Review: Neptunia Game Maker R:Evolution

Neptune en de andere godinnen van Gamindustri keren terug in een gloednieuw avontuur met Neptunia Game Maker R:Evolution. Net zoals Neptunia: Sisters VS Sisters, is ook deze nieuwe titel in de reeks een spin-off van de Hyperdimension Neptunia-reeks. Deze keer is het niet het kleine zusje Nepgear die centraal staat, maar Neptune zelf die naar een parallelle dimensie reist. In deze versie van Gamindustri wordt ze de CEO van een gamebedrijf. Het is jouw taak om dit gamebedrijf te doen bloeien, terwijl je probeert te achterhalen waarom de godinnen ruziën in deze wereld en een piraterijprobleem probeert op te lossen.

Neptunia Game Maker R:Evolution bouwt grotendeels verder op de formule van Neptunia: Sisters VS Sisters en schotelt je bijgevolg een vrij gelijkaardige ervaring voor. De gevechten verlopen ook deze keer in realtime, in plaats van turn-based zoals in de hoofdserie, en het spel biedt een evenwichtige balans tussen visual novel storytelling en het vechten en verkennen in dungeons. Het grote verschil met de vorige titel is dat er deze keer ook een managementlaagje werd overgegoten, waarbij je jouw gamebedrijf runt en ontwikkelt. Hierbij zal je ontwikkelaars moeten aanwerven, je specialiseren in gamegenres door middel van skill trees, je gebouwen ontwikkelen en games ontwerpen, wat een iets uitgebreidere versie is van het Disc Development-systeem uit de reeks. Op het einde van elk hoofdstuk word je beoordeeld op de prestaties van je bedrijf, dus je slabakt best niet teveel.


Vertrouwde aanpak​

Doordat het spel verder bouwt op Neptunia: Sister VS Sister, heeft het ook dezelfde sterktes en zwaktes als dit spel. De troeven van deze reeks zijn de geweldige personages en het dwaze verhaal, overgoten met een stevige scheut metahumor. De nieuwe personages, die door het leven gaan als de Failure Goddesses, zijn opnieuw een geslaagde toevoeging. Zeker Jagaa, die steeds met zelf uitgevonden afkortingen praat, is een geweldige nieuwkomer in dit universum. Zij zijn bovendien allen ook opnieuw prachtig getekend, al moet je er soms ook wel een dosis fanservice bijnemen. Wie aanstoot naam aan de vrouwelijke representatie in Stellar Blade, blijft best ver weg van titels van Compile Heart en de nieuwste Neptunia-game is hierop zeker geen uitzondering.

Het verhaal wordt opnieuw voornamelijk verteld in typische visual novel-stijl, echte cutscenes zijn er dus niet in dit spel. Af en toe is er wel een kleine animatie om wat meer levendigheid te brengen in deze verhalende segmenten. Verder zal je redelijk wat tijd spenderen in menu's, hetzij om je personages te upgraden, hetzij voor het managementgedeelte van je gamebedrijf. Verder bestaat de gameplay voornamelijk uit het doorlopen van de verschillende dungeons, die meestal eindigen met een baasgevecht. De gevechten tegen vijanden vinden niet direct plaats in de levels zelf, maar je wordt zoals in een klassieke JRPG getransporteerd naar een kleinere arena waar je het uitvecht tegen een groepje vijanden. Helaas is de gameplay er nauwelijks op vooruitgegaan sinds het vorige spel en voelt het vechten helemaal niet vloeiend aan, zeker als je net bijvoorbeeld Final Fantasy VII Rebirth achter de kiezen hebt. Het grote verschil met Sister VS Sister is dat je acties deze keer geen AP kosten en dat de EXE-aanvallen verbonden zijn aan de Link-bonus die je opbouwt door van personage te wisselen wanneer je een Chain Link kan activeren. De gevechten verlopen hierdoor iets vlotter en het is makkelijker om indrukwekkende aanvallen uit je mouw te schudden.

Neptunia Game Maker R_Evolution_20240512222913.jpg

Stapvoetse vooruitgang​

Als de gameplay gelijkaardig aanvoelt, dan kan je hetzelfde zeggen over de algemene presentatie van het spel. Neptunia Game Maker R:Evolution kan rekenen op een kleurrijke en energieke stijl, met typische J-pop muziek en zeer goede voice-acting. Helaas zijn niet alle dialogen ingesproken en is er redelijk wat herhaling in zinnetjes die de personages zeggen wanneer je rondloopt in de levels. De stemmen in het Japans zetten kan hierbij helpen als je deze taal niet machtig bent, want steeds dezelfde catchphrases horen is na een tijdje echt wel vervelend. Verder zijn zowel de Engelstalige als de Japanse voice-acting zeker en vast evenwaardig in deze game.

Het kleinschalige budget uit zich ook op tal van andere vlakken.


Minder sterk zijn de graphics van het spel. De makers van de Neptunia-reeks hebben helaas niet dezelfde middelen als Square Enix of Bandai Namco, waardoor het spel vaak grafisch gedateerd overkomt. Het ontwerp en het niveau van detail van de dungeons stelt ook deze keer weer teleur. De dungeons zijn niet meer dan een aaneenschakeling van gangen en open plekken, met af en toe een puzzel of een in te drukken knop om een gesloten deur te openen. Het kleinschalige budget uit zich ook op tal van andere vlakken zoals het herhalende design van vijanden, waarbij naast andere kleurschakeringen je ook andere vijanden krijgt met een hoedje of een zonnebril op. Verder zijn de portretten van nevenpersonages ook niet meer dan silhouetten, wat ook wel wat lui aanvoelt voor mij. Eén element waar het spel wel vooruit op gegaan is, is de frame rate. Deze lijkt veel stabieler deze keer en er waren minder frame drops merkbaar, al had ik niet het gevoel dat het spel aan 60 fps draait. Op PlayStation 5 lijkt de keuze gemaakt te zijn voor een 4K-resolutie met een frame rate van 30 fps, en kan je hier dus niet kiezen tussen een Quality- en Performance-modus. Verder is er wel haptic feedback aanwezig, wat je vooral zal merken als je rondloopt, maar het spel haalt dus nog niet het onderste uit de kan voor deze generatie van consoles.

Conclusie

Neptunia Game Maker R:Evolution neemt ons opnieuw mee naar Gamindustri voor een nieuw avontuur waarbij we deze keer ook ons eigen gamebedrijf mogen managen. Dit managementgedeelte is de grootste vernieuwing in een spel dat verder weinig geëvolueerd is ten opzichte van zijn voorganger. De meeste gebreken die toen aanwezig waren, zoals de verouderde graphics, de niet-vloeiende gevechten en het zwakke level design, zijn hier helaas ook nog steeds van de partij. Gelukkig zijn de sterke punten van de reeks, met name de humor en de geweldige personages, zoals steeds een rots in de branding voor de serie.

Pro

  • Leuke personages
  • Metahumor
  • Goede voice-acting

Con

  • Matige productiekwaliteit
  • Voelt gedateerd aan
  • Level design
  • Mist diepgang
6

Over

Beschikbaar vanaf

14 mei 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5

Genre

  1. JRPG
  2. Visual novel

Ontwikkelaar

  1. Compile Heart
  2. Idea Factory

Uitgever

  1. Idea Factory International
 
Terug
Bovenaan