Review: Twelve Minutes

Als er één game was die bovenaan mijn 2021 wishlist stond, was het Twelve Minutes. Ik telde de dagen naar de release af en keek er enorm hard naar uit. Dat kwam onder andere door de fantastische stemmencast, bestaande uit James McAvoy, Daisy Ridley en Willem Dafoe. Hideo Kojima noemde de game inspirerend en het zette hem blijkbaar aan om over een nieuwe avonturengame te brainstormen. De gameplay zag er heel origineel en tof uit: time loops waarin je na een tijdje nieuwe dingen ontdekt om zo het verhaal naar jouw hand te zetten. Groundhog Day 2.0. Dat klonk me als muziek in de oren en was het tegelijk ook allemaal te mooi om waar te zijn. Dat laatste is uiteindelijk ook, jammer genoeg, waar gebleken.

Je komt thuis op een druilerige herfstavond, het stormt buiten en je metgezel heeft je favoriete dessert gemaakt. Alles goed en wel, jullie genieten van elkaars gezelschap en brengen elkaar op de hoogte van wat er die dag gebeurd is. De liefdevolle date night wordt onderbroken door de bel. “Politie, mevrouw. Laat me binnen.” Voor je het goed en wel beseft lig je geboeid op de grond en krijg je een stamp op de slaap. Alles wordt zwart. Whoosh. De avond start opnieuw en je bent je er wel degelijk van bewust. Je vrouw ervan overtuigen verloopt moeilijk. Hoe ga je de situatie dan wel ontmantelen en de avond levend doorbrengen? Waarom is die flik in hemelsnaam zo agressief? Waarvoor wordt je vrouw eigenlijk gearresteerd? Dat is de heerlijk originele premisse van Twelve Minutes.

12 minutes - gameplay.jpg


Haal je innerlijke Sherlock boven!

Om dus uit te zoeken wat er allemaal aan de hand is, moet je in elke loop zoveel mogelijk aanwijzingen en info verzamelen. Dat doe je met behulp van een point-and-click systeem, iets wat niet zo handig werkt als je met een controller speelt. Ontdekken is dus key om een van de zeven eindes te bereiken. Het appartement waarin de game zich afspeelt bestaat uiteraard uit verschillende kamers, ieder met een apart verhaal en verschillende mogelijkheden. Het is onmogelijk om de game uit te spelen in één time loop. En gelukkig maar, want de game blinkt uit in het gebruik van tijd. Alle info die je vindt reist mee naar de volgende twaalf minuten. Die kan je dan gebruiken om dingen te beargumenteren, laat me een voorbeeld geven. Zoals ik net al zei kan je je vrouw ervan overtuigen dat je telkens dezelfde dag opnieuw beleeft, iets wat in het begin helemaal niet lukt. Maar na een aantal keren zal je over voldoende info beschikken om je bizar verhaal geloofwaardig te laten klinken.

Dingen waar de game een pak minder in uitblinkt zijn afwerking, coherentie en herspeelbaarheid. Ik amuseerde mij kostelijk tijdens het eerste half uur. Altijd weer een stapje dichter bij de waarheid, een stapje dichter bij het oplossen en achterhalen van de vreemde gebeurtenissen. Of dat dacht ik toch. Het is erg duidelijk dat de game je probeert te sturen om dingen in een bepaalde volgorde te doen. Als je daarvan afwijkt, of als je de game wil testen op een meer originele aanpak, moet je je weer door alle dialogen sleuren om één nieuwe keuze te ontdekken. Meestal leidt die ook niet tot een doorbraak, waardoor je alwéér alles opnieuw moet spelen. Dat is natuurlijk het concept: vastzitten in dezelfde dag, maar de uitvoering van het idee stelt erg teleur. De drive die ik ervaarde om nieuwe dingen te testen, werd per time loop weggezogen.

12 minutes - dansen.jpg


Niet zo perfect als het lijkt

Qua coherentie valt het na een half uur spelen op dat sommige dingen totaal niet kloppen. Als je je vrouw waarschuwt over een storm, beweert ze dat ze die ochtend het weerbericht ook gehoord heeft. Als het dan plots onweert, schrikt ze verbaasd op en vertelt ze dat ze helemaal geen storm verwachtte. Het klinkt misschien als mierenneukerij, maar die kleine dingen zijn in een game als deze echt niet oké. Er is ook helemaal niets te doen buiten twaalf minuten doorbrengen in een klein appartementje. Geen easter eggs, geen humor, geen andere levels. Gewoon opnieuw en opnieuw dezelfde (na een tijdje frustrerende) dialogen voeren, dingen doen en uiteindelijk een walkthrough moeten zoeken omdat je het zoeken naar de juiste volgorde kotsbeu bent.

Jammer. Zonde. Frustrerend saai. Weggesmeten geld.


Ondanks het enorm talent van de stemmencast stelt de voice acting soms wat teleur. De intonatie past niet altijd als je een dialoog verkeerd voert. Nadat je je vrouw ervan overtuigd hebt vast te zitten in een time loop en dat er binnen een paar seconden een moordlustige flik zal aanbellen, kan je overschakelen op het luchtige “Ach, laten we fijn ons dessert eten, schat!”. Opnieuw: het haalt de fun factor helemaal uit de game. De personages worden ook totaal niet uitgediept, je weet er eigenlijk niets over (wat niet nodig is om het verhaal verder te zetten). Wie zijn ze? Hoe gaat het huwelijk? Hoe heten ze? Als je dan toch acteurs van zo’n kaliber inschakelt, lijkt het meer op een gemiste kans en weggesmeten geld. Zeker als je naar andere indie games als bijvoorbeeld Hades kijkt. En dat is eigenlijk ook hoe ik Twelve Minutes in zijn geheel kan samenvatten: een enorm gemiste kans. Jammer. Zonde. Frustrerend saai. Weggesmeten geld.

Conclusie

Twelve Minutes is een schoolvoorbeeld van een prachtig idee met een teleurstellende uitwerking. Het idee heeft zoveel potentieel en het had zo'n topgame kunnen worden, maar dat is 't helemaal niet. In plaats daarvan levert het vooral frustratie op en enorm veel onnodige herhaling. Voor de twijfelaars is Twelve Minutes verkrijgbaar op Game Pass.

Pro

  • Leuke art style
  • Origineel concept

Con

  • Teleurstellende gameplay
  • Vreemde animaties
  • Weinig variatie
  • Herhaling, herhaling, herhaling
4

Over

Beschikbaar vanaf

19 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox One
  3. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Luis Antonio

Uitgever

  1. Annapurna Interactive
 
Heb hier nooit iets frustrerends of repetitief aan gevonden, want zolang je nieuwe dingen te weten komt en doet veranderd het geen dat je moet doen vrij snel en is er weinig repetitief aan. Als je natuurlijk ergens lang vast zit is dat misschien wel het geval, maar aan wie ligt dat dan... :p

Snap u eerlijk gezegd ook niet, je keek hier zo lang naar uit met als rede de stem acteurs...
Je verwachtingen waren: time loops waarin je na een tijdje nieuwe dingen ontdekt om zo het verhaal naar jouw hand te zetten.

"Te mooi om waar te zijn", hoezo, want dit is letterlijk wat het is... je ontdekt dingen, gaat op zoek naar manieren om de loop naar je hand te zeten om deze te breken, meer te weten te komen, ...

Geen easter eggs en humor? LoL, je kan letterlijk jezelf of je vrouw neersteken en allemaal fucked up dingen doen die hilarisch zijn.

Negtatief punt: Herhaling, herhaling, herhaling ( wie had dat gedacht in een timeloop game seg )

"Wie zijn ze? Hoe gaat het huwelijk?": Hebt gij da eigenlijk langer gespeeld dan die 30 min? 😂

Ik ga van dit spel geen 8+ / 10 game maken, maar een 4 en de bijhorende commentaar heb ik echt het gevoel dat je ofwel een totaal ander spel verwachte, het niet begreep, je ergens enorm vast zat op een bepaald moment of een combo van deze te samen hebt gehad.

Heb over deze game nog geen 5 uur gedaan om hem uit te spelen en alle achievements te halen en dit was echt met heel weinig identieke herhaling, mss enkel op het einde, maar dat had ook vaak te maken met de achievements en de verschillende eindes.
 
Ik begrijp deze review. Ik voel me idem.

Heel teleurstellende game.

Terechte review
Zo zie je maar, dat iets dat ik niet begrijp dan toch door meerderen ervaren wordt. Vind het best jammer, ik heb hier echt een zeer amuzante ervaring aan overgehouden en een toffe zaterdag avond/nacht gaming sessie. Vond da game nu ook niet mindblowing goed, maar 4/10 vind ik echt zo een zwaar cijfer. Een 6/10 ofzo cv nog denk ik dan, 4 is voor mij echt een rot slecht spel, wat het toch echt niet is IMO.
 
Redactie
Heb hier nooit iets frustrerends of repetitief aan gevonden, want zolang je nieuwe dingen te weten komt en doet veranderd het geen dat je moet doen vrij snel en is er weinig repetitief aan. Als je natuurlijk ergens lang vast zit is dat misschien wel het geval, maar aan wie ligt dat dan... :p

Snap u eerlijk gezegd ook niet, je keek hier zo lang naar uit met als rede de stem acteurs...
Je verwachtingen waren: time loops waarin je na een tijdje nieuwe dingen ontdekt om zo het verhaal naar jouw hand te zetten.

"Te mooi om waar te zijn", hoezo, want dit is letterlijk wat het is... je ontdekt dingen, gaat op zoek naar manieren om de loop naar je hand te zeten om deze te breken, meer te weten te komen, ...

Geen easter eggs en humor? LoL, je kan letterlijk jezelf of je vrouw neersteken en allemaal fucked up dingen doen die hilarisch zijn.

Negtatief punt: Herhaling, herhaling, herhaling ( wie had dat gedacht in een timeloop game seg )

"Wie zijn ze? Hoe gaat het huwelijk?": Hebt gij da eigenlijk langer gespeeld dan die 30 min? 😂

Ik ga van dit spel geen 8+ / 10 game maken, maar een 4 en de bijhorende commentaar heb ik echt het gevoel dat je ofwel een totaal ander spel verwachte, het niet begreep, je ergens enorm vast zat op een bepaald moment of een combo van deze te samen hebt gehad.

Heb over deze game nog geen 5 uur gedaan om hem uit te spelen en alle achievements te halen en dit was echt met heel weinig identieke herhaling, mss enkel op het einde, maar dat had ook vaak te maken met de achievements en de verschillende eindes.
Les goûts et les couleurs… :) Had ook gelezen dat je een playthrough van vijf uur had bekeken vooraleer het spel te spelen, tja… Als je al weet welke keuzes je moet maken snap ik dat je mijn frustratie niet 100% begrijpt.
 
Les goûts et les couleurs… :) Had ook gelezen dat je een playthrough van vijf uur had bekeken vooraleer het spel te spelen, tja… Als je al weet welke keuzes je moet maken snap ik dat je mijn frustratie niet 100% begrijpt.
Klopt, heb wel niet alles gezien in de playtrough en denk dat ik in de post ook heb vermeld dat ik zelf ook mee aan het denken was en veel zaken in mij op kwamen om te proberen ook daar geprobeerd zijn en daarvan ook veel zaken uiteindelijk bleken nodig te zijn, andere dan weer niet. het feit dat ik iemand anders zie spelen, die ook zie vast zitten en het daarna zelf ook nog eens speel en ook nog veel dingen bij geprobeerd heb of andere zaken gedaan heb om te testen toont dat ik het wel alles behalve saai vond. Also ik heb de persoon het niet zien uit spelen en al zeker niet alle eindes zien behalen, dat heb ik zelf gedaan. Dus ja misschien heeft dat bekijken op bepaalde raakvlakken een invloed gehad op mijn eigen sessie, maar denk niet in de zin dat ik het spel echt slecht zou gevonden hebben of dergelijke, misschien hier en daar wat verder of langen moeten gezocht hebben naar sommige zaken. ( Playtrough was ook niet vooropgenomen met alle oplossingen, het was een live eerste playtorugh waarbij die ook niks wist, dus tis niet dat ik gewoon copy paste gespeeld heb) Edit: want je kan het spel in minder dan een uur uit spelen als je weet wat je doet. Feit dat ik er nog 5 uur over gedaan heb toont dan ook al dat ik zelf echt nog veel vrij dingen heb gedaan en vooral ook gezocht naar alle eindes en achievements.

Maar mag ik nu weten of je hem uitgespeeld hebt? Mijn gok is neen, denk zelf nog niet halfweg. Want anders zou je niet zeggen dat je het jammer vind niks van het koppel te weten etc. tenzij je echt gewoon je frustratie over heel de lijn uitwerkt en bepaalde zaken niet wil zien...

Op zich heb ik echt wel respect voor uw mening ook hoor, zeker als ik zie dat iemand zich exact hetzelfde voelde hierbij. Maar ik snap gewoon sommige argumenten gewoon totaal niet. Had eens vlug andere reviews bekeken ook van u omdat ik me af vroeg hoe die waren (misschien begreep ik je manier van reviewen dan beter en daarbij ook deze) maar ik was eigenlijk nog meer in de war, want je review hiervoor was Psychonauts 2. Gebaseerd op die revieuw en je pro -cons dacht ik dat je het een 7/10 ging geven, maar je geeft het een 9... Dat is voor mij een masterpiece een 9 en dat terwijl je zegt: "Saaie gevechten", "Enorm veel cutscenes", "Verouderde gameplay elementen". Dat lijken mij heel zware cons om een spel dan als nog een 9 te geven... voelt vrij biased. Hier concludeer ik enkel uit dat als je op die manier extreem positief reviewd je dit ook inderdaad extreem negatief doet zoals hier het geval.

Ik ben daarom ook niet zo van van scores tbh, gewoon ervaring en argumentatie zegt mij meer, wat je ook wel doet... enkel vind ik hem bij 12 minutes heel bizar met momenten zoals dat over niks te weten over de personages, ofwel sliep je, ofwel heb je het totaal niet uitgespeeld dan.
 
Terug
Bovenaan