werk kan vinden, en via dat werk integreren, de streektaal leren, etc. Maak het desnoods tijdelijk tot binnen een zekere termijn een bepaald taalniveau bewezen kan worden. Dan zou de kans dat je alsnog met iemand die zo zijn rijbewijs heeft behaald, botst en het aanrijdingsformulier niet kan invullen, ook beperkt zijn...

Wat is echter de realiteit? Hele wijken in onze steden in onze hoofdstad Brussel waar je meer anderstalige opschriften die in géén één van de landstalen (noch het Engels) opgesteld zijn, hele gemeenschappen die (over)leven dankzij een sociale zekerheid van een overheid die daar onvoldoende eisen tegenover stelt, kinderen die gratis onderwijs krijgen maar die thuis geen Nederlands of Frans spreken, ...

Eigenlijk is een strengere wetgeving qua rijbewijs het minst belangrijke deel van een dam dat nog overeind staat, terwijl het ding al lang is lekgeslagen en er andere maatregelen nodig zijn.
 
Het overgrote deel van de mensen in Azië spreken denk ik eerder Russisch (of andere slavische taal), Chinees of Indisch. In de centrumsteden kan daar Engels bijkomen, maar dit is verre van de regel hoor.
Met Indisch bedoel je Hindi :)
Ik zit zelf met een niet-EU vriendin (wettelijk samenwonenden) en ik kan @Sylverscythe zeker volgen in sommige obstakels. Zij heeft nu niet direct de ambities om een rijbewijs in BE te behalen (ook zij heeft eentje dat niet erkend wordt in ons land) gezien ze alles op wandelafstand of via OV gemakkelijk kan bereiken vanuit onze woning.
Over die Nederlandse les wil ik ook nog kwijt dat daar een mix van verschillende nationaliteiten samen zitten dus ook een mix aan moedertalen. Iemand die reeds een Germaanse taal spreekt zal veel gemakkelijker & sneller weg zijn met de Nederlandse taal dan iemand die pakweg Perzisch als moedertaal heeft, maar die zitten wel allemaal samen in 1 groep voor maanden aan een stuk en dat zorgt voor een onaangepast en vaak ondermaats niveau in het algemeen.
 
Met Indisch bedoel je Hindi :)
Ik zit zelf met een niet-EU vriendin (wettelijk samenwonenden) en ik kan @Sylverscythe zeker volgen in sommige obstakels. Zij heeft nu niet direct de ambities om een rijbewijs in BE te behalen (ook zij heeft eentje dat niet erkend wordt in ons land) gezien ze alles op wandelafstand of via OV gemakkelijk kan bereiken vanuit onze woning.
Over die Nederlandse les wil ik ook nog kwijt dat daar een mix van verschillende nationaliteiten samen zitten dus ook een mix aan moedertalen. Iemand die reeds een Germaanse taal spreekt zal veel gemakkelijker & sneller weg zijn met de Nederlandse taal dan iemand die pakweg Perzisch als moedertaal heeft, maar die zitten wel allemaal samen in 1 groep voor maanden aan een stuk en dat zorgt voor een onaangepast en vaak ondermaats niveau in het algemeen.
Zelfde ervaring hier. Niet alleen de verschillende nationaliteiten, maar ook qua niveau zijn er grote verschillen. Mijn vriendin is uiteindelijk de lessen Nederlands op de UA gaan volgen. Dit is echter €500 per module, zeker niet voor iedereen mogelijk dus! Heel spijtig dat nieuwkomers geen deftige opleiding Nederlands krijgen.
 
Dat is heel jammer inderdaad. Ik vind het persoonlijk enorm spijtig om te zien, dat er eigenlijk heel weinig wordt geïnvesteerd in deze mensen. In kansen voor deze mensen. Ik zeg zeker niet dat ze niks krijgen en ik wil hier geen discussie beginnen over dat ze nu wel of niet veel krijgen. Maar zeker op dit vlak is dat echt geen kost, maar een investering lijkt me. De kostprijs om het anders aan te pakken is minimaal ten opzichte van de enorme baten voor EN de persoon EN de maatschappij.

Maar soms krijg ik de indruk dat bepaalde mensen liever hebben dat er 10 euro minder naar "immigranten" gaat, ook al kost het hele proces hierdoor een veelvoud van deze extra kost. Buiten alle voordelen voor de personen zelf, als gemiddeld gezien, mensen 1 dag sneller aan het werk zijn door het vlotter behalen van hun rijbewijs (nog altijd op een correcte manier natuurlijk), dan is dat volgens mij al een netto-winst voor de maatschappij.
 
Maar soms krijg ik de indruk dat bepaalde mensen liever hebben dat er 10 euro minder naar "immigranten" gaat, ook al kost het hele proces hierdoor een veelvoud van deze extra kost. Buiten alle voordelen voor de personen zelf, als gemiddeld gezien, mensen 1 dag sneller aan het werk zijn door het vlotter behalen van hun rijbewijs (nog altijd op een correcte manier natuurlijk), dan is dat volgens mij al een netto-winst voor de maatschappij.
M.i. Is dat geen indruk maar een feitelijke vaststelling. Denk ook niet dat dit louter met racisme te maken heeft maar eerder een bepaalde angst of gevoel van bedreiging die een level-playing field voor profielen met een andere achtergrond zoals de echtgenote van Silverclyde zou teweeg kunnen brengen. Dit is veel breder als louter racisme.

Ook als autochtone Belg kan je trouwens dergelijke ervaringen hebben. Bij mijn terugkeer naar Europa heb ik zowel in BE als UK gesolliciteerd met totaal ander resultaat. Dacht dat ik een tweetal reacties van BE bedrijven gehad heb, wat uiteindelijk slechts tot een (heel negatief) sollicitatiegesprek heeft geleid, terwijl ik de telefoons en e-mails vanuit het UK gewoon niet meer kan tellen. Ook vandaag nog nu en dan.

Hoe verklaar dat je in een land dat het jouwe niet is meer kansen krijgt als je eigen cultuur?

Heel eenvoudig, ook ik wijk inmiddels af van de “standaardvlaming” en hoe je het ook draait of keert BE is fundamenteel nog steeds een bakfiets- of kerktorencultuur welke naam je er ook aan geeft die heel krampachtig met die realiteit van verandering omgaat en ondanks de Brexit heeft men in GB veel minder problemen met een afwijkende levensloop. Vermoedelijk heeft dit imperiale zo zijn sporen nagelaten, zowel positief als negatief.

Het zou beter zijn als men eens binnen in BE die financiële steun afbouwde en mensen hiervoor laat betalen zoals trouwens het geval is in NL maar tegelijkertijd ook alle verdere barrières sloopte. Taalopleidingen en inburgering kosten veel meer in NL, maar het is wel veel makkelijker om daar economisch deel uit te maken van de maatschappij. En dan spreek ik nog niet over echte immigratielanden zoals AUS of SG.
 
M.i. Is dat geen indruk maar een feitelijke vaststelling. Denk ook niet dat dit louter met racisme te maken heeft maar eerder een bepaalde angst of gevoel van bedreiging die een level-playing field voor profielen met een andere achtergrond zoals de echtgenote van Silverclyde zou teweeg kunnen brengen. Dit is veel breder als louter racisme.
Ik wil het niet overdrijven maar er zit zeker waarheid in. Mijn vrouw heeft een bachelor culinary arts. Ik ga zeker niet zeggen dat dit niveau bachelor is van hier, het is eigenlijk een koksopleiding met wat bijkomende management vakken en dergelijk. Ze heeft hiermee 4 jaar in een fancy hotel in Abu Dhabu gewerkt, vlak na haar studies, en in een deftig Italiaans restaurant in Kansas voor een jaar. Daartussen heeft ze zelfstandige catering gedaan in Mexico. Toen ze mij leerde kennen was de procedure bezig om naar Australië te trekken, met visum gesponsord door een restaurant daar.

Dan uiteindelijk besloten dat we in België zouden wonen, ik heb hier nu eenmaal een stabiele job. Hier kon ze met dat CV amper werk vinden, want ondanks dat in al die keukens ze Engels spreken als voertaal, moest ze hier plots vlot Nederlands of Frans kunnen. Liefst beiden. In dat eerste restaurant waar ze haar 10 uur hebben getest mocht ze voornamelijk ajuin hakken. Een vriend, die al jaren bijklust in de horeca als kelner wou ze wel aanbevelen met de boodschap "ja ze zal toch beneden moeten beginnen, aan de afwas waarschijnlijk". Absurd in mijn ogen, het gaat hier om koken, niet over het ontwerpen van een brug of Belgische wetgeving. Momenteel werkt ze dus in de keuken met een "hoofdchef" die geen enkele opleiding heeft voor de keuken, en in haar ogen traag en bij momenten incompetent is, maar het is een Belg.

En dat is dat conservatief/ouderwets denken volgens wat hier altijd heeft gewerkt voor "rasechte Belgen" in mijn ogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil het niet overdrijven maar er zit zeker waarheid in. Mijn vrouw heeft een bachelor culinary arts. Ik ga zeker niet zeggen dat dit niveau bachelor is van hier, het is eigenlijk een koksopleiding met wat bijkomende management vakken en dergelijk. Ze heeft hiermee 4 jaar in een fancy hotel in Abu Dhabu gewerkt, vlak na haar studies, en in een deftig Italiaans restaurant in Kansas voor een jaar. Daartussen heeft ze zelfstandige catering gedaan in Mexico. Toen ze mij leerde kennen was de procedure bezig om naar Australië te trekken, met visum gesponsord door een restaurant daar.

Dan uiteindelijk besloten dat we in België zouden wonen, ik heb hier nu eenmaal een stabiele job. Hier kon ze met dat CV amper werk vinden, want ondanks dat in al die keukens ze Engels spreken als voertaal, moest ze hier plots vlot Nederlands of Frans kunnen. Liefst beiden. In dat eerste restaurant waar ze haar 10 uur hebben getest mocht ze voornamelijk ajuin hakken. Een vriend, die al jaren bijklust in de horeca als kelner wou ze wel aanbevelen met de boodschap "ja ze zal toch beneden moeten beginnen, aan de afwas waarschijnlijk". Absurd in mijn ogen, het gaat hier om koken, niet over het ontwerpen van een brug of Belgische wetgeving. Momenteel werkt ze dus in de keuken met een "hoofdchef" die geen enkele opleiding heeft voor de keuken, en in haar ogen traag en bij momenten incompetent is, maar het is een Belg.

En dat is dat conservatief/ouderwets denken volgens wat hier altijd heeft gewerkt voor "rasechte Belgen" in mij ogen.
Je moet er natuurlijk het nodige kapitaal (en interesse) voor hebben, maar nog niet gedacht om zelfstandig aan de slag te gaan?
 
Je moet er natuurlijk het nodige kapitaal (en interesse) voor hebben, maar nog niet gedacht om zelfstandig aan de slag te gaan?
Wel al aan gedacht, maar ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat erbij komt kijken. Momenteel stelt de vraag zich ook of we aan kinderen beginnen, dus het idee is even opgeborgen.
 
Dat is heel jammer inderdaad. Ik vind het persoonlijk enorm spijtig om te zien, dat er eigenlijk heel weinig wordt geïnvesteerd in deze mensen. In kansen voor deze mensen. Ik zeg zeker niet dat ze niks krijgen en ik wil hier geen discussie beginnen over dat ze nu wel of niet veel krijgen. Maar zeker op dit vlak is dat echt geen kost, maar een investering lijkt me. De kostprijs om het anders aan te pakken is minimaal ten opzichte van de enorme baten voor EN de persoon EN de maatschappij.

Maar soms krijg ik de indruk dat bepaalde mensen liever hebben dat er 10 euro minder naar "immigranten" gaat, ook al kost het hele proces hierdoor een veelvoud van deze extra kost. Buiten alle voordelen voor de personen zelf, als gemiddeld gezien, mensen 1 dag sneller aan het werk zijn door het vlotter behalen van hun rijbewijs (nog altijd op een correcte manier natuurlijk), dan is dat volgens mij al een netto-winst voor de maatschappij.

Los daarvan dat onze overheid weinig doet, is immigratie goed begeleiden ook allesbehalve gemakkelijk eh.
Voor de meeste immigranten uit andere EU-lidstaten/Europa ga je ze waarschijnlijk al een goede duw kunnen geven met een cursus Nederlands. Maar het gros van de immigranten uit niet-EU landen zijn meestal (oorlogs)vluchtelingen die kampen met (grote mate van) ongeschooldheid/ongeletterdheid en/of mentale problemen, vaak dan gekoppeld aan een zeer groot cultureel verschil. Een cursus Nederlands is voor die mensen totaal niet genoeg, en het wordt al zeer moeilijk om van hen ooit een economische "meerwaarde" te maken.
Pakweg een 20-jarige Syriër die maar naar school is kunnen gaan tot en met het lager onderwijs, en heel wat mentale schade heeft opgelopen door jarenlange oorlogssituaties, probeer die nog maar eens te 'herstellen' en voor te bereiden op het échte leven eh. Dat zijn schrijnende situaties.

Voor hooggeschoolden zijn er genoeg cursussen 'Nederlands voor anderstaligen' bij de (inter)universitaire centra, maar voor laaggeschoolden heb je feitelijk enkel maar de CVO's (die bovendien dan nog eens geld kosten). Ik snap niet waarom de overheid die kost niet op zich neemt, maar bon.

Hoe verklaar dat je in een land dat het jouwe niet is meer kansen krijgt als je eigen cultuur?

Heel eenvoudig, ook ik wijk inmiddels af van de “standaardvlaming” en hoe je het ook draait of keert BE is fundamenteel nog steeds een bakfiets- of kerktorencultuur welke naam je er ook aan geeft die heel krampachtig met die realiteit van verandering omgaat en ondanks de Brexit heeft men in GB veel minder problemen met een afwijkende levensloop. Vermoedelijk heeft dit imperiale zo zijn sporen nagelaten, zowel positief als negatief.

Ik heb dat vorige week ook al eens gezegd dat Vlaanderen een grote afkeer heeft van alles wat neigt naar internationalisering. Alles wat vreemd is, of niet van achter onze hoek komt, wordt hier schever bekeken dan pakweg in Nederland. Dat een partij als het Vlaams Belang hier bon ton is en zelfs de grootste partij (volgens de peilingen) kan worden, zegt al veel. De PVV is ook (extreem)rechts, maar kijkt toch al veel verder dan de kerktoren en is veel minder dogmatisch. Hier is er duidelijk wel een groot draagvlak voor een partij die Vlaanderen letterlijk wil afschermen van alles wat niet-Vlaams is.

Dan uiteindelijk besloten dat we in België zouden wonen, ik heb hier nu eenmaal een stabiele job. Hier kon ze met dat CV amper werk vinden, want ondanks dat in al die keukens ze Engels spreken als voertaal, moest ze hier plots vlot Nederlands of Frans kunnen. Liefst beiden. In dat eerste restaurant waar ze haar 10 uur hebben getest mocht ze voornamelijk ajuin hakken. Een vriend, die al jaren bijklust in de horeca als kelner wou ze wel aanbevelen met de boodschap "ja ze zal toch beneden moeten beginnen, aan de afwas waarschijnlijk". Absurd in mijn ogen, het gaat hier om koken, niet over het ontwerpen van een brug of Belgische wetgeving. Momenteel werkt ze dus in de keuken met een "hoofdchef" die geen enkele opleiding heeft voor de keuken, en in haar ogen traag en bij momenten incompetent is, maar het is een Belg.

En dat is dat conservatief/ouderwets denken volgens wat hier altijd heeft gewerkt voor "rasechte Belgen" in mijn ogen.
^
 
Ik heb dat vorige week ook al eens gezegd dat Vlaanderen een grote afkeer heeft van alles wat neigt naar internationalisering. Alles wat vreemd is, of niet van achter onze hoek komt, wordt hier schever bekeken dan pakweg in Nederland. Dat een partij als het Vlaams Belang hier bon ton is en zelfs de grootste partij (volgens de peilingen) kan worden, zegt al veel. De PVV is ook (extreem)rechts, maar kijkt toch al veel verder dan de kerktoren en is veel minder dogmatisch.
Je moet dat zeker ook niet overdrijven, het lijkt mij eerder dat als Belg je weet hoe het hier is en dan over Nederland een "groener gras"-mening hebt. Een vriendin van mijn vrouw woont in Delft. De omkadering is er veel strenger, strengere taaleisen en dergelijke. Haar Nederlands is dan ook zeker niet slecht. Zelfs daarna had die vrouw nog altijd het gevoel "niet goed genoeg" te zijn, en ving ze overal bot voor zelfs de grootste kakjobs, waar ze wel een Nederlander vonden. Mensen staan er ook veel meer op Nederlands te praten. Kwam ook al bv. buschauffeurs tegen die in een Hollands dialect brabbelen, en weigeren om duidelijk te praten. Of, de klassieker, een licht accent helemaal niet kunnen begrijpen want ze spreekt over het bus i.p.v. de bus.

Die vond het verhaal van mijn vrouw dan ook heel positief, want hier schakelt bijna iedereen meteen over op Engels als ze haar niet verstaanbaar kan maken (in allesdaagse context, jobs is dus wat anders) en worden mensen zichtbaar blij als ze Nederlands praat.

Het is overal wel iets uiteindelijk.
 
Je moet dat zeker ook niet overdrijven, het lijkt mij eerder dat als Belg je weet hoe het hier is en dan over Nederland een "groener gras"-mening hebt. Een vriendin van mijn vrouw woont in Delft. De omkadering is er veel strenger, strengere taaleisen en dergelijke. Haar Nederlands is dan ook zeker niet slecht. Zelfs daarna had die vrouw nog altijd het gevoel "niet goed genoeg" te zijn, en ving ze overal bot voor zelfs de grootste kakjobs, waar ze wel een Nederlander vonden. Mensen staan er ook veel meer op Nederlands te praten. Kwam ook al bv. buschauffeurs tegen die in een Hollands dialect brabbelen, en weigeren om duidelijk te praten. Of, de klassieker, een licht accent helemaal niet kunnen begrijpen want ze spreekt over het bus i.p.v. de bus.

Die vond het verhaal van mijn vrouw dan ook heel positief, want hier schakelt bijna iedereen meteen over op Engels als ze haar niet verstaanbaar kan maken (in allesdaagse context, jobs is dus wat anders) en worden mensen zichtbaar blij als ze Nederlands praat.

Het is overal wel iets uiteindelijk.
Tgoh, ik heb wel wat vrienden vlak over de grens en in Rotterdam en Den Haag, en ik zit er toch wel vrij vaak. En naar mijn mening en ervaring zijn de gewone Nederlanders toch wel een stuk meer gewend aan andere talen, vreemde mensen, etc dan de gemiddelde Vlaming, en gaan die er minder krampachtig mee om.
Dat de omkadering en taaleisen strenger zijn, is misschien net omdat ze willen dat nieuwe mensen zich integreren en zo sneller deel uitmaken van de groep? Terwijl we hier de 'nieuwelingen' maar laten aanmodderen omdat we de kring niet willen vergroten en de rest dan maar tussen de borstels moet gaan staan en zo min mogelijk in ons zicht? Veel verwachten van andere mensen op vlak van taal kan ook uit goede intenties voortkomen.

Hoe dan ook, ik zou onze 'cultuur' zo willen swappen voor de Nederlandse manier van samenleven. Minder gesloten en minder dat navelstaren.
Die Nederlandse opstandigheid die je nu bv. ziet bij de coronaprotesten, dat is ook zoiets. Bij ons worden er in achterkamertjes en MB's vanalles bedisseld zonder dat daar het minste respons vanuit de bevolking op komt.
 
Laatst bewerkt:
Tgoh, ik heb wel wat vrienden vlak over de grens en in Rotterdam en Den Haag, en ik zit er toch wel vrij vaak. En naar mijn mening en ervaring zijn de gewone Nederlanders toch wel een stuk meer gewend aan andere talen, vreemde mensen, etc dan de gemiddelde Vlaming, en gaan die er minder krampachtig mee om.
Dat de omkadering en taaleisen strenger zijn, is misschien net omdat ze willen dat nieuwe mensen zich integreren en zo sneller deel uitmaken van de groep? Terwijl we hier de 'nieuwelingen' maar laten aanmodderen omdat we de kring niet willen vergroten en de rest dan maar tussen de borstels moet gaan staan en zo min mogelijk in ons zicht? Veel verwachten van andere mensen op vlak van taal kan ook uit goede intenties voortkomen.

Hoe dan ook, ik zou onze 'cultuur' zo willen swappen voor de Nederlandse manier van samenleven. Minder gesloten en minder dat navelstaren.
Die Nederlandse opstandigheid die je nu bv. ziet bij de coronaprotesten, dat is ook zoiets. Bij ons worden er in achterkamertjes en MB's vanalles bedisseld zonder dat daar het minste respons vanuit de bevolking op komt.
Ik zou jouw vrienden, vermoedelijk jong en wat internationaler gericht niet gelijkstellen met de hele Nederlandse bevolking. Ze zijn inderdaad luider en directer, wat soms verfrissend is, maar mijn vrouw vind ons als extreem direct als Vlamingen dus ofdat nu altijd moet :)

De strengere eisen vind ik niet negatief hoor, toch niet als je zo een consistenter beleid voert dan hier.

Anyway, off-topic.
 
Terug
Bovenaan