Review: Neptunia: Sisters VS Sisters

Neptunia: Sisters VS Sisters is het nieuwste deel in de Hyperdimension Neptunia-franchise van de Japanners van Idea Factory en Compile Heart. Zij hebben nog heel wat mid-budget JRPG's op hun naam staan zoals Death end re;Quest 2, Dragon Star Varnir en Fairy Fencer F, dat later dit jaar met Fairy Fencer F: Refrain Chord een sequel krijgt. Maar Hyperdimension Neptunia blijft toch wel hun paradepaardje. Het vorige deel in deze reeks was Neptunia x SENRAN KAGURA: Ninja Wars, wat een crossover-spel was met de Senran Kagura-reeks van Tamsoft.

Terwijl Neptunia x SENRAN KAGURA: Ninja Wars nog een actievolle RPG was met hack and slash-elementen, keert Neptunia: Sisters VS Sisters terug naar de roots. Toch is het ook een spin-off en dus geen direct vervolg in de Hyperdimension Neptunia-reeks. Daarnaast kent de gameplay ook een grote verandering want de klassieke turn-based gevechten werden ingeruild voor een meer real-time gebaseerd systeem. Bovendien nemen deze keer de kandidaat godinnen, waarbij de godinnen een avatar zijn van de verschillende gameconsoles, het voortouw in Neptunia: Sisters VS Sisters en is het aan hen om de wereld van Gamindustri te redden.

ss_0dfb1fa909b8e64ffdbd627171d888d7ef375c81.1920x1080.jpg


Console vs mobile gaming

Het verhaal van Neptunia: Sisters VS Sisters speelt zich af na Megadimension Neptunia VII en gaat van start wanneer Nepgear en de andere kandidaat godinnen op onderzoek gaan in een verlaten fabriek. Hier vinden ze de Ashen Goddess die hen in een capsule opsluit. Twee jaar later ontwaken ze en kunnen ze ontsnappen, waarna ze ontdekken dat de wereld van Gamindustri in de ban is van de nieuwste smartphone, de rPhone. Hierdoor wordt het continent overspoeld door monsters, een fenomeen dat de Trendi Outbreak wordt genoemd. Bovendien is Nepgears oudere zus Neptune verdwenen en zal ze samen met de andere kandidaat godinnen de hulp moeten inroepen van Noire, Blanc en Vert om haar terug te vinden alsook de wereld van Gamindustri te redden.

Zoals we intussen gewend zijn bij dit soort producties, wordt het verhaal voornamelijk verteld door middel van visual novel-segmenten waarbij personageportretten worden getoond tegen een statische achtergrond en de conversaties in een tekstvak worden weergegeven. Je zal een groot deel van je tijd in dit spel besteden met het bekijken van deze scènes. Al je hier geen fan van bent, hou je dit best in het achterhoofd. Zeker gezien heel wat van deze scènes geen gesproken dialogen bevatten en er dus ook veel leeswerk aan te pas komt. Bovendien wordt de autoplay-functie voor de dialogen uitgeschakeld bij elke nieuwe scène, waardoor je deze steeds weer moet aanzetten als je het verhaal met autoplay aan wilt volgen in plaats van de teksten manueel te moeten wegklikken.

Er wordt heerlijk de draak gestoken met smartphones en het hele gegeven van mobile games.


Het verhaal zelf is niets bijzonder, maar wel aangenaam om te volgen met heel wat metahumor. Zo wordt er heerlijk de draak gestoken met smartphones en het hele gegeven van mobile games. Bovendien is het ook leuk dat de focus nu op de kleine zussen van de Four Goddesses ligt. Nepgear, Uni, Rom en Ram waren natuurlijk al aanwezig in de vorige delen, maar deze keer nemen ze het voortouw. Daarnaast maken ook enkele andere zijpersonages hun opwachting, zoals IF en Histoire, en worden er enkele interessante nieuwe personages geïntroduceerd waarbij vooral Higurashi en Maho twee waardige toevoegingen zijn aan dit universum. Verder mag je je naar goede gewoonte ook verwachten aan een stevige scheut fanservice, dus je bent best niet verlegen om wat seksueel getinte content als je aan dit spel begint.



Ondermaatse ervaring

Tussen de verhaalsegmenten door zal je met een team van drie allerhande missies voltooien om de verschillende gebieden van Gamindustri, met name Lastation, Leanbox, Lowee en Planeptune, te bevrijden van de Trendi Outbreaks en proberen te achterhalen wat de oorzaak is van al deze gebeurtenissen. De levels waar deze missies zich in afspelen, vertonen alvast niet het meest interessante leveldesign. De standaard ogende gebieden zijn niet meer dan een aaneenschakeling van lineaire tunnels en kamers waar zich gevechten in afspelen, met hier en daar een aftakking naar een knop om een deur te openen. Gelukkig proberen ze wat betreft de gevechten wat origineler uit de hoek te komen. Zoals al aangehaald, werd de turn-based gameplay ingeruild voor real-time gevechten waarbij je vrij kan bewegen met en wisselen tussen de personages. Tijdens een gevecht kan je tot vier acties aan elkaar linken die je moet instellen in het menu. Zo krijg je redelijk wat vrijheid om combo's te ontwikkelen voor de personages. Deze acties uitvoeren kost je AP, wat automatisch wordt aangevuld tijdens een gevecht, en je kan je AP-limiet verhogen door krachtige Skill Actions uit te voeren. Als je aantal actiepunten laag is dan kan je als je op het juiste moment wisselt van personage een Chain-aanval uitvoeren en naarmate je deze Chain-teller verhoogt, zal je ook bonusschade toedienen. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog steeds de Goddess Transformation en ultrakrachtige EXE Drive-aanvallen om de gevechten extra spectaculair te maken.

Helaas voelen deze gevechten niet altijd geweldig, omdat het vechten vrij sloom is en beperkend aanvoelt doordat je slechts één knop gebruikt om de meeste van je acties uit te voeren. Zeker in vergelijking met de meer flitsende actie van Neptunia x SENRAN KAGURA: Ninja Wars is dit een serieuze stap terug. Het achterliggende systeem is dus wel vrij diep, maar eens je er mee aan de slag gaat tijdens de gevechten, blijf je toch wat op je honger zitten. Het leukste vond ik eigenlijk om zoveel mogelijk Chain-aanvallen te kunnen uitvoeren en deze teller zo hoog mogelijk te krijgen. Verder wordt de gameplay op de PlayStation 5-console ook gehinderd door de framerate. Deze is gelimiteerd op 30 fps en dat merk je aan de vloeiendheid in de beelden, wat toch wel storend kan zijn, zeker nu de meeste games ook 60 fps aanbieden. Bovendien is er regelmatig ook een dipje te merken wanneer er teveel actie op het scherm is. Verder heeft de reeks met deze titel op visueel vlak natuurlijk enkele sprongen vooruit gemaakt waardoor het een van de knapste titels is in de reeks. Al hinken de graphics natuurlijk nog steeds enorm achterop in vergelijking met de titanen van het genre.

Conclusie

Neptunia: Sisters VS Sisters is de nieuwste titel in de Hyperdimension Neptunia-franchise en laat je op avontuur gaan met de jongere zusjes van de Four Goddesses uit de reeks. Een diepgaand real-time gevechtssysteem vervangt de klassieke turn-based gameplay, maar de gevechten missen een zekere soepelheid. Verder slagen de makers er nog steeds niet in om boeiende levels te maken en ook de audiovisuele presentatie laat enkele steken vallen. Nieuwe zieltjes zal deze spin-off dus niet winnen, maar voor fans van de franchise is het spel wel het overwegen waard.

Pro

  • Humor
  • Verhaal
  • Leuke personages
  • Diepgaand gevechtssysteem

Con

  • Leveldesign
  • Framerate
  • Gevechten missen een zekere soepelheid
  • Niet volledig ingesproken dialogen
  • Autoplay voor dialogen deactiveert tussen scènes
6

Over

Beschikbaar vanaf

24 januari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Compile Heart

Uitgever

  1. Idea Factory International
 
Terug
Bovenaan